Seat Cupra GT - urodzony ścigant
Dokonując premierowej prezentacji modelu Cupra GT podczas Salonu Samochodowego w Barcelonie, SEAT umacnia swój sportowy wizerunek dzięki prototypowi stworzonemu wyłącznie z myślą o wyścigach.
<strong>Dokonując premierowej prezentacji modelu Cupra GT podczas Salonu Samochodowego w Barcelonie, SEAT umacnia swój sportowy wizerunek dzięki prototypowi stworzonemu wyłącznie z myślą o wyścigach.</strong>
W istocie, ostateczna wersja tego auta ma ścigać się już w tym roku podczas wyścigów Spanish GT Series.
Koncepcja ta, opracowana wspólnie przez SEAT Sport i nowe Centrum Projektowe SEAT-a w Sitges, posiada wszystkie innowacyjne rozwiązania techniczne oraz dynamiczny potencjał modelu GT o wysokich osiągach. Ten zadziwiający samochód, wyposażony w silnik V6 twin turbo, wytwarzający ponad 500 KM mocy, został stworzony z myślą o klientach SEAT Sport uczestniczących w zawodach, zespołów wyścigowych i technicznej obsłudze wyścigów specjalnie do jazdy na torze wyścigowym.
Cupra GT posiada cechy estetyczne odziedziczone po samochodach koncepcyjnych Salsa i Tango, a jednocześnie stanowi odzwierciedlenie wizerunku przyszłych modeli marki SEAT. Zgodnie z hasłem firmowym „SEAT auto emoción”, przyszłe rozwiązania będą nadal zmierzać w kierunku konstruowania i produkcji modeli o ekspresyjnym wzornictwie i sportowym, innowacyjnym charakterze.
SEAT rozpocznie produkcję pierwszych zamówionych egzemplarzy modelu Cupra GT pod koniec drugiej połowy roku.
Wzornictwo “Dynamiczna Linia”
GT są znane z tego, że są to najbardziej fascynujące i uwodzicielskie modele samochodów. Jak żadne inne łączą w sobie moc i prędkość z imponującym wzornictwem.
Bez wątpienia, SEAT Cupra GT zalicza się do tej grupy samochodów. Konstruktorzy w Centrum Projektowym SEAT-a w Sitges zaangażowali cały swój potencjał twórczy i stworzyli model Cupra GT, będąc wolni od presji narzuconych parametrów, których trzeba przestrzegać w każdym projekcie nowego modelu przeznaczonego do produkcji seryjnej.
Patrząc z boku na Cupra GT, widać “Dynamiczną Linię” – charakterystycznie zakrzywioną linię, którą Walter de’Silva, dyrektor ds. wzornictwa SEAT-a, stworzył projektując samochód koncepcyjny Salsa. Linia ta, nadająca charakter pojazdowi widzianemu z boku, przebiega od przodu, dyskretnie ponad przednim nadkolem, a następnie schodzi stopniowo coraz niżej aż do solidnego słupka tylnego.
Pozioma linia u podstawy okna jest dość wąska i wyznacza proporcje modelu Cupra GT, który mierzy 4,56 m długości, 2,10 m szerokości i 1,19 m wysokości.
Drzwi, otwierające się w systemie „skrzydła mewy”, wyposażone są w charakterystyczny dla tej koncepcji ewolucyjny system, w którym zawiasy znajdują się wewnątrz u góry słupka, zaś klamki są zlicowane z powierzchnią drzwi.
Patrzącemu z boku rzucają się w oczy imponujące obręcze kół 12J x 18 z sześcioma podwójnymi ramionami, między którymi widać zaciski hamulców AP w kolorze ciemnego tytanu. Na przednie obręcze nałożone są opony 265/650, natomiast na tył 285/680, przy czym wszystkie z nich są wyposażone w jedną śrubę, co zapewnia szybszą zmianę kół.
Cupra GT ma przód nieco wysunięty. Przypominająca samochód koncepcyjny Tango atrapa ma obramowanie w kolorze tytanu oraz centralnie usytuowany symbol SEAT, a po obu końcach przodu pojazdu w kształcie „wargi” znajdują się duże wloty powietrza.
Widok od przodu urzeka czystością linii, zaś lampy zwracają uwagę, kiedy przyjrzeć im się z bliska. Wyposażone w żarówki ksenonowe, przednie lampy są pozbawione wewnętrznej obudowy i od zewnątrz widać ich budowę.
Poszerzone tylne nadkola potęgują „muskularny” wygląd auta, a zderzak jest idealnie zharmonizowany z tyłem pojazdu, gdzie od dołu wyzierają dwie końcówki rur wydechowych w kolorze ciemnego tytanu.
Elementem szczególnie wpadającym w oko z tyłu jest duży, wystający z dachu spojler, przyciskający pojazd do jezdni. Efekt ten zwiększają przednie wloty powietrza, przez które wpada powietrze, przyciskając samochód do dołu, dzięki czemu uzyskuje on doskonałą przyczepność do nawierzchni.
Dach w modelu GT jest lekko zakrzywiony i przechodzi w szeroką, przyciemnianą tylną szybę. Imponujący silnik V6 twin turbo o mocy ponad 500 KM jest umieszczony pod tylną szybą.
Nadwozie, wykonane z włókna węglowego, jest polakierowane na pomarańczowo, z wyraźnym metalicznym połyskiem, natomiast obręcze kół, obudowy reflektorów, ramka atrapy, rury wydechowe i wsporniki tylnego spojlera są koloru ciemnego tytanu.
Niezwykle udane połączenie silnika z różnymi rozwiązaniami technicznymi
Część mechaniczną i nadwozie SEAT-a Cupra GT skonstruowano w taki sposób, aby wytrzymały najbardziej surowe traktowanie i umożliwiły uzyskanie niezwykle imponujących osiągów.
Pod powłoką tego koncepcyjnego samochodu wyścigowego, specjaliści od wyścigów w SEAT Sport umieścili wyrafinowaną konstrukcję rurową, w której osadzono silnik V6 twin turbo o pojemności 2.995 cm3, konstrukcji Audi, wytwarzający moc ponad 500 KM. Silnik ten jest zamontowany centralnie z tyłu i przekazuje moc na tylne półosie za pośrednictwem sprawnej, sześciobiegowej sekwencyjnej skrzyni biegów.
Model ten jest wyposażony w dwa wielkie wloty powietrza przy szybach bocznych za drzwiami, poprawiające chłodzenie silnika i umożliwiające prawidłowe „oddychanie” intercoolera.
Model Cupra GT został stworzony z myślą o dużych prędkościach. Ujarzmiona w nim energia ponad 500 KM ma służyć nie byle komu, lecz doświadczonym kierowcom wyścigowym. Osiągi tego samochodu to 100 km/h w ciągu 4,2 sekundy i oczekiwana prędkość maksymalna 295 km/h, zależnie od wybranych przełożeń przekładni. Będzie można również osiągać duże prędkości na zakrętach dzięki bardzo sztywnemu nadwoziu i specjalnym parametrom zawieszenia, dostosowanym przez SEAT Sport do jazdy wyścigowej.
Silnik twin turbo nie tylko pozwala uzyskać wyjątkowe osiągi – jego moment obrotowy gwarantuje elastyczność już od najniższych obrotów, osiągając maksymalną wartość 600 Nm przy 5.250 obr/min. Dzięki temu SEAT Cupra GT łatwo przystosowuje się do nawet najtrudniejszych warunków jazdy.
Samochód posiada również wyrafinowane nadwozie i silny układ hamulcowy wyposażony w tarcze wentylowane o średnicy 378 mm z przodu i 355 mm z tyłu.
Układ zawieszenia jest wyposażony w niezależne podwójne wahacze z amortyzatorami i sprężynami marki Öhlins, co zapewnia precyzyjne prowadzenie pojazdu nawet po najbardziej krętych torach. Zarówno nadwozie, jak i hamulce idealnie harmonizują z poziomem zwinności i osiągów, jakich oczekuje się od samochodu wyścigowego.
Mocna konstrukcja
Siły występujące podczas jazdy z dużymi prędkościami zmusiły konstruktorów do opracowania elementów konstrukcji nadwozia, które zapewniają utrzymanie stopnia sztywności i bezpieczeństwa, wymaganego w przypadku jazdy wyścigowej.
Konstrukcja pojazdu zasługuje na szczególną uwagę. Rurowa klatka, której centralna konstrukcja zawiera połączone ze sobą kabłąki, składa się z trzech głównych części.
Przednia część nadwozia jest wzmocniona przednim łukiem, którzy tworzy belka przebiegająca za deską rozdzielczą i rama szyby przedniej. Dwa wzmocnienia biegnące od tylnej części konstrukcji zwiększają sztywność części środkowej. Natomiast tylna konstrukcja rurowa jest wzmocniona elementami, które rozkładają naprężenia w kilku kierunkach. Jednocześnie solidna rama pomocnicza stanowi punkt mocowania elementów tylnego zawieszenia.
Dzięki tym elementom osiąga się zwiększoną sztywność skręcania. Sztywne sprężyny i amortyzatory oraz nisko usytuowany punkt ciężkości pozwalają SEAT-owi Cupra GT poruszać się szybko i zwinnie nawet po najtrudniejszych torach wyścigowych.
Spektakularny, ekscytujący, atrakcyjny, o sportowym duchu. Taki jest Cupra GT, prototypowy samochód wyścigowy zaprezentowany przez SEAT-a na premierze światowej podczas Salonu Samochodowe Barcelona 2003.
<strong>Źródło: Iberia Motor Company</strong>