Samochody dostawcze Ford – nowe granice możliwości
Ekspozycja pojazdów użytkowych Forda na salonie paryskim Mondial de l’Automobile2002 jest bogatsza niż kiedykolwiek dotąd. Ford przygotował dla niej specjalne, osobne stoisko.
<strong>
• Bogatsza niż kiedykolwiek ekspozycja pojazdów użytkowych na specjalnym stoisku podczas Salonu w Paryżu
• Poszerzenie gamy pojazdów użytkowych o zupełnie nowe modele Transit Connect i Tourneo Connect
• Zalety silników Duratorq TDCi udostępnione użytkownikom samochodów dostawczych Ford Transit
• Ford Ranger otrzymuje nową 4-drzwiową kabinę Super Cab pozbawioną słupków środkowych
Ekspozycja pojazdów użytkowych Forda na salonie paryskim Mondial de l’Automobile2002 jest bogatsza niż kiedykolwiek dotąd. Ford przygotował dla niej specjalne, osobne stoisko.
</strong>
Obok Forda Transit, niekwestionowanego lidera w segmencie średnich samochodów dostawczych, swój paryski debiut mają modele Transit Connect oraz Tourneo Connect. W samochodach tych zastosowano silniki wysokoprężne z wtryskiem common rail najnowszej generacji.
Obok nich Ford wystawia także zmieniony i znacznie unowocześniony model Ford Ranger z nadwoziem pick-up.
Nowe "koneksje" Forda - Transit Connect i Tourneo Connect
Ford Transit Connect i Tourneo Connect stanowią poważne wzmocnienie oferty samochodów użytkowych Forda, pozwalając na znacznie szerszy niż dotąd zakres zastosowań i zaspokojenie potrzeb szerszego kręgu użytkowników. Oba modele poszerzą tym samym grono potencjalnych odbiorców modeli typoszeregów Forda Transit i Tourneo.
Naczelnym zadaniem konstruktorów podczas prac nad obu modelami było uzyskanie trwałości i niezawodności na miarę oczekiwań odbiorców samochodów użytkowych. Ford Transit Connect i Tourneo Connect były od samego początku projektowane jako samochody dostawcze i odpowiednio do tego testowane, co znajduje wyraz między innymi w ich solidnym, wzbudzającym zaufanie wyglądzie.
Parametry eksploatacyjne Forda Transit Connect należą do wiodących w tej klasie pojazdów, przede wszystkim dzięki połączeniu dużej przestrzeni ładunkowej, uniwersalności i pomysłowemu wykorzystaniu każdego dostępnego cala wolnego miejsca.
Model z krótkim rozstawem osi ma przestrzeń ładunkową liczącą 2,8 m3. Przy złożonym na płasko fotelu pasażera wzrasta ona do 3.41 m3. Minimalna szerokość między nadkolami w wersji z krótkim rozstawem osi wynosi 1226 mm. Długość przestrzeni ładunkowej normalnie wynosi 1739 mm, a po złożeniu na płasko fotela pasażerskiego z przodu wydłuża się ona do 2467 mm.
Ford Transit Connect z przedłużonym rozstawem osi ma przestrzeń ładunkową o objętości 3,67 m3, bądź - po złożeniu fotela pasażerskiego - 4,36 m3. Długość przestrzeni ładunkowej w modelach z przedłużonym rozstawem osi wynosi 1986 mm przy normalnym układzie siedzeń, natomiast po złożeniu fotela pasażera można przewozić przedmioty o długości 2714 mm.
Ford Transit Connect może być wyposażony w jedną z wielu dostępnych ścian działowych umieszczonych za fotelami. Skutecznie oddzielają one kabinę kierowcy od przestrzeni ładunkowej i chronią przed przesunięciem ładunku do kabiny.
Do napędu gamy Forda Transit/Tourneo Connect zastosowano bardzo oszczędne silniki wysokoprężne i benzynowe. Jednostka wysokoprężna Duratorq TDdi o mocy 75 KM (tylko Transit Connect) należy do najbardziej ekonomicznych w swojej klasie. Alternatywą dla niego może być równie ekonomiczny silnik Duratorq TDCi z wtryskiem common rail, rozwijający moc 90 KM. Ofertę uzupełnia benzynowa jednostka Duratec 16V o pojemności 1,8 litra, z czterema zaworami na cylinder, o mocy 115 KM, legitymująca się konkurencyjnie niskim zużyciem paliwa i bardzo wysoką kulturą pracy.
Jak przystało na konstrukcje Forda, w których zawsze duże znaczenie przywiązuje się do własności jezdnych, konstrukcja przedniego i tylnego zawieszenia została opracowana w sposób zapewniający najwyższą w tej klasie pojazdów jakość prowadzenia i komfort jazdy, dobre trzymanie się drogi oraz bardzo wysoką trwałość i niezawodność. Starannie dopracowana konstrukcja układu jezdnego zwiększa pewność prowadzenia, przyczyniając się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa aktywnego.
<strong>Ford Transit</strong>
Już teraz bardzo szeroka i zróżnicowana oferta silników oferowanych w Fordzie Transit została poszerzona o 2,0-litrową jednostkę wysokoprężną Duratorq TDCi z turbodoładowaniem. Silnik ten, rozwijający moc 125 KM (93 kW), użytkownikom pojazdów dostawczych zapewnia wyższy moment obrotowy, większą moc, cichszą pracę pozbawioną wibracji oraz – co najważniejsze– niższe zużycie paliwa. Wszystkie te korzyści w dużej mierze wynikają z zastosowania nowoczesnego układu wtryskowego common rail.
Nowy silnik Duratorq TDCi zajmuje teraz miejsce na najwyższej półce jednostek napędowych stosowanych w rodzinie Forda Transit. Nowoczesne rozwiązania wykorzystane w układzie wtryskowym common rail są cennym uzupełnieniem bardzo dobrych własności jezdnych Forda Transit. Natomiast obniżone zużycie paliwa jest chyba czynnikiem najważniejszym, na którego pominięcie nie może pozwolić sobie żaden użytkownik samochodu dostawczego oceniający koszty eksploatacji pojazdu.
Maksymalna wartość momentu obrotowego dla 2,0-litrowego silnika Duratorq TDCi wynosi 285 Nm. Turbosprężarka z turbiną o zmiennej geometrii zapewnia silnikowi osiąganie odpowiednio wysokich wartości momentu w dolnych i średnich zakresach obrotów. Dzięki temu Ford Transit TDCi charakteryzuje się bardzo dobrą dynamiką i świetnie przyspiesza na poszczególnych biegach. Wielkość momentu obrotowego została dobrana w sposób odpowiadający potrzebom furgonów i podwozi ze specjalistycznymi nadwoziami rodziny Forda Transit, a także mikrobusów Tourneo.
Ford Transit napędzany silnikiem Duratorq TDCi dysponuje sporym zapasem momentu obrotowego, gwarantującym płynność i odpowiednią dynamikę nawet przy wyprzedzaniu i pokonywaniu podjazdów. Turbosprężarka z turbiną o zmiennej geometrii pozwala osiągać szczytowe wartości momentu już przy 1,500 obr/min, co jest rzeczywistym wskaźnikiem mocy układu napędowego w samochodzie dostawczym.
Na początku silnik Duratorq TDCi jest dostępny tylko w wersjach Forda Transita z napędem na przednią oś, o ładowności 1 tony, a także w mikrobusach Ford Tourneo.
Największe uznanie jednak muszą budzić bardzo niskie wskaźniki zużycia paliwa. Wartości homologacyjne, dla wersji Forda Transit o masie własnej 1,700 kg z silnikiem TDCi, zużycia paliwa kształtują się na poziomie 8,8 litra/100 km w jeździe po mieście, 6,2 l/100 km na szosie oraz średnie zużycie w granicach 7,2 litra/100 km (pomiary zgodnie z europejskim cyklem pomiarowym). Przy takim poziomie spalania Ford Transit TDCi w tej kategorii masowej po jednorazowym zatankowaniu zbiornika liczącego 80 litrów pojemności dysponuje rzeczywistym zasięgiem 1,100 km.
Jednak chyba najbardziej postęp w Fordzie Transit z silnikiem TDCi widoczny jest w niskim poziomie hałasu i niemal zupełnym braku wibracji. Układ wtryskowy common rail, skonfigurowany specjalnie z myślą o warunkach pracy samochodu dostawczego, przyczynia się do lepszego wyciszenia pracującego silnika i wyeliminowania dokuczliwego "terkotu", tak charakterystycznego dla klasycznych silników z zapłonem samoczynnym.
Cichy i płynnie pracujący silnik Duratorq TDCi jest także atrakcyjną alternatywą dla mikrobusu Ford Tourneo w wykonaniu 8- i 9-miejscowym, który idealnie nadaje się do wykorzystania jako taksówka lub środek transportu dla większej rodziny.
<strong>Ford Ranger</strong>
Pick-up Ford Ranger został wzbogacony o szereg nowych elementów wyposażenia, mających uczynić go bardziej atrakcyjnym i bardziej uniwersalnym.
Styliści Forda zaproponowali znaczący face-lifting przedniej części pojazdu, mający odświeżyć sylwetkę i podkreślić solidną budowę samochodu. Wyżej biegnąca linia maski nadaje Rangerowi bardziej zdecydowanego i agresywnego wyglądu. Nowa, charakterystyczna chromowana krata wlotu powietrza, nowa maska, zderzaki i reflektory oraz nowe akcenty stylistyczne mają upodobnić nowy model do Forda Rangera w wydaniu amerykańskim oraz do słynnej z masywnej budowy i niezwykle popularnej za Oceanem półciężarówki Forda Serii F - najlepiej sprzedającego się samochodu tej klasy w Stanach Zjednoczonych. Model Ford Ranger XLT otrzymuje dodatkowo masywny chromowany przedni zderzak.
Nowy wygląd Forda Rangera ma za zadanie nie tylko podkreślać typową dla tego modelu solidność i trwałość, ale także zaakcentować jego oryginalny styl. Przesłanie jest proste – oto samochód, który doskonale nadaje się do pracy, ale ma też dużo do zaoferowania użytkownikowi chcącemu nim jeździć w czasie wolnym. Ford Ranger to samochód, który nie tylko bez problemu przewiezie wszystko co trzeba, ale jeszcze będzie przyciągać pełne uznania spojrzenia.
Ford Ranger w wersji 4x4 jest oferowany z 4-drzwiową kabiną Super Cab, w której wyeliminowano słupki środkowe. Drzwi mają zawiasy na przeciwległych bokach, tak że drzwi otwierają się ku sobie (przednie drzwi otwierają się "normalnie", a tylne "pod wiatr"). Daje to znacznie ułatwiony dostęp do wnętrza i wygodę zajmowania miejsc przez pasażerów. Przy złożonych tylnych siedzeniach ułatwiony jest dostęp do tylnej części kabiny, gdzie można przewozić narzędzia lub mniejszy ładunek.
Powiększona kabina nie tylko zwiększa komfort podróżowania osobom siedzącym z tyłu, ale także nadaje się do przechowywania "pod kluczem" cenniejszych przedmiotów lub narzędzi, które nie powinny być pozostawiane na widoku w skrzyni ładunkowej. Nabywcy zamawiający wersję Rangera z kabiną Super Cab mają do dyspozycji o 14,5% większą przestrzeń na schowek w porównaniu ze standardową 4-drzwiową kabiną podwójną.
<strong>Źródło: FORD OF EUROPE</strong>