Samochód studyjny Opel GTC Genève: Nowa dynamika w projektowaniu
Pokaz samochodu koncepcyjnego GTC Genève (Gran Turismo Compact) podczas 73 Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie jest zapowiedzią przyszłych tendencji projektowych firmy Opel. Napięcie linii i czystość powierzchni, trójwymiarowe reflektory, szerokie nadkola i kunsztownie wykonane detale to zasadnicze elementy nowego stylu projektowania Opla.
<strong>
Pokaz samochodu koncepcyjnego GTC Genève (Gran Turismo Compact) podczas 73 Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie jest zapowiedzią przyszłych tendencji projektowych firmy Opel. Napięcie linii i czystość powierzchni, trójwymiarowe reflektory, szerokie nadkola i kunsztownie wykonane detale to zasadnicze elementy nowego stylu projektowania Opla.
</strong>
Carl-Peter Forster, prezes i dyrektor generalny Adam Opel AG podkreśla, iż pewne elementy projektowe znalazły już zastosowanie w pracach studialnych takich jak Zafira Snowtrekker, a także w modelach produkcyjnych Speedster i Vectra. „Samochody marki Opel to nie tylko dynamiczny wygląd; założeniem przyszłych konstrukcji są technicznie zaawansowane i nowatorskie rozwiązania – takie jak systemy zintegrowanego i adaptacyjnego zawieszenia – zapewniające najwyższy poziom komfortu, przyjemności i bezpieczeństwa jazdy.”
Martin Smith, dyrektor ds. projektowania Adam Opel AG: „Prezentacją GTC Genève chcemy pokazać, jak bardzo sportowy charakter może przyjąć trzydrzwiowy samochód klasy sport - sedan. Razem z konstruktorami pojazdów koncepcyjnych, postanowiliśmy stworzyć czteroosobowy samochód o bardzo dynamicznym wyglądzie i w znanym
szeroko stylu Opla.”
Projekt GTC Genève stworzył konstruktorom Opla znacznie większą swobodę twórczego eksperymentowania niż w przypadku projektowania samochodu produkcyjnego.
Pojazd studyjny wyposażono w przezroczysty, biegnący od szyby czołowej do szyby tylnej, przyciemniany panel dachowy, a proporcje wymiarowe samochodu „rozciągnięto” do maksimum (jego długość, szerokość i wysokość wynosi odpowiednio 4349 / 1773 / 1352 mm). „Panują obecnie różne trędy w projektowaniu samochodów, od bardzo tradycyjnych aż do wielce ekscentrycznych” – mówi Martin Smith – „GTC Genève to nasza deklaracja po stronie sportu.”
Uformowany na kształt strzały przód i tył GTC Genève to dobry przykład zdynamizowania formy projektowej. „Linie zarysu opadają klinowo tuż przed i za nadkolami, akcentując krótkie zwisy nadwozia” – objaśnia Friedhelm Engler, główny projektant studia pojazdów kompaktowych Opla – „a wraz z niską sylwetką i łukowato wygiętą linią dachu powstaje wrażenie naprężenia, powodujące, że GTC wygląda jak gotowy do skoku.”
Duże trójwymiarowe reflektory i światła tylne „przypominają diament” – mówi dalej Friedhelm Engler. Motyw ten dotyczy także obudów świateł, które w sposób naturalny dopasowano do kształtów paneli nadwozia „na podobieństwo obsady klejnotów”.
Dbałość o detale można też zauważyć w konstrukcji lamp tylnych: cylindryczne oprawy żarówek sprawiają wrażenie rzeźbionych w jednym kawałku tworzywa, niemal tak samo, jak w dodatkowej lampie STOP, umieszczonej centralnie ponad tylną szybą. Wnętrze GTC przyciąga uwagę sportową i elegancką w stylu tapicerką z kombinacji kaszmiru i skóry.
Uporządkowany kokpit, utrzymano w surowej, sportowej stylistyce. „Specjalnymi akcentami są powierzchnie o przyciemnionej kolorystyce – jako alternatywa wobec
powszechnie stosowanego aluminium, uważanego powszechnie za symbol sportowego zacięcia” – stwierdza na koniec Friedhelm Engler.
<strong>Źródło: General Motors</strong>