RS i rodzina ST – Ford powraca do modeli o wyraźnie sportowym obliczu
Zgodnie z przyrzeczeniem Martina Leacha, odpowiedzialnego w Ford of Europe za nowe modele, Ford powrócił do segmentu samochodów osobowych o wyraźnie sportowym obliczu, wprowadzając na rynek interesującą gamę modeli będących twórczym rozwinięciem modeli seryjnych.
<strong>
• Ford Focus RS – najbardziej imponująca jak dotąd wersja Forda Focus, odradza sportową markę RS
• Ford Focus ST170 i Ford Mondeo ST220 – najnowsze propozycje serii Sport Technologies
Zgodnie z przyrzeczeniem Martina Leacha, odpowiedzialnego w Ford of Europe za nowe modele, Ford powrócił do segmentu samochodów osobowych o wyraźnie sportowym obliczu, wprowadzając na rynek interesującą gamę modeli będących twórczym rozwinięciem modeli seryjnych.
</strong>
Ford proponuje więc znacznie tańsze od autentycznych aut sportowych, lecz nie mniej szybkie i przy tym funkcjonalne modele serii Sports Technologies (ST) – Ford Focus ST170 i Ford Mondeo ST220, oraz niezwykle dynamiczny model Ford Focus RS przeznaczony dla purystów z zamiłowaniem do bardzo szybkiej jazdy, który stylistyką i rozwiązaniami technicznymi nawiązuje do Forda Focus WRC, zwycięzcy wielu rajdów samochodowych .
<strong>Ford Focus RS</strong>
Ford Focus RS staje się obecnie najbardziej prestiżowym modelem w rodzinie Forda Focus, godnie nawiązując do poprzednich modeli ze znaczkiem RS i podtrzymując tym samym legendę marki RS na rynkach Europy.
Najbardziej imponujący ze wszystkich modeli rodziny Forda Focus, Ford Focus RS został zaprojektowany jako samochód przede wszystkim dla kierowcy. Otwarcie nawiązuje przy tym do rajdowego Forda Focus WRC. Z jednej strony Ford Focus RS, dzięki bardzo wysokiej mocy silnika i wspaniałemu przyspieszeniu, dysponuje porywającymi osiągami, lecz walory te zostały zrównoważone przez pewne zawieszenie, precyzyjną pracę układu kierowniczego i imponującą skuteczność hamulców. Wszystko to mieści się w nadwoziu o rasowej stylistyce auta wyczynowego, z wnętrzem o wyraźnie sportowym obliczu, które mimo to zachowuje swoją funkcjonalność.
Dążąc do zachowania autentyczności i wierności rajdowemu pierwowzorowi i całkowitego usatysfakcjonowania purystów, konstruktorzy Forda Focus RS postawili na wiele rozwiązań i podzespołów używanych przez zespół World Rally Team. Już samo wyliczenie dostawców tych elementów budzi respekt: Sparco (fotele), Garrett Technologies (turbosprężarka), O.Z. Racing (obręcze kół), Brembo (hamulce), Sachs Racing (amortyzatory), Quaife (mechanizm różnicowy) oraz AP Racing (sprzęgło).
Źródłem mocy Forda Focus RS jest turbodoładowany 2,0-litrowy silnik Duratec RS, będący rozwinięciem 4-cylindrowej 130-konnej wolnossącej jednostki benzynowej Duratec, która napędza seryjnego Forda Focus. Silnik Duratec RS dysponuje (wg. homologacji) maksymalną mocą 215 KM (158 kW) przy 5,500 obr/min, a więc aż o 65% wyższą niż w wykonaniu seryjnym. Wartość momentu obrotowego wzrosła jeszcze bardziej, bo aż o 70%, osiągając 310 Nm przy 3,500 obr/min.
Potwierdzeniem imponujących osiągów są wartości przyspieszenia – Ford Focus RS rozpędza się ze startu zatrzymanego do 100 km/h w 6,7 sekundy, natomiast od 50 do 100 km/h na 4 biegu rozpędza się w 8,2 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 232 km/h. Naturalnie konieczna jest odpowiednia skuteczność hamulców i zawieszenia – siły hamowania przekraczają wartość 1,0g, natomiast przyspieszenia boczne przy pokonywaniu zakrętów sięgają 0,94g. Pod tymi względami Ford Focus RS prezentuje się lepiej niż wiele autentycznych samochodów sportowych.
Mimo tych imponujących osiągów i agresywnie wystylizowanej sylwetki, nowy Ford Focus RS zapewnia kierowcy bardzo wysoki komfort prowadzenia. Jest także samochodem funkcjonalnym, bardzo dobrze nadającym się do codziennej eksploatacji. Podczas jazdy w mieście zachowuje się w sposób cywilizowany i pozostaje posłuszny kierowcy. Właśnie ta dwoista natura z komfortem, funkcjonalnością i niezawodnością z jednej strony oraz niesamowitymi osiągami pozwalającymi na jazdę niemal wyczynową z drugiej strony, jest kluczem do zrozumienia prawdziwego charakteru tego najnowszego spadkobiercy słynnej tradycji modeli noszących znaczek Ford RS.
<strong>Ford Focus ST170</strong>
Obok serii RS, entuzjastom motoryzacji o sportowym zacięciu Ford proponuje modele zbudowane zgodnie z formułą Sport Technologies (ST) polegającą na opracowywaniu aut o sportowym charakterze, niedrogich, lecz dysponujących bardzo przyzwoitymi osiągami.
Zgodnie z programem Sport Technologies Ford będzie wprowadzać do sprzedaży usportowione wersje seryjnych modeli, adresowane do entuzjastów motoryzacji, które jednocześnie zachowują podstawowe cechy wyróżniające model wyjściowy. Główne założenia Sport Technologies to przede wszystkim dostępność, niewysoka cena oraz funkcjonalność i niezawodność, których nabywcy przyzwyczaili się oczekiwać od modeli produkowanych masowo.
Przy mocy silnika wyższej o 40 KM niż w przypadku zwykłego 2,0-litrowego silnika stosowanego w seryjnych modelach Forda Focus, dzięki nowej 6-stopniowej skrzyni biegów i niskoprofilowym oponom na 17-calowych obręczach, z wzmocnionymi hamulcami, zmodyfikowanym zawieszeniem oraz subtelną, lecz zarazem rasową stylistyką auta sportowego, Ford Focus ST170 stanowi finezyjne połączenie dwóch wydawałoby się przeciwieństw: doskonale zrównoważonego i świetnego w prowadzeniu auta sportowego oraz wygodnego i praktycznego pojazdu codziennego użytku.
Ford Focus ST170 dysponuje doskonałymi osiągami, którym odpowiadają równie dobre własności jezdne, zrównoważone bardzo skutecznymi hamulcami. Samochód przyspiesza od zera do 100 km/h w 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 215 km/h. O skuteczności hamulców świadczy krótka droga hamowania - przy hamowaniu z prędkości 100 km/h Ford Focus ST170 zatrzymuje się już po 36,3 metra. Natomiast rzeczą, którą trudno jest zmierzyć, ale której Ford Focus ST170 dostarcza w nadmiarze, jest nieopisana przyjemność i radość, jaką daje prowadzenie tego samochodu.
Specjaliści działu Special Vehicle Engineering (SVE) Forda wydobyli z 16-zaworowego 2,0-litrowego silnika Duratec ST maksymalną moc 173 KM/127 kW (przy 7,000 obr/min). Silnik przy tym bardzo czule reaguje na operowanie pedałem przyspieszenia. Specjalnie modelowana charakterystyka przepływu powietrza dolotowego sprawia, że silnik Duratec ST dysponuje bardzo wysokimi wartościami momentu przy niskich prędkościach obrotowych. Aż 85% szczytowych wartości momentu (196 Nm przy 5,500 obr/min) przypada już przy 2,200 obr/min. Z kolei w szerokim przedziale od 2,500 do 6,000 obr/min kierowca zawsze ma do dyspozycji moment obrotowy o wartości co najmniej 190 Nm.
Swoją doskonałą dynamikę Ford Focus ST170 w dużej mierze zawdzięcza 6-stopniowej mechanicznej skrzyni biegów firmy Getrag o specjalnie dobranych przełożeniach. Pozwala ona kierowcy płynnie szybko załączać coraz to wyższe biegi, aż do uzyskania wysokich prędkości podróżnych. Skrzynia posiada dwa wałki pośrednie, co przyczyniło się do ograniczenia jej rozmiarów. Wysoką precyzję wybierania przełożeń uzyskano także dzięki zastosowaniu koła zamachowego o dzielonych masach, które przyczynia się do zmniejszenia wibracji i hałasów towarzyszących pracy silnika.
Niskoprofilowe opony P215/45R17 są montowane na 17x7-calowych obręczach z lekkiego stopu, wyróżniających się oryginalnym wzornictwem. Dzięki nim Ford Focus ST170 wydaje się być "przyklejony" do jezdni, a jego wygląd zyskuje dodatkową dynamikę. Wartość przyspieszenia bocznego osiągająca 0,89 g, bardzo dobrze świadczy o własnościach trakcyjnych tego modelu.
Ford Focus ST170 jest oferowany z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym.
<strong>Ford Mondeo ST220 </strong>
Rodzina Forda Mondeo wzbogaciła się o nowy model „flagowy” o wyraźnie określonym sportowym obliczu – Forda Mondeo ST220.
Ford Mondeo ST220 łączy imponującą moc silnika, dynamiczną sportową stylistykę oraz wszelkie znane już atuty układu jezdnego Forda Mondeo, które składają się na stosunkowo przystępny samochód o sportowym temperamencie lecz mający zarazem wszelkie inne atrybuty prestiżowej limuzyny.
Ford Mondeo ST220 jest napędzany 3,0-litrowym, 24-zaworowym silnikiem widlastym V6. Podobnie jak inne odmiany Forda Mondeo, jest on oferowany w trzech odmianach nadwoziowych: jako 4-drzwiowa limuzyna, 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi. Szereg oryginalnych elementów stylistycznych we wnętrzu i na zewnątrz nadwozia odróżnia Forda Mondeo ST220 od pozostałych modeli rodziny, podkreślając zarazem dynamikę i nieprzeciętne osiągi oraz wybitnie sportowy charakter tej wersji.
Specjalnie przygotowana wersja 3,0-litrowego silnika Duratec ST V6 ma cztery wałki rozrządu. Jednostka ta rozpędza Forda Mondeo ST220 od zera do 100-km/h w zaledwie 7,1 sekundy i zapewnia maksymalną prędkość 243 km/h. Odpowiednia architektura układu dolotowego pomaga uzyskać maksymalną moc 226 KM (166 kW) przy 6,150 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 280 Nm przy 4,900 obr/min.
Ford Mondeo ST220 jest wyposażony w 5-stopniową mechaniczną skrzynię biegów Ford MTX75. Parametry skrzyni biegów zostały dostosowane specjalnie do mocy i momentu obrotowego silnika Duratec ST V6, przy czym specjalny nacisk położono na uzyskanie odpowiedniej jakości i płynności wybierania przełożeń. Lepszą jakość zmiany biegów uzyskano także dzięki zastosowaniu koła zamachowego o dzielonych masach.
Solidna podstawa, jaką jest układ jezdny Forda Mondeo, została odpowiednio zaadoptowana do wymogów sportowego stylu jazdy i wyższych osiągów modelu ST220. Zawieszenie otrzymało sportową charakterystykę i zostało obniżone o 15 mm, dzięki czemu Ford Mondeo ST220 pewniej trzyma się nawierzchni. „Drapieżny” wygląd dodatkowo podkreślają 16-ramienne obręcze kół z lekkiego stopu o wymiarach 18x7 cali oraz niskoprofilowe opony Continental SportContact P225/40R18.
Odpowiednio dobrana geometria zawieszenia oraz specjalnie zaprogramowana charakterystyka tłumienia sprężyn i amortyzatorów Forda Mondeo ST220 zapewnia odpowiednio wysoki komfort podróżowania, nawet na wyboistych nawierzchniach.
Ford Mondeo ST220 szczyci się specjalnym wykończeniem oraz wyposażeniem i subtelnymi akcentami stylistycznymi podkreślającymi sportowy charakter tego samochodu, od aerodynamicznych spojlerów i dwóch rur wydechowych o końcówkach ze stali nierdzewnej, po sportowe przednie fotele Recaro oraz specjalne wykończenie deski rozdzielczej.
<strong>Źródło: FORD OF EUROPE</strong>