Rozpoczęcie produkcji nowego Cantera
W portugalskim Tramagal ruszyła produkcja nowej ciężarówki Fuso Canter. Pierwsze egzemplarze opuściły oddalony o 150 kilometrów od Lizbony zakład 13 października, po finalnej kontroli jakości. Z okazji uruchomienia produkcji, zakłady odwiedzili: minister konkurencyjności i innowacji Carlos N. Oliveira, prezes Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation Japan Takao Suzuki oraz Jorge Rosa, prezes Mitsubishi Fuso Truck Europe.
Produkowana w Tramagal ciężarówka Fuso Canter została zaprojektowana w Japonii. Około 50 proc. elementów użytych do jej budowy pochodzi od europejskich dostawców (m.in. silnik, elementy osi, zawieszenia, elementy układu hamulcówego, oświetlenia, wykończenia wnętrza czy opony). Pozostałe części, takie jak oprzyrządowanie i elementy ramy i kabiny, czy układ kierowniczy, dostarczane są z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Jedną z innowacji modelu jest sześciobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa Duonic, po raz pierwszy zastosowana w ciężarówce. Wyśmienitą wydajność i komfort uzupełnia szeroka oferta, obejmująca trzy klasy wagowe, trzy typy kabiny, odmiany do ruchu prawo- i lewostronnego oraz różnorodne warianty rozstawu osi.
Karoseria wykończona ręcznie z najwyższą starannością
Jakościowa wizytówka Fuso to ręcznie, precyzyjnie formowana karoseria. Wszystkie blachy pochodzą z centralnej fabryki Fuso Kawasaki w Japonii. Poza względami ekonomicznymi, gwarantuje to utrzymanie najwyższego poziomu jakości.
Aby zapewnić wieloletnią ochronę przed korozją, metalowe elementy nadwozia są w pełni ocynkowane. Pojedyncze i podwójne kabiny montowane są w Tramagal na osobnych taśmach produkcyjnych. Używając specjalnych narzędzi, pracownicy łączą ze sobą części za pomocą ponad 2000 zgrzewów.
Lakier: powłoka CDP chroni przed korozją
Około 90 procent egzemplarzy Cantera ma nadwozie w kolorze białym, ale w procesie produkcji pojazdu używa się aż 86 dodatkowych lakierów. Bazę stanowi powłoka kataforetyczna (CDP). Finalne lakierowanie maszyny przeprowadzają w izolowanym pomieszczaniu z systemem oczyszczania powietrza, praktycznie bez strat lakieru. Ze względu na wysoką jakość lakieru, zrezygnowano z podkładu. Grubość warstwy gruntowej wynosi przynajmniej 30 µm, zaś finalnej powłoki - nie mniej niż 40 µm. Na koniec każda kabina jest intensywnie badana pod światłem o wysokiej intensywności.
Optymalną ochronę przed korozją zapewnia również proces śrutowania i proszkowego lakierowania ramy pojazdu.
Precyzyjny montaż elementów kabiny
Elementy takie jak podnośniki szyb, przewody elektryczne, uszczelki szyb i drzwi, maty wygłuszające, deska rozdzielcza, szyby, fotele i zewnętrzne lusterka są starannie montowane w odpowiedniej kolejności.
Siedzenia składane są przez dostawcę w osobnej hali i montowane w kabinie. Następnie nadwozie przejeżdża na następną linię i zostaje połączone z podwoziem. Ten moment nazywa się "stacją ślubowania".
Szczegółowa kontrola końcowa
Na koniec każdy Canter poddawany jest wnikliwej inspekcji. Specjalnie wyszkolony personel sprawdza działanie wszystkich funkcji, w tym silnika i skrzyni biegów, ogrzewania i klimatyzacji, a nawet wycieraczek. Podczas krótkiej jazdy po zakładowym torze kontrolowane jest działanie układu ABS.
Ale to jeszcze nie wszystko. Dwa auta dziennie poddawane są testowi szczelności oraz rygorystycznej, szczegółowej kontroli. Regularnie przeprowadza się również próby eksploatacyjne załadowanych egzemplarzy. Muszą one pokonać 30-kilometrową trasę w zróżnicowanych warunkach.
Tramagal - fabryka z dużym doświadczeniem
Początki portugalskich zakładów sięgają lat 60. ubiegłego wieku. W 1980 roku fabryka rozpoczęła współpracę z Mitsubishi Fuso, a w 1996 roku została przez japońską firmę odkupiona. Siedem lat później trafiła do rodziny Daimlera, który przejął większościowy pakiet akcji Mitsubishi Fuso. Dziś Mitsubishi Fuso Truck Europe (MFTE) wraz z zakładami w Tramagal jest spółką zależną Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC). Daimler jest właścicielem około 90 proc. udziałów drugiej z wymienionych firm.
Europejski bestseller
Fuso Canter to międzynarodowy bestseller Daimler Trucks - co roku znajduje ponad 150 tys. nabywców. Egzemplarze z portugalskiej fabryki w Tramagal trafią do ponad 30 krajów Europy. Od 1980 roku powstało tu ponad 160 tys. pojazdów i wciąż jest jeszcze wiele miejsca na rozwój. Zakład wykorzystuje zaledwie jedną trzecią ze 110 tys. metrów kwadratowych powierzchni.