Renault-Nissan i Autovaz zawiązują współpracę
Partnerstwo strategiczne między Renault-Nissan a firmą AVTOVAZ weszło w nowy etap wraz z inauguracją nowej linii produkcyjnej w fabryce w Togliatti.
Władimir Putin zainaugurował nową przemysłową linię produkcyjną, podkreślającą kolejny etap partnerstwa strategicznego między grupą Renault-Nissan a firmą AVTOVAZ. Igor Komarov, Prezes AVTOVAZ, Carlos Tavares, Dyrektor Generalny ds. Operacji Renault i Toshiyuki Shiga, Dyrektor ds. Operacyjnych Nissana, towarzyszyli Władimirowi Putinowi podczas ceremonii inauguracyjnej w Togliatti − największej fabryce świata. Pierwszym samochodem wyprodukowanym na tej linii jest furgonetka Lada Largus.
W sumie w ten kompleks przemysłowy o powierzchni 250 000 m2, korzystający z know-how Aliansu Renault-Nissan w kwestiach inżynieryjnych oraz obniżania kosztów, zainwestowano 400 milionów euro.W kompleksie tym znajduje się nowa linia produkcyjna, która właśnie została zainaugurowana. Posiadająca maksymalne możliwości produkcyjne 350 000 samochodów rocznie, linia ta będzie produkowała dla trzech marek: Renault, Nissan i AVTOVAZ. Produkcja startuje z dwoma nowymi modelami Lada, jeszcze w tym roku produkowany będzie jeden model Nissana, a w 2013 r. dołączą do nich dwa modele Renault. W sumie pięć różnych modeli trzech marek będzie schodziło z taśm, tak by zredukować koszty, zachowując równocześnie cechy charakterystyczne właściwe każdej marce.
Nasza współpraca nieustannie się wzmacnia i pozwala na istotny wzrost oszczędności w obrębie Aliansu – oświadczył Carlos Ghosn, Prezes i Dyrektor Generalny Aliansu Renault-Nissan. – Wszyscy uczestnicy są wygranymi, a korzyści są coraz bardziej odczuwalne, w miarę jak Rosja staje się siłą napędową wzrostu gospodarczego w Europie.
Solidne partnerstwo
Podstawy partnerstwa zostały zbudowane w 2008 r., z chwilą objęcia przez Renault 25% udziałów w kapitale AVTOVAZ, co spowodowało przeniesienie technologii i know-how do firmy AVTOVAZ.
Nasz projekt wspólnej linii produkcyjnej w Togliatti rozpoczął się dwa lata temu, w czasach kryzysu gospodarczego. Jesteśmy więc bardzo dumni z tego, że udało się go wdrożyć – oświadczył Igor Komarov, Prezes AVTOVAZ. – Nasza współpraca umacnia się z każdym dniem.
Nowa linia produkcyjna w Togliatti jest elementem realizacji celu trzech partnerów: osiągnięcia całkowitej mocy produkcyjnej Renault-Nissan i AVTOVAZ w wysokości co najmniej 1,6 miliona pojazdów do roku 2016.
Równocześnie z rozpoczęciem produkcji przemysłowej w Togliatti, spółki są w końcowej fazie negocjacji
w sprawie objęcia dodatkowych udziałów w AVTOVAZ przez Alians Renault-Nissan.W ubiegłym roku Alians sprzedał w Rosji 878 990 samochodów, w tym 578 387 aut Lada. Z udziałem w rynku bliskim 33%, Rosja jest trzecim rynkiem Aliansu po Chinach i Stanach Zjednoczonych. Gospodarka rosyjska odnotowuje stały wzrost, najszybszy w Europie, i powinna pozostać na pierwszym planie przez kilkadziesiąt lat dzięki rozwojowi konsumpcji bogacących się klas średnich w tym regionie.
Roczne przychody ponad 10 milionów rosyjskich gospodarstw domowych to ponad 50 000 dolarów amerykańskich. Według firmy doradczej Ernst & Young, Rosja prześcignie Niemcy w 2015 r. i stanie się wówczas najważniejszym europejskim rynkiem samochodowym z liczbą około 3,4 miliona sprzedanych nowych samochodów.