Renault kontynuuje w 2002 roku rentowny wzrost.
W 2002 roku Renault kontynuuje strategię rentownego wzrostu opartą na innowacyjności, konkurencyjności w zakresie jakości, kosztów i terminów oraz rozwoju na skalę międzynarodową.
<strong>
W 2002 roku Renault kontynuuje strategię rentownego wzrostu opartą na innowacyjności, konkurencyjności w zakresie jakości, kosztów i terminów oraz rozwoju na skalę międzynarodową.
</strong>
Dzięki stałemu odnawianiu gamy w pierwszym półroczu 2002 roku sprzedaż samochodów Renault na świecie wzrosła o 1,3% do poziomu 1.280.375 samochodów osobowych i dostawczych. W 2001 roku udział Renault w rynku wzrósł do 4,4%.
W Europie Zachodniej koncern Renault umocnił się na zajmowanej od 5 lat pozycji pierwszej marki na rynku zdobywając 11,5% udziału. Na samym tylko rynku samochodów osobowych udział Renault wynosi 10,9%, co jest głównie związane z sukcesem silników dCi, których sprzedaż wzrosła o 32% w porównaniu z pierwszym półroczem 2001. Marka umocniła się również na wiodącej pozycji na rynku samochodów dostawczych, gdzie głównie dzięki Trafic’owi (Van of the Year 2002) zdobyła 16,3% udziału w rynku.
Poza Europą Zachodnią, pomimo trudnej koniunktury w Turcji, Argentynie i Brazylii, sprzedaż Renault wzrosła o 4,1 % do poziomu 261.766 pojazdów. Koncern Renault odniósł wyraźny sukces w Europie Wschodniej, gdzie w pierwszym półroczu 2002 roku jego sprzedaż zwiększyła się o 11,5 % i w Europie Środkowej, gdzie w ciągu dwóch lat marka przeszła z piątego miejsca na drugie (11,4 % rynku). Podobne zjawisko obserwujemy w Meksyku, gdzie w 2 lata po swoim powrocie na rynek koncern Renault sprzedał 6034 samochodów.
Do światowego wzrostu koncernu przyczyniły się także jego filie. Sprzedaż Renault Samsung Motors (RSM) w pierwszym półroczu 2002 osiągnęła 53.699 pojazdów, co w stosunku do pierwszego półrocza ubiegłego roku daje wzrost o 81,2%. Wynik ten został osiągnięty dzięki tylko jednemu produktowi – modelowi SM5. Pod koniec 2002 uzyska on wsparcie wraz z pojawieniem się SM3, modelu z segmentu C, opracowanego na płycie podłogowej Nissana Bluebird Sylphy. Cel sprzedaży 90.000 pojazdów w roku 2002 zostanie z pewnością przekroczony, zwłaszcza że RSM planuje osiągnąć w Korei w 2004 roku sprzedaż 150.000 samochodów rocznie.
Dacia umiejętnie wykorzystała pojawienie się modelu SuperNova wyposażonego w zespół napędowy Renault. Rumuńska firma, należąca w 92,72% do Renault, od początku 2002 roku zwiększyła swoją sprzedaż o 6,8% do poziomu 27.449 sztuk. Dacia, produkująca obecnie niemal 100.000 samochodów rocznie, planuje zwiększyć sprzedaż do 500.000 sztuk rocznie, w tym 200.000 w Rumunii. W połowie 2004 roku wprowadzi do sprzedaży model w cenie 5000 euro przeznaczony na wschodzące rynki.
Wzbogacona oferta produktów i usług
Uzyskane wyniki handlowe koncern Renault zawdzięcza głębokiemu odmłodzeniu gamy – średni wiek modeli marki zmniejszy się z 4,5 roku w 2001/2002 do 3-3,5 roku w latach 2004/2005 – oraz sprawniejszej obsłudze klientów.
W latach 2002-2005 koncern Renault wprowadzi na rynek 25 nowych modeli, w tym 20 pod marką Renault. Na Salonie Samochodowym 2002 Renault prezentuje odmłodzoną i dynamiczną gamę z Mégane II i Espace IV. Ten ostatni model stanowi dopełnienie procesu powrotu marki na rynek pojazdów klasy S rozpoczęty w 2001 wraz z wprowadzeniem Avantime’a i w 2002 roku Vel Satisa. Dzięki wprowadzeniu Mégane II w ciągu 18 miesięcy zostanie odnowiona zasadnicza część gamy Renault. Nowe silniki wysokoprężne, reprezentujące zaawansowany poziom technologiczny, stanowią 41% sprzedaży Renault w Europie, czyli o 6% więcej niż wynosi średnia.
Do sprawniejszej obsługi klientów przyczyniła się potężna sieć (11.900 punktów sprzedaży w Europie) i pojawienie się Renault w Internecie (Renault.SITe jest pierwszym serwerem producenta samochodów w Europie). Towarzyszy jej stałe skracanie terminów dostaw. Wprowadzony w 1997 roku program Nowej Dystrybucji polegający na produkcji aut pod konkretne zamówienia (build to order), pozwolił Renault na dostarczenie 21% sprzedanych pojazdów w terminie poniżej 15 dni, skrócenie średniego terminu dostawy z 9 do 4 tygodni i zmniejszenie stocku nowych pojazdów o 20%. Celem wyznaczonym na koniec 2002 roku jest dostarczenie 100% sprzedanych na terenie Europy pojazdów, pochodzących z 11 zakładów Koncernu, w terminie poniżej 5 tygodni.
Dobre wyniki finansowe
Również wyniki Koncernu Renault, plasującego się wśród najbardziej konkurencyjnych w Europie marek, wykazują tendencję wzrostową. W pierwszym półroczu 2002 skonsolidowane obroty koncernu wyniosły 19.010 mln euro, czyli o 4,1 % więcej przy zachowaniu identycznego zakresu i metod w stosunku do sześciu pierwszych miesięcy 2001. Wynik operacyjny wyniósł 1.212 mln euro, a zysk netto w przeliczeniu na akcję 3,53 euro. Marża operacyjna* wzrosła o 87,5 % osiągając 912 mln euro. Do poprawy wyników finansowych przyczyniły się dobre wyniki handlowe Renault w Europie oraz wyniki Renault Samsung Motors która już w 2002 roku, o 2 lata wcześniej niż zakładano, osiągnie równowagę finansową, a także zmniejszenie kosztów administracyjnych i zakładowych. Pomocny jest również program redukcji kosztów o 1 mld euro rocznie w latach 2001 – 2003.
Renault-Nissan : piąty co do wielkości koncern samochodowy na świecie
Alians Renault i Nissana, stanowiący istotny element strategii rentownego wzrostu, doprowadził do powstania 5-go obecnie co do wielkości koncernu samochodowego na świecie. W 2001 roku obaj partnerzy sprzedali 4.949.084 pojazdów.
Rok 2002 stanowi ważny etap w budowaniu aliansu. Nastąpiło zacieśnienie więzów kapitałowych pomiędzy obydwiema firmami – Nissan objął 15% akcji Renault, która z kolei zwiększyła swój udział w kapitale Nissana do 44,4%. W 2002 roku została również utworzona spółka Renault-Nissan bv, zajmująca się zarządzaniem strategicznym obu koncernów, w której obie firmy posiadają po 50% udziałów. Jest ona wyłącznym właścicielem wszystkich wspólnych spółek Renault i Nissana. Pierwsza z nowoutworzonych spółek Renault-Nissan Purchasing Organization (RNPO), działająca w dziedzinie zakupów, docelowo może obsługiwać 70% wspólnych zakupów połączonych koncernów.
Cel wykorzystania możliwości współpracy i uzyskania dodatkowych oszczędności przyświeca również zmianie regionalnej organizacji handlowej – koncern zajmujący na danym rynku lepszą pozycję wspiera lokalny rozwój swego partnera. Dlatego Renault, pierwsza pod względem sprzedaży marka w Europie Zachodniej, udziela Nissanowi wsparcia poprzez stworzenie wspólnych spółek i wykorzystanie wspólnego zaplecza.
Prowadzona jest strategia wspólnych płyt podłogowych zapewniająca uzupełnianie się obu gam pojazdów. Po płycie podłogowej B, zainaugurowanej przez Nissana Micra-March, pod koniec 2002 wraz z Mégane II wejdzie płyta C, która będzie następnie wykorzystana przez Nissana w modelu, który zastąpi Almerę. Docelowo ponad 50% pojazdów obu marek będzie produkowanych na obu wspomnianych platformach. Łącznie do 2010 roku Renault i Nissan planują wspólne wykorzystanie 10 płyt podłogowych oraz 8 rodzin silników i 7 skrzyń biegów.
Współpraca obejmuje także inne dziedziny – wzajemne wykorzystanie zespołów mechanicznych i mocy produkcyjnych. Renault montuje np. silnik benzynowy V6 3,5 l Nissana w Vel Satisie, a Nissan wykorzystuje w modelu Micra jednostkę 1.5 dCi. Już obecnie niektóre modele są produkowane w zakładach obu marek, jak np. Renault Clio montowane w zakładzie Nissana w Meksyku lub Nissan Frontera, wytwarzany w zakładzie Renault w Brazylii.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>