Renault inicjuje szereg projektów współpracy partnerskiej w dziedzinie ogniw paliwowych.
Od szeregu lat koncern Renault jest zaangażowany w działania na rzecz obniżania emisji gazów cieplarnianych i zużycia paliwa w pojazdach. Obecnie intensyfikuje prace nad ogniwami paliwowymi. Dzięki doświadczeniu nabytemu w latach 1992 - 2002 w toku realizowanych programów badawczych, Renault poszerza dziś swoją wiedzę we współpracy z przodującymi w tej dziedzinie firmami.
<strong>Od szeregu lat koncern Renault jest zaangażowany w działania na rzecz obniżania emisji gazów cieplarnianych i zużycia paliwa w pojazdach. Obecnie intensyfikuje prace nad ogniwami paliwowymi. Dzięki doświadczeniu nabytemu w latach 1992 - 2002 w toku realizowanych programów badawczych, Renault poszerza dziś swoją wiedzę we współpracy z przodującymi w tej dziedzinie firmami. I tak we współpracy z amerykańską firmą Nuvera, skupia się obecnie nad rozwojem modułowego systemu reformingu wielopaliwowego. Natomiast wraz z amerykańskim koncernem 3M Renault prowadzi badania nad MEA (Membrane Electrode Assembly), będącym « sercem » ogniwa paliwowego. I wreszcie we współpracy z koncernem naftowym TotalFinaElf, Renault pracuje nad nowym paliwem, specjalnie przystosowanym do pojazdów wyposażonych w ogniwa paliwowe. </strong>
W celu rozwijania badań naukowych w dziedzinie ogniw paliwowych, koncern Renault podpisał porozumienie partnerskie z amerykańską firmą Nuvera, specjalizującą się w reformingu węglowodorów. Program dotyczy udoskonalenia technologii reformingu (umożliwiającej odzyskiwanie wodoru w czasie rzeczywistym z przewożonego paliwa), dostosowując ją do wymogów przemysłu samochodowego. Rozwiązanie proponowane przez firmę Nuvera wyróżnia się tym, że jest modułowe i wielopaliwowe. Dzięki temu można je wykorzystać do różnych paliw (benzyna, ON, gaz ziemny, gaz skroplony, etanol) i do różnych zastosowań (napęd główny, zwiększenie zasięgu lub dodatkowe źródło mocy APU – Auxiliary Power Unit). Specyfika tego rozwiązania pozwala również na wprowadzanie nowych technologii i wprowadzanie zmian w takim samym tempie, w jakim owe technologie będą się stawały dostępne.
Celem tego programu badawczego jest opracowanie do roku 2004 urządzenia do reformingu dostosowanego do wymogów przemysłu samochodowego.
<strong>We współpracy z 3M, Renault opracowuje najważniejszy element ogniwa paliwowego</strong>
Będący sercem całego ogniwa system MEA (Membrane Electrode Assembly) jest układem składającym się z membrany umieszczonej między dwiema elektrodami. Wyzwania związane z tym układem są niezwykle istotne: to w nim wytwarzana jest energia elektryczna i od niego zależy skuteczność całego ogniwa paliwowego (przypomnijmy, że ogniwo to składa się z szeregu pojedynczych ogniw, z których każde zawiera MEA).
Koncern 3M opracowuje układy MEA dla wszelkich zastosowań ogniw paliwowych od roku 1994. We współpracy z Renault firma ta prowadzi prace badawcze i opracowuje układy MEA dostosowane do wymogów przemysłu samochodowego, przewidziane do zastosowania w napędzie głównym i w APU.
<strong>Współpraca z TotalFinaElf zmierzająca do opracowania paliwa do ogniw paliwowych </strong>
Znajomość paliwa i technologii jego reformingu jest ważnym zagadnieniem przy opracowywaniu rozwiązań wykorzystujących ogniwa paliwowe. Prace prowadzone we współpracy z TotalFinaElf mają na celu zbadanie zachowania się ogniwa i całego systemu w zależności od składu paliwa oraz określenie wpływu jego składników na osiągi pojazdu. Analiza cyklu życia pozwoli również ocenić wpływ stosowania tego paliwa na środowisko, z uwzględnieniem całego łańcucha, od produkcji do dystrybucji. Prócz tego obydwaj partnerzy pracują nad weryfikacją stopnia opłacalności stosowania takiego paliwa.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>