Range Rover - najbardziej kultowe edycje specjalne
Marka Range Rover od ponad 40 lat tworzy luksusowe samochody terenowe. Jak dotąd pojawiły się trzy generacje Range Rovera: oryginalna (Classic) w roku 1970, druga generacja (P38a) w roku 1994 i trzecia generacja (L322) w roku 2001. W swojej historii firma stworzyła także wyjątkowe edycje specjalne swojego kultowego modelu, które stały się ikonami motoryzacji.
Range Rover był pierwszym na świecie luksusowym samochodem z napędem 4x4 o pełnych możliwościach terenowych. Wczesne unikatowe wersje modelu były opracowywane przez firmy zewnętrzne. Jednak już w latach 80-tych ruszyła fala fabrycznych edycji specjalnych.
Liczba pamiętnych limitowanych serii Range Roverów była duża: od luksusowego Westminster’a, przez sportowego Vitesse’a, po przeznaczonego do ekspedycji Rhinoceros'a (oferowanego w komplecie z drewnianym nosorożcem wyrzeźbionym przez afrykańskich rzemieślników plemiennych). Ale to poniższe edycje były prawdopodobnie najbardziej pamiętnymi i znaczącymi.
Model „In Vogue”
„In-Vogue” był pierwszą fabryczną limitowaną edycją specjalną Range Rovera. Bazował na specjalnie przygotowanym samochodzie, który wypożyczono magazynowi „Vogue” jako rekwizyt do sesji zdjęciowej przedstawiającej najnowsze projekty mody autorstwa Jaeger’a i Lancôme’a. Sesja ta odbyła się w roku 1981 we Francuskiej miejscowości Biarritz. Model „In-Vogue” był oparty na samochodzie uwiecznionym na fotografiach. Posiadał jasnobłękitny lakier metallic, luksusowe wnętrze wykończone drewnianymi elementami i pełnym tapicerowaniem, klimatyzację oraz kosz piknikowy. Model ten wyprodukowano w tysiącu egzemplarzy, a jego cena była wyższa o 800 funtów od bazowej. In-Vogue rozpoczął wędrówkę samochodu w kierunku rynku luksusowego, a jego miejsce ugruntował seryjny model Vogue. Model ten był najbardziej luksusową wersją Range Rovera na wielu rynkach.
Papa Mobile
Dwa specjalnie zmodyfikowane egzemplarze Range Rovera zbudowano dla papieża Jana Pawła II z okazji 6-dniowej wizyty w Wielkiej Brytanii w roku 1982. Ojciec Święty jeździł w tylnej kabinie chronionej panoramicznymi kuloodpornymi szybami. Te pojazdy o wysokim stopniu bezpieczeństwa zbudowano po próbie zamachu na papieża w roku 1981.
Model CSK
Nazwa modelu CSK pochodzi od inicjałów założyciela marki Range Rover – Charlesa Spencera Kinga. Powstało tylko 200 egzemplarzy tego samochodu. Był to pierwszy od lat nowy Range Rover w wersji dwudrzwiowej, ale był on ważny także z innych powodów. Wprowadzony na rynek w roku 1990 model CSK był Range Roverem o bardziej sportowym charakterze. Model „In Vogue” podążył drogą w kierunku luksusu, a CSK otworzył drzwi do nowej, wyczynowej przyszłości, którą 15 lat później ugruntował model Range Rover Sport.
CSK – jako pierwszy Range Rover – posiadał zawieszenie z drążkami stabilizującymi. Rozwiązanie to sprawiało, że prowadzenie samochodu na szosie było bardziej precyzyjne, dzięki redukcji przechylania na zakrętach, charakterystycznego dla wcześniejszych Range Roverów. Model CSK był dowodem zrozumienia dla faktu, że precyzja jazdy szosowej będzie kluczowa dla przyszłego sukcesu Range Rovera.
Range Rover Autobiography Ultimate Edition
Luksusowy Range Rover Autobiography Ultimate Edition – wyprodukowany w jedynie 500 egzemplarzach na indywidualne zamówienie – to przede wszystkim ręcznie wykończone wnętrze wykonane z najbardziej wyszukanych materiałów. Fotel kierowcy został umieszczony w sposób gwarantujący znakomitą widoczność oraz panowanie nad gabarytami samochodu. W tylnym rzędzie znajdują się dwa indywidualne, elektrycznie sterowane fotele, oddzielone konsolą wyposażoną w stolik na laptopa oraz elegancki barek. W zagłówkach tylnych foteli zamontowano dwa urządzenia iPad. Bagażnik wykończony jest drewnem tekowym z aluminiowymi okuciami i skórzanymi detalami, które nawiązują stylistycznie do pokładu luksusowych jachtów. Model został zaprezentowany w 2011 roku.