PSA Peugeot Citroën i Ford zaprezentowały nowe silniki diesla
Nowy silnik HDi / TDCi 1,6 l - wynik współpracy pomiędzy grupą PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company w dziedzinie silników diesel, należy do rodziny silników odnoszącej sukcesy na rynkach.
<strong>
Nowy silnik HDi / TDCi 1,6 l - wynik współpracy pomiędzy grupą PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company w dziedzinie silników diesel, należy do rodziny silników odnoszącej sukcesy na rynkach.
</strong>
Silnik 1.6 opracowany został na bazie silnika HDi / TDCi 1,4 l, w które wyposażone są obecnie samochody obydwu koncernów i cieszą się dużą popularnością wśród klientów. Silnik 1.4 od czerwca 2001 roku, składany jest on w zakładzie w Douvrin, a od października 2002 roku również w zakładzie w Trémery. Dzięki wciąż wzrastającemu popytowi, dziennie produkowanych jest 2.400 sztuk. W roku 2003 z taśmy ma zejść w sumie 680.000 silników. Do tej pory, w silnik ten wyposażono już 400.000 pojazdów obydwu koncernów.
Ambitne cele
Silnik HDi / TDCi 1,6 l posiada cechy poprzednich jednostek napędowych. Należy podkreślić, że zmiana nie polegała tylko na zwiększeniu pojemności skokowej.
Polepszenie komfortu jazdy przez znaczący wzrost mocy i momentu obrotowego, przy uwzględnieniu normy Euro IV i zmniejszeniu emisji cząstek, dzięki unowocześnieniu filtra FAP uczyniło silnik 1.6 najbardziej przyjaznym dla środowiska i najbardziej rozwiniętą pod względem technologicznym jednostka napędową.
Dostępny jest w dwóch wersjach: 110 KM / 80 kW i w wersji 90 / 66 kW.
Ponadto, tak jak i w przypadku silników 1,4 l projekt ten to przemysłowe wyzwanie, związane z planowanym poziomem produkcji (z czasem ponad 1 milion sztuk rocznie) i liczbą wersji pojazdów obydwu koncernów, które wyposażone zostaną w tą jednostkę napędową.
Silnik zaawansowany technologicznie
Silnik HDi / TDCi 1,6 l jest wykonany tylko i wyłącznie z aluminium. To założenie umożliwiło ograniczenie masy do 120 kg dzięki temu silniki te można montować również w małych samochodach.
Silnik HDi / TDCi 1,6 l wyposażony jest tylko i wyłącznie w 16-zaworową głowicę, która pochodzi bezpośrednio od HDi / TDCi 1,4 l 16 V.
Wzrost pojemności skokowej do 1.560 cm3 osiągnięty został w wyniku równoczesnego zwiększenia skoku tłoka (+ 6,3 mm) i średnicy cylindra (+ 1,3 mm). Blok pochodzi z HDi / TDCi 1,4 l.
Obudowa cylindra wersji 110 KM, składa się z aluminium.
Stopień sprężania, wpływa na elastyczność i moc silnika co ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Turbosprężarka Garret`a ze zmienną geometrią turbiny została specjalnie opracowana do silników diesela o małej pojemności skokowej. Wielkość i inercja turbosprężarki została zoptymalizowana w celu osiągnięcia najlepszych czasów reagowania.
Nowy system spalania
System spalania silnika HDI / TDCi 1,6 l bazuje na najlepszych technologiach:
- Wtrysk systemu Common Rail firmy Bosch drugiej generacji, osiąga ciśnienia wtrysku 1.600 bar i jest wyposażony w mniejsze dysze wtryskowe (sześć dysz o średnicy 0,135 mm). Wpływa to na poprawę rozpylania paliwa, ujednorodnia mieszankę powietrzno-paliwową i co znacznie zmniejsza emisję szkodliwych substancji.
- Nowa poszerzona i innym kształcie komora spalania pozwoliła na zwiększenie mocy silnika.
- System Common Rail realizuje swój cały potencjał, gdyż dzięki wielokrotnemu wtryskiwaniu paliwa, dostaje się ono w odpowiednim momencie do cylindra.
Nowe, bardziej wydajne komputery i nowe, bardziej precyzyjne dysze wtryskowe umożliwiają aż sześć faz wtrysków na jeden cykl pracy silnika:
• 2 przedwtryski w celu redukcji odgłosów pracy
• 2 wtryski główne w celu redukcji emisji dwutlenku węgla
• 2 wtryski następcze w celu optymalizacji wydajności pracy filtra cząsteczek.
Nowe postępy w technologii Common Rail służą bezpośrednio klientowi, gdyż dotyczą dostrzegalnych właściwości silnika, jak na przykład odgłosu pracy silnika, poziomu drgań, ekonomiczności i komfortu jazdy. A równocześnie dzięki redukcji emisji szkodliwych substancji mają dobry wpływ na środowisko.
Ochrona środowiska: ekologiczny silnik, który wyprzedza swój czas
Filtr cząsteczek HDi / TDCi 1,6 l ulepszony został w dwóch punktach:
- Nowe zasady sterowania komputera optymalizują regenerację filtra (spalanie przefiltrowanych cząstek), ponieważ również podczas wolnej jazdy na przykład w mieście, gdy temperatura silnika jest zazwyczaj niska, osiągają wyższe temperatury.
- Filtr cząsteczek HDi / TDCi 1,6 l korzysta z nowego dodatku uszlachetniającego Eolys II, wydłużając znacznie okresy pomiędzy poszczególnymi konserwacjami filtra.
Wysoki komfort jazdy
Przy mocy 110 KM w najmocniejszej wersji (i 90 KM w wersji podstawowej) i momentem obrotowym wynoszącym 240 Nm przy 1.750 obrotów/min (215 Nm przy silniku z 90 KM), nowy zespół napędowy 1,6 l zapewnia pojazdom lepszy i wyższy komfort jazdy.
Już przy niskiej liczbie obrotów silnik ten pracuje miękko, ponieważ 70 procent maksymalnego momentu obrotowego osiągane jest już przy 1.250 obrotów/min. Funkcja typu „Overboots” umożliwia – np. podczas wyprzedzania lub w sytuacjach awaryjnych – osiągnięcie dodatkowej rezerwy momentu obrotowego wynoszącego 20 kN, co w zdecydowanym stopniu przyczynia się do aktywnego bezpieczeństwa.
Inwestycje i urządzenia produkcyjne
Produkcja HDi / TDCi 1,6 l to zespołowe przedsięwzięcie przemysłowe. Do roku 2005 produkowanych będzie 1,1 milion sztuk rocznie (5.000 sztuk/dziennie). Silnik montowany będzie na dwóch platformach Grupy Peugeot Citroën i na dwóch platformach Ford Motor Company. Łącznie w silnik HDi / TDCi 1,6 l wyposażonych bedzie 37 wersji pojazdów.
Dwa nowe zakłady produkcyjne w Trémery
Aby szybko rozpocząć produkcję i pokryć średni i długofalowy popyt, PSA Peugeot Citroën pzreznaczyło dwa zakłady produkcyjne w Trémery. Pierwszy jeszcze przed wprowadzeniem nowego silnika był największym na całym świecie zakładem produkującym silniki diesela.
Produkcja bazuje bezpośrednio na, wytwarzanym obecnie silniku HDi / TDCi 1,4 l. Urządzenia produkcyjne do silnika 1,6 l, zbudowane zostały na zasadzie kopiowania.
W ten sposób możliwe było optymalne skalkulowanie inwestycji.
Ekonomicznie optymalna produkcja dzienna 2.500 silników, gwarantuje najlepsze wykorzystanie maszyn do produkcji i montażu poszczególnych podzespołów.
W listopadzie 2002 roku, otwarty został zakład w Trémery o powierzchni 40.000 m2. Obecnie produkowane są tam silniki 1,4 l 16 V. Dowodzi to również dużej możliwości dopasowania urządzeń produkcyjnych do poszczególnych silników jednej rodziny.
W maju 2004 roku, uruchomiony zostanie w Trémery drugi zakład, przewidujący dzienną produkcję 2 5000 sztuk dziennie.
<strong>HDi / Duratorq TDCi 2,0 l</strong>
Nowy silnik jest najmłodszym dzieckiem rodziny HDi 2,0 l, w które od roku 1998 wyposażone są modele Grupy PSA Peugeot Citroën. Jest on wynikiem drugiego stopnia Umowy ramowej zawartej pomiędzy Grupą PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company, mówiącej o współpracy przy rozwoju silników diesela. Obydwa koncerny wspierają się wzajemnie w dziedzinie techniki, wykonania i dbania o wizerunek marki, bazując na zebranych doświadczeniach. Nowy silnik bazuje na najnowszych osiągnięciach technologii spalania, stąd też jest jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska niż jego poprzednicy.
Wymagające założenie
Celem zespołu projektantów było opracowanie silnika, który w porównaniu z poprzednimi modelami, zapewniałby zdecydowanie wyższy komfort jazdy.
Założenie to zostało spełnione bez konieczności wzrostu zużycia.
Silnik jest najczystszym jak i najbardziej przyjazną środowisku jednostka napędową w swojej klasie.
Korzyści rodziny HDi / Duratorq TDCi 2,0 l
Tak samo jak silnik 1,6 l, również i silnik HDi / Duratorq TDCi 2,0 l gwarantuje najlepsze osiągnięcia, które należy zawdzięczać wysokiej elastyczności systemu Common Rail Technologia ta zezwala na znaczące możliwości sterowania parametrami silnika. Odpowiednia moc silnika i moment obrotowy, oraz niski poziom spalania, minimalizują emisję szkodliwych substancji.
Silnik HDi / Duratorq TDCi 2,0 l oparty jest w całości na konstrukcji jednostki DW 10. Pojemność skokowa wynosi niezmiennie 1.998 cm3, skok tłoka wynosi 88 mm, a średnica cylindra 85 mm.
Zmiany gabarytów silnika umożliwiły zastosowanie nowych technologii wpływających na bezpieczeństwo.
W porównaniu z poprzednimi modelami, zaoszczędzono 40 mm z szerokości i 15 do 20 mm z wysokości.
System Common Rail wielokrotnego wtrysku:
Nowy system Common Rail bezpośredniego wtrysku drugiej generacji pochodzi z firmy Siemens. Potencjalnie możliwych jest aż sześć faz wtrysków (wielokrotny wtrysk).
- dwa przedwtryski: redukcja odgłosów pracy
- dwa wtryski główne: moment obrotowy i siła
- dwa wtryski następcze: regeneracja filtra cząsteczek
Ciśnienie wtrysku wynosi 1.600 bar i sterowane jest przez piezoelektryczne dysze.
Turbosprężarka Garett`a ze zmienną geometrią turbiny wyposażona jest w wymiennik powietrze-powietrze.
Układ chłodzenia wyposażony jest w sterowany elektronicznie system kontroli temperatury, dzięki któremu szybciej osiągana jest maksymalna moc i zmniejszane jest zużycie.
Lepsze wyniki w imię komfortu jazdy
W porównaniu z poprzednimi modelami, przy niezmienionym zużyciu paliwa, zwiększono moc o 25 % do 136 KM (100 kW). Konstruktorzy poświęcili najwięcej uwagi przede wszystkim momentowi obrotowemu, co gwarantuje oczekiwany przez klientów wysoki komfort jazdy i miękką pracę.
Maksymalny moment obrotowy wzrósł dzięki funkcji „Overboost” o 36 % - do 340 Nm przy 2.000 obrotach/min. Należy również podkreślić, iż moment obrotowy wynoszący 200 Nm jest już możliwy przy 1.250 obrotach/min.
Silnik zawsze przyjazny dla środowiska
Technologia silnika HDi / Duratorq TDCi dowodzi, że bezpośredni wtrysk systemu Common Rail daje obecnie najlepsze, najbardziej ekonomicznie i najprostsze do zastosowania rozwiązanie, prowadzące do redukcji spalin.
PSA Peugeot Citroën i Ford dążą do tego, aby aktywnie rozwijać i ulepszać technologię redukcji emisji szkodliwych substancji poprzez zastosowanie filtra cząsteczek. Nowy dodatek uszlachetniający i nowe strategie sterowania komputerami nowej generacji, umożliwiają lepszą regenerację filtra i uproszczenie sposobu dokonywania przeglądu.
Produkcja
PSA Peugeot Citroën wytwarza silnik w zakładzie w Trémery, gdzie do roku 2005 z taśmy ma schodzić co najmniej 2.300 sztuk dziennie.
Inwestycje w maszyny produkcyjne były skromne, gdyż istniejąca już linia produkcyjna mogła być dopasowana do nowych wymagań. Równocześnie polepszono warunki pracy, a dotyczy to przede wszystkim ergonomicznego ukształtowania miejsc pracy.
<strong>Źródło: Citroen Polska</strong>