Przyszłość telematyki w modelach Mercedes-Benz
Czy to w pracy, czy w czasie wolnym, dostęp do sieci stał się dziś dla wielu z nas nieodłączoną częścią codzienności. Równocześnie coraz więcej czasu spędzamy w podróży. Jak to pogodzić? Mercedes-Benz reaguje na potrzeby użytkowników i chcąc zapewnić im dostęp do informacji nawet wtedy, gdy są w ruchu, prezentuje strategię rozwoju telematyki @yourCOMAND
Mercedes-Benz już teraz oferuje w wybranych modelach dostęp do internetu za pośrednictwem systemu multimedialnego COMAND Online. W listopadzie zadebiutował on na pokładzie nowej Klasy B oraz M. Intuicyjny układ obsługi COMAND Online kryje m.in.: wygodne sterowanie głosowe LINGUATRONIC, dwa różne typy nawigacji, dostęp do aplikacji Facebook™ i Google™ Street View oraz interfejs dla urządzeń przenośnych. A jakie funkcje zaoferuje samochodowa telematyka przyszłości?
- @yourCOMAND zamienia samochód w przenośne centrum komunikacji, zapewniające kierowcy i pasażerom dostęp do wszystkich nowoczesnych mediów i usług w dowolnym momencie - mówi prof. dr Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG, odpowiedzialny za rozwój samochodów Mercedes-Benz. - Dzięki konsekwentnie opracowywanym rozwiązaniom chmurowym, możemy działać niezależnie od ustalonych cykli rozwoju pojazdu i nie spuszczać oczu z gwałtownie rozwijającej się elektroniki użytkowej. Dlatego zawsze zapewniamy naszym klientom dostęp do najnowszych rozwiązań w dziedzinie łączności w samochodzie.
Koncepcja nowej generacji telematyki i systemów informacyjno-rozrywkowych @yourCOMAND została zaprezentowana podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, wraz ze studyjnym modelem F125!.
Bezproblemowe połączenie i intuicyjna obsługa
Strategia rozwoju telematyki @yourCOMAND opiera się na:
- bezproblemowym połączeniu;
- intuicyjnej obsłudze;
- perfekcji zmysłów;
- wygodzie zdalnego sterowania.
Wszystkie te założenia uwzględniono po raz pierwszy podczas projektowania prototypowego modelu F125!. Społecznie interaktywne aplikacje nie rozpraszają kierowcy, a dzięki stałemu połączeniu z chmurą danych również kierowca ma dostęp do wszystkich mediów – i to bez konieczności przeprowadzania uciążliwej synchronizacji.
Intuicyjna obsługa umożliwia kontrolowanie funkcji telematyki i systemu multimedialnego na pokładzie F125! zarówno za pomocą głosu, jak i gestów czy dotyku. W celu zapewnienia optymalnej wygody i bezpieczeństwa prowadzenia, studyjny pojazd staje się towarzyszem odgadującym myśli i życzenia kierowcy oraz pasażerów. Kierowca może, na przykład, zażądać najnowszych wiadomości, dopasowanych tematycznie do jego potrzeb, i zadawać dopasowane do kontekstu pytania bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.
Za perfekcją zmysłów kryje się doskonałej jakości nagłośnienie i wysokiej rozdzielczości ekrany z możliwością współdzielenia obrazu. Stereoskopowy wyświetlacz 3D umożliwia projekcję trójwymiarowego panelu zegarów, który pokazuje istotne dla kierowcy informacje w sposób dla niego najwygodniejszy - tak, aby powodować jak najmniejsze zmęczenie oczu. Ruchomy, 17-calowy wyświetlacz po stronie pasażera kontrolowany jest za pomocą gestów jako część bezdotykowego interfejsu. Wysokiej rozdzielczości ekran panoramiczny zastępuje konwencjonalne lusterko i pozwala na dogodną obserwację tego, co dzieje się wokół i za pojazdem. Rozwiązanie to pozwala na szybszą diagnozę sytuacji drogowych.
Wygoda zdalnego sterowania oznacza, że dowolne funkcje pojazdu lub systemu multimedialnego mogą być konfigurowane zdalnie, za pośrednictwem domowego komputera lub smartfona - począwszy od zaprogramowania nawigacji aż po ustawienie foteli i temperatury w kabinie. Użytkownicy auta mają stały dostęp do informacji takich jak poziom paliwa w zbiorniku, następny termin wizyty w serwisie czy wyniki zużycia paliwa, gromadzone na specjalnej "stronie głównej" pojazdu.
Innowacje Mercedesa - z laboratorium wprost na drogi
Mercedes-Benz już wielokrotnie udowodnił, jak krótka droga dzieli wizjonerskie technologie od seryjnej produkcji - na przykład w dziedzinie aktywnego bezpieczeństwa. Nie inaczej jest z rozwojem telematyki i systemów pokładowej rozrywki. Kluczowe funkcje koncepcji myComand, zaprezentowanej w 2008 roku, są już dostępne w systemie COMAND Online, zarezerwowanym dla Klasy C i E oraz modeli SLK i CLS. Już w listopadzie system trafi na pokład Klasy B i M i wzbogaci się o aplikacje Facebook™, Google™ Street View oraz Panoramio by Google™ .
Już teraz COMAND Online oferuje dostęp do funkcji "Google Local search" i prognozy pogody oraz możliwość wysłania tras czy punktów, skonfigurowanych wcześniej na domowym komputerze przy pomocy Google Maps. Dostęp do internetu uzyskiwany jest za pośrednictwem połączenia Bluetooth z telefonem komórkowym.
Nawigacja z dyskiem twardym została waśnie wzbogacona o nowe funkcje: mapy 3D z trójwymiarowym widokiem miast, możliwość przechowywania i odtwarzania wcześniejszych konfiguracji z karty SD (do czterech tras, w tym jedna ekonomiczna). Klienci Mercedes-Benz w Europie mają dostęp do bezpłatnych aktualizacji map systemu multimedialnego COMAND Online przez 3 lata od chwili zakupu. Aktualne wersje map 39 europejskich krajów mogą również zainstalować autoryzowani dealerzy Mercedes-Benz.
W Europie system COMAND Online obejmuje także funkcję Speed Limit Assist, która informuje o mijanych znakach drogowych na podstawie danych z kamery i nawigacji, oraz układ LINGUATRONIC, umożliwiający głosowe sterowanie nagłośnieniem, telefonem i nawigacją. By zaprogramować trasę przejazdu, w ramach funkcji "One Shot" - dostępnej w siedmiu językach - wystarczy wypowiedzieć adres docelowy.
Przekątna kolorowego ekranu o wysokiej rozdzielczości mierzy 17,8 cm. Zdjęcia mogą być na nim wyświetlane pojedynczo i obracane lub prezentowane w formie pokazu slajdów. Interfejs układu audio zawiera nowe, świeże wersje kolorystyczne i jest teraz jeszcze wygodniejszy w obsłudze. Dla przykładu, nowa funkcja Cover Flow sortuje okładki odtwarzanych albumów muzycznych w formie karuzeli, dzięki czemu kierowca ma błyskawiczny dostęp do ulubionych utworów. System COMAND Online dysponuje aż 10 GB pamięci, zarezerwowanej na pliki muzyczne (formaty MP3, WMA i AAC). Opcjonalnie, dostępna jest również 6-płytowa zmieniarka DVD. Dodatkowy komfort zapewnia funkcja Music Search, przeczesująca zasoby dysku twardego oraz zewnętrznych nośników pamięci, takich jak płyty CD i DVD, napędy USB czy karty SD w poszukiwaniu utworów muzycznych wedle ustalonych kryteriów (nazwa albumu, kompozytora, kategorii). Oprogramowanie Music Search potrafi nawet samodzielnie korygować błędy w pisowni - tak, aby kierowca mógł w pełni skupić się na prowadzeniu.
Niebawem COMAND Online wzbogaci się o kolejne aplikacje - zarówno innowacyjne start-upy, jak i popularne usługi internetowe. Będą z nich mogli skorzystać wszyscy posiadacze aut z systemem COMAND Online. Pojazd samodzielnie aktualizuje oprogramowanie, bez konieczności wizyty w serwisie.
Od połowy przyszłego roku Mercedes-Benz zaoferuje nową opcję systemu informacyjno-rozrywkowego, zarezerwowaną dla użytkowników iPhone'ów. Po podłączeniu iPhone'a do interfejsu pojazdu, specjalna aplikacja umożliwi wybieranie funkcji smartfona za pośrednictwem wyświetlacza i kontrolera systemu COMAND. Kolejny krok - zaplanowany na rok 2013 - to intuicyjna integracja ze smartfonami innych firm, takich jak Nokia, HTC czy Samsung, wykorzystująca standard MirrorLink™. Jak to działa? Podobnie jak w przypadku iPhone'a, wystarczy podłączyć urządzenie do pokładowego interfejsu. Gotowe! Bez przeszkód można korzystać z zainstalowanych w smartfonie aplikacji, korzystając z dużego wyświetlacza i wysokiej klasy nagłośnienia. Ze względu na bezpieczeństwo podróży, podczas jazdy będą działać jedynie aplikacje certyfikowane przez Mercedes-Benz lub Car Connectivity Consortium.
Komunikacja bliskiego zasięgu: uproszczony proces parowania
Komunikacja bliskiego zasięgu (NFC, czyli "Near Field Communication") to innowacyjny standard transmisji danych, umożliwiających ich wymianę na bliskich odległościach. Dystans celowo ograniczono do zaledwie pięciu centymetrów. Efekt? NFC jest praktycznie odporny na podsłuch i nie wymaga operacji wyszukiwania urządzeń oraz wymiany kodów, tak jak transmisja Bluetooth. Wystarczy, że smartfon znajdzie się w pobliżu odbiornika z logo NFC, a automatycznie wygenerowany kod zostanie porównany i zatwierdzony. System wystartuje w 2013 roku.
Wszystkie wymienione funkcje i systemy uczynią korzystanie z pokładowej elektroniki jeszcze wygodniejszym, bezpieczniejszym i bardziej wszechstronnym. Stanowią one znaczny postęp w drodze do wdrożenia strategii @yourCOMAND i obejmują wybrane jej założenia, takiej jak bezproblemowe połączenie oraz perfekcję zmysłów.
30 lat doświadczenia Mercedes-Benz w zakresie mobilnej komunikacji
Mercedes-Benz utorował drogę do (auto)mobilnej komunikacji już w latach 50., oferując w przystępnej cenie radio samochodowe do codziennego użytku. Pierwsze zestawy radiowe, zaprezentowane w latach 30., był duże, ciężkie i niebywale drogie. W 1992 roku Mercedes-Benz zaprezentował w Klasie S w pełni zintegrowany system multimedialny z nawigacją. Cztery lata później pojawiła się funkcja głosowego sterowania LINGUATRONIC, a od 1998 roku nieustannie rozwijany jest system COMAND ("Cockpit Management and Data System"), łączący w sobie funkcje audio, TV, telefonu i nawigacji. W roku 2002 światło dzienne ujrzał pierwszy kolorowy ekran 16:9, a w 2005, na pokładzie nowej Klasy S - pierwszy obrotowy kontroler, służący do intuicyjnego sterowania funkcjami systemu COMAND.