Premiery Mazdy na salonie samochodowym we Frankfurcie - Mazda
Na tegorocznym salonie we Frankfurcie debiutuje zupełnie nowa Mazda CX-5. Pierwszy samochód nowej generacji Mazdy, w którym zastosowano przełomowe technologie SKYACTIV i przyciągający wzrok nowy kierunek stylizacyjny „KODO – Dusza Ruchu”. Do nowego kompaktowego SUVa Mazdy wprowadzono szereg innowacyjnych technologii, takich jak: silniki, skrzynie biegów oraz nowe nadwozie i podwozie, które sprawiają wiele przyjemności z jazdy, a jednocześnie cechują się wyjątkowym bezpieczeństwem i dbałością o środowisko naturalne. Na scenie znajdzie się także odnowiona Mazda3. Facelifting polega nie tylko na wizualnych zmianach jak: nowy przód, lepszej jakości materiały wykończeniowe wnętrza, polepszenie ergonomii czy wyciszenia. Znacznie poprawiono również komfort i dynamikę jazdy. Pojawiła się także nowa wersja z silnikiem benzynowym MZR 1,6 i automatyczną skrzynią biegów oraz nowe opcje wyposażenia.
Mazda CX-5 – wyjątkowa przyjemność jazdy. Pierwsze pełne zastosowanie technologii SKYACTIV i linii projektowej „KODO – Dusza Ruchu”.
Wraz ze światową premierą CX-5 we Frankfurcie dla Mazdy zaczyna się nowa era. Ten kompaktowy SUV jest pierwszym modelem Mazdy, w którym zastosowano cały zakres technologii SKYACTIV i pełną pasji stylizację „KODO – Dusza Ruchu”. Będzie on dostępny z trzema nowoczesnymi silnikami o rekordowym stopniu sprężania 14:1 – dieslem SKYACTIV-D 2,2 z dwustopniowym doładowaniem w dwóch wariantach mocy oraz benzynowym SKYACTIV-G 2,0 z wtryskiem bezpośrednim, połączonymi z nową, 6-biegową automatyczną skrzynią SKYACTIV-DRIVE lub 6-biegową ręcznie sterowaną SKYACTIV-MT.
Technologie te są częścią nowych konstrukcji obejmujących lekkie, ale sztywne nadwozia i podwozia o właściwościach aerodynamicznych, zapewniających precyzyjne prowadzenie i komfortową, przyjemną jazdę. Wszystko połączone ze znakomitymi właściwościami środowiskowymi i bezpieczeństwem. Klienci mogą wybrać pomiędzy napędem na 2 lub 4 koła. Konstruktorzy uzyskali doskonałe parametry emisyjne, osiągając bardzo dobrą w klasie kompaktowych SUVów emisję CO2 poniżej 120 g/km w wersji SKYACTIV-D 2,2 diesel o standardowej mocy, przy napędzie na przednią oś i ręcznie sterowanej skrzyni biegów.
Mazda CX-5 ma bardzo duży bagażnik i jedną z największych w klasie przestrzeń na nogi pasażerów na tylnych siedzeniach. Wyróżnia się wyjątkową funkcjonalnością i niskim poziomem hałasu, zapewniając pełną przyjemność z jazdy. Najwyższe bezpieczeństwo uzyskano wprowadzając układ monitorowania tyłu pojazdu - Rear Vehicle Monitoring (RVM)* i nowe wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo czynne, jak układy Smart City Brake Support (SCBS)*- system automatycznego hamowania, High-Beam Control (HBC)*- automatycznej zmiany świateł z drogowych na mijania podczas jazdy nocnej i Lane Departure Warning* - system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. W połączeniu z atrakcyjnym designem Mazda CX-5 zapowiada się jako nowy wzorzec w klasie kompaktowych SUV-ów od momentu wejścia na rynki europejskie na początku 2012 r.
Mazda3 Facelift – więcej dynamiki, mniej CO2
Odnowiona wersja bestsellera Mazdy ma bardziej muskularny wygląd dzięki nowemu przodowi, nowemu tylnemu zderzakowi i nowym kołom o wygiętych ramionach. Wnętrze Mazdy3 stało się jeszcze przyjemniejszym miejscem do podróżowania, dzięki nowym materiałom i kolorom, poprawie ergonomii, nowemu wyposażeniu i lepszemu wyciszeniu kabiny.
Wybór siedmiu oszczędnych silników o wysokich osiągach – 4 benzynowych, w tym 2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, i 3 turbodiesli – współpracujących ze skrzyniami 6- lub 5-biegowymi albo z 5-stopniową skrzynią automatyczną został zachowany w modelu po faceliftingu. Nowością jest automatyczna wersja Activematic, dostępna po raz pierwszy w Europie wraz z silnikami benzynowymi o małej mocy.
Znacznie poprawiono także właściwości jezdne. Odnowiona Mazda3 prowadzi się płynniej i bardziej precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicy. Składają się na to nowe usztywnienia nadwozia, amortyzatory w zawieszeniu i poprawione elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy (EHPAS), a także sztywniejsze koła. Nowością w Mazdzie3 jest wskaźnik zmiany biegu i układ nawigacyjny Mazdy bazujący na technologii TomTom. Mazda3 facelift zachowuje doskonałe bezpieczeństwo bierne i czynne znane z poprzedniego modelu. Układ monitorowania tyłu pojazdu (RVM) dostępny w Maździe3 otrzymał nagrodę Euro NCAP Advanced na tegorocznym salonie samochodowym we Frankfurcie.
*Zależnie od rynku i poziomu wyposażenia
Mazda CX-5: nowa generacja modeli marki
Zaawansowana przyjemność z jazdy w zupełnie nowym, kompaktowym SUVie Mazdy. Pierwszy model nowej generacji z przełomową technologią SKYACTIV i linią projektową „KODO – Dusza Ruchu”.
Na tegorocznym salonie we Frankfurcie Mazda prezentuje zupełnie nowy model Mazda CX-5. Ten kompaktowy SUV jest pierwszym z nowej generacji pojazdów Mazdy, w którym wprowadzono przełomowe technologie SKYACTIV i stylizację „KODO – Dusza Ruchu”, które wcześniej zaprezentowano w modelach koncepcyjnych Mazda SHINARI i Mazda MINAGI.
Mazda CX-5 będzie stopniowo wprowadzana na rynki światowe od początku 2012 roku. Zaprojektowana z myślą o technologii SKYACTIV - w tym nowych silnikach benzynowych i diesla, automatycznych i manualnych skrzyniach biegów, oraz nadwoziach i podwoziach-CX-5 zapewnia precyzyjne prowadzenie i właściwości jezdne najwyższej klasy, w połączeniu z doskonałymi parametrami środowiskowymi i bezpieczeństwem. Jest pierwszym z nowej generacji modeli Mazdy, który wzniesie charakterystyczną dla marki radość z jazdy na jeszcze wyższy poziom.
Cel: najlepszy na świecie SUV z nieodpartym urokiem
Menadżer Programu CX-5 Hideaki Tanaka, powiedział: „Naszym celem było opracowanie samochodu wywierającego wrażenie przez długi czas, sprawiającego przyjemność właścicielom i stanowiącego dla nich powód do dumy. Myślę, że to są najważniejsze wartości, które zawarliśmy w CX-5. Chcieliśmy stworzyć samochód najlepszy na świecie, odpowiadający potrzebom różnych stylów i etapom życia naszych klientów, zaspokajając ich najwyższe wymagania na długi czas. Zwróciliśmy szczególną uwagę na wygląd samochodu, precyzyjne prowadzenie, intuicyjną funkcjonalność i trwały urok. Starając się osiągnąć ideał pod każdym z tych względów, zmierzaliśmy w kierunku zwiększenia przyjemności z jazdy.”
Innowacje w celu uzyskania przyjemności z jazdy – koncentracja na najważniejszych elementach i podkreślenie tych najbardziej poprawiających samopoczucie. Zespół rozwojowy CX-5 skupił się na formie zewnętrznej, osiągach, funkcjonalności i powierzchniach styku, badając każdy punkt wspólny pomiędzy kierowcą a pojazdem i sprawdzając, jak można je zoptymalizować. Następnie priorytetem stała się ergonomia i koncentracja na najważniejszych elementach, by zapewnić najwyższą przyjemność z jazdy.
Podstawowe zalety Mazdy CX-5:
Design komunikujący dynamizm.
Pierwsze zastosowanie stylizacji „KODO – Dusza Ruchu”.
Podążając za koncepcyjną Mazdą Minagi, pokazaną podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu br., Mazda CX-5 stała się pierwszym produkcyjnym modelem zgodnym z nową linią projektową Mazdy, „KODO – Dusza Ruchu”. Główny Projektant Masashi Nakayama mówi: “W CX-5 naszym celem było przekazanie silnego wrażenia ruchu i zwinności. Oglądaliśmy filmy o gepardach, ich zwinne nogi i to, jak używają całego ciała niczym sprężyny, by szybko przyspieszać i natychmiast zmieniać kierunek ruchu. Całe ich ciało promieniuje energią. Inspirując się ich sprawnymi, a przy tym pięknymi ruchami, chcieliśmy uzyskać zupełnie nowy wygląd SUVa, zaprojektowanego zgodnie z zasadami KODO.”
Stylizacja zewnętrzna jest śmiała, wyrażająca typowe dla SUVów solidność i funkcjonalność oraz charakterystyczne dla Mazdy dynamizm i zwinność. We wnętrzu, stworzono kabinę zorientowaną na kierowcę, o wyrazistej stylizacji.
„KODO – Dusza Ruchu” – nowa linia projektowa Mazdy
Przez lata Mazda często wykorzystywała ruch jako inspirację dla unikalnego designu pojazdów marki. Nowa generacja samochodów, którą rozpoczyna kompaktowy crossover-SUV Mazda CX-5, powstała pod wpływem mocy i piękna płynącego z natury.
Opracowano je, wychodząc od chwili poruszenia się człowieka lub zwierzęcia. Moment rozpoczęcia ruchu jest jego najwyższą formą, pełną dynamiki i emocji i stał się istotą nowego języka projektowego Mazdy „KODO – Dusza Ruchu”.
Ta nowa filozofia projektowa została zastosowana po raz pierwszy w 2010 r. w modelu koncepcyjnym SHINARI, 4-drzwiowym sportowym coupe stworzonym przez zespół, którym kierował Ikuo Maeda, Dyrektor Generalny Departamentu Projektów w Mazda Corporation. W Shinari wprowadzono wszystkie elementy stylu KODO, podobnie jak w następnym modelu studyjnym MINAGI, wizji kompaktowego SUVa, który był pierwowzorem dzisiejszej Mazdy CX-5, pierwszego seryjnego pojazdu, w którym w pełni zastosowano zasady projektowe KODO.
Z zewnątrz
- Widok z przodu: nowa „rodzinna twarz” samochodów Mazda z charakterystycznym poprzecznym „skrzydłem” wyrażającym moc i głębię.
- Widok z tyłu: kontrast pomiędzy wyraźnie zaznaczonymi tylnymi błotnikami a zgrabnym tyłem podkreśla moc i urok atletycznej formy samochodu.
- Widok z boku: wyraźne przednie błotniki i przetłoczenie bocznych ścian zwiększają wrażenie mocy.
- Projekt zewnętrzny przyczynia się do doskonałych właściwości aerodynamicznych (docelowy Cx: 0,33) i niskiego hałasu w kabinie.
Wnętrze
- Po stronie kierowcy zwraca uwagę głęboka osłona zestawu przyrządów, przypominająca kształtem kokpit samolotu.
- Po stronie pasażera, obszerna, solidna tablica rozdzielcza z poziomymi akcentami stylizacyjnymi wzmaga poczucie bezpieczeństwa.
- Użyto nowych, miękkich elementów na tablicy rozdzielczej i wykładzinach drzwi
- Elementy najczęściej używane, jak ramiona kierownicy i wewnętrzne klamki drzwi, mają półmatowe wykończenie chromowane, co podkreśla wrażenie wysokiej jakości wnętrza
Funkcjonalność
Zespół rozwojowy starannie przebadał, jakie cechy są niezbędne, by zapewnić komfort i wygodę. Skoncentrowano się na funkcjonalności, która sprawiłaby radość kierowcy i pasażerom. Zaprojektowano wygodne i przyjazne użytkownikowi wnętrze z pełnym wykorzystaniem przestrzeni i pomysłową funkcjonalnością. Dodatkowo, interfejs użytkownika opracowano tak, by informacje były przekazywane w sposób intuicyjny, łatwy do zrozumienia i natychmiastowego odczytania, a kierowca nie musiał odrywać wzroku od drogi.
Pojemny, praktyczny i zmyślny
- Rozstaw osi 2700 mm, jeden z największych w tym segmencie, ułatwił uzyskanie opływowej sylwetki i wygodnej kabiny.
- Największa w klasie długość miejsca na nogi pasażerów na tylnych siedzeniach - 997 mm. Obszerne tylne siedzenia, na których dorośli pasażerowie mogą komfortowo podróżować z mnóstwem przestrzeni na kolana.
- 500 litrów pojemności bagażowej (łącznie ze skrytką pod podłogą) do pełnego wykorzystania dzięki wyeliminowaniu wnikających elementów i zakamarków.
- Pomysłowe, łatwe w zastosowaniu rozwiązanie KARAKURI. To pierwsze na świecie tylne siedzenia dzielone niezależnie 40:20:40*. Środkowe siedzenie po złożeniu tworzy duże, płaskie miejsce na bagaż. Roleta bagażnika samoczynnie podnosi się lub zasuwa, gdy drzwi bagażnika są otwierane czy zamykane.
- Wygodnie mieszczące dwóch dorosłych, dzielone 40:20:40, tylne siedzenia umożliwiają także przewożenie długich przedmiotów po złożeniu środkowego oparcia, nawet jeśli na obu zewnętrznych fotelach są zamontowane foteliki dziecięce. Tylne oparcia można zdalnie złożyć prostym pociągnięciem dźwigni umieszczonej w tylnej części bagażnika.
- Zapewniono dużą pojemność schowków, jakiej wymaga się od SUVa, w tym duży, otwarty w centralnej konsoli oraz przednie i tylne kieszenie w drzwiach wystarczająco duże na pomieszczenie 1-litrowej butelki.
Zaawansowany interfejs z intuicyjną obsługą
- Kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 5,8 cala umieszczony centralnie w górnej części tablicy rozdzielczej przekazuje dane z układu audio-informacyjnego – w tym ustawienia sprzętu audio i połączenia telefoniczne – i obejmuje nowy układ nawigacyjny TomTom*
- Nowy interfejs w Maździe CX-5 zwiększa bezpieczeństwo, skracając czas, przez jaki kierowca musi odrywać wzrok od drogi. Sterowanie menu przyciskami na kierownicy pogrupowano zgodnie z funkcjami, na centralnej konsoli umieszczając dotykowy ekran wyświetlacza i przełącznik funkcji interfejsu. Gdy samochód stoi kierowca może obsługiwać interfejs z ekranu dotykowego. Podczas jazdy może łatwo i bezpiecznie przeglądać menu. Taki układ umożliwia także sterowanie niektórymi funkcjami, zwłaszcza nawigacją, z miejsca pasażera za pomocą przełącznika umieszczonego pomiędzy fotelami.
- Nowy zintegrowany układ nawigacyjny bazuje na najnowszej technologii TomTom, jednego z najpopularniejszych dostawców nawigacji w Europie. Za przystępną cenę klienci uzyskują dokładniejsze wyliczenie czasu dotarcia od celu, z uwzględnieniem poprzednio uzyskanych wyników i wskazanie tras alternatywnych umożliwiających uniknięcie korków. Wchodząc na stronę WWW z komputera domowego, użytkownik może również wgrywać nowe drogi, nie zapisane na mapach. Za dodatkową opłatą są dostępne także usługi „na żywo” TomTom Live Services (zależnie od kraju). Zapewniają one dokładniejsze dane o natężeniu ruchu, prognozy pogody, ceny paliw i inne stale aktualizowane informacje.
- Użytkownicy mogą podłączyć swoje odtwarzacze MP3 lub telefony komórkowe przez wejście USB lub Bluetooth. Wyszukanie ulubionego utworu będzie łatwiejsze, ponieważ tytuł, płyta i wykonawca zostaną pokazane na wyświetlaczu z ekranem dotykowym.
- Najlepszym sposobem na słuchanie ulubionej muzyki w Maździe CX-5 jest układ nagłośnienia surround BOSE, z nowej generacji wzmacniaczem pobierającym mniej energii i subwooferem.*
* Zależnie od poziomu wyposażenia i rynku
Osiągi dynamiczne
Precyzyjne prowadzenie, które budzi zaufanie do samochodu i zapewnia komfortową jazdę.
Pełne zastosowanie technologii SKYACTIV.
W celu uzyskania precyzyjnej reakcji na ruchy kierownicy, konstruktorzy skupili się na dopasowaniu wysokich osiągów technologii SKYACTIV do kierowcy, używając tzw. cyklu PDCA, czyli głębokiej analizy etapów prowadzenia:
Plan: kierowca obmyśla, co ma zamiar zrobić
Do (zrób): kierowca przekazuje swój zamiar pojazdowi
Check (sprawdź): kierowca otrzymuje zwrotnie informację od pojazdu, potwierdzającą, że jego ruch dokładnie odpowiada zamiarowi
Action: kierowca przechodzi do następnego zadania
W pierwszej kolejności, zespół projektowy skupił się nad stworzeniem miejsca kierowcy, najbardziej odpowiedniego do przekazywania jego zamierzeń. W celu zapewnienia bezpośredniego działania, zoptymalizowali każdy punkt kontaktu pomiędzy pojazdem i kierowcą: pozycję do prowadzenia, pedały, kierownicę, podtrzymywanie ciała przez fotele i widoczność. Następnie analizowane są informacje przekazywane przez samochód. Kierowcy testowi sprawdzali tę właściwość zadając sobie pytanie „czy ja steruję samochodem tak, jak zamierzałem?” i „czy potrzebuję zmiany sposobu, w jaki samochód reaguje?”. W celu poprawy jakości komunikacji kierowca-samochód, zespół starał się, by reakcja auta była w pełni przewidywalna. Celem było umożliwienie kierowcy zmiany kierunku jednym ruchem, przy wyeliminowaniu konieczności jakichkolwiek poprawek i stworzeniu pełnej synchronizacji między kierowcą a pojazdem. Jako uzupełnienie, zespół dodał ogólny cel projektowy: stworzenie idealnych warunków, przy których sygnały sterujące kierowcy i odpowiedź samochodu są w całkowitej harmonii w pełnym zakresie ruchów: przy jeździe na wprost, manewrach i zatrzymywaniu.
Nowa generacja przełomowych technologii SKYACTIV Mazdy
Silniki, skrzynie biegów, nadwozie i podwozie: zestaw nowych technologii SKYACTIV Mazdy opracowano w celu zwiększenia wydajności nowej generacji pojazdów marki, jednocześnie dalej zwiększając bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy.
Jeszcze w 2007 r. Mazda opracowała strategię „odpowiedzialnego Zoom-Zoom”, zakładającą 30% poprawę ekonomiki paliwowej (w odniesieniu do poziomu z 2008 r.) wszystkich samochodów Mazda sprzedawanych na świecie do 2015 r. Odpowiada to zmniejszeniu o 23% zużycia paliwa i emisji CO2.Zakładając, że w 2020 r. silniki spalinowe będą nadal napędzały ponad 80% pojazdów, a obecne jednostki pracują przy wykorzystaniu zaledwie 30% sprawności, pozostaje jeszcze sporo do ulepszenia. Przełamując konwencje, konstruktorzy Mazdy skoncentrowali się na spalaniu wewnętrznym z jednym celem: uzyskać doskonałe spalanie. To stworzyło podstawę nowej generacji produkcyjnych modeli Mazda z technologiami SKYACTIV, a nie kosztownych „zielonych” wersji. Podkreśla to bezkompromisowe zaangażowanie firmy w poprawę własności ekologicznych i bezpieczeństwa pojazdów, utrzymując przyjemność z jazdy jako podstawową cechę produktów marki.
Mazda konsekwentnie będzie dążyć do tego celu, przy użyciu strategii Mazdy „budowania z klocków” - stopniowego wprowadzania pomocniczych układów elektrycznych w silnikach spalinowych SKYACTIV.
Nowe podwozie i nadwozie Mazda SKYACTIV
- CX-5 ma nowo opracowane kolumnowe zawieszenie przednie i wielowahaczowe tylne. Geometria wahaczy zawieszenia i sztywność tulei są tak dobrane, by zapewnić lekką, bezpośrednią reakcję na ruch kierownicą przy małych i średnich prędkościach oraz doskonałą stabilność przy dużych prędkościach. Tylne amortyzatory pochylono nieco do przodu, poprawiając komfort jazdy nawet na nierównych nawierzchniach.- Nowo opracowane elektryczne wspomaganie kierownicy gwarantuje precyzyjne sterowanie zależne od prędkości jazdy. Na małych i średnich prędkościach zapewnia naturalne sprzężenie i bezpośrednią odpowiedź na sygnały sterujące. Przy dużych prędkościach, zapewniono stabilność zwiększającą zaufanie do właściwości jezdnych samochodu.
- Hamulce zapewniają łatwo kontrolowaną, precyzyjną i wystarczającą skuteczność przy dużych i małych prędkościach.
- Lekka, ale sztywna struktura nadwozia SKYACTIV-BODY została zoptymalizowana pod kątem stabilności prowadzenia, ograniczenia drgań i hałasu oraz doskonałej odporności kolizyjnej. Przyczynia się ona do przyjemnej, komfortowej i łatwej jazdy CX-5.
- Ograniczono hałas i drgania. Hałas podzielono na pochodzący od nierówności nawierzchni i od zespołu napędowego. Dla każdego z nich rozpoznano nieprzyjemne niskie, średnie i wysokie częstotliwości, eliminując je skutecznie i uzyskując wyciszoną kabinę.
- W celu uzyskania płynnego przepływu pod samochodem i ograniczenia formowania za nim wirów, powietrze jest kierowane do góry dzięki nowej budowie podwozia. Zespół projektowy skutecznie obniżył opór przepływu pod podłogą i zoptymalizował kształt górnej części nadwozia, zmierzając do uzyskania doskonałego współczynnika oporu Cx=0,33.
Zupełnie nowe zespoły napędowe Mazda SKYACTIV
- Silniki benzynowe SKYACTIV-G 2,0 mają największy na świecie stopień sprężania 14,0:1, a ich układ wylotowy 4-2-1 zapobiega spalaniu stukowemu i zapewnia bardzo duży moment przy niskich prędkościach obrotowych, a tym samym przyspieszenie dokładnie odpowiadające życzeniom kierowcy. Samochody z tym silnikiem mają niskie zużycie paliwa, szybko reagują na przyspieszenie i zapewniają najwyższy komfort prowadzenia.
- W wersji z napędem 4x2 - maksymalny moment to 210 Nm przy 4000 obr./min, a maksymalna moc 121 kW (165 KM)
- W wersji 4x4 – maksymalny moment to 208 Nm przy 4 000 obr./min, a moc maksymalna 118 kW (160 KM) przy 6000 obr./min.
- Silniki diesla SKYACTIV-D 2,2 mają najniższy na świecie stopień sprężania 14,0:1, a wydajne dwustopniowe turbodoładowanie zapewnia płynne przyspieszenie oraz dynamikę jazdy pozostawiające w tyle konwencjonalne pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Uzyskują one również doskonałą ekonomikę paliwową, przy bardzo niskiej emisji spełniającej wymagania Euro 6 bez potrzeby stosowania jakiegokolwiek układu usuwania tlenków azotu (NOx) ze spalin. Na rynku dostępne będą dwa warianty tego silnika:
- Wersja High Power o maksymalnym momencie 420 Nm przy 2000 obr./min i maksymalnej mocy 129 kW (175 KM) przy 4500 obr./min
- Wersja Standard Power o maksymalnym momencie 380 Nm przy 1800-2600 obr./min i maksymalnej mocy 110 kW (150 KM) przy 4500 obr./min.
- Wszystkie CX-5 są wyposażane w dwa typy nowych skrzyń biegów:
- 6-biegową automatyczną SKYACTIV-DRIVE zapewniającą liniowe przyspieszenie i bezpośrednie przełączanie podobne jak przekładnie dwusprzęgłowe.
- 6-biegową ręcznie sterowaną SKYACTIV-MT, o zwartej i wzmocnionej budowie przekładni, zapewniającej lekkie i pewne przełączanie znane z MX-5. Obie te cechy wpływają na efektywność paliwową i wysoką jakość prowadzenia CX-5.
Właściwości środowiskowe i bezpieczeństwo
W CX-5 użyto całego zestawu technologii SKYACTIV, by uzyskać doskonałą ekonomikę paliwową i niskie oddziaływanie na środowisko bez poświęcania radości z jazdy. Co do bezpieczeństwa, zasadniczym celem Mazdy jest „zapewnienie kierowcy zaufania do samochodu, by zwiększyć radość z prowadzenia”. W myśl tej zasady, konstruktorzy Mazdy pracowali nad poprawą podstawowych właściwości przy „jeździe, zakręcaniu i zatrzymywaniu”, oraz nad widocznością i łatwą obsługą. Dzięki lekkiemu i sztywnemu nadwoziu SKYACTIV-BODY, CX-5 zapewnia najwyższą odporność kolizyjną, która powinna zyskać najwyższe oceny w testach zderzeniowych na całym świecie.
Osiągi środowiskowe
- Silnik benzynowy SKYACTIV-G 2,0 ze skrzynią 6-biegową ręcznie sterowaną i układem i-stop, z przednim napędem powinien zużywać średnio jedynie 6,0 litra paliwa na 100 km przy emisji CO2 139 g/km* .
- Silnik wysokoprężny SKYACTIV-D 2,2 ze skrzynią 6-biegową ręcznie sterowaną i układem i-stop, z przednim napędem ma docelowe średnie zużycie paliwa 4,5 litra na 100 km i emisję CO2 jedynie 119 g/km*.
- Silnik SKYACTIV-D spełnia wymagania Euro6 bez kosztownego układu oczyszczania spalin z NOx.
- Skrzynia automatyczna SKYACTIV-DRIVE ma nową blokadę sprzęgła, działającą niemal w pełnym zakresie warunków jazdy. Znacznie zmniejsza to poślizg w przekładni, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa. Skrzynia jest dostępna zarówno do silników benzynowych, jak i diesla.
- Układ start-stop Mazdy, i-stop, jest dostępny do CX-5 zarówno z silnikami SKYACTIV-G, jak i D. Poprzednio stosowano je tylko w modelach z silnikami benzynowymi. Z nowym, bardziej zaawansowanym układem sterującym, i-stop wyłącza silnik znacznie częściej, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa.
- Technologia pojedynczych nanocząstek w katalizatorze poprawia sprawność konwersji spalin przy zmniejszonym zużyciu metali szlachetnych.
- CX-5 jest jednym z najlżejszych i najbardziej opływowych pojazdów w swojej klasie, co ma wpływ na bardzo niskie zużycie paliwa i emisję CO2.
*W trakcie homologacji
Bezpieczeństwo
- Podstawę słupków A zoptymalizowano tak, by zapewnić doskonałą widoczność do przodu na krętych drogach i skrzyżowaniach. Lusterka zewnętrzne zamontowano na drzwiach, by stworzyć szczelinę między lusterkami a słupkami, przez którą kierowca może sprawdzić otoczenie.
- Zestaw najnowocześniejszych urządzeń * wspomaga czujność kierowcy:
- Smart City Brake Support (SCBS) – system automatycznego hamowania - jest standardem w średnich i wysokich wersjach wyposażenia (po raz pierwszy w segmencie kompaktowych SUV-ów). Korzysta z nowych czujników radarowych, aby zapobiec lub zmniejszyć skutki kolizji czołowej przy małej prędkości (do 30 km/h) przez automatyczne hamowanie pojazdu.
- Ulepszony układ monitorowania tyłu pojazdu (RVM) wykrywa pojazdy nadjeżdżające z tyłu lub znajdujące się w martwym polu widzenia, ostrzegając kierowcę (teraz od prędkości 30 km/h zamiast od 60 km/h, by zwiększyć bezpieczeństwo jazdy w mieście).
- Lane Departure Warning – system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu - zmniejsza ryzyko przypadkowego opuszczenia pasa jazdy, używając kamery do wykrycia białych pasów oznakowania na jezdni i ostrzeżenia kierowcy o możliwości zboczenia z toru jazdy.
- High-Beam Control (HBC) automatycznie zmienia światła z drogowych na mijania podczas jazdy nocnej, by nie oślepiać kierowców nadjeżdżających z przeciwka.
- Lekkie, ale zarazem sztywne nadwozie SKYACTIV-BODY zapewnia doskonałą odporność na kolizję i zostało zaprojektowane z myślą o zdobyciu najwyższych ocen w testach zderzeniowych na całym świecie.
- Struktura z wieloma drogami rozprowadzenia sił przy kolizji oraz przednia belka o przekroju z dużą zdolnością do pochłaniania energii dodatkowo poprawiają bezpieczeństwo przy zderzeniach czołowych, bocznych i tylnych.
- Konstrukcja oparć i zagłówków przednich siedzeń pomaga zapobiec kontuzjom kręgów szyjnych przy uderzeniu od tyłu.
- W przednich drzwiach są dwie belki wzmacniające. Górna ma przekrój okrągły, podczas gdy dolna jest usztywniona przez dwa kołnierze. Dolna belka z tyłu również ma przekrój z dwoma kołnierzami, zwiększający wytrzymałość.
* Zależnie od poziomu wyposażenia i ceny
Mazda3 Facelift 2011
Więcej dynamiki, mniej CO2
Obecna Mazda3 odniosła wielki sukces, dzięki wyrazistej stylizacji, osiągom dającym radość z jazdy oraz zaawansowanym rozwiązaniom zwiększającym bezpieczeństwo i ograniczającym oddziaływanie na środowisko. Od wprowadzenia na rynek w 2008 r. do końca czerwca 2011 r. sprzedano ok. 731 tys. szt. na świecie i 123 tys. w Europie.
Zalety, dzięki którym obecna Mazda3 jest najpopularniejszym modelem marki, zostały zachowane i jeszcze bardziej zaakcentowane w wersji po faceliftingu. Nowa wersja Mazdy3 została zaprojektowana tak, by wzbudzać jeszcze więcej emocji. Ma nowy, bardziej sportowy (i opływowy) przód, węższy tylny zderzak i koła o wygiętych ramionach. We wnętrzu, Mazda3 facelift daje jeszcze większe odczucie jakości niż wcześniej - dzięki nowym materiałom i kolorom, poprawionej ergonomii miejsca kierowcy i tablicy przyrządów. Dopracowano także tłumienie drgań i hałasu dzięki poprawionej izolacji akustycznej spodu i ramie usztywniającej przednią część nadwozia, która jest masywniejsza i ma więcej punktów zgrzewczych.
Konstruktorzy udoskonalili właściwości dynamiczne Mazdy3. Skoncentrowali się na zapewnieniu prowadzenia, przy którym samochód lepiej i płynniej reaguje na polecenia kierowcy. By to uzyskać, specjalne wzmocnienie przedniej poprzeczki nadwozia, stosowane wcześniej w Maździe3 MPS, jest obecnie standardem we wszystkich modelach (poza wersją z silnikiem wysokoprężnym MZR-CD 2,2). Konstrukcję dodatkowo uzupełniono o nową nakładkę usztywniającą w przedniej części spodu nadwozi wszystkich wersji. Wprowadzono nowe amortyzatory poprawiając komfort jazdy a układ kierowniczy EHPAS Mazdy3 facelift został zmodernizowany przez zastosowanie sztywniejszych kół. Liczne ulepszenia aerodynamiki nadwozia, w tym nowy przedni zderzak, sprzyjają poprawie stabilności.
Mazda3 facelift ma osiem wersji układu napędowego, w tym nową z silnikiem benzynowym i skrzynią automatyczną po raz pierwszy wprowadzoną na rynek europejski. Silniki benzynowe to wysokich osiągów turbodoładowany MZR 2,3 DISI (w Maździe3 MPS), mocny, ale oszczędny MZR 2,0 DISI z układem i-stop, MZR 2,0 z 5-biegową skrzynią automatyczną oraz wyróżniający się małym zużyciem paliwa MZR 1,6 ze skrzynią 5-biegową. Ofertę wersji benzynowych zamyka MZR 1,6 współpracujący z nową, 4-stopniową skrzynią automatyczną Activematic. Jeśli chodzi o diesle, klienci mogą wybrać dwie wersje mocnego i oszczędnego turbodiesla MZR-CD 2,2 lub lekkiego, zużywającego mało paliwa turbodiesla MZ-CD 1,6, wszystkie z ręcznie sterowaną 6-biegową skrzynią.
Lista wyposażenia Mazdy3 Facelift jest obecnie dłuższa i obejmuje również wskaźnik zmiany biegu oraz nowy, przystępny układ nawigacyjny bazujący na technologii TomTom. Rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo bierne i czynne zostały przeniesione z dotychczasowego modelu.
Układ monitorowania tyłu pojazdu (RVM) dostępny w Maździe3 otrzymał nagrodę Euro NCAP Advanced na tegorocznym salonie samochodowym we Frankfurcie.
Zmiany stylizacyjne
Zewnętrzne
- Nowy kształt przedniego zderzaka zapewnia lepszą aerodynamikę, a światła przeciwmgłowe są teraz okrągłe.
- Nowy, węższy zderzak tylny (tylko w hatchbacku) ułatwiający przeładunek bagażnika i zmniejszający wymiary auta (nie dotyczy wersji MPS).
- Tylne lampy są mocno przesunięte na boczne ściany, nadając mocny, atletyczny wygląd (tylko w wersji hatchback).
- Nowe koła 16- i 17-calowe z zakrzywionymi ramionami w celu zwiększenia dynamiki sylwetki
- 8 kolorów nadwozia, w tym nowy mikowy Autumn Bronze
- Dwa rodzaje nadwozia: sportowy 5-drzwiowy hatchback z tylnym spojlerem dachowym i elegancki 4-drzwiowy sedan
- „Flagowy” model o wysokich osiągach - Mazda3 MPS
Wnętrze
- Nowy czarny kolor dolnej części konsoli centralnej i jaśniejsze chromowane obramowania przyrządów w celu łatwiejszego skoncentrowania wzroku w czasie jazdy
- Nowa, kontrastowa biała grafika na wyświetlaczu wielofunkcyjnym MID
- białe podświetlenie tarcz zegarów w celu łatwiejszego odczytu wskazań w świetle dziennym
Dynamika jazdy
- Rozwiązanie Toitsukan czyli: płynne przejścia od przyspieszenia, przez siły boczne do opóźnienia, tak by przy każdym rodzaju jazdy – na wprost, przy manewrach i hamowaniu zapewnić bezpośrednią, liniową reakcję samochodu.
- Sztywniejsze koła w celu zapewnienia lepszej stabilności przy jeździe na wprost
- Strukturę spodu usztywnia wzmocnienie przedniej poprzeczki wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości przy większej liczbie zgrzein oraz nowa pojedyncza nakładka zwiększająca sztywność na zginanie.
- Sztywność owiewek przednich kół jest zwiększona o 50% w celu poprawy stabilności
- Zwiększono poczucie stabilności jazdy optymalizując parametry amortyzatorów.
- Nowa charakterystyka pompy układu wspomagania kierownicy EHPAS zapewnia szybką reakcję i wyczucie drogi przy średnich i dużych prędkościach.
- Współczynnik oporu powietrza Cx zmniejszono do jedynie 0,27 w sedanie (poprzednio 0,28) i 0,29 w hatchbacku (poprzednio 0,30) dzięki:
- Nowemu kształtowi przedniego zderzaka, który jest bardziej opływowy i lepiej kieruje przepływem powietrza
- Sztywniejszym owiewkom przednich kół, nie ulegającym odkształceniom
- Nowej osłonie spodu, większej o 10% dla poprawy przepływu powietrza
- Zmniejszono hałas i drgania, poprawiając płynność jazdy, dzięki grubszej ramie usztywniającej spodnią część nadwozia mocowanej większą liczba zgrzein oraz grubszej izolacji spodu ograniczającej przenikanie hałasu od nawierzchni drogi do kabiny.
- Przednie zawieszenie na kolumnach MacPherson, tylne wielowahaczowe (jak w dotychczasowym modelu)
- Przednie hamulce tarczowe wentylowane, tylne tarczowe o średnicy tarcz 278/265 mm (wersje z silnikami 1,6), 300/280 mm (wszystkie wersje 2,0-litrowe) i 320/280 mm (MPS); jak w dotychczasowym modelu.
Układ napędowy
- Nowy zderzak przedni zmniejsza opór powietrza, oba zderzaki są lżejsze, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji wersji po faceliftingu- Gama wersji napędu zwiększona do 8 po wprowadzeniu 4-stopniowej skrzyni Activematic współpracującej z silnikiem benzynowym MZR 1,6
Silniki diesla
- O wysokich osiągach, ale oszczędny turbodiesel MZR-CD 2,2 w dwóch wersjach, z 6-biegową skrzynią ręcznie sterowaną:
- High Power: 136 kW (185 KM) przy 3500 obr./min i 400 Nm maksymalnego momentu przy prędkości 1800-3000 obr./min w połączeniu ze średnim zużyciem paliwa 5,4 l/100 km (3,6% mniej niż w modelu, który zastępuje) i emisją CO2 144 g/km (mniej o 3,4%).
- Standard Power: 110 kW (150 KM) przy 3500 obr./min i 360 Nm momentu maksymalnego przy 1800-2600 obr./min i średnie zużycie paliwa 5,2 l/100 km (mniej o 3,7%) z emisją CO2 jedynie 139 g/km (mniej o 3,5%).
- Turbodiesel MZ-CD 1,6 rozwija moc 85 kW (115 KM) i moment 270 Nm w zakresie 1750-2500 obr.min; ze skrzynią 6-biegową hatchback zużywa średnio jedynie 4,3 litra paliwa na 100 km (2,3% mniej niż poprzednio) i emituje tylko 115 g CO2/km (mniej o 1,7%).
Silniki benzynowe
- MZR 2,3 DISI turbodoładowany silnik benzynowy o wysokich osiągach z 6-biegową skrzynią ręcznie sterowaną (tylko Mazda3 MPS) ma moc 191 kW (260 KM) przy 5500 obr./min i moment obrotowy 380 Nm przy 3000 obr./min, a zużywa 9,6 litrów paliwa na 100 km i emituje 224 g CO2/km. Ten model ma prędkość maksymalną 250 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s (identycznie jak poprzednik)
- Silnik benzynowy MZR 2,0 DISI i-stop z przekładnią 6-biegową rozwija moc 110 kW (150 KM) przy 6200 obr./min i moment 191 Nm przy 4500 obr./min, potrzebuje 6,7 litra paliwa na 100 km (poprzednio 6,8 l/100 km) i emituje 157 g CO2/km (poprzednio 159 g)
- Wolnossący silnik benzynowy MZR 2,0 z 5-biegową skrzynią automatyczną rozwija moc 110 kW (150 KM) przy 6500 obr./min i moment 187 Nm przy 4000 obr./min, zużywając średnio 7,6 litra paliwa na 100 km i emitując 175 g CO2/km (jak w dotychczasowym modelu)
- Wolnossący silnik benzynowy MZR 1,6 z 5-biegową skrzynią ręcznie sterowaną rozwija moc 77 kW (105 KM) przy 6000 obr./min i 145 Nm momentu przy 4000 obr./min, zużywając średnio 6,4 litra paliwa na 100 km i emitując 147 g CO2/km (poprzednio 149 g)
- Nowy silnik benzynowy MZR 1,6 z 4-biegową skrzynią Activematic potrzebuje tylko 7,4 litra paliwa na 100 km i emituje 171 g CO2/km (sedan). W hatchbacku średnie zużycie paliwa wynosi 7,6 l/100 km, a emisja 176 g CO2/km. Activematic pracuje w trybie całkowicie automatycznym lub przy ręcznym sterowaniu sekwencyjnym, uwzględniając pochyłości drogi oraz przy zoptymalizowanej redukcji biegu z 4. na 2. w odpowiedzi na pełne wciśnięcie pedału gazu („kick down”).
Wyposażenie i bezpieczeństwo
- Nowy, przystępny cenowo zintegrowany układ nawigacyjny Mazdy bazujący na technologii TomTom * z pamięcią 4 GB i 18 językami, dużym 5,8-calowym ekranem dotykowym, telefonem głośnomówiącym Bluetooth i podłączeniem audio z zewnętrznym mikrofonem- Nowy wskaźnik zmiany biegu w celu optymalnego połączenia przyjemności z jazdy i oszczędności paliwa (przy ręcznie sterowanej skrzyni biegów i silnikach benzynowych MZR 1,6 i MZR 2,0 DISI oraz wszystkich dieslach) - Dźwignia hamulca ręcznego obszyta skórą standardem we wszystkich modelach- Nowa obszyta skórą dźwignia zmiany biegów (wyższe poziomy wyposażenia i MPS)- Fotele ze skórzaną tapicerką z 3 ustawieniami w pamięci i 2 kolejnymi zapisanymi w nadajniku układu bezkluczykowego wejścia i rozruchu* - 10-głośnikowy wysokiej jakości system nagłośnienia Bose z układem kompensacji zakłóceń AudioPilot2 i układem surround Centerpoint * (przeniesione z poprzedniego modelu)- zestaw głośnomówiący współpracujący z wszystkimi telefonami komórkowymi z Bluetooth oraz przenośnymi odtwarzaczami (przeniesione z poprzedniego modelu)- Zaawansowany układ rozprowadzania i pochłaniania energii kolizji IDAS zapewnia sztywne i bezpieczne nadwozie (przeniesione z poprzedniego modelu)Bezpieczeństwo bierne (przeniesione z poprzedniego modelu)
- Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne standardowe na wszystkich rynkach - Aktywne przednie zagłówki chroniące kręgi szyjne przed urazami przy najechaniu od tyłu- Pasy bezpieczeństwa z podwójnymi napinaczami i ograniczeniem siły napięcia - Rozłączający się pedał hamulca, podkładki absorpcyjne pod stopami, kolumna kierownicy pochłaniająca energię - Miękkie, absorbujące energię nakładki w każdym narożniku kabiny- Pokrywa komory silnika, mocowanie błotników i belka zderzaka zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa pieszegoBezpieczeństwo czynne (przeniesione z poprzedniego modelu)
- ABS, EBD, DSC, asystent hamowania i układ kontroli trakcji (TCS) w standardzie- Układ monitorowania tyłu pojazdu, który otrzymał nagrodę Euro NCAP Advanced na tegorocznym salonie samochodowym we Frankfurcie.- Czujniki parkowania* - Reflektory biksenonowe z ruchomymi światłami adaptacyjnymi*- Układ Emergency Stop Signal (ESS) ostrzegający pojazdy z tyłu o nagłym hamowaniu przez automatyczne włączenie świateł awaryjnych, w standardowym wyposażeniu.*Zależnie od poziomu wyposażenia i rynku
Mazda Motor Corporation
Fakty i liczby
Rok finansowy do 31 marca 2011 r.
Siedziba główna: 3-1 Shinchi, Fuchu-cho, Aki-gun, Hiroshima 730-8670, Japan
Data założenia: Toyo Cork Kogyo założona w 1920 r w Hiroshimie, pierwszy pojazd Mazda (trójkołowiec) wyprodukowany w 1931 r., zmiana nazwy na Mazda Motor Corporation w 1984 r.
Przewodniczący Rady Nadzorczej, Prezes i CEO: Takashi Yamanouchi
Kapitał: 186 499 mln jenów (na 31 marca 2011 r.)
Notowana na: Giełda w Tokio
Liczba pracowników: 38 117 na świecie
Fabryki/Wydajność:
Hiroshima i Hofu, Japonia, 996 000 szt./rocznie samochodów osobowych i dostawczych
Ujina, Japonia, 514 800 szt./rok samochodów osobowych i dostawczych
Hofu, Japonia, 481 200 szt./rok samochodów osobowych
Samochody i pojazdy użytkowe Mazda są montowane w 11 krajach i regionach, w 15 lokalizacjach na świecie)
Centra Badawczo-Rozwojowe:
- Hiroshima, Japonia
- Yokohama, Japonia
- Irvine, Kalifornia, USA
- Flat Rock, Michigan, USA
- Oberursel, Niemcy
- Szanghai, Chiny
Produkcja pojazdów*: 867 000 szt. (w Japonii)
Całkowita sprzedaż*: ok. 1 273 000 szt. (206 000 na rynku japońskim/1 067 000 za granicą)
Obecność światowa: Eksport do ok. 130 krajów i regionów na świecie
Siedziba europejska: 51371 Leverkusen, Germany 7755 Irvine Centre DriveIrvine, CA 92618-2922, USA
Siedziba w Stanach Zjednoczonych: Mazda Motor Europe GmbH Mazda Motor of America Inc. Hitdorfer Str. 73 (Mazda North American Operations)
* Rok finansowy, kwiecień 2010 – marzec 2011. Jeżeli nie podano inaczej, dane dotyczą roku kalendarzowego.