Premiera Audi SQ5 z silnikiem benzynowym: dynamika i moc 354 KM
Na tegorocznym Detroit Auto Show zadebiutuje nowe Audi SQ5 wyposażone w silnik benzynowy o mocy 260 kW (354 KM), z momentem obrotowym 470 Nm. Nowy, topowy model serii Q, stworzony specjalnie na potrzeby klientów w USA, Kanadzie i Chinach, napędzany jest turboładowanym silnikiem 3.0 TFSI. Wyposażone w taką jednostkę Audi SQ5 osiąga prędkość 100 km w czasie 5,3 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.
W nowym modelu SQ5, trzylitrowy, wysokoobrotowy silnik V6 z mechanicznym doładowaniem, czerpie moc z 2995 cm3 pojemności skokowej. Zamontowana w nim sprężarka, napędzana przez wał korbowy za pomocą paska wielorowkowego, umieszczona jest w rozwidleniu rzędów cylindrów. W jej wnętrzu, z prędkością ponad 20 tys. obr/min rotują dwa tłoki obrotowe. Luz między nimi wynosi zaledwie kilka tysięcznych milimetra. Mechaniczna sprężarka, zagęszcza zasysane powietrze do wartości 0,8 bara. Następnie jest ono schładzane przez dwie chłodnice międzystopniowe.
Sprężarkę umiejscowiono za przepustnicą. Jej napęd wymaga niewielkiej ilości energii pobieranej z mocy silnika, ponieważ zasysane powietrze przy obciążeniach poniżej momentu doładowania i podczas hamowania silnikiem posiada mniejszą gęstość. Drogi przepływu powietrza za sprężarką są krótkie, dlatego moment obrotowy wytwarzany jest szybko i dynamicznie. Odgłosy pracy sprężarki efektywnie wyciszono. Jednostka napędowa zawdzięcza swą równą pracę wałkowi wyrównoważającemu, zamontowanemu w wykonanej z lekkiego odlewu skrzyni korbowej silnika.
Przestawiane krzywki wlotu na wałkach rozrządu i klapy w kanałach dolotowych zapewniają właściwe napełnianie komór spalania.
Silnik 3.0 TFSI w zakresie od 6 tys. do 6,5 tys. obr/min generuje moc 260 kW (354 KM), a moment obrotowy 470 Nm osiąga w zakresie od 4 tys. do 4,5 tys. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w czasie zaledwie 5,3 s, co jest doskonałym wynikiem. Najwyższa prędkość, seryjnie, elektronicznie ograniczona przez producenta, wynosi 250 km/h. Według testów zużycia paliwa NEDC, Audi SQ5 potrzebuje średnio 8,5 l paliwa na 100 km. Według tych samych testów NEDC, odpowiada to emisji 199 g dwutlenku węgla na kilometr.
Ośmiobiegowa skrzynia tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro z selektywnym rozkładem napędu między kołami sprawiają, że moc Audi SQ5 jest w pełni wykorzystywana podczas jazdy. Szybko i delikatnie pracująca automatyczna przekładnia potrafi działać w jednym z dwóch trybów. Kierowca może obsługiwać ją także ręcznie, za pomocą manetek montowanych seryjnie przy kierownicy.
Dzięki sportowemu podwoziu, karoserię Audi SQ5 zawieszono o 30 mm niżej niż w standardowym Q5. Zestrojenie sprężyn i amortyzatorów jest twardsze, jak przystało na sportowy samochód. Na 20-calowych kołach zamontowano opony w rozmiarze 255/45. Opcjonalnie dostępne są koła o średnicy 21 cali. Na zaciskach hamulców kół przednich umieszczono emblemat serii SQ5. Duży wpływ na efektywność pojazdu ma elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy, które zapewnia doskonały kontakt z nawierzchnią drogi. Na życzenie, Audi montuje dynamiczny układ kierowniczy z płynną regulacją stopnia przełożenia biegów. Regulacja zintegrowana jest z opcjonalnym systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, za pomocą którego kierowca może na kilka sposobów sterować sposobem działania różnych układów.
W stylistyce Audi SQ5 uwagę przykuwa zwłaszcza platynowo srebrne pojedyncze obramowanie osłony chłodnicy Singleframe z poziomymi podwójnymi prętami stylizowanymi na aluminium, wyraziste zderzaki i spojler dachowy. Przednie błotniki zdobią emblematy V6-T. Pakiet „wysoki połysk” ozdabia nie tylko krawędzie okien, ale również lusterka boczne utrzymane w optyce aluminium. Wśród dostępnych kolorów znajdują się ekskluzywne lakiery z efektem kryształowym czarny Panther i niebieski Estoril.
Sportową stylistyką odznacza się również wnętrze Audi SQ5. Podziałki wskaźników mają kolor szary, a cyfry są białe. Pedały i drążki lśnią aluminium.
Wnętrze w całości utrzymane jest w czerni. Na życzenie, podsufitka dostępna może być w kolorze srebrnym. Seryjnie montowane sportowe fotele posiadają elektryczną regulację. Siedziska i oparcia pokryte są obiciem z kombinacji skóry Perlnappa i tkaniny Alcantara. Opcjonalnie dostępne są też obicia skórzane w czterech kolorach do wyboru. Detale wnętrza zdobią elementy ze szczotkowanego aluminium, na życzenie zastępowane przez obramowania z włókna węglowego Carbon Atlas, obramowania utrzymane w optyce lakieru fortepianowego lub wykonane z nowej kombinacji aluminium/czarne drewno dębowe Beaufort.
Audi SQ5 pojawi się w amerykańskich salonach sprzedaży w trzecim kwartale 2013 roku. Model posiada bogate wyposażenie seryjne. Poza wymienionymi elementami, również reflektory ksenonowe Xenon plus z diodowymi światłami do jazdy dziennej, wykonaną ze stali osłonę krawędzi ładunkowej oraz system informacji kierowcy z kolorowym wyświetlaczem. Pojemność bagażnika może wynosić nawet 1560 litrów.
Na życzenie, Audi wyposaża dynamicznego SUV-a w innowacyjne systemy wsparcia i systemy infotainment. System nawigacji MMI Navigation plus i pokładowy telefon online z Bluetooth umożliwiają korzystanie w pojeździe z usług internetowych Audi connect.
Audi SQ5 stworzono specjalnie z myślą o klientach w USA, Kanadzie, Rosji, Chinach, Japonii, Singapurze, Korei Południowej, RPA, Meksyku, Brazylii, Argentynie, Chile i Ukrainie. W Niemczech i wielu innych krajach europejskich, dostępny będzie inny sportowy, topowy model serii Q - Audi SQ5 TDI.