Porsche nadal podąża drogą pełną sukcesów
Mimo negatywnych tendencji w gospodarce światowej Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG udało się uniknąć stagnacji. W roku gospodarczym 2001/2002 obroty firmy wzrosły 09,4 % do 4,86 mld euro. Wynik finansowy brutto zwiększył się o 40 % i wyniósł 828,9 mln euro, co jest jak dotąd najlepszym rezultatem w historii firmy.
<strong>
Mimo negatywnych tendencji w gospodarce światowej Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG udało się uniknąć stagnacji. W roku gospodarczym 2001/2002 obroty firmy wzrosły 09,4 % do 4,86 mld euro. Wynik finansowy brutto zwiększył się o 40 % i wyniósł 828,9 mln euro, co jest jak dotąd najlepszym rezultatem w historii firmy.
</strong>
Jednym z faktów decydujących o tym niezwykłym sukcesie była obniżona w wyniku niemieckiej reformy podatkowej stawka podatku od osób prawnych - z 40 do 25 %. Zmiana ta w roku rozrachunkowym 2001/2002 po raz pierwszy wpłynęła na zmniejszenie globalnej kwoty zapłaconego przez firmę podatku. Także zysk przypadający na jedną akcję, wynoszący 27,80 euro, przewyższył znacznie poziom z ubiegłego roku (17,20 euro).
<strong>Coraz większy popyt na modele 911 </strong>
Wyniki sprzedaży koncernu (54.234 samochody) były tylko o 0,6 % niższe od rekordowych wyników ubiegłorocznych (54.586 sztuk). Ten niewielki spadek wynikał ze zmniejszonego zainteresowania modelem Porsche Boxster. W obliczu przewidywanej zmiany modelu sprzedaż Boxsterów na świecie zmniejszyła się 021,4 % (do 21.897 sztuk).
Jednak spadek ten został w znacznym stopniu zrównoważony przez sukces zmodernizowanego Porsche 911. Sprzedaż tego modelu (32.337 sztuk) wzrosła o 21 % w porównaniu z poprzednim rokiem rozrachunkowym (26.721 sztuk). Tym samym osiągnięty został nowy rekord sprzedaży modelu 911. Duży wpływ na ten sukces miały wprowadzone w grudniu 2001 roku nowe wersje 911-tki: Carrera 4S (sprzedano 4.518 szt.) oraz Targa (2.470 szt.). Sprzedaż modelu Turbo (5.737 szt.) była wyższa od ubiegłorocznej (5.285 szt.) o 8,6 %. W pierwszym pełnym roku sprzedaży wprowadzonego w 2001 roku modelu Porsche GT2 nabywców znalazło 690 egzemplarzy tej wersji.
W Ameryce Północnej koncern Porsche sprzedał 21.108 samochodów, czyli o 9,1 % mniej niż w poprzednim roku (25.545 sztuk). Także tutaj najgorzej powodziło się Boxsterowi, podczas gdy model 911 zanotował wzrost o 14,4%
Pozytywną tendencję zanotowały pozostałe rynki eksportowe (poza Ameryką Północną). Sprzedano na nich 18.301 samochodów, czyli o 9,1 % więcej, niż w roku ubiegłym. W Niemczech, mimo ogólnej negatywnej sytuacji rynkowej, Porsche zanotowało wzrost sprzedaży 03,4 % do 12.825 samochodów, przy czym w wyniku tym znaczny udział miał model 911 (8.709 sprzedanych egzemplarzy).
<strong>Dobre prognozy na bieżący rok gospodarczy</strong>
Sprzedaż rozwijała się pozytywnie także w pierwszych czterech miesiącach bieżącego roku gospodarczego. Od 1 sierpnia do 30 listopada, według tymczasowych danych, obroty koncernu wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego o 3,1%. Sprzedaż wzrosła o 0,1 % (14.717 samochodów). Z tego 8.380 sztuk to modele 911 (wzrost o 4,3 %), 6.010 sztuk stanowią modele Boxster (spadek 09,8 %), a 327 sztuk to Cayenne (przeznaczone początkowo dla dealerów). Wyprodukowano łącznie 16.928
samochodów, czyli o 3,9 % więcej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku, w tym 797 sztuk Porsche Cayenne.
Porsche spogląda optymistycznie na rok 2002/2003. Popyt na Boxstera na świecie rozwija się pozytywnie - spodziewany jest co najmniej taki sam poziom sprzedaży i produkcjj-tego modelu, jak w poprzednim roku. At przypadku modelu 9.11, pof$che nie.. przewiduje powtórzenia rekordowej sprzedaży z ubiegłego roku (32.337 sztuk). Na rynek wchodzi nowy model - Porsche Cayenne. W grudniu jego sprzedaż rozpoczęła się na rynku niemieckim, w Austrii i Szwajcarii. Wraz z początkiem 2003 roku zostanie stopniowo wprowadzony na pozostałe rynki zagraniczne. Dzięki temu sportowo- terenowemu samochodowi wyniki sprzedaży i obroty firmy Porsche AG w bieżącym roku gospodarczym znacznie wzrosną. Spodziewany jest w związku z tym również wzrost zysku.
<strong>Źródło: Kulczyk Tradex</strong>