Porsche Cayenne wyznacza nowe sportowe standardy
Firma Porsche ze Stuttgartu zaprezentuje za kilka miesięcy model Cayenne jako trzecią wersję nadwoziową modeli Porsche. Cayenne S – wyposażony w nowo skonstruowany silnik V8 o mocy 250 kW (340 KM) – przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 242 km/h.
<strong>Firma Porsche ze Stuttgartu zaprezentuje za kilka miesięcy model Cayenne jako trzecią wersję nadwoziową modeli Porsche.</strong>
Cayenne S – wyposażony w nowo skonstruowany silnik V8 o mocy 250 kW (340 KM) – przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 242 km/h. Bogatsze wyposażenie posiada Cayenne Turbo, które również jest napędzane 8-cylindrowym silnikiem, lecz wyposażonym w dwie turbosprężarki z chłodzeniem powietrza doładowującego, co pozwoliło z 4,5 litra pojemności uzyskać 331 kW (450 KM) mocy. Od 0 do 100 km/h Cayenne Turbo przyspiesza w czasie 5,6 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 266 km/h.
Porsche jako producent samochodów sportowych zwrócił szczególną uwagę na to, aby te wspaniałe parametry silnika były ściśle związane ze sportową charakterystyką prowadzenia, doskonałą dynamiką jazdy i dużymi rezerwami bezpieczeństwa. W centrum badawczo -rozwojowym w Weissach są to decydujące kryteria przy konstruowaniu samochodów sportowych. Porsche za pośrednictwem nowego Cayenne przenosi tę filozofię do segmentu sportowych samochodów terenowych, nie zaniedbując przy tym umiejętności pokonywania bezdroży. Idealne połączenie najlepszych właściwości jezdnych na szosie z doskonałymi możliwościami pokonywania terenu zostało osiągnięte dzięki nowoczesnym konstrukcjom technicznym, które w Cayenne obchodzić będą swoją światową premierę.
<strong>Porsche Traction Management – nowa generacja napędu na 4 koła</strong>
Do wspomnianych, nowoczesnych konstrukcji technicznych zalicza się m.in. seryjnie montowany permanentny napęd na 4 koła: „Porsche Traction Management” (PTM)- system kontroli trakcji, który w podstawowym trybie pracy rozdziela 62% siły napędowej na koła osi tylnej i 38% na koła osi przedniej. W zależności od warunków drogowych współczynnik rozdziału siły napędowej może być zmieniany za pomocą elektrycznie sterowanego i elektronicznie regulowanego sprzęgła wielopłytkowego, aby w razie potrzeby 100% momentu obrotowego silnika mogło zostać skierowane na koła osi przedniej lub tylnej.
System „Porsche Traction Management” może być określony jako zupełnie nowa generacja napędu na 4 koła, która posiada decydujący wpływ na dynamikę jazdy Cayenne. Dzieje się tak dlatego, że regulowana, w oparciu o odpowiednią charakterystykę parametryczną, blokada międzyosiowa oraz montowana opcjonalnie blokada mechanizmu różnicowego osi tylnej reaguje nie tylko na pogorszoną przyczepność kół przedniej lub tylnej osi. Czujniki mierzą także prędkość samochodu, przyspieszenie poprzeczne, kąt skrętu kierownicy i naciśnięcie pedału gazu, dzięki czemu system PTM może na bieżąco wyliczać optymalny współczynnik blokowania dla obu osi i rozdzielać potrzebny moment napędowy na oś przednią i tylną. Funkcja systemu PTM może zatem zostać porównana z przewidzianym aktywnym systemem elektronicznym, który np. troszczy się o maksymalną stabilność i bezpieczeństwo manewrowania podczas jazdy z dużą prędkością, jak i podczas poruszania się po lodzie czy śniegu z umiarkowaną prędkością.
Efektem tej innowacji technicznej są m.in. :
• znakomita stabilność toru jazdy oraz przyczepność we wszystkich sytuacjach drogowych, niezależnie od chwilowych współczynników tarcia,
• lepsze możliwości kierowania pojazdem dzięki zapobieganiu podsterowności przez otwieranie blokady międzyosiowej,
• lepsza kontrola nad pojazdem w obszarze granicznym dynamiki jazdy dzięki regulacji blokady międzyosiowej,
• lepsza jazda na wprost i stateczność jazdy przez odpowiednie wysterowanie blokady międzyosiowej,
• lepsza przyczepność dzięki zwiększaniu współczynnika blokowania przed wystąpieniem poślizgu.
Montowany seryjnie „Porsche Stability Management” (PSM) - system stabilności toru jazdy Porsche – w sposób ciągły współpracuje z systemem kontroli trakcji PTM , zaczyna jednak działać dopiero w fizycznym obszarze granicznym. PSM, który zarządza tak ważnymi systemami jak ABS, ASR i automatyczna hamulcowa blokada mechanizmu różnicowego „ABD”, w razie wystąpienia krytycznej nadsterowności lub podsterowności jest natychmiast gotowy do działania i nakazuje systemowi PTM otwarcie blokady międzyosiowej, aby przez celowe przyhamowanie poszczególnych kół przywrócić stabilność samochodu.
<strong>Dynamiczny na drodze – mocny w terenie</strong>
Podstawę doskonałej dynamiki jazdy przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz mobilności w terenie stanowi podwozie. Skonstruowana specjalnie dla Porsche Cayenne nowa oś przednia jest osią z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i wózkiem jezdnym. Duży rozstaw wahaczy poprzecznych pozwala na zmniejszenie sił działających na zawieszenie kół. Efektem tego jest precyzyjne prowadzenie kół warunkujące lepszą możliwość kierowania pojazdem przy maksymalnie małych siłach zakłócających. Dodatkowo, elastyczne mocowanie wózka jezdnego za pośrednictwem objętościowo dużych łożysk gumowych redukuje do minimum hałasy pochodzące od nawierzchni drogi.
Wózek jezdny ze stali o dużej wytrzymałości dzięki swej budowie zwiększa sztywność samochodu i podwyższa komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Forma wózka jezdnego, ukształtowana łukowo poprzeczna belka nośna i umieszczone z przodu rampy najazdowe pozwoliły na uzyskanie dużego prześwitu - do 273 milimetrów - i wysoką zdolność pokonywania terenu. Przekładnia kierownicza o zmiennym przełożeniu oraz mechanizm różnicowy znajdują się w strefie chronionej na wózku jezdnym. Gwarantuje to wysoką niezawodność i mobilność podczas jazdy terenowej.
Również oś tylna jest nową konstrukcją Porsche. Dla sprostania wysokim wymaganiom wynikającym z dynamiki jazdy zastosowano wyrafinowaną koncepcję osi wielowahaczowej, która z łatwością daje sobie radę zarówno z siłami napędowymi jak i z obciążeniami wynikającymi z możliwości załadunku Cayenne. W celu zwiększenia komfortu i lepszego tłumienia drgań również oś tylna jest zamocowana poprzez wózek jezdny na objętościowo dużych, tłumionych hydraulicznie łożyskach gumowych. Także w tym przypadku wózek jezdny, ze względu na optymalizację ciężaru i zwiększenie sztywności, został wykonany ze stali o dużej wytrzymałości. Z powodu możliwości jazdy w trudnych warunkach terenowych, dolne wahacze poprzeczne i drążki zbieżności wykonane zostały z blach stalowych. Chroniona górna płaszczyzna wahaczy składa się z lekkich elementów kutych z aluminium.
Układ kinematyki osi redukuje niepożądane kiwanie wzdłużne podczas przyspieszania i hamowania. Nadwozie jest resorowane niemalże równolegle do jezdni. Konstrukcja osi tylnej i jej korekcja zbieżności stabilizują zachowanie się samochodu podczas jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów i zmian siły napędowej. Cechą charakterystyczną tej konstrukcji osi są duże ugięcia zawieszenia wykorzystywane podczas jazdy w terenie.
W przypadku seryjnego zawieszenia pneumatycznego Cayenne Turbo skok ugięcia i skok odbicia wynoszą odpowiednio 102 i 118 mm dla osi przedniej oraz 124 i 125 mm dla osi tylnej.
W przypadku zawieszenia ze sprężynami stalowymi w Cayenne S skok ugięcia i skok odbicia wynoszą odpowiednio 104 i 116 mm dla osi przedniej oraz 135 i 98 mm dla osi tylnej. Opcjonalnie możliwe jest również wyposażenie Cayenne S w zawieszenie pneumatyczne.
<strong>Zawieszenie pneumatyczne z regulacją poziomowania i zmianą wysokości</strong>
Zawieszenie pneumatyczne gwarantuje nie tylko większy prześwit w terenie i dzięki regulacji poziomowania stałe, niezależne od ciężaru załadunku położenie nadwozia. Dzięki automatycznemu obniżaniu samochodu wraz ze wzrostem prędkości jazdy gwarantuje ono dużą przyjemność jazdy i maksimum bezpieczeństwa czynnego.
Zawieszenie pneumatyczne oferuje 116 milimetrowy zakres zmian położenia nadwozia na sześciu różnych poziomach wysokości:
• dla poziomu normalnego prześwit wynosi 217 mm ;
• na poziomie załadunku, najniższej z możliwych pozycji z prześwitem 157 mm, Cayenne obniżony jest o 60 mm w stosunku do poziomu normalnego. Poziom ten może być wykorzystywany tylko przy stojącym samochodzie i umożliwia wygodny załadunek. Po ruszeniu z miejsca system automatycznie przechodzi do poziomu normalnego;
• na poziomie niskim Cayenne jest ustawiony o 27 mm poniżej poziomu normalnego, co daje się porównać z samochodem z zawieszeniem sportowym. Oznacza to, że zawieszenie jest sztywniejsze a opór powietrza mniejszy, co czyni Cayenne jeszcze bardziej stabilnym i dynamicznym podczas jazdy z dużymi prędkościami. Powyżej 125 km/h samochód obniża się automatycznie do poziomu niskiego;
• najniższy z poziomów Cayenne przyjmuje automatycznie od prędkości 210 km/h. Oznacza to, że samochód obniża się o 11 mm w stosunku do poziomu niskiego;
• poziom terenowy z powiększonym prześwitem jest przewidziany dla trudnych warunków drogowych. Samochód przyjmuje położenie o 26 mm wyższe od poziomu normalnego. Poziom terenowy może być wykorzystywany tylko do prędkości 80 km/h ;
• specjalny poziom terenowy jest przeznaczony dla ekstremalnych warunków terenowych i podnosi nadwozie Cayenne o dalsze 30 mm do prześwitu 273 mm. Stosowanie tego poziomu jest ograniczone prędkością 30 km/h.
<strong>Aktywna regulacja tłumienia</strong>
Porsche proponuje zawieszenie pneumatyczne w kombinacji z - również od nowa skonstruowanym - systemem tłumienia o bezstopniowej regulacji: „Porsche Active Suspension Management” (PASM). Ta elektroniczna regulacja tłumienia w sposób ciągły zmienia siłę tłumienia w zależności od stanu drogi i sposobu jazdy. System PASM zaczyna działać np. przy bardzo dynamicznym sposobie jazdy z fazami mocnych przyspieszeń i hamowań albo w wyjątkowo nierównym terenie, aby skompensować powstające wówczas kołysania poprzeczne i wzdłużne samochodu. Pięć czujników przyspieszeń rozpoznaje ruchy nadwozia. Jeżeli stwierdzone przemieszczenie przekracza wartość dopuszczalną dla danych warunków jazdy, to system regulacji rozpoczyna działanie i stabilizuje samochód za pośrednictwem poszczególnych amortyzatorów.
Ponadto system PASM oferuje kierowcy Cayenne możliwość włączenia podczas jazdy indywidualnej regulacji tłumienia. Do wyboru są następujące programy: komfortowy, normalny i sportowy. PASM pozostaje w tle, lecz cały czas jest aktywny i porównuje sposób jazdy z właśnie wybranym programem. Jeżeli została włączona komfortowa charakterystyka tłumienia, jednak sposób jazdy odpowiada raczej sportowo – dynamicznemu stylowi, to system automatycznie przechodzi na poziom bardziej sportowy i zawieszenie staje się sztywniejsze.
<strong>Mistrz w terenie</strong>
Znakomite osiągi Cayenne podczas jazdy na szosie nie zostały bynajmniej okupione gorszymi zdolnościami poruszania się po bezdrożach. Już z wyposażeniem podstawowym jest on mistrzem w terenie. Za pomocą swojego inteligentnego napędu na cztery koła przejeżdża przez teren o średnim stopniu trudności bez konieczności ingerencji w systemy napędu. W trudnym terenie do akcji wkracza „Porsche Traction System”, który włącza seryjnie montowany reduktor terenowy będący integralną częścią skrzyni rozdzielczej. Przekładnia redukująca posiada przełożenie równe 2,7 i umożliwia ekstremalne manewry w terenie. Dzięki włączeniu trybu Low-Range za pomocą przełącznika w konsoli środkowej, w stan gotowości do jazdy terenowej postawionych zostaje automatycznie kilka systemów regulacji: system PTM włącza reduktor terenowy i przechodzi na specjalną, terenową charakterystykę sterowania blokadą międzyosiową, system PSM reaguje przy pomocy zorientowanego na przenoszenie napędu w terenie układu ABS i ABD, a zawieszenie pneumatyczne w Cayenne Turbo przestawia się automatycznie na poziom terenowy. Porsche jest pierwszym producentem samochodów, który oferuje tę kombinację systemów za pomocą centralnego włącznika jazdy terenowej i dzięki temu redukuje ryzyko wystąpienia błędów w obsłudze podczas jazdy w terenie.
Cayenne bierze pod uwagę możliwość wystąpienie jeszcze jednego utrudnienia. Jeśli ukształtowanie terenu powoduje, że pojedyncze koła tracą kontakt z podłożem, to sztywne sprzęgnięcie napędu na cztery koła zapewnia kontynuowanie jazdy. 100-procentowa blokada wzdłużna zostaje uaktywniona przez powtórne uruchomienie centralnego włącznika jazdy terenowej. Jeszcze lepiej podczas pokonywania trudnego terenu wspomagany jest Cayenne Turbo, dzięki swemu zawieszeniu pneumatycznemu.
Specjalny poziom terenowy z 273 mm prześwitem, z maksymalnym kątem natarcia 32 stopni i kątem zejścia 27 stopni powoduje, że samochód nie musi kapitulować przed relatywnie
stromymi rampami. Także duże wypukłości terenu nie stanowią przeszkody nie do pokonania: kąt rampowy wynosi 25 stopni i zapobiega szybkiemu podparciu podłogi między osiami. Do pokonywania przeszkód wodnych do głębokości pół metra (556 mm przy ustawionym specjalnym poziomie terenowym) oba modele Cayenne są doskonale przygotowane. Odpowiadają za to: specjalna koncepcja szczelności, wysoko umieszczony wlot powietrza do silnika, wysoko umieszczony odpowietrznik skrzyni biegów i dokładnie osłonięte progi drzwiowe.
<strong>Pewne przeniesienie napędu nawet w najtrudniejszym terenie</strong>
Na życzenie szczególnie wymagających miłośników jazdy terenowej Porsche oferuje jeszcze inne ważne rozwiązanie: specjalny pakiet techniczny do pokonywania trudnego terenu. Obok dodatkowej osłony progów i osłony podłogi z blach stalowych wokół chłodnicy, należy do niego m.in. regulowana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi z możliwością 100-procentowego zablokowania. Całkowite zablokowanie odbywa się przez trzykrotne naciśnięcie centralnego włącznika jazdy terenowej.
Regulowana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi zwiększa możliwości trakcyjne kół podczas ruszania na nawierzchni o różnej przyczepności i podczas jazdy na zakrętach.
Inną niespotykaną zaletę tego specjalnego terenowego pakietu technicznego stanowią stabilizatory osi przedniej i tylnej, odłączalne hydraulicznie za pomocą włącznika w konsoli środkowej. Rozwiązanie to podwyższa środek bocznego przechyłu obu osi o 70 mm, co nie tylko poprawia komfort jazdy dzięki mniejszym kołysaniom poprzecznym nadwozia, lecz także powoduje dalszy wzrost zdolności trakcyjnych w terenie podczas przejeżdżania przez odłamki skalne, konary drzew lub duże nierówności podłoża.
W celu zagwarantowania sportowych właściwości Cayenne podczas jazdy szosowej, odłączanie stabilizatorów możliwe jest tylko w trybie Low-Range (włączony reduktor terenowy). Jeżeli Cayenne z odłączonymi hydraulicznie stabilizatorami powraca z terenu na szosę, wówczas ten dodatkowy układ bezpieczeństwa gwarantuje niezbędną stabilność jazdy: po przekroczeniu prędkości 50 km/h oba stabilizatory zostają automatycznie ponownie połączone.
<strong>Źródło: Kulczyk Tradex</strong>