Porsche Boxster – w nowym kształcie
Subtelna praca projektantów widoczna jest w przedniej części nadwozia w postaci nowo ukształtowanych bocznych wlotów powietrza chłodzącego, które charakteryzują się wyraźniejszą wypukłością po stronie zewnętrznej. Zredukowana w ten sposób pochyłość części przedniej karoserii zwiększa ciśnienie spiętrzenia powietrza podczas jazdy i wraz z nowo ukształtowanymi i lakierowanymi w kolorze nadwozia lamelami wlotowymi poprawia napływ powietrza chłodzącego.
Subtelna praca projektantów widoczna jest w przedniej części nadwozia w postaci nowo ukształtowanych bocznych wlotów powietrza chłodzącego, które charakteryzują się wyraźniejszą wypukłością po stronie zewnętrznej. Zredukowana w ten sposób pochyłość części przedniej karoserii zwiększa ciśnienie spiętrzenia powietrza podczas jazdy i wraz z nowo ukształtowanymi i lakierowanymi w kolorze nadwozia lamelami wlotowymi poprawia napływ powietrza chłodzącego. Trzeci, umieszczony na środku wlot powietrza chłodzącego pozostaje, tak jak dotychczas, charakterystycznym znakiem rozpoznawczym przedniej części Boxstera S. Przebiegająca poniżej wlotów powietrza warga czołowa jest w nowym Boxsterze bardziej wyrazista i po obu stronach zakończona jest tzw. płetwą.
W części tylnej nadwozia, obok zmodyfikowanych i polakierowanych w kolorze karoserii bocznych wlotów powietrza, zwraca uwagę nowo ukształtowany spoiler. Jest on, podobnie jak w poprzednich modelach, wysuwany automatycznie przy prędkości 120 km/h, co powoduje znaczne ograniczenie siły unoszenia tylnej osi. W nowych modelach napływ powietrza na tylny spoiler został poprawiony dzięki zmienionemu kształtowi dachu samochodu.
Dach samochodu opada teraz bardziej stromo na pokrywę tylną i mocno przypomina oferowany opcjonalnie aluminiowy Hardtop. Za zmianę kształtu dachu odpowiada nowy, czwarty kabłąk powyżej - również nowej - szyby tylnej z litego szkła. Szyba ta, zastępująca w nowych modelach Boxstera stosowaną dotychczas szybę z tworzywa sztucznego, jest ogrzewana. Dzięki niej zdecydowanie poprawiła się widoczność do tyłu, a także komfort jazdy podczas zimnej i deszczowej pogody. Zastosowanie szyby tylnej ze szkła nie zmieniło czasu otwierania dachu. Dzięki nowej kinematyce mechanizmu otwierania dachu czas wykonania tej funkcji pozostał na rekordowym poziomie 12 sekund.
Obok szaro-białego szkła kierunkowskazów w lampach tylnych i nowej stylizacji końców rury wydechowej w Boxsterze (owal) i Boxsterze S (podwójna rura) nowy kształt nieco niżej opadającemu tyłowi nadają przede wszystkim dwa charakterystyczne żebra. Nie tylko rozluźniają one wygląd tylnej części nadwozia, lecz także, dzięki leżącym nad nimi szczelinom, umożliwiają lepszą wymianę powietrza ogrzanego przez tłumik końcowy.
Redukcja zużycia paliwa przy jednocześnie zwiększonej mocy
Silnik Boxstera o pojemności 2,7 litra osiąga teraz moc 168 kW (228 KM) przy obrotach 6300/min., a 3,2 litrowy silnik Boxstera S - 191 kW (260 KM) przy 6200/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 260 Nm przy 4700/min. (Boxster) oraz 310 Nm przy 4600/min. (Boxster S). Oba samochody poprawiły również osiągi w dziedzinie przyspieszenia: sprint od 0 do 100 km/h wykonują teraz o 0,2 sekundy szybciej - Boxster w ciągu 6,4 sekundy, a Boxster S w 5,7 sekundy.
W przypadku Porsche większa moc silnika oznacza także mniejsze zużycie paliwa. Zgodnie z normą EU zostało ono obniżone o 2% do wartości 9,7 litra na 100 km w przypadku Boxstera z manualną skrzynią biegów (Tiptronic S: 10,7l /100 km) oraz do wartości 10,5 litra na 100 km w Boxsterze S z ręczną skrzynią biegów (Tiptronic S: 11,1l /100 km). Zarówno podwyższenie mocy silników, jak również obniżenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych składników spalin modele Boxstera zawdzięczają przede wszystkim nowej technice VarioCam, która pozwala na bezstopniowe przestawianie wałków rozrządu do 40 stopni położenia kątowego, co umożliwia dalszą redukcję strat związanych z wymianą ładunku.
Systemy VarioCam są sterowane przez nowy komputer o nazwie Motronic ME 7.8. Ten nowoczesny system zarządzania pracą silnika, specjalnie dopasowany do nowych wymagań, mierzy między innymi liczbę obrotów silnika, położenie pedału przyspieszenia, ilość zasysanego powietrza, temperaturę oleju i płynu chłodzącego, a także rozpoznaje realizowane przełożenie skrzyni biegów.
Pięć czy sześć biegów ? - odpowiedź zależy od modelu
Boxster z 2,7 litrowym silnikiem jest seryjnie oferowany ze sprawdzoną, pięciobiegową manualną skrzynią przekładniową o sportowo dobranych przełożeniach. Sześciobiegowa manualna skrzynia przekładniowa Boxstera S została dopasowana do większego momentu obrotowego silnika. Do nowych warunków pracy dostosowana została charakterystyka i siła docisku jednotarczowego sprzęgła suchego, natomiast przełożenia poszczególnych biegów obydwu skrzyń przekładniowych zostały przejęte z poprzednich modeli w postaci niezmienionej. Na życzenie klienta oba samochody dostępne są także z pięciobiegową skrzynią automatyczną Tiptronic S, która zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy, a jednocześnie pozwala na zaspokojenie ambicji sportowych.
Szybka i bezpieczna jazda na zakrętach
Podwozie i układ hamulcowy nowych modeli Boxstera zostały przejęte od poprzedników w postaci prawie niezmienionej. Inżynierowie działu rozwoju dokonali jedynie drobnych ulepszeń, aby dopasować samochody do zmienionej mocy silników.
Za absolutnie sportową kierowalność odpowiadają: spontaniczny i precyzyjny układ kierowniczy, dobre opanowanie reakcji wynikających ze zmian siły napędowej podczas jazdy na zakręcie, dobre własności podczas przyspieszania poprzecznego, a także niewielkie przechyły poprzeczne i wzdłużne podczas jazdy na zakręcie, podczas przyśpieszania i hamowania. Osiągnięcie możliwie najkrótszej drogi hamowania - także po ekstremalnym długotrwałym obciążeniu, jak również stabilność kierunkową hamowania podczas jazdy na wprost i na zakręcie, zapewnia specjalna technika Porsche.
Modele Boxster zostały wyposażone z przodu i z tyłu w znane już zaciski hamulcowe, wykonane w technologii aluminiowego monobloku z 4 tłoczkami każdy, jak również w wentylowane od wewnątrz tarcze hamulcowe. Równowagę dynamiczno-termiczną całego systemu hamulcowego wspomaga inteligentny system przepływu powietrza.
Boxster, który jest oferowany seryjnie z 16-calowymi obręczami z metali lekkich, hamuje dzięki zaciskom hamulcowym działającym z przodu na tarcze hamulcowe o średnicy 298 mm i grubości 24 mm, a z tyłu na tarcze o średnicy 292 mm i grubości 20 mm. Boxster S, dzięki seryjnie montowanym 17-calowym obręczom z metali lekkich, posiada dosyć wolnej przestrzeni, która umożliwia zastosowanie mocniejszych tarcz hamulcowych pochodzących z modelu Carrera.
W ten sposób średnica tarcz hamulcowych osi przedniej została powiększona do 318 mm, a ich grubość wynosi 28 mm. W przypadku osi tylnej średnica tarczy wynosi 299 mm, a grubość – 24 mm. Ponadto tarcze te są dziurkowane - podobnie jak w Porsche 911. Poprawia to skuteczność działania mokrych hamulców, dziurkowanie tarczy umożliwia bowiem skuteczne usuwanie filmu wodnego, powstającego między tarczą i klockiem hamulcowym.
Nowo skonstruowane 17-calowe obręcze kół i oferowane na życzenie nowe obręcze
18-calowe przyczyniają się do wyraźnej redukcji mas nieresorowanych, co skutkuje delikatniejszym, bardziej komfortowym działaniem układu sprężyn i amortyzatorów.
Stylizacja obu rodzajów obręczy kół, opcjonalnie oferowanych również dla Boxstera z silnikiem 2,7 litrowym, konsekwentnie nawiązuje do reguł konstrukcji lekkich, co odzwierciedlają przede wszystkim bardzo wąskie szprychy. W porównaniu z poprzednikami zysk z redukcji ciężaru obręczy 17-calowych wynosi dwa kilogramy, zaś w przypadku obręczy 18-calowych jest to aż 10,8 kilograma.
Nowości w kokpicie
Oprócz zmian w detalach, do wyposażenia standardowego, podobnie jak w modelu 911, należy teraz nowa podstawka pod kubek umieszczona pod środkowym wlotem powietrza. Nowy jest również oświetlany schowek o pojemności pięciu litrów znajdujący się pod poduszką powietrzną pasażera. Mogą tu być przechowywane dokumenty w formacie A4 albo książki do wielkości atlasu samochodowego. Schowek ten jest nie tylko zamykany na klucz, lecz także podłączony do systemu alarmowego, który w modelu Boxster S należy do wyposażenia seryjnego.
Środkowe pasy foteli w obu modelach wykonane są, tak jak dotychczas, z wysokiej jakości materiału Alcantara. Oparcia są przestawiane elektrycznie, ale mogą być również składane do przodu, aby umożliwić wygodny dostęp do miejsc załadunku bezpośrednio za fotelami oraz w skrzyni dachu składanego. W ramach wyposażenia dodatkowego oferowane są również fotele w pełni sterowane elektrycznie z funkcją pamięci ustawień fotela kierowcy (Memory). Podczas otwierania samochodu układ zdalnego sterowania rozpoznaje, który z czterech możliwych kluczyków jest właśnie używany i przekazuje tę informację do sterownika funkcji Memory fotela kierowcy. Za pomocą silników elektrycznych fotel kierowcy i lusterka zewnętrzne są przestawiane w położenie zapamiętane w kluczyku.
Zestaw trzech charakterystycznych okrągłych wskaźników nie uległ zmianom. Tak jak dotychczas Boxster S różni się od modelu 2,7 litrowego białymi tarczami zegarowymi, które są ponadto oprawione w aluminiowy pierścień. Kto zechce dodatkowo wyposażyć Boxstera i Boxstera S w komputer pokładowy, otrzyma wyświetlacz z tzw. matrycą punktową.
Oznacza to, że dzięki większej rozdzielczości wyświetlanych elementów, w porównaniu z wyświetlaczem segmentowym, możliwe jest pokazywanie różnej wielkości cyfr i liter oraz dodatkowych informacji tekstowych. W ten sposób pokazywane są na wyświetlaczu dane multimedialne przesyłane światłowodem przez zastosowaną po raz pierwszy w modelu Boxster magistralę danych MOST (Media Orientated Systems Transport): dane stacji radiowej, tytuły muzyczne, przychodzące rozmowy telefoniczne lub piktogramy układu nawigacji.
PCM : elektroniczna nowość z wysokim komfortem obsługi
Nowy system Porsche Communication Management (PCM), w zakres którego wchodzą połączone ze sobą magistralą danych MOST: podwójny tuner, odtwarzacz CD, dynamiczna nawigacja satelitarna, kalkulator podróży, a także opcjonalny dwusystemowy telefon GSM, zwraca uwagę całkowicie na nowo ukształtowanym i przyjaznym w obsłudze wyglądem.
Głównym elementem przyciągającym wzrok jest kolorowy monitor 5,8-calowy w formacie 16:9, a także dwunastoprzyciskowa klawiatura, za pomocą której możliwe jest łatwe i bezpośrednie wpisywanie numerów telefonów lub częstotliwości stacji radiowych.
Oprócz nadzwyczajnego, niezakłóconego odbioru radiowego gwarantowanego przez nowoczesny podwójny tuner, który bez przerwy szuka w tle najlepszej częstotliwości oraz wyraźnie poprawionej jakości rozmów telefonicznych (dzięki tzw. jakości pełnego dupleksu), wieloma nowymi rozwiązaniami wyróżnia się także moduł nawigacji.
Należą do nich między innymi:
• włączalny i wyłączalny zoom skrzyżowania do powiększania na wyświetlaczu
sytuacji zmiany kierunku ruchu,
• dynamiczna nawigacja na autostradach z obrazowaniem meldunków o korkach drogowych,
• przewijanie mapy na wyświetlaczu, umożliwiające pokazywanie, oprócz aktualnej
pozycji samochodu, także dowolnego innego wycinka mapy,
• funkcja „planowania trasy”, która pozwala na podanie i zapisanie ośmiu kolejnych
celów podróży,
• specjalny napęd CD-ROM, który może nie tylko odczytywać płyty CD z danymi
nawigacyjnymi, lecz także odtwarzać CD z muzyką.
<strong>Źródło: Kulczyk Tradex</strong>