Polski fanpejdż Kia "Kocham Football" ma już ponad 100 000 fanów
Fanpejdż „Kocham Football” został założony przez Kia Motors Polska w połowie marca 2011 roku. Miał on spełniać funkcję kanału, poprzez który firma będzie komunikować się z grupami docelowymi w kontekście sponsorowania przez nią różnych wydarzeń piłkarskich, w tym turnieju UEFA EURO 2012TM. Celem jego utworzenia była budowa społeczności fanów piłki nożnej i zwiększenie wśród nich rozpoznawalności marki KIA.
W ciągu 8 miesięcy istnienia społeczności „Kocham Football”, fanpajedż szybko wspiął się w rankingach, zarówno jeśli chodzi o liczbę fanów jak i ich zaangażowanie. Obecnie strona liczy ponad 100 000 fanów i wg statystyk FanpageAd jest pierwszą co do wielkości społecznością w kategorii „Sport” na Facebooku w Polsce. W porównaniu z konkurencyjnymi fanpejdżami, „Kocham Football” może pochwalić się jednymi z najlepszych wskaźników zaangażowania i interaktywności:
SQI* – 1.012
Engagenment rate** – 20,26%
Interactivity Index*** – 553.525
Jak udało się osiągnąć taki sukces w tak krótkim czasie? Na samym starcie uruchomiono aplikację konkursową pod nazwą „Liga Typerów”, korzystając z której użytkownicy mogli typować wyniki meczów Eliminacji Mistrzostw Europy i dzięki temu mieć szansę na wygranie biletów na mecze turniejowe. Podczas pierwszych trzech edycji użytkownicy wytypowali łącznie blisko 200 tys. wyników a w obstawianiu wzięło udział 4889 osób.
W kolejnych miesiącach Kia Motors Polska systematycznie budowała społeczność „Kocham Football”, poprzez animowanie dyskusji i zamieszczanie atrakcyjnego contentu, który miał zainteresować i zachęcić do interakcji jak najwięcej fanów piłki nożnej na Facebooku. Na Tablicy umieszczano przede wszystkim bieżące informacje dotyczące wydarzeń ze świata piłkarskiego oraz zabawne materiały foto i video.
Intensyfikacja działań nastąpiła w sierpniu. W nawiązaniu do amerykańskiej reklamy promującej model Kia Soul KMP również wykorzystała motyw chomików. W umieszczonym w Miejskim Ogrodzie Zoologicznym w Warszawie terrarium zamontowane zostały dwie kamery, które przez 24 godziny na dobę nadawały obraz z klatki z chomikami prosto na fanepejdżwww.facebook.com/KochamFootball. Od sierpnia do października warszawskie ZOO odwiedziło ponad 250.000 osób. Na 30 dni przed rozpoczęciem akcji by nawiązać do piłkarskiego klimatu tegorocznego streamingu, KMP uruchomiła aplikację „Zobacz się na trybunie”. Każdy z użytkowników mógł wybrać swoje miejsce na trybunie oraz zaprosić do tego swoich znajomych. Ostatnim etapem działań było wydrukowanie planszy i umieszczenie jej w terrarium.
Także w sierpniu KMP zorganizowała KIA Euro 2012 Roadshow, akcję łączącą elementy offline i online. W trakcie KIA Euro 2012 Roadshow specjalnie oznakowane „piłkarskie” samochody KIA Picanto, Soul, cee’d, Sportage i Sorento przemieszczały się po całej Polsce odwiedzając m.in. miasta, w których rozgrywane będą Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Zadaniem fanów było zrobienie im zdjęcia lub nagranie filmu, który w kreatywny sposób pokazywał miłość do piłki nożnej. Na Facebooku można było śledzić aktualne położenie aut a w weekendy w poszczególnych miastach organizowane były miasteczka KIA EURO 2012™, w których rozgrywano konkursy i piłkarskie konkurencje. Co tydzień użytkownicy aplikacji mieli szansę wygrać bilety na UEFA EURO 2012TM oraz koszulki.
Aby rozpropagować przekaz, że Kia Motors Corporation jest oficjalnym sponsorem rozgrywek piłkarskich UEFA EURO 2012™ oraz UEFA EURO 2016™ KMP poza kanałami social media wykorzystuje również kanały online. Firma nawiązała m.in. współpracę z jednym z największym portali internetowych w Polsce www.interia.pl w zakresie sponsoringu serwisu Euro 2012 (konkursy, typowanie wyników, news widget itp.)
* SQI - wskaźnik jakości dyskusji na fan page, który pozwala porównać małe i duże społeczności w odniesieniu do konkurencji. W ramach wskaźnika uwzględniane są dane dotyczące dynamiki dyskusji i zaangażowania.
** Egagement rate – wskaźnik zaangażowania fanów.
*** Interactivity Index – wskaźnik podsumowujący całą aktywność prowadzącego profil i jego fanów w obrębie fanpage’a (like it, komentarze, posty, multimedia itp.).