Polska trzecim europejskim rynkiem 2010 roku dla Mitsubishi
Firma Mitsubishi Motors Corporation zanotowała 16% wzrost sprzedaży w Europie w 2010 roku. Polska po raz pierwszy uplasowała się na trzeciej pozycji w tabeli za Niemcami i Wielką Brytanią. Najpopularniejszym modelem w ubiegłym roku był Mitsubishi Colt a najbardziej wzrosła sprzedaż pickupa L200.
W 2010 roku europejscy klienci z 34 krajów* kupili 140 311 aut spod znaku Trzech Diamentów, co daje 16% wzrost. Bestsellerem okazał się Colt, który trafił do ponad 30 000 nabywców, na drugim miejscu uplasował się Lancer (niemal 27 000 aut, wzrost o 1%) a na trzecim Outlander (ponad 25 000 samochodów), którego sprzedaż wzrosła aż o 27%. Kolejne pozycje zajęły debiutujący ASX (22 665 sprzedanych aut), pickup L200 (22 347 samochodów i 34% wzrostu w stosunku do 2009 roku) oraz legendarny terenowy pojazd Mitsubishi Pajero, na zakup którego zdecydowało się 9 035 osób, czyli o 24% więcej niż przed rokiem.
Największą sprzedaż – prawie 25 000 aut - zanotowano w Niemczech, niemal 20 000 samochodów zakupili klienci w Wielkiej Brytanii a Polska ze sprzedażą 10 019 aut zajęła po raz pierwszy w historii trzecie miejsce, wyprzedzając Hiszpanię (9608 aut), Izrael (8410 samochodów), Włochy (7386 sztuk), Holandię (6127 sztuk), Norwegię (6076 sztuk), Szwecję (5903 sztuki) i Turcję (5875 samochodów).
*Nie licząc Rosji i Ukrainy
Oto dane dotyczące globalnej produkcji oraz krajowej sprzedaży i eksportu za listopad 2010 roku.
Produkcja: dane ze świata i z Japonii
Całkowita wartość produkcji za listopad 2010 wyniosła 103 848 sztuk, czyli o 11,2% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Oznacza to również wzrost w trzynastym kolejnym miesiącu licząc od listopada 2009 roku. Wartość produkcji w Japonii wyniosła 57 943 sztuki, co oznacza zwyżkę o 12,9% w dwunastym z rzędu miesiącu porównując rok do roku. Produkcja samochodów osobowych osiągnęła wartość 51 401 sztuk, czyli o 10,6% więcej w stosunku do tego samego miesiąca w ubiegłym roku. Produkcja samochodów użytkowych wzrosła o 37,4% w porównaniu z listopadem 2009, osiągając wartość 6 542 sztuk.
Sprzedaż w Japonii
Całkowita sprzedaż w Japonii w listopadzie wyniosła 12 127 sztuk, czyli o 8,4% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Oznacza to również spadek w trzecim kolejnym miesiącu w porównaniu rok do roku. Sprzedaż samochodów osobowych wyniosła 7 783 sztuki, czyli o 16,9% mniej, a pojazdów użytkowych 4 344 sztuki, czyli o 11,8% więcej niż w listopadzie 2009 roku. Wolumen sprzedaży pojazdów zarejestrowanych wyniósł 3 026 sztuk, czyli zanotowano spadek o 34,7% w porównaniu z tym samym miesiącem roku ubiegłego. Wartość sprzedaży w segmencie mini wyniosła 9 101 sztuk, czyli o 5,7% więcej niż w listopadzie 2009.
Produkcja zagraniczna
Całkowita wartość produkcji zagranicznej w listopadzie wyniosła 45 905 sztuk, co oznacza wzrost o 9,1% w porównaniu z ubiegłym rokiem, a także w trzynastym kolejnym miesiącu licząc od listopada 2009 roku. Dane z regionów przedstawiają się następująco: w Azji wyprodukowano 38 555 sztuk, czyli zanotowano wzrost o 12,6%, co przypisać należy w głównej mierze odpowiednio 18,4-, 11,4-, 28,6- oraz 12,6-procentowemu wzrostowi produkcji w zakładach MMTh w Tajlandii, South East (Fujian) Motor w Chinach, KRM w Indonezji oraz MMPC na Filipinach. W Ameryce Północnej wskaźniki skoczyły o 5,8% do 2 481 sztuk. W Europie wartość produkcji wyniosła 2 387 sztuk, czyli o 11,7% mniej, a to za sprawą spowolnionej sprzedaży w tym regionie. W Ameryce Południowej produkcja wyniosła 2 160 sztuk. Oznacza to spadek o 8,9% w porównaniu z listopadem ubiegłego roku.
Eksport z Japonii
Całkowita wartość eksportu z Japonii wyniosła 43 252 sztuki, co oznacza wzrost o 41,2% w porównaniu z listopadem 2009 roku oraz dwunasty zwyżkowy miesiąc z rzędu w porównaniu rok do roku. Eksport do Azji osiągnął wartość 6 586 sztuk, czyli wzrost o 131,7%, głównie za sprawą wyższych o 201,0% (rok do roku) dostaw na rynek chiński oraz utrzymaniu stabilnego poziomu dostaw do Malezji i Filipin. Eksport do Ameryki Północnej wyniósł 6 755 sztuk, czyli o 1,7% mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, ponieważ 41,0-procentowy wzrost dostaw do Stanów Zjednoczonych został osłabiony przez 25-procentowy spadek eksportu do Kanady w porównaniu rok do roku. Eksport do Europy osiągnął wartość 13 710 sztuk, co oznacza wzrost o 151,6% rok do roku, głównie dzięki zwyżce dostaw do Rosji oraz wzrostowi transportów do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Włoch.