Podsumownie obecności Toyoty na 42. Salonie Motoryzacyjnym w Tokio - Toyota
Toyota Motor Corporation (TMC), jako największy producent samochodów w Japonii, stworzyła podczas trwającego do 11 grudnia br. Salonu Motoryzacyjnego w Tokio najbardziej okazałe stoisko wystawowe, pokazując najnowsze modele wszystkich marek należących do firmy.
Stoisko Toyoty zarówno podczas dni prasowych, jak i po otwarciu Salonu dla publiczności, wzbudzało największe zainteresowanie odwiedzających. Naczelnymi hasłami, które przyświecały wystawie Toyoty, były „Reborn”, oraz „Fun to Drive, Again”.
Akio Toyoda, Prezydent Toyota Motor Corporation, podczas konferencji prasowej podkreślał skalę trudności, którym firma musiała stawić czoła w ostatnim czasie: nieprawdziwe zarzuty o samoczynne przyspieszanie samochodów Toyoty w USA, oraz w konsekwencji największa w historii akcja przywoławcza; katastrofalne w skutkach trzęsienie ziemi i fala tsunami, które zniszczyły 11 marca br. fabryki produkcyjne Toyoty i poddostawców, oraz tragiczna w skutkach powódź w Tajlandii, gdzie Toyota również posiada zakłady produkcyjne.
Prezydent TMC z pełną stanowczością zapewnił jednak, że poza powodzią w Tajlandii, gdzie walka z żywiołem trwa nadal, Toyota uporała się ze skutkami dwóch pozostałych kryzysów, wychodząc z nich wzmocnioną i odrodzoną zgodnie ze wszystkimi tradycyjnymi wartościami koncernu.
Po akcji przywoławczej w USA i uwolnieniu Toyoty przez niezależne instytucje od zarzutu samoczynnego przyspieszania, kontrola jakości i dbałość o najwyższe standardy produkcji zostały jeszcze bardziej usprawnione. Ponadto w Europie powołany został specjalny zespół podnoszenia jakości produkcji.
Akio Toyoda, który kieruje koncernem od 2009 roku, zapewnił także zgromadzone media o powrocie do produkcji samochodów sportowych:
„W momencie zakupu samochodu każdy z nas przeżywa wielkie emocje. Toyota, jako firma o globalnym zasięgu, nadal będzie produkowała pojazdy odpowiadające różnym potrzebom konsumentów z różnych części świata. Wszystkie te projekty będzie łączyła jednak nasza pasja do motoryzacji, oraz emocje, które nasze samochody wyzwolą u Klientów. Dziś mogę powiedzieć, że jeśli samochód nie powoduje emocji, to nie jest prawdziwym samochodem. Jako Prezydent Toyota Motor Corporation zapewniam Państwa, że każdy nowy projekt Toyoty będzie pełen emocji i naszej pasji”.Dlatego też zgodnie z hasłami „Fun to Drive, Again”, oraz „Passion is Back”, na Salonie w Tokio swoją światową premierę miał sportowy model GT 86, zwiastujący nową linię Toyoty.
Wśród pozostałych premier koncernu znalazł się Prius Plug In, czyli pierwszy seryjnie produkowany hybrydowy model Toyoty z możliwością ładowania baterii z gniazdka elektrycznego; Aqua, czyli kompaktowy model hybrydowy przeznaczony na rynek japoński i amerykański; oraz koncepcyjne FT-EV III (miejski samochód elektryczny), FCV-R (zasilany ogniwami paliwowymi) i Fun Vii (samochód przyszłości, umożliwiający pełną łączność ze społeczeństwem i możliwości personalizacji).
Premiera poniższych modeli jest potwierdzeniem najbardziej nowatorskiego podejścia Toyoty do nowych źródeł napędu w motoryzacji i zarazem utrzymywania przewagi nad pozostałymi producentami w dziedzinie technologii ekologicznych.
Porozumienie z BMW w sprawie współpracy nad ekologicznymitechnologiami napędu
Również w czasie Salonu Motoryzacyjnego w Tokio Toyota Motor Corporation (TMC) i BMW Group (BMW) podpisały umowę o współpracy nad ekologicznymi technologiami napędu.
Toyota jako firma posiadająca największe doświadczenie w masowej produkcji samochodów ekologicznych, będzie współpracowała z BMW nad rozwojem baterii litowo-jonowych nowej generacji.
Równocześnie Toyota Motor Europe (TME) podpisała porozumienie o dostarczaniu przez BMW silników Diesla o pojemności 1.6 i 2.0l. Począwszy od 2014 roku silniki te będą wykorzystywane w wybranych modelach Toyoty produkowanych i sprzedawanych na terenie Europy. Dzięki temu porozumieniu Toyota zamierza w przyszłości zwiększać swój udział w europejskim rynku samochodów napędzanych dynamicznymi i niskoemisyjnymi silnikami Diesla.
Porozumienie zawarte między TME i BMW nie wpłynie na produkcję silników Diesla w polskich fabrykach Toyoty. Bieżące plany TME zakładają w pięciu kolejnych latach stopniową maksymalizację wykorzystania dostępnych mocy produkcyjnych we wszystkich europejskich fabrykach koncernu.