Pionierskie dokonania w dziedzinie metod produkcji - jak powstaje nowe Audi A8
„Nowe Audi A8, które jeszcze w tym roku pojawi się na rynku, wytycza po raz kolejny nowe standardy – także w dziedzinie produkcji” – powiedział dr Jochem Heizmann, członek zarządu ds. produkcji w AUDI AG.
<strong>• ponad 300 mln Euro zainwestowane w Neckarsulm
• najnowocześniejsze urządzenia i technologie obróbki aluminium
• stopień automatyzacji przy montażu nadwozia – 80 procent
</strong>
„Nowe Audi A8, które jeszcze w tym roku pojawi się na rynku, wytycza po raz kolejny nowe standardy – także w dziedzinie produkcji” – powiedział dr Jochem Heizmann, członek zarządu ds. produkcji w AUDI AG. Miał na myśli między innymi nowatorskie technologie obróbki aluminium oraz najnowocześniejsze urządzenia w dziale produkcji i montażu nadwozia.
W związku z rozpoczęciem produkcji nowego modelu w zakładach
w Neckarsulm zainwestowano ponad 300 mln Euro. Przy wytwarzaniu modelu flagowego Audi pracuje prawie 1.300 pracowników zatrudnionych w dziale produkcji nadwozi, w lakierni i w dziale montażu.
Inwestycje objęły między innymi zupełnie nową linię produkcyjną (o wartości ok. 180 mln Euro), na której wytwarzane są aluminiowe nadwozia dla A8 wyposażonego w Audi Space Frame (ASF) trzeciej generacji. 156 robotów zapewnia stopień automatyzacji wynoszący 80 procent. Podobny poziom zmechanizowania został już osiągnięty w Neckarsulm przy modelach Audi A2 i Audi A6.
Wyższy stopień automatyzacji procesu skraca także czas produkcji nowego Audi A8 – w porównaniu z poprzednią generacją czas wytworzenia samego tylko nadwozia zredukowany został o ok. 50 procent. Automatyzacja wpłynęła także na zwiększenie bezpieczeństwa procesu produkcyjnego oraz na powtarzalność jakości.
Tak dobre efekty zostały osiągnięte między innymi za sprawą innowacji
w technologii produkcji - na przykład dzięki zastosowaniu hybrydowego procesu spawania tzn. połączenia metod spawania laserowego
i łukowego. Skojarzenie tych dwóch metod pozwoliło na uzyskanie różnego typu efektów synergii, dzięki czemu poprawiła się znacznie wydajność, ekonomiczność i bezpieczeństwo procesu termicznego łączenia materiałów, a także jakość samej spoiny. Metoda ta stanowi novum przy aluminiowych konstrukcjach pojazdów.
W porównaniu z poprzednią generacją A8 liczba elementów Audi Space Frame (ASF) spadła z 334 do 267. Redukcję tę uzyskano dzięki zastosowaniu blach o dużej powierzchni, takich jak na przykład jednoczęściowa rama ściany bocznej. Rozwiązanie to jest także absolutną nowością w samochodach klasy wyższej.
Łącznie w nowym A8, w porównaniu z tradycyjnym nadwoziem stalowym tej samej wielkości, udało się zredukować ciężar o ok. 40 procent. „Nowe Audi A8, podobnie zresztą jak jego poprzednik, jest wzorem w dziedzinie łączenia lekkiej konstrukcji z doskonałą wytrzymałością” – powiedział Heizmann.
Na końcu linii technologicznej w dziale produkcji nadwozia umieszczona została sterowana komputerowo frezarka CNC, obrabiająca mechanicznie strefy połączenia nadwozia z podwoziem i modułem przednim. Pozycja samochodu na tym stanowisku określana jest przy pomocy mechanicznych czujników, a obróbka skrawaniem sterowana jest programem komputerowym. Precyzja połączenia podwozia i nadwozia to podstawowy warunek bezpiecznego zachowania się samochodu podczas jazdy.
Każde nadwozie Audi A8 może być pokryte lakierem w jednym z 15 kolorów seryjnych lub którymś z licznych lakierów specjalnych. Około 150 pracowników zajmuje się wyłącznie lakierowaniem pojazdów.
Z lakierni samochód przechodzi do działu montażu, zmodernizowanego kosztem ok. 60 mln Euro. W dziale tym zatrudnionych jest ok. 800 osób, które przy liczącej łącznie 440 m linii produkcyjnej (podzielonej na 74 takty, z których każdy ma sześć metrów) montują nowe Audi A8.
Produkcja Audi A8 w Neckarsulm odbywać się będzie w systemie dwuzmianowym i osiągnie wydajność 100 samochodów dziennie.
Od początku produkcji nadwozia do momentu, w którym gotowe A8 opuści dział produkcji, upłynie siedem dni, czyli o jeden dzień mniej,
niż w przypadku poprzedniego modelu.
<strong>Źródło: Kulczyk Tradex</strong>