Pięć gwiazdek Euro NCAP dla Fiata 500L
Fiat 500L uzyskał prestiżową klasyfikację 5-gwiazdek Euro NCAP z ogólną punktacją 83/100 w podziale: 94% za stopień bezpieczeństwa osób dorosłych, 78% za stopień bezpieczeństwa przewożonych dzieci, 65% za ochronę osób pieszych oraz 71% za wyposażenie bezpieczeństwa.
Wynik ten nabiera jeszcze większego znaczenia zważywszy na fakt, że od roku 2012 Euro NCAP stosuje zaostrzone progi klasyfikacji 5-gwiazdkowej w odniesieniu do stopnia bezpieczeństwa osób dorosłych, dzieci oraz ochrony pieszych. Jest to więc kolejny dowód na ogromne zaangażowanie firmy Fiat w zapewnienie maksimum bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Aby zapewnić skuteczną ochronę swoich pasażerów, ale także innych osób na drodze, nowy 500L zaprojektowany został pod kątem spełnienia wszelkich międzynarodowych standardów, zapewniających najwyższy stopień bezpieczeństwa, jaki zapewnić może współczesny samochód osobowy.
Tysiące godzin wirtualnych symulacji złożyły się na powstanie debiutującej w 500L nowej konstrukcji „Small Wide" oraz nowego samochodu, bez konieczności budowy floty prototypów. Wartość i jakość wirtualnych symulacji została następnie potwierdzona na samochodach przedprodukcyjnych, poddanych 200 praktycznym testom komponentów i podzespołów, ponad 100 próbom wypadkowym oraz ponad 100 testom zderzeniowym we wszystkich możliwych konfiguracjach: kolizja czołowa i boczna, wywrócenie się pojazdu, najechanie kilku pojazdów na siebie oraz zderzenie z pieszym/i. Pod uwagę brano nie tylko rozpiętość prędkości kolizyjnych, ale także różnorodność przeszkód oraz cech fizycznych pasażerów samochodu.
Efektem finalnym jest struktura karoserii w postaci klatki bezpieczeństwa wraz z bliźniaczymi słupkami przednimi, odpowiadająca obecnym wymogom obowiązującym w USA pod względem odporności kolizyjnej (crash-test) oraz specyfikacjom wymiarowo-materiałowym. Zastosowanie trzeciej ścieżki rozproszenia energii w konstrukcji przedniej części 500L zapewnia jednorodność struktury, a więc i wytrzymałość w razie kolizji czołowej bez względu na rodzaj przeszkody lub uderzonego pojazdu. Jest to rozwiązanie przełomowe w tzw. partnerstwie ochrony, ponieważ 500L wykazuje mniejszą „agresywność" w przypadku kolizji czołowej lub bocznej z innym pojazdem i lepiej „sam się chroni" , ponieważ zjawisko jednorodnej deformacji kolizyjnej podnosi efektywność całego systemu bezpieczeństwa niezależnie od rodzaju kolizji.
Kompleksową ochronę pasażerów Fiata 500L zapewniają seryjne poduszki powietrzne czołowe, przednie boczne i kurtynowe (poduszka kolanowa występuję jako opcja wyposażenia) wraz z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa ze wstępnymi napinaczami i ogranicznikami napięcia. Ważnym elementem bezpieczeństwa jest także konstrukcja nadwozia, maski silnika, drzwi oraz wspornika przegrody czołowej oraz foteli. W przypadku kolizji, kolumna kierownicy ulega złożeniu, by zapobiec gwałtownemu przemieszczeniu i chroni w ten sposób kierowcę przed obrażeniami, szczególnie podczas kolizji czołowej o sile wykraczającej poza standardy przyjęte przez Euro NCAP.
Istotny element bezpieczeństwa prewencyjnego stanowią reflektory ze standardową funkcją świateł do jazdy dziennej (DRL) oraz światła przeciwmgielne z funkcją samoczynnego doświetlania zakrętów.
Do wyposażenia standardowego 500L należą systemy bezpieczeństwa czynnego: przeciwblokowania kół ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego BAS oraz zaawansowany system stabilizacji toru jazdy ESP, „wchodzący do akcji" w sytuacjach krytycznych, pomagając kierowcy w odzyskaniu panowania nad samochodem.