Pięć epickich Land Cruiserów
Ile charakterów, tyle Land Cruiserów. Terenowa Toyota ma wiele do zaoferowania każdemu poszukiwaczowi przygód. Oto 5 egzemplarzy, z których właściciele bądź entuzjaści wycisnęli więcej, niż sięga wyobraźnia niejednego mieszczucha.
Toyota Land Cruiser to wyjątkowy samochód. Żadna inna terenówka nie cieszy się na całym świecie taką miłością i lojalnością swoich właścicieli. Nie ma w tym nic dziwnego – to samochód, który może dosłownie uratować życie. Przez 66 lat wielokrotnie dowiódł swojej niezawodności, trwałości i dzielności terenowej w każdych warunkach. Jednocześnie solidna konstrukcja na ramie to świetna baza do eksperymentów z tuningiem.
Land Cruiser 20 z plantacji kawy
Ten samochód dostarczono na plantację kawy w kolumbijskich Andach w pierwszych latach produkcji Land Cruisera. Dziś jest to rzadki i cenny zabytek, przedstawiciel serii FJ25 z 1960 roku. Rodzina plantatorów lubiła ten samochód tak bardzo, że nie sprzedali go aż do 2015 roku. Dwa lata temu odkupili go specjaliści z firmy FJ Company, aby go odrestaurować. Przez 55 lat Land Cruiser był używany do transportu ciężarów po nieutwardzonych drogach, mimo to czas jakby się dla niego zatrzymał – samochód kupiony przez amerykańskich tunerów był w świetnym stanie. Po troskliwej renowacji FJ Company wygląda jak nowy.
Land Cruiser 200 na Rajd Dakar
Team Land Cruiser Toyota Auto Body stał się żywą legendą Rajdu Dakar. W tym roku dwa Land Cruisery 200 tego zespołu, napędzane silnikiem V8, zajęły pierwsze i drugie miejsce w kategorii aut produkcyjnych w tym najtrudniejszym rajdzie terenowym świata. Oba samochody powtórzyły ten sukces już po raz czwarty z rzędu.
Klasa aut produkcyjnych na Rajdzie Dakar od lat jest zdominowana przez samochody Toyoty, głównie Land Cruisery. Jest to najbardziej ekstremalny dowód na niezniszczalność i dzielność terenową tych samochodów, które tylko w minimalnym stopniu różnią się od modeli dostępnych w salonach Toyoty.
Land Cruiser 40 Hot Rod
Bracia Andre i Arthur Allersowie chcieli się przekonać, jak mocno można zmodyfikować Land Cruisera, żeby pozostał Land Cruiserem, niemal wcale go nie przypominając. Allers Rods & Customs, firma tuningowa z Pretorii w RPA, wzięła na warsztat żywą legendę, czyli Land Cruisera serii 40, i przerobiła go na hot roda. Obniżone zawieszenie, dwukrotnie wydłużone półosie – i auto zaczyna przypominać innego klasyka wszech czasów – Forda Model T. Żeby jednak nie było zbyt historycznie, pod maskę trafił 4-litrowy silnik V8 z Lexusa LS 400. Land Cruiser Hot Rod został pomalowany na najbardziej charakterystyczny dla tego modelu beżowy kolor z białym dachem – w tych samych kolorach wyjechał z fabryki Toyoty w 1976 roku.
Land Cruiser 150 Arctic Trucks
Niejedna wyprawa na biegun nie udałaby się, gdyby nie firma Arctic Trucks i przygotowane przez nią terenówki Toyoty. Warsztat tuningowy z Islandii zyskał sławę dzięki programowi „Top Gear” – Jeremy Clarkson wyruszył do magnetycznego bieguna północnego za kierownicą przygotowanego przez Arctic Trucks Hiluxa. Bez ich pomocy nie mogą się także obyć naukowcy pracujący na Antarktydzie.
Jedno z ich najnowszych dzieł to pakiet AT35 przygotowany dla Land Cruisera 150. Składają się na niego 35-calowe opony i 40-milimetrowy lift zawieszenia, które pomagają w pokonywaniu trudnych przeszkód. Nadwozie wygląda bardziej muskularnie dzięki poszerzeniom błotników. Śmiałkowie chcący zmierzyć się z najbardziej ekstremalnymi mrozami na planecie mogą także liczyć ze strony Arctic Trucks na każde możliwe wyposażenie, transport i pomoc podczas wyprawy.
Land Speed Cruiser 200
Samochody terenowe nie powstają po to, żeby bić rekordy prędkości. Nawet podczas rajdów w równym stopniu co moc silnika liczy się trwałość, właściwości jezdne i możliwości off-roadowe. Land Speed Cruiser, który zadebiutował na targach SEMA w 2016 roku, jest inny. 5,7-litrowy silnik V8 z dwiema turbosprężarkami, 2000 KM mocy, wyścigowa skrzynia biegów i obniżone zawieszenie posłużyły tylko temu, żeby rozpędzić samochód do prędkości godnej torów wyścigowych – 370 km/h. Najszybszą terenówkę na świecie (według nomenklatury amerykańskiej – najszybszy SUV) zbudował zespół Toyota Motorsports Technical Center z Los Angeles.
Epickie terenówki
Land Cruisery jeżdżą po drogach i bezdrożach całego świata już od 66 lat. W tym czasie powstało wiele ich generacji, odmian, typów nadwozi, a także niezliczone modyfikacje. Z Land Cruiserem można zrobić wszystko – zbudować rajdówkę, terenówkę przeprawową, samochód na dalekie wyprawy, auto dla służb mundurowych i do zadań specjalnych. Można podnieść ich zawieszenie, opuścić, zrobić niesamowity prototyp dla samej radości eksperymentowania lub pieczołowicie konserwować w oryginalnym stanie. Wbrew pozorom Land Cruiser może być też elegancką limuzyną dla ludzi wiodących aktywny tryb życia – modele 150 i 200 to świetnie wyposażone samochody klasy premium. Z kolei produkowana nieprzerwanie od 33 lat siedemdziesiątka to doskonały wół roboczy, który nie zawiedzie swojego właściciela przez długie dekady pomimo największych trudów. To tylko przykłady, jak różnorodne mogą być Land Cruisery – duch przygody został zakodowany w DNA każdego z nich.