Permanentna przyczepność: napęd na cztery koła 4MATIC - Mercedes
Mercedes-Benz 4MATIC: napęd na cztery koła w szczytowej formie Zima to jego żywioł
W starciu z zimową aurą napęd na cztery „łapy” wciąż pozostaje najlepszym wyborem. Permanentny, sterowany elektronicznie układ 4MATIC opracowany przez Mercedes-Benz zapewnia kierowcy wyjątkową pewność podczas jazdy po ośnieżonych czy oblodzonych szlakach. Duże rezerwy trakcji oraz niedościgniony poziom bezpieczeństwa i komfortu to jego wizytówka.
Nie wszystkie odmiany układu 4MATIC są takie same - Mercedes-Benz "szyje" go na miarę, w zależności od potrzeb. Przykład? Nowa Klasa M, uzbrojona w napęd 4MATIC zapewniający pewne prowadzenie i wyjątkowe zdolności poza utwardzonymi drogami. Klasa E wykorzystuje z kolei system ukierunkowany na optymalną wydajność na asfalcie.
Zimą system działa na tyle efektywnie, na ile efektywne jest połączenie samochód-podłoże - oto zasada, dotycząca wszystkich modeli 4MATIC. Innymi słowy, opony zimowe wciąż pozostają niezbędnym elementem wyposażenia.
Klasa M: waleczna nie tylko na asfalcie
Bezkompromisowe połączenie bezpieczeństwa, komfortu jazdy i dynamiki prowadzenia to tylko niektóre z atutów nowej Klasy M. Tak jak i poprzedniczki, jej trzecie wcielenie znane jest ze swoich talentów do pokonywania nieutwardzonych dróg. Pomaga w tym nowa architektura podwozia oraz innowacyjne systemy aktywnego bezpieczeństwa.
Nowa Klasa M dostępna jest z opcjonalnym pakietem ON&OFFROAD. W celu optymalizacji sterowania napędem, wykorzystuje on aż sześć różnych trybów jazdy, które pozwalają bez zadyszki pokonać terenowe przeszkody, a podczas długich podróży asfaltowymi traktami zapewniają pewność siebie godną limuzyny. Poza trybem automatycznym oraz dwoma specjalnymi trybami off- roadowymi, kierowca może wybrać jeden z trzech trybów drogowych - "Winter", "Sport" lub "Towing" (holowanie przyczepy). Tryb "Winter" poprawia właściwości jezdne na drogach pokrytych warstwą śniegu, lodu lub marznącego deszczu lub podczas podróży z łańcuchami zimowymi. Za dodatkowy zapas trakcji odpowiadają specjalne czujniki w układzie przeniesienia napędu.
Na życzenie pakiet ON&OFFROAD może połączyć swe siły z systemem ACTIVE CURVE SYSTEM (ACS). Skrojony z myślą o wymagających warunkach zestaw zapewnia wyśmienitą precyzję prowadzenia i nienaganną przyczepność - nawet na drogach, na których trudno dojrzeć fragmenty szarego asfaltu. Jeszcze większa stabilność podczas jazdy w ciasnych zakrętach potęguje wrażenie, które towarzyszy kierowcy Klasy M już od pierwszych kilometrów - wrażenie jazdy samochodem osobowym o znacznie niżej położonym środku ciężkości.
Klasa E 4MATIC: stabilna na śniegu i na lodzie
Aktywne bezpieczeństwo jest priorytetem Klasy E 4MATIC - bez względu na to, czy pod jej kołami biegnie nawierzchnia sucha, mokra czy ośnieżona. Powodzenie tej misji zapewnia moment obrotowy rozdzielany między przednią i tylną oś w stosunku 45:55 oraz wielotarczowy centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, dysponujący bazowym momentem blokowania 50 Nm. W podbramkowych sytuacjach rozdział momentu obrotowego między osiami może ulec zmianie w proporcji od 30:70 do 70:30, zależnie od warunków drogowych. W celu zapewnienia optymalnej trakcji, elektroniczne układy kontrolne ESP, 4ETS lub ASR wkraczają do akcji w ostatnim możliwym momencie, a ich działanie jest dla kierowcy praktycznie niezauważalne. O zbliżającej się granicy przyczepności informuje żółta lampka ostrzegawcza na tablicy zegarów.
Po raz pierwszy w historii Klasa E z napędem 4MATIC dostępna jest z 4-cylindrowym turbodieslem - model E 250 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY dysponuje mocą 150 kW (204 KM) i zapewnia aksamitną kulturę pracy w połączeniu z niezwykłą wydajnością. Średnie zużycie paliwa na poziomie 5,6 l/100 km (NEDC) czyni go najoszczędniejszym autem z silnikiem wysokoprężnym i napędem na wszystkie koła w klasie.
Klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC: doskonały klimat na pokładzie Klasy E i M
Możliwości automatycznej klimatyzacji THERMOTRONIC nie ograniczają się jedynie do osobnych ustawień temperatury dla kierowcy i pasażera oraz osób podróżujących na tylnej kanapie. Skuteczne nagrzewanie kabiny zapewnia układ o mocy 11 kW, czyli porównywalnej z systemem grzewczym... nowoczesnego domu rodzinnego. Gdy temperatura powietrza spadnie poniżej pewnego poziomu, w wersjach z jednostkami wysokoprężnymi aktywowany jest wymiennik ciepła z sześcioma elementami grzewczymi PTC (Positive Temperature Coefficient, czyli termistor o dodatnim współczynniku temperaturowym). Cel? Zwiększenie efektywności głównego wymiennika ciepła o mocy około 1200 watów. Dodatkowo, funkcja REST - dzięki wykorzystaniu ciepła resztkowego - umożliwia ogrzewanie wnętrza nawet przez 30 minut po unieruchomieniu silnika.
Aby umilić długie (nie tylko zimowe) wyjazdy, kokpit Klasy M oferuje coś jeszcze - hartowane pojemniki na kubki z ogniwem Peltiera, za naciśnięciem przycisku zdolne utrzymać temperaturę napojów w zakresie od 8 do 55 Celsjusza.
4MATIC w 49 osobowych modelach Mercedesa
Gama Mercedesów z napędem na wszystkie koła obejmuje dziś aż 49 modeli w 10 klasach. Dość wspomnieć, że obok Klas E i C - dostępnych w wersjach sedan i kombi - portfolio modeli 4MATIC obejmuje czterodrzwiowe coupé CLS, Klasę S i luksusowe coupé CL, a także turystyczną Klasę R. W skład szerokiej gamy SUV-ów wchodzi kompaktowy model GLK, pełnowymiarowy GL oraz tegoroczna debiutantka - trzecia generacja Klasy M. W gronie tym nie mogło zabraknąć Klasy G. Wiecznie młoda, choć produkowana już od 30 lat, zalicza się do czołówki najlepszych samochodów terenowych na świecie. Nic dziwnego - w końcu jej żywioł zaczyna się tam, gdzie kończy się asfalt.
Innowacyjne systemy aktywnego bezpieczeństwa
Rozkoszuj się zimą z Klasą M
Bezkompromisowe połączenie bezpieczeństwa, komfortu jazdy i dynamiki prowadzenia to tylko niektóre z atutów nowej Klasy M. Tak jak i poprzedniczki, jej trzecie wcielenie znane jest ze swoich talentów do pokonywania nieutwardzonych dróg. Pomaga w tym nowa architektura podwozia oraz innowacyjne systemy aktywnego bezpieczeństwa.
Nowa Klasa M dostępna jest z opcjonalnym pakietem ON&OFFROAD. W celu optymalizacji sterowania napędem, wykorzystuje on aż sześć różnych trybów jazdy, które pozwalają bez zadyszki pokonać terenowe przeszkody, a podczas długich podróży asfaltowymi traktami zapewniają pewność siebie godną limuzyny. Poza trybem automatycznym oraz dwoma specjalnymi trybami off -roadowymi, kierowca może wybrać jeden z trzech trybów drogowych - "Winter", "Sport" lub "Towing" (holowanie przyczepy).
Indywidualne tryby jazdy pozwoliły na rozwiązanie konfliktu, który wcześniej utrudniał dalszy rozwój układu 4MATIC. Przykład? Podczas jazdy drogami o kiepskiej przyczepności liczy się subtelne działanie elektroniki, a to z góry przekreśla jej sportowe zestrojenie. I odwrotnie, zestaw dobrany z myślą o podróżowaniu po asfalcie nie sprawdzi się na śniegu czy w błocie. W przeszłości inżynierowie zawsze zmuszeni byli do szukania skutecznego kompromisu. Dzięki pełnemu wykorzystaniu powiązań pomiędzy poszczególnymi trybami, nowy pakiet ON&OFFROAD umożliwia optymalizację dynamiki prowadzenia i bezpieczeństwa jazdy niemal na tyle, na ile fizycznie pozwalają aktualne warunki.
Pakiet ON&OFFROAD obejmuje dodatkowe wyposażenie: osłonę podwozia, dwustopiową skrzynię redukcyjną, blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego oraz zawieszenie AIRMATIC z możliwością zwiększenia prześwitu do 285 milimetrów. Głębokość brodzenia rośnie wtedy do 600 milimetrów.
Tryb "Winter": więcej zabawy, większe bezpieczeństwo
Każdy z sześciu trybów jazdy aktywowany jest za pomocą okrągłego kontrolera, umieszczonego na konsoli środkowej. Po uruchomieniu trybu "Winter" na panelu zegarów pojawia się ikona płatka śniegu, a na ekranie systemu COMAND - wizerunek Klasy M z zimowym krajobrazem w tle.
Tryb "Winter" poprawia właściwości jezdne na drogach pokrytych warstwą śniegu, lodu lub marznącego deszczu oraz podczas podróży z łańcuchami zimowymi. Za dodatkowy zapas trakcji odpowiadają specjalne czujniki w układzie przeniesienia napędu:
Podczas ruszania lub jazdy na wprost, blokada międzyosiowego dyferencjału uaktywnia się wcześniej w celu zwiększenia trakcji i ograniczenia podsterowności; jednocześnie przekładnia 7G-TRONIC PLUS przełącza się w "łagodny" tryb ECO i uruchamia drugi bieg, aby uniknąć poślizgu kół, a subtelna reakcja na wciśnięcie pedału gazu umożliwia kierowcy płynne przyspieszanie.
Moment blokady w centralnym mechanizmie różnicowym poprawia stabilność prowadzenia.
Podwyższony próg poślizgu systemu ASR podczas jazdy na wprost zapewnia wysoki poziom trakcji i bezpieczną podróż po zamontowaniu łańcuchów śnieżnych.
Obniżony próg poślizgu systemu ASR zwiększa precyzję prowadzenia podczas jazdy krętymi szosami.
ACTIVE CURVE SYSTEM (ACS): bezpieczna zabawa na śniegu
Na życzenie pakiet ON&OFFROAD może połączyć swe siły z systemem ACTIVE CURVE SYSTEM (ACS). Skrojony z myślą o wymagających warunkach zestaw zapewnia wyśmienitą precyzję prowadzenia i nienaganną przyczepność - nawet na drogach, na których trudno dojrzeć fragmenty szarego asfaltu. W celu ograniczenia przechyłów nadwozia, ACS wykorzystuje aktywne stabilizatory na przedniej i tylnej osi. Stabilność podczas jazdy w ciasnych zakrętach potęguje wrażenie, które towarzyszy kierowcy Klasy M już od pierwszych kilometrów - wrażenie jazdy samochodem osobowym o znacznie niżej położonym środku ciężkości.
W trybie "Snow" system ACS wykorzystuje dwie strategie działania. Po pierwsze, liczne czynniki niezbędne podczas jazdy w zimowych warunkach aktywne są już w ramach zakresu działania pakietu ON&OFFROAD w trybie automatycznym. Oznacza to, że reakcje systemu na śliskiej nawierzchni będą bardziej wyważone. Tak zestrojony, system ACS czyni Klasę M bardziej uległą, nawet podczas lawirowania między nad- i podsterownością.
Po drugie, w trybie "Snow" - dzięki wykorzystaniu specjalnego algorytmu, służącego do "przerzucania" obciążenia między kołami - Klasa M jeszcze pewniej mija ciasne zakręty. Podczas skrętu kół dodatkowe obciążenie trafia na przednie koło, znajdujące się na zewnątrz łuku. Efekt? Ograniczenie typowej w takich sytuacjach podsterowności. Gdy kierowca zacznie zmniejszać kąt skrętu kół, obciążenie zostanie przekazane na tylne koło, również znajdujące się na zewnątrz łuku. Pomaga to w stabilizacji tylnej osi i minimalizuje tendencje do nadsterowności.
Klasa M znów wyznacza standardy w świecie SUV-ów
Trzecia generacja Klasy M przoduje w wielu dziedzinach. Jedną z nich jest efektywne wykorzystanie energii - średnie zużycie paliwa spadło w stosunku do poprzednika o około 25 procent. Mistrz oszczędności, czyli ML 250 BlueTEC 4MATIC, zużywa średnio zaledwie 6,0 l/100 km (NEDC), emitując 158 g CO2/km, i na jednym tankowaniu potrafi pokonać nawet 1500 kilometrów. Permanentny napęd na cztery koła, wysoki poziom bezpieczeństwa, niedoścignione połączenie komfortu i dynamiki jazdy na asfalcie i poza nim oraz funkcjonalna kabina tylko dopełniają dzieła.
Klasa E 4MATIC: pakt stabilności na zimę
Zawsze przyczepne - limuzyna i kombi
Stosowany w Klasie E układ napędowy 4MATIC to jeden z najskuteczniejszych systemów napędu na cztery koła na rynku. Umieszczony wzdłużnie silnik oraz zabudowana razem z przekładnią skrzynia rozdzielcza tworzą lekki, zwarty układ. Jego działanie pozwala ograniczyć utratę trakcji i oferuje szereg zalet w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań, wykorzystujących poprzecznie montowany silnik i dołączany napęd 4x4.
Aktywne bezpieczeństwo jest priorytetem Klasy E 4MATIC - bez względu na to, czy pod jej kołami biegnie nawierzchnia sucha, mokra czy ośnieżona. Powodzenie tej misji zapewnia moment obrotowy rozdzielany między przednią i tylną oś w stosunku 45:55 oraz wielotarczowy centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, dysponujący bazowym momentem blokowania 50 Nm. W podbramkowych sytuacjach rozdział momentu obrotowego między osiami może ulec zmianie w proporcji od 30:70 do 70:30, zależnie od warunków drogowych. W celu zapewnienia optymalnej trakcji elektroniczne układy kontrolne ESP, 4ETS lub ASR wkraczają do akcji w ostatnim możliwym momencie, a ich działanie jest dla kierowcy praktycznie niezauważalne. O zbliżającej się granicy przyczepności informuje żółta lampka ostrzegawcza na tablicy zegarów.
W przeciwieństwie do konkurencyjnych rozwiązań, wkraczających do akcji dopiero przy utracie przyczepności, Klasa E wykorzystuje każdy ułamek sekundy, by nie trwonić momentu obrotowego. Podczas przyspieszania na pokrytej śniegiem lub lodem nawierzchni modele 4MATIC przy pomocy elektronicznego systemu trakcji 4ETS zapewniają maksymalną stabilność prowadzenia, dążąc do jak najmniejszego poślizgu kół.
Nowe silniki benzynowe
Wszystkie jednostki napędowe pod maską Klasy E dysponują bezpośrednim wtryskiem paliwa; wersje BlueDRIECT V6 i V8 zużywają średnio, odpowiednio, jedynie 6,8-7 i 8,9 l/100 km. Niższe nawet o 20 procent zużycie paliwa to również zasługa standardowej funkcji ECO start/stop oraz zoptymalizowanej automatycznej przekładni 7G-TRONIC PLUS o siedmiu przełożeniach, teraz dostępnej również w połączeniu z silnikami 4-cylindrowymi.
Klasa E 250 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC
Po raz pierwszy w historii Klasa E z napędem 4MATIC dostępna jest z 4-cylindrowym turbodieslem - model E 250 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY dysponuje mocą 150 kW (204 KM) i zapewnia aksamitną kulturę pracy w połączeniu z niezwykłą wydajnością. Średnie zużycie paliwa na poziomie 5,6 l/100 km (NEDC) czyni go najoszczędniejszym autem z silnikiem wysokoprężnym i napędem na wszystkie koła w klasie. Istotną rolę odgrywa tu funkcja ECO start/stop oraz automatyczna, 7-stopniowa przekładnia 7G-TRONIC PLUS. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 238 km/h.
Klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC
Doskonały klimat na pokładzie Klasy E i M
Liczne możliwości automatycznej klimatyzacji THERMOTRONIC nie ograniczają się jedynie do osobnych ustawień temperatury dla kierowcy i pasażera oraz osób podróżujących na tylnej kanapie. Czujnik jakości powietrza automatycznie uruchamia tryb recyrkulacji, gdy wykryje gwałtowne zwiększenie stężenia tlenku węgla i azotu w powietrzu na zewnątrz, na przykład podczas jazdy w tunelu. Funkcja REST - dzięki wykorzystaniu ciepła resztkowego - umożliwia ogrzewanie wnętrza nawet przez 30 minut po unieruchomieniu silnika. W sam raz na zimowe miesiące.
Skuteczne nagrzewanie kabiny zapewnia układ o mocy 11 kW, czyli porównywalnej z systemem grzewczym... nowoczesnego domu rodzinnego. Gdy temperatura powietrza spadnie poniżej pewnego poziomu, w wersjach z jednostkami wysokoprężnymi aktywowany jest wymiennik ciepła z sześcioma elementami grzewczymi PTC (Positive Temperature Coefficient, czyli termistor o dodatnim współczynniku temperaturowym). Cel? Zwiększenie efektywności głównego wymiennika ciepła o mocy około 1200 watów. Nowoczesne silniki CDI charakteryzują się wysoką sprawnością cieplną, co oznacza, że wydzielają znacznie mniej ciepła od konwencjonalnych konstrukcji.
Aby umilić długie (nie tylko zimowe) wyjazdy, kokpit Klasy M oferuje coś jeszcze - hartowane pojemniki na kubki z ogniwem Peltiera, za naciśnięciem przycisku zdolne utrzymać temperaturę napojów w zakresie od 8 do 55 Celsjusza.
Przegląd
Wszystkie osobowe modele Mercedes-Benz z napędem 4MATIC
Gama Mercedesów z napędem na wszystkie koła obejmuje dziś aż 49 modeli w 10 klasach. Dość wspomnieć, że obok Klas E i C - dostępnych w wersjach sedan i kombi - portfolio modeli 4MATIC obejmuje czterodrzwiowe coupé CLS, Klasę S i luksusowe coupé CL, a także turystyczną Klasę R. W skład szerokiej gamy SUV-ów wchodzi kompaktowy model GLK, pełnowymiarowy GL oraz tegoroczna debiutantka - trzecia generacja Klasy M. W gronie tym nie mogło zabraknąć Klasy G. Wiecznie młoda, choć produkowana już od 30 lat, zalicza się do czołówki najlepszych samochodów terenowych na świecie. Nic dziwnego, w końcu jej żywioł zaczyna się tam, gdzie kończy się asfalt.
Ponad 100 lat doświadczeń w dziedzinie napędu na cztery koła
Nie bez powodu inżynierowie Mercedes-Benz dysponują dzisiaj przełomowymi doświadczeniami z dziedziny projektowania pojazdów z napędem na cztery koła. Historia tej technologii sięga 1903 roku, gdy Paul Daimler, syn założyciela firmy, stworzył podstawy konstrukcji samochodu z napędem na obie osie. Wtedy też narodziła się maksyma aktualna do dziś - napęd 4x4 to rozwiązanie numer jeden, jeśli chodzi o zapewnienie lepszych osiągów i bezpiecznej jazdy w niesprzyjających warunkach. Z biegiem lat rozwiązanie to stosowano w kolejnych modelach samochodów osobowych i użytkowych Mercedes-Benz. Niektóre z nich, jak na przykład Klasa G czy Unimog, zyskał status motoryzacyjnych legend na całym świecie. Napęd na cztery koła sprawda się również w codziennych warunkach, o czym świadczy szeroka gama limuzyn z układem 4MATIC. Pierwszą z nich był model W124, zaprezentowany w 1985 roku. System 4ETS zadebiutował 12 lat później, przy okazji premiery Klasy M.