Paris Motor Show 2002 - STUDIUM FORDA FOCUS C-MAX
Segment tzw. kompaktowych minivanów (MAV - Multi-Activity Vehicle) należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się na europejskim rynku samochodów osobowych. Od dawna rynek niecierpliwie oczekiwał na propozycję Forda właśnie w tym segmencie.
Segment tzw. kompaktowych minivanów (MAV - Multi-Activity Vehicle) należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się na europejskim rynku samochodów osobowych. Od dawna rynek niecierpliwie oczekiwał na propozycję Forda właśnie w tym segmencie. To prawda, że mogliśmy wejść w ten segment rynku znacznie wcześniej. Mieliśmy zaawansowane plany nowego minivana, ale w czasie burzliwej narady strategicznej, która miała miejsce w Kolonii na początku 2000 roku raz jeszcze przyjrzeliśmy się naszej koncepcji i podjęliśmy decyzję, że nasz ówczesny projekt nie był odpowiednio dobry.
Nie był dobry jako odpowiednio interesująca propozycja dla naszych klientów i alternatywa dla tego, co już w tym czasie oferował rynek. Nie była to propozycja na tyle dobra, by uzasadniać inwestowanie sił i środków, które z dużym powodzeniem wykorzystywaliśmy gdzie indziej. I co najważniejsze, tamten samochód nie był na tyle dobry, by pchnąć markę Ford w kierunku, w którym chcieliśmy podążać, gdyż – jak Państwo pamiętają – właśnie latem 2000 roku położyliśmy podwaliny pod przyszły kształt europejskiej filii Forda. Strategia Transformacji Forda w Europie, którą zaczęliśmy wtedy wprowadzać w życie, przede wszystkim polegała na stworzeniu rodziny produktów, które oferowałyby naszym klientom możliwie najatrakcyjniejsze połączenie jakości, niezawodności, świeżej i nowoczesnej stylistyki i doskonałej jakości prowadzenia.
Większość naszych planów wyrzuciliśmy do kosza i powróciliśmy z powrotem do pracowni projektowych obiecując sobie - i przede wszystkim naszym klientom – wprowadzenie na rynek w ciągu następnych pięciu lat 45 zupełnie nowych lub znacząco zmodernizowanych modeli, które wszystkie byłyby godne naszej wizji tego, czego symbolem już wkrótce ma stać się niebieski owalny znak firmowy Forda.
Naszą obietnicę wypełniamy konsekwentnie. Całkowicie wymieniliśmy modele w najważniejszych dla nas segmentach rynkowych, wprowadzając na rynek nowego Forda Mondeo, nową generację Forda Transita, uznanego Samochodem Dostawczym 2001 Roku i nową generację Forda Fiesta. Wprowadziliśmy także szereg innowacji technicznych, przede wszystkim gamę silników wysokoprężnych TDCi z wtryskiem common rail drugiej generacji oraz automatyczno-sekwencyjną przekładnię Durashift EST. Zaproponowaliśmy naszym klientom usportowione odmiany Forda Focus i Forda Mondeo, odrodziliśmy też słynną markę Ford RS. Zaczęliśmy także zaznaczać swoją obecność w niszowych segmentach rynku, wprowadzając na rynek tak ciekawe modele jak roadster Ford Streetka, czy uniwersalny Ford Fusion oraz nowe samochody dostawcze jak Ford Transit Connect.
Tak radykalnej odnowie naszej oferty rynkowej towarzyszyła daleko idąca restrukturyzacja naszej firmy. Fabryki Forda są dziś o wiele bardziej wydajne, bardziej konkurencyjne, produkujemy oszczędniej, a nasze modele mają znacznie lepiej zdefiniowane oblicze i miejsce na rynku. Dzięki prawie 68 tysiącom naszych wspaniałych pracowników w całej Europie udało nam się zrealizować jeden z najdalej idących programów naprawczych w całej historii firmy Ford. Nie mamy bynajmniej zamiaru na tym poprzestawać.
Oczywiście nigdy nie straciliśmy z oczu naszego kompaktowego minivana. Przy stale rosnącej popularności Forda Focus, patrzymy na koncepcję MAV jako interesujące i wartościowe uzupełnienie tej rodziny modeli. Ford Focus C-Max nie tylko reprezentuje wszystkie najważniejsze atuty Forda Focus, ale także jest swoistym symbolem współczesnej misji Forda, która polega na udostępnianiu klientom nowoczesnych i atrakcyjnych modeli, o bardzo wysokim poziomie jakości. Oczywiście można powiedzieć, że Ford bardzo późno pojawia się w tym segmencie rynku. Jednak moim zdaniem naprawdę jesteśmy pierwsi. Jako pierwsi prezentujemy kompaktowego minivana, który – wierzymy - klienci będą chętnie oglądać, w którym będą chcieli być widziani, oraz, którym będą chcieli jeździć. Produkt prawdziwie godny znaczka Forda Focus, który nosi.”
<i>Martin Leach, Prezes i Dyrektor Generalny, Ford of Europe
Paryż, 26 września, 2002</i>
<strong>PARYŻ, 26 września 2002 r.</strong>
Najchętniej obecnie kupowany samochód na świecie, Ford Focus, stał się inspiracją do stworzenia studium prawdziwie uniwersalnego minivana klasyfikowanego jako MAV (Multi-Activity Vehicle) prezentowanego po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego Mondial de l’Automobile 2002 w Paryżu.
Studium Forda Focus C-Max doskonale ilustruje kierunki, w którym ewoluują koncepcje Forda dla tego niezwykle dynamicznie rozwijającego się segmentu rynku. Nowy prototyp z powodzeniem łączy przestronne wnętrze, uniwersalność zastosowań i wysoki komfort typowego minivana (MAV) ze smukłą linia nadwozia oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa i rewelacyjną jakością prowadzenia, z których znany jest Ford Focus, w tej chwili zdecydowanie najbardziej lubiany samochód Europejczyków.
Efektem tego zabiegu jest atrakcyjny samochód rodzinny, niezwykle nowoczesny w stylistyce, o zaawansowanych rozwiązaniach konstrukcyjnych, z nadwoziem i szeregiem rozwiązań funkcjonalnych, które pomogą użytkownikom kontynuować aktywny styl życia.
Ford spodziewa się, że wersja produkcyjna minivana Ford Focus C-Max będzie atrakcyjną propozycją przede wszystkim dla młodych małżeństw z dziećmi oraz dla młodych par lubiących aktywny styl życia, w opinii których modelom dostępnym obecnie na rynku brakuje czegoś istotnego.
- Użytkownicy minivanów naturalnie potrzebują przestronnego i uniwersalnego wnętrza, ale jednocześnie chcieliby mieć samochód, który świetnie się prowadzi – mówi Derrick Kuzak, wiceprezes Ford of Europe ds. Rozwoju Nowych Konstrukcji. – Nasze studium Forda Focus C-Max ma wszystkie te atrybuty.
Tematem przewodnim dla grupy stylistów Ford of Europe pod kierownictwem Chrisa Birda stał się " luksus dla aktywnych". Inspiracji szukano we wzornictwie i funkcjonalnych rozwiązaniach widocznych w sprzęcie sportowym i artykułach czysto luksusowych, począwszy od ekskluzywnych zegarków, a skończywszy na czysto funkcjonalnych rozwiązaniach wiązań narciarskich.
- Prototyp Forda Focus C-Max został zaprojektowany z myślą o pełnym zaspokojeniu typowych dla tego segmentu potrzeb użytkowników pod względem przestrzeni, uniwersalności i funkcjonalności wnętrza. Nowy samochód otwiera natomiast zupełnie nowe horyzonty pod względem stylistyki i wzornictwa - wyjaśnia Chris Bird, szef działu projektowego Ford of Europe. – Dominuje elegancja i precyzja wykończenia, podkreślona licznymi akcentami stylistycznymi wykonanymi z polerowanego aluminium. Również solidna sylwetka Forda Focus C-Max, "mocno stojącego na ziemi", na oryginalnie wystylizowanych obręczach kół i oponach o średnicy 18-cali, świadczy o ewolucji zainteresowań Forda w kierunku nowoczesnej stylistyki uzupełnionej świetnymi własnościami jezdnymi, także w segmencie aut typowo rodzinnych.
Nadwozie studium Forda Focus C-Max jest wykończone w jasnoniebieskim kolorze Tonic Blue.
We wnętrzu dużo uwagi poświęcono luksusowemu wyposażeniu, co podkreślają cztery indywidualne fotele, pakiet multimedialny dla osób siedzących z tyłu, zbudowany wokół odtwarzacza DVD oraz cała ekskluzywna architektura wnętrza. Dwa świetliki z przyciemnianego szkła biegną przez całą długość dachu, po obu stronach środkowej konsoli pod sufitem, w której umieszczono lampki oświetlenia wnętrza regulowane indywidualnie przez pasażerów, wbudowane schowki oraz nowoczesne urządzenia telekomunikacyjne.
<strong>Przestrzeń i eleganckie wzornictwo</strong>
Przestronne wnętrze studium Forda Focus C-Max emanuje dyskretnym urokiem luksusu, ciesząc oczy wieloma interesującymi i eleganckimi akcentami stylistycznymi.
W wykończeniu wnętrza dominuje tonacja kremowo-niebieska, kojarząca się z luksusowym wykończeniem prywatnych samolotów odrzutowych. Osoby siedzące z przodu i z tyłu mają bardzo dużo przestrzeni, w wykończeniu wnętrza szeroko korzystano z obić skórzanych. Wrażenie luksusu dodatkowo podkreślają indywidualne sportowe fotele oraz wyposażenie w wysokiej klasy aparaturę audio i video.
Przez całą długość pojazdu biegną dwie symetryczne względem siebie konsole. Jedna przebiega między przednimi i tylnymi fotelami, a druga jest położona na osi symetrii płaszczyzny sufitu. W ten sposób udało się funkcjonalnie i ergonomicznie rozplanować wnętrze, pozostawiając więcej miejsca dla kierowcy i pasażerów.
W dolnej konsoli umieszczono dźwignię zmiany biegów, zgrabny włącznik elektronicznie sterowanego hamulca postojowego, duży schowek oraz zamocowano podłokietniki przednich i tylnych foteli. Z tyłu jest jeszcze więcej miejsca na drobiazgi oraz dodatkowo dwa składane blaty stolików dla pasażerów z tyłu.
W górnej konsoli umieszczono małą kamerę pokazującą widok w tylnej części pojazdu, a także lampki oświetlenia wnętrza oraz lampki do czytania wystylizowane w modnym obecnie kształcie przypominającym "halogenki" spotykane najczęściej w nowych budynkach. Wewnętrzne lusterko wsteczne, wyposażone w akcenty z polerowanego aluminium, jest mocowane do przedniej krawędzi konsoli, w której dodatkowo znajdują się dwa schowki w zasięgu rąk osób siedzących z tyłu.
Fotele Forda Focus C-Max to cztery indywidualne sportowe fotele Recaro z obiciem ze skóry w kolorze kremowym i akcentami z polerowanego aluminium. Każdy z nich ma elektryczną regulację w sześciu kierunkach. Rolę postumentów spełniają specjalne "mostki" biegnące poprzecznie, od konsoli podłogowej aż do progów. "Mostki" są także pokryte skórą w tonacji kremowej, z aluminiowymi dodatkami. To oryginalne rozwiązanie mocowań foteli zwiększa poczucie przestronności wnętrza Forda Focus C-Max, zwiększa także ilość miejsca na nogi, poprawiając tym samym komfort jazdy.
Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, indywidualne przy każdym fotelu, mają dla kontrastu barwę granatową. Same pasy stanowią część kompleksowych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo, opartych na Inteligentnym Systemie Bezpieczeństwa IPS wprowadzonym po raz pierwszy w Fordzie Mondeo.
Deska rozdzielcza o oryginalnym wzornictwie ma podświetlane zegary i wskaźniki oprawione w ramki ze stopu aluminium. Górna część deski rozdzielczej jest wykończona skórą w kolorze granatowym, natomiast dolna sekcja jest pokryta skórą w tonacji kremowej, nawiązując tym samym do kontrastu dominującego w kolorystyce całego wnętrza.
<strong>Samochód rodzinny, który nie wygląda na samochód rodzinny </strong>
Bryła nadwozia studium Forda Focus C-Max została starannie zaprojektowana w sposób odpowiadający preferencjom wielu użytkowników i potencjalnych nabywców minivanów, którzy chcieliby mieć odpowiednio dużo przestrzeni i funkcjonalne wnętrze, ale nie kosztem jakości prowadzenia i osiągów.
- Ponieważ ten samochód to Ford, należy oczekiwać naprawdę wysokiej jakości prowadzenia. Chcieliśmy jednak, aby to było widoczne także w stylistyce i wyglądzie samochodu – mówi Chris Bird.
Klucz tego tkwił w takim potraktowaniu stylistyki nadwozia, aby było widać inspirację i pokrewieństwo z Fordem Focus. Jednak studium Forda Focus C-Max zdecydowanie wybiega w przyszłość. Linia Forda Focus tym samym ewoluuje, uzyskując nowy niepowtarzalny i zarazem dojrzały wygląd.
Odwrócona elipsa tworząca wlot powietrza, reflektory o ostrych krawędziach i powiększona krata dolnego wlotu powietrza to łatwo rozpoznawalne akcenty stylistyczne, twórczo rozwinięte dla wyrażenia nowoczesnego i niezwykle funkcjonalnego charakteru prototypu Forda Focus C-Max.
W obramowaniu kraty wlotu powietrza także zastosowano polerowane aluminium. Reflektory przeciwmgielne o przezroczystych, wąskich i podłużnych kloszach sięgają od obu rogów przedniego zderzaka, podkreślając elegancki styl przodu pojazdu.
- Linia nadwozia jest czysta i pozbawiona zbędnych, zakłócających ją ozdobników. Patrząc na samochód mamy wrażenie, że jest mniejszy i bardziej zbliżony do klasycznego auta osobowego. Brak listew bocznych dodatkowo podkreśla smukłość nadwozia – charakteryzuje swoje dzieło Chris Bird.
W okolicy dolnych krawędzi drzwi matowo wykończony pas ochronny w kolorze lakieru dodaje ciekawą nutkę kontrastu.
Obręcze kół i ogumienie Forda Focus C-Max to kolejny element podkreślający stylowy charakter pojazdu, lecz zarazem zdradzają nieprzeciętne walory dynamiczne nowego minivana.
Jak przystało na samochód dla ludzi żyjących aktywnie, 18-calowe obręcze kół o wyraźnie zaznaczonych dwóch sekcjach, nawiązują wzornictwem do wyglądu tarcz wysokiej klasy zegarków. Do obręczy ze stopu aluminium dochodzi siedem grubych ramion-szprych w kontrastującym odcieniu tytanu. Duże zaciski hamulców tarczowych są widoczne z zewnątrz, uwydatniając wrażenie świetnych własności jezdnych i zaawansowanej techniki.
Prototyp Ford Focus C-Max jest wyposażony w opony 235/40R18 opracowane specjalnie dla tego samochodu przez firmę Continental. W rzeźbie bieżnika uwagę zwracają duże klocki w przeplatających się rzędach.
Inny profil wykończony matowo został włączony w architekturę tylnego zderzaka,. Również z tyłu widoczne są akcenty z polerowanego aluminium – listwa nad tablicą rejestracyjną łączy się z uchwytem drzwi tyłu nadwozia i służy jako optyczna podstawa dużego, centralnie umieszczonego owalnego znaku Forda. Pojedyncza, centralnie umieszczona końcówka rury wydechowej zgrabnie mieści się w wycięciu w dolnej sekcji tylnego zderzaka.
Jeszcze ciekawiej prezentuje się stylistyka górnej części nadwozia Forda Focus C-Max, z dwiema podłużnymi szybami dachowymi nad fotelami, biegnącymi przez całą długość dachu symetrycznie po obu stronach. Obie szyby dachowe oddziela wąski pas po środku, lakierowany w kolorze nadwozia.
<strong>Technika użytkowa </strong>
W prototypie Forda Focus C-Max zastosowano szereg użytecznych rozwiązań, będących najnowszym osiągnięciem techniki.
<strong>Kamera iRIS</strong>
Rozwiązaniem trochę rodem z "Big Brothera” jest specjalna kamera iRIS (integrated Remote Imaging System),opracowana wspólnie przez specjalistów Forda i laboratoria firmy Hewlett-Packard.
System iRIS umożliwia widzenie wnętrza pojazdu nawet jeżeli znajdujemy się poza samochodem – rozwiązanie niezwykle przydatne, gdy na chwilę musimy pozostawić dzieci same w samochodzie, np. płacąc na stacji paliw.
System iRIS jest zbudowany wokół specjalnej kamery, przypominającej kamerę internetową, która przekazuje obraz z tylnej części pojazdu na ekran małego podręcznego urządzenia (PDA) przypominającego palmtop, jak np. iPAQ firmy Compaq. Dzięki niemu rodzice oddalający się na chwilę od pojazdu mogą nadal mieć pod kontrolą dzieci, które pozostały na tylnych siedzeniach.
Dla dzieci, iRIS jest także pewnym ostrzeżeniem i pełni funkcję odstraszającą – teraz rodzice zawsze będą znać odpowiedź na pytanie będące zmorą wszystkich zmotoryzowanych rodzin z dziećmi: "Kto to włączył?"
Wykorzystanie bezprzewodowej technologii sieciowej LAN (local area network) powala na stałe monitorowanie za pośrednictwem iRIS tego, co dzieje się we wnętrzu pojazdu. Sygnały video z kamery pod sufitem można także odbierać poza samochodem.
- To nowe rozwiązanie z pogranicza telekomunikacji, video i technik cyfrowych jest odpowiedzią na typowe problemy rodzin korzystających z samochodu – wyjaśnia D. Kuzak. - iRIS nie tylko daje rodzicom pewność, że dzieciom nic złego się nie dzieje kiedy oni muszą się chwilowo oddalić. iRIS przede wszystkim otwiera nowe możliwości jako technika stojąca u progu dalszego dynamicznego rozwoju – dodaje D. Kuzak.
<strong>Elektroniczny Hamulec Postojowy </strong>
Studium Ford Focus C-Max jest wyposażone w elektronicznie sterowany hamulec postojowy, w którym mały zgrabny wyłącznik w kształcie rączki zastępuje toporną dźwignię hamulca ręcznego, która od dziesięcioleci jest nieodłącznym elementem samochodowego wnętrza. Załączenie elektronicznego hamulca postojowego odbywa się automatycznie w chwili wyjęcia kluczyka ze stacyjki. Ponowne zwolnienie hamulca następuje w chwili uruchomienia samochodu i włączenia pierwszego lub wstecznego biegu.
<strong>Informacja i rozrywka </strong>
W prototypie minivana opartego na Fordzie Focus zastosowano najnowsze osiągnięcia w dziedzinie techniki “infotainment”, a więc łączenia systemów informacji, telekomunikacji i rozrywki audio-video (information + entertainment).
System nawigacji satelitarnej firmy Denso wykorzystuje odtwarzacz DVD oraz system globalnego pozycjonowania GPS najnowszej generacji, umożliwiający lokalizację pojazdu i podawanie kierunku jazdy do wybranego punktu docelowego.
System nawigacji satelitarnej Forda Focus C-Max jest w pełni zintegrowany z systemem audio i video samochodu. Planowanie trasy i śledzenie trasy ułatwia 7-calowy kolorowy monitor dotykowy. Dokładne mapy tras większości krajów Europy są dostępne na dyskach DVD.
Nawigacja satelitarna firmy Denso ma funkcję dynamicznego wskazywania trasy obejmującego większość krajów Europy. Polega ono na łączeniu się i odbieraniu najbardziej aktualnych informacji o stanie dróg i natężeniu ruchu, dzięki czemu system może zaproponować kierowcy alternatywną trasę jeżeli na zaprogramowanej trasie pojawiają się korki, roboty drogowe itp.
Długą podróż pasażerom Forda Focus C-Max może umilać montowany z tyłu pakiet multimedialny. Dzięki dwóm ekranom ciekłokrystalicznym (LCD) umieszczonym z tyłu przednich zagłówków osoby siedzące z tyłu mogą oglądać filmy lub inne programy na DVD, bądź oddawać się ulubionym grom komputerowym wykorzystującym popularne konsole.
Ford już od pewnego czasu oferuje podobne pakiety multimedialne w modelach Ford Mondeo i Galaxy, jednak w tym przypadku wybrano najnowszy system MB8000 wyprodukowany przez firmę Visteon.
<strong>W blasku ultranowoczesnych świateł </strong>
Elegancką linię nadwozia podkreślają klamki drzwi wykończone polerowanym aluminium, nie wystające poza obrys nadwozia. Klamki bezszelestnie ustawiają się w położenie aktywne po dotknięciu lampek o przezroczystych soczewkach w morskim odcieniu. To jeden z wielu elementów składających się na bogactwo nowatorskich rozwiązań w zakresie oświetlenia zastosowanych w prototypie Forda Focus C-Max.
W samochodzie szeroko wykorzystano oświetlenie oparte na lampkach neonowych. Reflektory mają żarówki o wysokiej intensywności świecenia dla świateł drogowych i mijania. Są one umieszczone w oryginalnych obudowach, dzięki którym po zaświeceniu samochód wydaje się zanurzony w charakterystycznej poświacie. Każdy z reflektorów na zewnętrznym obrzeżu ma pionowy kierunkowskaz z żarówką neonową. Całą obudowę reflektora obramowuje cienka "aureola" światła, która stała się natychmiast rozpoznawalną cechą nowego pojazdu.
W obudowie lusterek bocznych wbudowano światełka neonowe o kształcie pasków, służące jako dodatkowa, wyraźnie widoczna informacja dla innych użytkowników drogi.
Lampki neonowe znajdują się także w tylnych światłach zespolonych, obsługując wszystkie podstawowe funkcje tylnych świateł. Pomarańczowe kierunkowskazy umieszczono w obramowaniu z polerowanego aluminium. Charakterystyczny tylny spojler mieści dodatkowe neonowe centralne światło STOP.
<strong>Funkcjonalna przestrzeń bagażowa </strong>
Funkcjonalna przestrzeń bagażowa jest kontynuacją motywów luksusu we wnętrzu. Zaprojektowano specjalny zestaw toreb bagażowych wykonanych ze skóry, z aluminiowymi stelażami, który doskonale ilustruje zalety oryginalnej koncepcji wysuwanej szuflady bagażowej, która znacznie ułatwia załadunek i wyładunek.
Specjalnie zaprojektowana "taca" z napędem elektrycznym pozwala na zamocowanie do trzech sztuk bagażu we wnęce bagażnika. Elektryczny napęd podnosi tacę i wysuwa ją, dzięki czemu wkładanie i wyjmowanie bagażu nie wymaga wysiłku.
Pomysł samego rozwiązania funkcjonalnego podsunęły mocowania nart zjazdowych. Kółeczka każdej z toreb bagażowych wsuwają się w jeden z trzech rowków w tacy bagażnika, podobnie do sposobu mocowania buta w wiązaniu narciarskim. Sam system jest zaskakująco prosty, a przez to niezmiernie funkcjonalny.
Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania przestrzeń bagażowa Forda Focus C-Max stała się obszerniejsza niż w tradycyjnym minivanie. Dążenie do maksymalnego zwiększenia przestrzeni użytecznej to kolejny przejaw myślenia projektantów, których celem było stworzenie optymalnego samochodu dla rodziny.
<strong>Niezaprzeczalnie funkcjonalny Ford Focus</strong>
Zasadnicze założenia projektowe nowego minivana Forda opierają się na funkcjonalności i niezawodności Forda Focus, które zjednały temu modelowi powszechne uznanie zarówno ekspertów jak i klientów. Ford Focus niedawno zyskał miano najbardziej niezawodnego samochodu osobowego w przedziale wiekowym od roku do 3 lat w testach prowadzonych przez niemiecki TÜV. Ta niezawodność stanowi fundament konstrukcji studium Forda Focus C-Max i będzie podstawą wersji produkcyjnej tego modelu.
- Nowe studium Forda Focus C-Max to oczywiście daleko więcej niż tylko fantazja stylistów – mówi Derrick Kuzak . – To samochód, który daje nam spojrzenie w przyszłość i ilustruje sposób w jaki Ford wychodzi naprzeciw potrzebom nowoczesnej rodziny. Pokrewieństwo z innymi konstrukcjami Forda, szczególnie modelem Focus jest wyraźnie. To także wyraźny sygnał, że Ford poważnie traktuje swoją obecność w segmencie rynkowym minivanów.
- Ford Focus C-Max niesie ze sobą sporo ciekawych możliwości i sprawia, ze marka Ford rzeczywiście staje się synonimem samochodów prawdziwie atrakcyjnych. Wprowadzenie tego modelu do produkcji da Fordowi niezwykle silną reprezentację w segmentach pojazdów tzw. wielkopojemnych, do których należą takie modele jak: Fusion, Tourneo Connect, Galaxy oraz Maverick i stawia Forda w pozycji lidera na rynku tego typu konstrukcji – podsumowuje D. Kuzak.
<strong>Źródło: Ford Distribution</strong>