Ostatnie prywatne testy Pirelli do F1
W trakcie trwających pięć miesięcy prywatnych testów opon Pirelli do nadchodzącego sezonu Formuły 1, kierowcy testowi przejechali łącznie 13 000 km. Testy odbywały się na najbardziej wymagających torach w Europie i na Bliskim Wschodzie. Odpowiednio dobrane lokalizacje stworzyły doskonałe warunki do modyfikowania nowych opon na potrzeby Formuły 1. Pirelli przygotowało łącznie cztery opony na suchą nawierzchnię i dwie na mokrą.
Pirelli, oficjalny dostawca opon do wyścigów Formuły 1 przez najbliższe trzy lata, rozpoczyna sezon 2011 od niebywałych testów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Nigdy przedtem w historii Formuły 1 zespoły nie miały okazji testować opon w nocy, na sztucznie zmoczonym torze. Organizatorzy testów zadbali o to, by odtworzyć warunki typowe dla wyścigów przeprowadzanych podczas deszczu.
Pierwszy raz w historii Formuły 1 ponad pięciokilometrowy tor Yas Marina został pokryty wodą, by przeprowadzić niepowtarzalne dwunastogodzinne próby nocne. Testy w Abu Dhabi odbyły się na kilka tygodni przed pierwszymi w sezonie 2011 oficjalnymi testami grupowymi w Walencji. Tor Yas Marina jest jednym z najbardziej fascynujących miejsc na mapie wyścigów Formuły 1. Stanowi doskonałą lokalizację na to niezwykłe wydarzenie, które zakończyło fazę rozwojową opon Pirelli do F1.
Abu Dhabi testuje opony deszczowe i pośrednie
W Abu Dhabi odbyła się ostatnia runda prywatnych testów Pirelli przed rozpoczęciem nadchodzącego sezonu Formuły 1. Włoski producent skoncentrował się na testowaniu opon deszczowych i pośrednich. Wczorajsza sesja rozpoczęła się o godzinie 18:00 i trwała aż do północy. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami FIA opony Pirelli muszą być przygotowane z czterech różnych mieszanek. Mieszanka opon do Abu Dhabi została specjalnie zaprojektowana na wilgotne i mokre nawierzchnie i pomyślnie przeszła testy.
Kierowca testowy Pedro de la Rosa sprawdzał opony w swojej Toyocie TF109, wybranej przez Pirelli do testów całej nowej gamy opon do F1. Toyota TF109 jest ostatnim bolidem, który wyszedł z rąk japońskich konstruktorów nim zespół Toyoty wypisał się z zawodnictwa z końcem 2009 roku. Podczas swojego ostatniego sezonu pojazd japońskich inżynierów znalazł się na podium aż pięć razy. Testowy bolid przejechał ponad 1 000 km w najbardziej ekstremalnych warunkach, ulegając nadzwyczajnym przeciążeniom na mokrym i gorącym asfalcie.
„Wczorajsze testy były wyjątkową okazją, by stać się świadkiem nocnych testów na mokrym i gorącym torze. Zdecydowaliśmy się przeprowadzić testy na sztucznie zmoczonej nawierzchni, by sprawdzić nasze opony na deszcz podczas najbardziej wymagających ze wszystkich warunków. Kto wie, może to jest dobry pomysł również na przyszłe zawody? Te testy przyniosły nam bardzo użyteczne informacje, by móc dokończyć fazę rozwojową opon do wyścigów Formuły 1. Minęło już siedem miesięcy odkąd rozpoczęliśmy prace nad tymi oponami i pięć miesięcy odkąd rozpoczęliśmy testy. Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowych wyników naszej pracy oraz zebraliśmy bardzo pozytywne oponie od zespołów. Niedługo przyjdzie czas na pierwsze oficjalne testy w tym sezonie. Będzie to dla nas okazja na zdobycie jeszcze więcej opinii od załóg i kierowców, by jak najlepiej przygotować się do marcowego Grand Prix w Bahrajnie.” – powiedział Paul Hembery, Dyrektor Zespołu Formuły 1 Pirelli.
Dwudniowe testy w Abu Dhabi to ostatnie z serii dziewięciu prywatnych testów włoskiego producenta opon przeprowadzanych od 19 sierpnia 2010 roku. W tym czasie trzech kierowców testowych – Nick Heidfeld, Roman Grosjean i Pedro de la Rosa – przejechali Toyotą TF109 łącznie ponad 13 000 km w zróżnicowanych warunkach pogodowych na najważniejszych torach w Europie i na Bliskim Wschodzie. Testy odbywały się na torach w Mugello, Monza, Barcelonie, Walencji, Jerez, La Castellet oraz Bahrajn.
W następnej kolejności czekają nas oficjalne testy w Walencji (1-4 lutego), podczas których 12 zespołów F1 sprawdzi ogumienie nowego dostawcy. Następnie wszyscy przenoszą się do Jerez (10-13 lutego) i na koniec do Barcelony (18-19 lutego). Sezon 2011 rozpoczyna się 13 marca wyścigiem o Grand Prix na torze w Bahrajnie.
Opony Pirelli dla F1
Opony Pirelli do wyścigów Formuły 1 były projektowane, tak, by zagwarantować trwały i spójny produkt, będący w stanie zapewnić wyrównane szanse wszystkim zawodnikom oraz spektakularne weekendy w nadchodzącym sezonie. W wyniku prac inżynierów Pirelli powstały opony, które zdały pierwsze testy z maksymalnymi ocenami i otrzymały doskonałe opinie podczas zeszłorocznych oficjalnych testów w Abu Dhabi.
Każdy z piętnastu kierowców, w tym Vettel, Alonso, Massa, Schumacher i Barrichello, testował nowe opony Pirelli pokonując ok. 11 000 km, czyli ekwiwalent 150 okrążeń. W trakcie testów Pirelli uzyskało bardzo ważne dane, które posłużyły do ulepszenia i odpowiedniego dostosowania gumy.
Zgodnie z regulacjami FIA Pirelli będzie dostarczać załogom cztery rodzaje opon na suchą nawierzchnię. Szeroka gama ogumienia do wyścigów Formuły 1 obejmuje m.in. opony super miękkie, miękkie, średnie i twarde – wszystko po to, by załogi mogły wybrać najlepsze rozwiązanie dostosowane do właściwości toru i obranej strategii. Miękkie mieszanki zostały dostosowane do ciasnych i krętych torów, twardsze natomiast do tych, które wymagają od opony dużo większej trwałości.
Dodatkowo Pirelli będzie dostarczało jeden rodzaj opon na całkowicie mokrą nawierzchnię oraz jeden pośredni na wilgotny asfalt lub na zmienne i nieprzewidywalne warunki pogodowe. Dzięki specjalnym rowkom bieżnika opony na deszcz łatwo poradzą sobie zarówno z lekkimi jak i silnymi opadami zapewniając stabilność oraz przyczepność.
Łącznie Pirelli dostarczy w tym sezonie 50 000 opon na potrzeby wyścigów Formuły 1. Opony będą produkowane w Turcji w fabryce w Izmit. Dzięki najnowszych technologiom i zaawansowanym maszynom fabryka ta jest jedną z najnowocześniejszych tego rodzaju.
Zespół Pirelli F1
Podczas testów w Abu Dhabi specjalny zespół Pirelli F1 składał się z 15 wysoko wykwalifikowanych techników. W trakcie oficjalnych testów i zawodów liczba inżynierów oraz techników Pirelli będzie się wahać miedzy 15 a 50 osobami dedykowanymi każdemu zespołowi.
Zespół Pirelli F1 ma siedzibę w Mediolanie w Centrum Badań i Rozwoju, jednostce, która stanowi serce możliwości technologicznych Pirelli Group. Nad najnowszymi technologiami czuwa 1 000 badaczy w pięciu centrach na całym świecie. Centrum Badań i Rozwoju Pirelli, to przede wszystkim kluczowe miejsce do rozwoju nowych rozwiązań w motosporcie.
Kontrakt na dostawę opon do wyścigów Formuły 1 jest ukoronowaniem ponad stuletniego zaangażowania Pirelli w sporty motorowe, które rozpoczęło się w roku 1907, gdy firma wygrała imponujący wyścig Paryż-Pekin. Pirelli w chwili obecnej jest wyłącznym dostawcą opon do większości najbardziej prestiżowych, Samochodowych i Motocyklowych Mistrzostw Świata, między innymi do wyścigów GP2 i GP3. Ponadto Pirelli obsługuje pod względem dostawy opon 70 innych, narodowych i międzynarodowych imprez motoryzacyjnych, w tym Intercontintal Rally Challenge (IRC). Z końcem 2010 roku Pirelli zakończyło dwuletni kontrakt na wyłączną dostawę opon do Światowych Mistrzostw Świata (WRC).
Ostatni raz Pirelli wspięło się po wygraną w Formule 1 w roku 1991 podczas Grand Prix Kanady wraz z zespołem Benetton.
Formuła 1 a ochrona środowiska naturalnego
Zgodnie ze strategią Green Performance celem prac nad produktem i rozwiązaniami jest łączenie maksymalnej wydajności oraz wpływ na ochronę środowiska naturalnego. Produkty dla F1 tak samo jak logistyka i procedury utylizacji są w pełni zgodne ze standardami ochrony środowiska. Wszystkie opony Pirelli tworzone z myślą o sportach motorowych, w tym opony PZero dla Formuły 1, są wolne od olejków aromatycznych. Procesy przemysłowe w fabryce w Izmit są bardzo zaawansowane w kwestii efektywnego zarządzania energią i wodą, ograniczając do minimum emisje zanieczyszczeń. Pirelli coraz więcej inwestuje w procesy utylizacji opon. To dotyczy również gumy używanej w produkcji opon do F1. Wszystko to podkreśla silne zaangażowanie Pirelli w ochronę środowiska.
Pirelli na Półwyspie Arabskim
Pirelli jest wiodącym producentem opon na Bliskim Wschodzie odnotowując się przez ostatnie lata ciągły wzrost sprzedaży w segmencie premium. Biuro Pirelli w Dubaju zaopatruje lokalny rynek w zaawansowane technologicznie opony PZero, które produkowane są w fabrykach Pirelli w Europie. Znane ze swoich osiągów opony PZero dostarczane są producentom takich luksusowym marek jak: Ferrari, Lamborghini, Porsche, Aston Martin i Bentley. Pirelli odgrywa również silną rolę w segmencie opon do samochodów ciężarowych. Opony dla tego segmentu produkowane są w fabryce w Egipcie. Ponadto Półwysep Arabski jest ważnym centrum produkcyjnym, jak również turecka fabryka w Izmit, która ma kluczowe znaczenie ze względu na pozycję strategicznego portu logistycznego dla rynków arabskich.