Opony Goodyear w wyścigach pojazdów ciężarowych na torze Nürburgring
Po szóstej rundzie Europejskich Mistrzostw Wyścigów Pojazdów Ciężarowych FIA, które odbyły się na torze Nürburgring w Niemczech w dniach 13-15 lipca br., w dalszym ciągu prowadzi Jochen Hahn z zespołu Castrol Team Hahn Racing jadący ciężarówką MAN na oponach Goodyear. W sobotę pierwszy wyścig wygrał Adam Lacko z zespołu MKR Technology za kierownicą Renault, zaś w drugim najlepszy był Antonio Albacete kierujący MAN-em w barwach teamu Equipo Cepsa. W niedzielę w pierwszym wyścigu najszybszy był Jochen Hahn, a w drugim zwyciężył z kolei Markus Östreich z MKR Technology jadący Renault. Kolejna runda cyklu odbędzie się w Smoleńsku w ostatni weekend lipca br.
Wśród torów, na których odbywają się zawody w ramach tegorocznych Europejskich Mistrzostw Wyścigów Pojazdów Ciężarowych, znajdują się dwa, które są torami wyścigowymi Formuły 1: turecki Istanbul Park oraz niemiecki Nürburgring.
Interesująco wypada porównanie dwóch sportów samochodowych tak odmiennych jak wyścigi pojazdów ciężarowych i F1. Z jednej strony mamy olbrzymie ciężarówki, które rozpoczęły żywot na linii produkcyjnej i były projektowane do przewożenia towarów, a z drugiej strony wyśrubowane osiągnięcia inżynierii, zaprojektowane wyłącznie do jak najszybszej jazdy na torze wyścigowym.
Przepisy obu serii wyznaczają minimalny ciężar pojazdów, który jest diametralnie odmienny: 5500 kg w przypadku pojazdu ciężarowego przy 640 kg dla bolidu F1. Wyścigowa ciężarówka ma przeważnie 12-litrowy turbodoładowany silnik Diesla o mocy ponad 1000 koni mechanicznych, zaś auto F1 ma wolnossący benzynowy silnik o pojemności 2,4-litra z systemem KERS, wytwarzający ok. 870 koni mechanicznych. W przypadku ciężarówki wskaźnik mocy do masy wynosi 134 kW na tonę, a w przypadku F1 – 970 kW na tonę.
Choć ważą pięć i pół tony, ciężarówki przyspieszają od 0 do 160 km/h szybciej, niż legenda motoryzacji – Porsche 911. Jednak podczas wyścigów ze względu na bezpieczeństwo prędkość ciężarówek jest ograniczona do 160 km/h. Bolidy F1 nie mają takich ograniczeń – na Grand Prix Niemiec osiągają około 300 km/h. Obydwa typy pojazdów mają napęd na tylną oś i hamulce tarczowe na wszystkich kołach, choć pojazdy ciężarowe są chłodzone cieczą, co zapewnia maksymalną siłę hamowania przez cały wyścig.
Opony odgrywają oczywiście bardzo ważną rolę w obu typach wyścigów. Opony Goodyear Truck Racine, wykorzystywane w wyścigach ciężarówek, zaprojektowano właśnie pod kątem tych zawodów. Specjalna mieszanka i wzór bieżnika zastosowane w oponach Truck Racing optymalizują przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni. W Formule 1 stosuje się szereg opon w zależności od tego czy nawierzchnia jest sucha, czy też mokra.
Osnowy stosowane w produkcji opon Truck Racing są podobne do tych w seryjnych oponach do pojazdów ciężarowych Goodyear. To dowód najwyższej jakości opon drogowych Goodyeara, wykorzystujących najnowocześniejsze technologie.
Goodyear Dunlop Tires Germany GmbH jest częścią globalnego producenta opon Goodyear. Przedsiębiorstwo powstało w 1999 r. w ramach joint venture Goodyear i Sumitomo. Firma zatrudnia obecnie 7400 osób w siedmiu lokalizacjach w Niemczech i posiada sześć zakładów produkcyjnych, w tym ośrodek badawczo-rozwojowy (Philippsburg, Hanau, Wittlich, Fulda, Riesa i Fürstenwalde). Ponadto działalność logistyczna grupy Goodyear Dunlop (dla marek Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica) oraz działalność związana z dostarczaniem ww. opon jako wyposażenie fabryczne pojazdów są również prowadzone w Niemczech.
Niemiecka sieć zarządzania flotą Goodyear Dunlop TruckForce ma ponad 300 partnerów w całym kraju. Oferta Goodyear Dunlop Europe obejmuje ponad 400 różnych typów opon do pojazdów użytkowych, autobusów i autokarów w ponad 55 rozmiarach. Wielu wiodących w świecie producentów pojazdów użytkowych montuje opony Goodyear jako wyposażenie oryginalne. Są wśród nich: DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania i Volvo. Goodyear jest także dostawcą opon dla wszystkich największych producentów naczep. Dzięki ofercie Fleet First, w skład której wchodzą usługi TruckForce, ServiceLine24h, pomoc drogowa, usługa Mobility, system internetowego zarządzania FleetOnlineSolutions oraz technologia Goodyear Retread, Goodyear może zaproponować najszerszy w branży zakres usług dedykowanych.
Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 53 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji – w Akron w stanie Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia około 72 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.