Opel Eco-Speedster: Oszczędzanie paliwa to zabawa
● pojemność 1,3 litra ● prędkość maksymalna 250 km/h ● zużycie paliwa 2,5 litra/100 km
<strong>● pojemność 1,3 litra ● prędkość maksymalna 250 km/h ● zużycie paliwa 2,5 litra/100 km </strong>
Rüsselsheim. Światowa premiera pojazdu koncepcyjnego Eco-Speedster w trakcie tegorocznych Samochodowych Targów Paryskich to symboliczny początek największej ofensywy silników wysokoprężnych w historii Opla. Do końca 2003 roku Opel wprowadzi cztery całkowicie nowe jednostki o mocy do 130 kW (177 KM). Lekki i zoptymalizowany aerodynamicznie Eco-Speedster, ilustruje osiągi jednostki ECOTEC CDTI o pojemności 1,3 litra. W trakcie wstępnych testów ten koncepcyjny pojazd o mocy 112 KM osiągnął prędkość maksymalną przekraczającą 250 km/h, przy czym poziom zużycia paliwa
w teście MVEG wyniósł zaledwie 2,5 litra na 100 km.
Prototyp powstał w oparciu o model Speedster, ale posiada nową karoserię z włókna węglowego o znacznie udoskonalonej aerodynamice. Przy znacznie lepszym współczynniku oporu powietrza (Cd = 0.20) i dalszej redukcji masy (zaledwie 660 kg),
Eco-Speedster nawiązuje do innego prototypowego modelu Opla sprzed 30 lat.
1 czerwca 1972 roku, na torze Opla w Dudenhofen, sławę uzyskał zmodyfikowany
Opel GT z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,1 litra
i mocy 95 KM. Ustanowił on kilka światowych rekordów w kategorii silników diesla,
w tym rekord prędkości, wynoszący 197,5 km/h. Wkrótce potem został wprowadzony
na rynek model Rekord 2.1 D pierwszy osobowy Opel wyposażony w silnik wysokoprężny.
Nowy Eco-Speedster jest dowodem postępu osiągniętego w okresie ostatnich 30 lat, jak również oszałamiającej kariery, jaką silniki wysokoprężne zrobiły na rynku samochodów osobowych. Pojawienie się modelu GT po raz pierwszy w historii umożliwiło skojarzenie pojęcia „sportowy” z silnikiem diesla.
Szczególne wrażenie robią osiągi tego nowego kompaktowego silnika. Jest to całkowicie nowa jednostka ECOTEC CDTI o pojemności 1,3 l., czterech zaworach na cylinder, doładowana turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny i zasilana układem common rail najnowszej generacji. Jest to pierwszy, opracowany od podstaw silnik, w ramach współpracy FIAT-GM Powertrain joint venture. Rozpoczęcie jego produkcji zaplanowano na rok 2003. Silnik ten spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 4. W modelu
Eco-Speedster będzie on współpracował z półautomatyczną, ręczną skrzynią biegów Easytronic.
Wyjaśniając okoliczności powstania prototypu, Prezes i Dyrektor Generalny Opla,
Carl-Peter Forster, stwierdził: „Eco-Speedster jest symbolem naszej wszechstronnej ofensywy silników wysokoprężnych, a jednocześnie jest dowodem ogromnej wiedzy
Opla w dziedzinie układów napędu, lekkich konstrukcji i aerodynamiki. Do końca 2003 roku zaprezentujemy cztery nowe, doskonałe silniki wysokoprężne o szerokim zakresie mocy, niewielkiej masie i niskim poziomie zużycia paliwa.”
<strong>Źródło: General Motors Poland</strong>