Odkrycie Goodyeara: olej sojowy może zmniejszyć zużycie ropy naftowej w produkcji opon
Firma Goodyear poinformowała o odkryciu, które może pomóc w ochronie środowiska naturalnego poprzez ograniczenie ilości ropy naftowej zużywanej do produkcji ogumienia przy jednoczesnym wydłużeniu okresu eksploatacji opony.
Naukowcy z Centrum Innowacji Goodyeara odkryli w testach, że zastosowanie oleju sojowego w produkcji opon może potencjalnie wydłużyć żywotność bieżnika o 10% i zmniejszyć zużycie ropy naftowej wykorzystywanej do ich tworzenia nawet o 26,5 miliona litrów rocznie.
Badania przeprowadzone w ośrodku testów opon w Lawton w stanie Oklahoma pokazują, iż zastosowanie oleju sojowego daje lepsze właściwości mieszania w procesie produkcji. Firma odkryła, że związki gumy wytwarzane z zastosowaniem oleju sojowego łatwiej się mieszają z krzemionką stosowaną w produkcji opon. Może to zwiększyć wydajność fabryki, zmniejszyć zużycie energii i emisję gazów cieplarnianych.
„Jednym z priorytetów Goodyeara jest troska o środowisko naturalne. Zastosowanie oleju sojowego może okazać się nowym sposobem realizacji tego celu. Niewątpliwą korzyścią dla konsumentów jest wydłużenie okresu eksploatacji bieżnika, dla nas jako producenta istotny jest wzrost wydajności produkcji i oszczędność energii, a wszyscy razem wygrywamy, bo chronimy środowisko" – powiedział Jean-Claude Kihn, Dyrektor techniczny Goodyear.
Prototypowe opony wyprodukowane w Lawton będą sprawdzone na torze testowym Goodyeara w San Angelo (Teksas) w najbliższych miesiącach. Jeśli pozytywnie przejdą testy, to Goodyear planuje zaoferować kierowcom opony z zastosowanym w nich olejem sojowym już w 2015 roku.
Związek producentów soi – USB (United Soybean Board) – pomaga sfinansować projekt Goodyeara przekazując dotację w wysokości 500 tys. dolarów w ciągu dwóch lat. Goodyear przedstawi po raz pierwszy swoją innowacyjną oponę w dniach 6-7 sierpnia br. w ośrodku badań Ford Motor Company w Dearborn w stanie Michigan podczas imprezy sponsorowanej przez USB.
„Gratulujemy firmie Goodyear konsekwencji w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju. Odkrywanie nowych zastosowań oleju sojowego pokazuje naszą dbałość o środowisko poprzez uprawę rośliny - odnawialnego zasobu, co przyczynia się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla i stanowi naturalny zamiennik produktów petrochemicznych. USB i amerykańscy rolnicy uprawiający soję wspierają Goodyeara w wysiłkach na rzecz dostarczania konsumentom konkurencyjnych kosztowo i ekologicznych produktów" – powiedział Russ Carpenter, Przewodniczący komitetu USB ds. nowych zastosowań oraz uprawiający soję rolnik z Trumansburg w stanie Nowy Jork.
Wykorzystanie oleju sojowego to tylko jedno z wielu obecnie prowadzonych działań Goodyeara na rzecz zwiększenia wykorzystania surowców odnawialnych w procesie produkcji. Goodyear i firma DuPont Industrial Biosciences kontynuują współpracę nad Biolsoprenem – rewolucyjną biologiczną alternatywą dla izoprenu pozyskiwanego z ropy naftowej. Biolsopren można wykorzystywać do produkcji gumy syntetycznej, która z kolei stanowi alternatywę dla gumy naturalnej oraz innych elastomerów. Rozwój Biolsoprenu pomoże zmniejszyć zależność branży oponiarskiej i gumowej od produktów ropopochodnych.
Innym projektem realizowanym przez Goodyear, a mającym na celu redukcję zużycia nieodnawialnych paliw kopalnych jest technologia utrzymywania ciśnienia AMT (Air Maintenance Technology). AMT pomoże utrzymywać optymalne ciśnienie powietrza w oponach bez potrzeby stosowania zewnętrznych pomp czy układów elektronicznych. Wszystkie komponenty systemu AMT będą umieszczone wewnątrz opony. Potencjalne zalety takiego systemu to poprawa efektywności paliwowej, redukcje emisji, dłuższa żywotność opon, większe bezpieczeństwo i lepsze osiągi opony.
Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 53 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji – w Akron w stanie Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia około 72 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.