Nowy Volkswagen Golf Cabrio w szczegółach
Volkswagen wprowadził na rynek nową generację bestsellera ze składanym dachem. Posiada on wszystkie zalety Golfa, jednego z najpopularniejszych samochodów na świecie. Otwierający się automatycznie w ciągu 9 sekund miękki dach można rozłożyć także podczas jazdy, przy prędkości do 30 km/h. Golf Cabriolet dzięki swoim praktycznym zaletom i starannie wykonanemu miękkiemu dachowi jest kabrioletem, którym można jeździć przez cały rok.
Tak jak 680.000 tysięcy poprzedników, także nowy Golf Cabriolet ma klasyczny „softtop”, czyli miękki, składany dach. Dlaczego miękki, a nie sztywny ze szkła i stali, jak na przykład w Eosie? Wystarczy spojrzeć na nowy model Volkswagena, aby to zrozumieć: z długością 4.246 milimetrów Golf Cabriolet jest zdecydowanie bardziej zwarty, niż mierzący 4.423 milimetry Eos. Oba samochody posiadają zatem całkowicie odmienne sylwetki, są inaczej pozycjonowane i prezentują inny typ kabrioletu.
Składany dach: Mimo że dach nowego Golfa Cabriolet wykonany jest z tkaniny, to czteroosobowe auto jest jednym z najcichszych kabrioletów na rynku. Przyjemna cisza jest zasługą starannie zaprojektowanego i skonstruowanego miękkiego dachu oraz nowych uszczelek przy szybach i drzwiach. Jako szczególnie dokuczliwe, odbierane są odgłosy wiatru w zakresie częstotliwości powyżej 5.000 Hz, ponieważ utrudniają rozmowę podczas jazdy (współczynnik artykulacji). Volkswagen dokładnie zbadał ten współczynnik i wykorzystał doświadczenie zebrane przy innych samochodach, w rezultacie nowy Golf Cabriolet wyznacza nowe standardy akustyczne wśród kabrioletów.
Miękki dach składa się ze stelażu, podsufitki, miękkiej maty obejmującej całą powierzchnię i powłoki zewnętrznej. Widać w nim typową dla Volkswagena perfekcję ułatwiającą codzienną eksploatację: konstruktorzy tak zaprojektowali łączące szwy podłużne materiału zewnętrznego (części środkowej i dwóch części bocznych), aby służyły jako dodatkowe rynienki dla wody.
Przednia część dachu, po jego otwarciu przykrywa przestrzeń, w której chowa się dach. Można było zatem zrezygnować z dodatkowej pokrywy czy osłony. W rezultacie automatyczny, elektrohydraulicznie składany dach szybciej składa się (9 sekund) i rozkłada (11 sekund). Ponadto nie musi być tak głęboko chowany do bagażnika, dzięki czemu jego pojemność wynosi 250 litrów zarówno przy złożonym, jak i rozłożonym dachu.
Dach jest otwierany i zamykany centralnym przełącznikiem na konsoli środkowej. Można go zamykać i otwierać przy prędkości do 30 km/h. Niezbędne ciśnienie generowane jest przez dwie pompy hydrauliczne włączane centralnym przełącznikiem. Nawet w tym przypadku konstruktorzy starali się wyeliminować jak najwięcej odgłosów – zespół hydrauliczny jest otoczony materiałem izolującym. Za zablokowanie i odblokowanie miękkiego składanego dachu Golfa Cabriolet odpowiedzialny jest elektromechaniczny system zamykania, który pracuje całkowicie automatycznie. Nie jest potrzebne zatem żadne dodatkowe manualne blokowanie. System sprawdza za pomocą 2 mikroprzełączników, czy dach jest całkowicie otwarty lub zamknięty i informuje o statusie sygnałem akustycznym i wizualnym (na wyświetlaczu komputera pokładowego). Dobrą widoczność do tyłu zapewnia wyjątkowo duża jak na kabriolet, ogrzewana szklana tylna szyba, połączona z dachem metodą zgrzewania ultradźwiękowego.
Bezpieczeństwo
Ochrona przed skutkami dachowania: Od momentu, gdy w 1979 roku zaprezentowany został pierwszy Golf Cabriolet, wszystkie generacje tej serii posiadały stały pałąk zabezpieczający przed skutkami dachowania. Musiało tak być, ponieważ w tamtych latach wysuwające się pałąki zabezpieczające nie były jeszcze dostępne. Gdy pod koniec lat 80-tych pojawiły się pierwsze tego rodzaju systemy, w zasadzie ze względu na cenę nie były stosowane w tak popularnych samochodach jak Golf. Zmieniło się to, gdy w 2003 roku Volkswagen zaprezentował New Beetle Cabrio z wysuwającymi się automatycznie, zza tylnych siedzeń zabezpieczeniami przed skutkami przewrócenia się samochodu. System ten został zaadaptowany do Eosa, a teraz – w swojej najnowszej generacji – chroni także pasażerów Golfa Cabriolet.
Po przekroczeniu określonego przyspieszenia poprzecznego lub pochylenia samochodu pałąki zabezpieczające przed skutkami dachowania wysuwają się w górę w ciągu 0,25 sekundy zza zagłówków tylnej kanapy. Pałąki zabezpieczające składają się z zamontowanego na stałe profilu aluminiowego i wewnętrznego profilu, który jest odblokowywany elektromagnetycznie. Umieszczona w nim sprężyna powoduje wysunięcie pałąka zabezpieczającego, a aktywacją tego systemu steruje moduł odpowiedzialny również za otwarcie poduszek powietrznych. Dla nowego Golfa Cabriolet system ten został zmodyfikowany. Konstrukcja jest bardziej zwarta, dzięki czemu po raz pierwszy w kabriolecie Volkswagena z wysuwanymi pałąkami zabezpieczającymi, między kabiną pasażerską a bagażnikiem, znajduje się otwór o szerokości 526 mm i wysokości 381 mm. Dotychczas w oparciu tylnej kanapy był tylko niewielki otwór pozwalający na przewożenie nart.
Wzmocnienia nadwozia: Dzięki pałąkom zabezpieczającym przed skutkami dachowania, wzmocnionej ramie przedniej szyby i licznym modyfikacjom konstrukcyjnym (m.in. podłoga, progi, tylna belka, drzwi) Golf Cabriolet gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo. Dzięki wzmocnieniom mierzący 4,25 metra długości, 1,78 metra szerokości i 1,42 metra wysokości (z rozłożonym dachem) kabriolet jest również ekstremalnie sztywny na skręcanie. Część tych wzmocnień widać, gdy Golf Cabriolet i klasyczny Golf hatchback staną obok siebie na podnośniku. Z przodu kabriolet ma aluminiową osłonę silnika, która razem ze swoimi mocowaniami dodatkowo zwiększa sztywność. Dwa boczne wzmocnienia w obrębie progów oraz po dwie przekątne belki z przodu i z tyłu, a także wzmocnione powiązanie ramy pomocniczej z tyłu, to kolejne elementy zwiększające sztywność i znacznie redukujące drgania własne nadwozia.
Współczynnik statycznej sztywności skrętnej osiąga ponad 13.500 niutonometrów na stopień, pierwsza częstotliwość wywołująca drgania skrętne leży powyżej 17,5 Hz, co jest doskonałą wartością dla kabrioletu. Taka sztywność, między innymi stanowiąca podstawę optymalnej stabilności i komfortu jazdy, jest wyraźnie odczuwalna przez pasażerów i kierowcę.
Poduszki powietrzne specjalnie dla kabrioletu: Systemy chroniące pasażerów Golfa Cabriolet uzupełnione są wzmocnieniami w drzwiach oraz seryjnymi przednimi i bocznymi poduszkami chroniącymi głowę i klatkę piersiową (Thorax). Te ostatnie zostały zaprojektowane specjalnie dla kabrioletu, ponieważ przy takim nadwoziu naturalnie nie można umieścić poduszek w słupkach w obrębie dachu. Poduszki Thorax dzięki zwiększonej pojemności łączą zalety poduszki oraz kurtyny bocznej. Po stronie kierowcy wbudowana jest także seryjnie poduszka powietrzna chroniąca kolana. W ramach uzupełnienia działania pasa bezpieczeństwa poduszka ta pochłania energię działającą na miednicę i nogi, co znacznie ogranicza nieko-rzystne przeciążenia. Dzięki temu Golf Cabriolet jest wyjątkowo bezpieczny.
Design Golfa Cabriolet
Przód nadwozia: Patrząc z przodu ten kabriolet jest typowym Golfem. Jednocześnie dzięki bardziej płaskiej przedniej szybie z tej perspektywy nowy kabriolet wydaje się jeszcze bardziej sportowy. Wyjątkowo dynamicznie wygląda Golf Cabriolet z opcjonalnymi reflektorami bi-ksenonowymi. W tym przypadku w obudowie podwójnych reflektorów wbudowane są także światła do jazdy w dzień, składające się z 15 diod LED.
Tył nadwozia: Z trójdrzwiowego i pięciodrzwiowego Golfa przejęte zostały przyciemniane diodowe światła tylne. Tył nadwozia styliści i inżynierowie zaprojektowali od nowa. Krótka pokrywa bagażnika kabrioletu po otwarciu unosi się wysoko, umożliwiając wygodne włożenie walizek lub zakupów do bagażnika.
Sylwetka: Mocno pochylona przednia szyba, optycznie bardzo krótka pokrywa bagażnika i składany dach wkomponowany harmonijnie w sylwetkę to trzy typowe cechy stylistyczne kabrioletu. Zwartą sylwetkę i perfekcyjne proporcje nadwozia podkreślają duże drzwi ułatwiające dostęp do wnętrza. Chromowana listwa ozdobna wokół górnej krawędzi nadwozia podkreśla ekskluzywny charakter samochodu. Seryjnie Golf Cabriolet zjeżdża z taśmy montażowej zakładów Volkswagena w Osnabrück na 16-calowych obręczach ze stopu metali lekkich Atlanta i oponami 205. Jako opcja dostępne są 4 typy kół ze stopu metali lekkich (3 x 17-calowe i 1 x 18-calowe).
Wnętrze Golfa Cabriolet
Jakość materiałów wnętrza Golfa ze składanym dachem jest identyczna, jak w klasycznym modelu. Pod względem cech typowych dla wnętrz kabrioletów, Golf – podobnie jak wcześniej Eos – odróżnia się od wielu innych aut klasy kompaktowej jedną ważną cechą: rama przedniej szyby jest krótka, co potęguje wrażenie jazdy kabrioletem. Ponadto Golf Cabriolet oferuje największe, czteromiejscowe wnętrze w swojej klasie. Poczują to przede wszystkim pasażerowie siedzący z tyłu. Wielkość przestrzeni na nogi dla pasażerów tylnej kanapy jest porównywalna z Golfem hatchback.
System obsługi składanego dachu jest wbudowany w konsolę środkową między fotelem kierowcy a pasażera, podobnie jak w Eosie. Nowością jest tylna kanapa i tapicerki siedzeń. Ponadto nowy Golf Cabriolet posiada praktyczną funkcję Easy-Entry dla przednich foteli, która ułatwia zajmowanie miejsca na tylnej kanapie.
W bagażniku o pojemności 250 litrów, znajdują się praktyczne haczyki na torby oraz cięgno pozwalające odblokować oparcie tylnej kanapy. Dzięki możliwości składania tylnego oparcia, w stosunku 50:50, powstaje duży otwór między kabiną a bagażnikiem.
Bogate wyposażenie seryjne i długa lista opcji
Wyposażenie seryjne Golfa Cabriolet Nie ulega wątpliwości, że cena Golfa Cabriolet nie jest wygórowana. Jest wyższa od ceny Golfa Trendline z rozsuwanym dachem i podobnym wyposażeniem, lecz zdecydowanie niższa, niż cena większości czteroosobowych kabrioletów tej klasy. Na wyższą cenę w porównaniu z klasycznym Golfem mają wpływ wzmocnienia nadwozia oraz system składanego dachu wraz z elektrohydraulicznym napędem oraz aktywny system chroniący przed skutkami dachowania. Zatem podjęcie decyzji o zakupie kabrioletu, którym można jeździć przez cały rok, w przypadku nowego Golfa będzie łatwiejsze. Między innymi z powodu bogatego wyposażenia seryjnego.
Czteroosobowy kabriolet posiada w pełni automatyczny składany dach, automatycznie wysuwające się pałąki chroniące przed skutkami dachowania, ekstremalnie wytrzymałą ramę przedniej szyby, zestaw poduszek powietrznych, światła dzienne oraz ESP z systemem ułatwiającym ruszanie pod górę, systemem wspierającym kontrowanie kierownicą i stabilizującym przyczepę. To najważniejsze elementy dbające o bezpieczeństwo.
Podobnie jak Eosa, Passata CC, Touarega i Phaetona Volkswagen oferuje Golfa ze składanym dachem w tylko jednej linii wyposażenia. Dzięki temu już standardowa specyfikacja Golfa Cabriolet jest atrakcyjną ofertą na rynku, a szeroka gama opcji i pakietów pozwala dopasować wyposażenie do indywidualnych potrzeb.
Seryjne wyposażenie zewnętrzne: Z przodu Golf Cabriolet posiada chromowane listy na osłonie chłodnicy, z tyłu przyciemnione diodowe światła i sportowo wystylizowany zderzak. Chromowana listwa ozdobna wokół górnej krawędzi nadwozia podkreśla charakter kabrioletu. Seryjne są również szyby termoizolacyjne w zielonym odcieniu i 16-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Atlanta.Wyposażenie seryjne wnętrza i elementy funkcyjne: Do podstawowego wyposażenia wnętrza należy wiele detali, które ułatwiają i uprzyjemniają jazdę samochodem. Jest to na przykład automatyczna klimatyzacja Climatronic, dwie lampki do czytania z przodu, system ułatwiający ruszanie pod górę, kolumna kierownicy z regulacją w dwóch płaszczyznach oraz – w modelach z BlueMotion Technology – systemy Start-Stop oraz odzyskiwania energii hamowania (rekuperacja). Naturalnie każdy Golf Cabriolet posiada także elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek z pilotem oraz filtr przeciw-pyłkowy z aktywnym węglem. Seryjne są także komfortowe przednie fotele z regulacją wysokości pokryte tkaniną Scout, chromowane aplikacje na przyciskach elektrycznego otwierania okien, ozdobne chromowane pierścienie wokół zegarów i nadmuchów wentylacji, system Easy-Entry ułatwiający wsiadanie na tylną kanapę czy doskonale leżąca w dłoniach trójramienna kierownica obszyta skórą. Ponadto schowek w desce rozdzielczej po stronie pasażera jest chłodzony, a oparcie tylnej kanapy składane i dzielone w stosunku 50:50.
Seryjnie montowane jest także radio z odtwarzaczem płyt kompaktowych RCD 210 z 4 głośnikami.
Wyposażenie dodatkowe Golfa Cabriolet
Dla Golfa Cabriolet dostępnych jest 7 wstępnie skonfigurowanych pakietów, bardziej korzystnych cenowo, niż zestawienie tych samych elementów pojedynczo. Są to pakiety Design & Style, Performance, Komfort, Technika, Czujnik deszczu, Lusterka oraz Pakiet 990.
Design & Style jest pierwszym stopniem pozwalającym na nadanie kabrioletowi Volkswagena bardziej ekskluzywnych i sportowych cech. Natomiast Performance obejmuje wszystkie elementy pakietu Design & Style, a ponadto wiele innych detali (na przykład skórzaną tapicerkę).
Pakiet Design & Style: Osoby, które zdecydują się na Design & Style otrzymają między innymi sportowe fotele z tapicerką z Alcantary (środkowe części siedzeń) i tkaniny o deseniu Catch Up (boki siedzeń) z podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa dla kierowcy i pasażera z przodu oraz kieszeniami w oparciach przednich foteli, trójramienną kierownicę obszytą skórą Cool-Leather (mniej nagrzewa się pod wpływem słońca), sportowe nakładki na pedały wykonane ze stali nierdzewnej, chromowany pierścień przy pokrętle świateł, chromowane aplikacje w przełącznikach regulacji lusterek zewnętrznych, listwy dekoracyjne Black Strip.
Pakiet Performance:Pakiet Performance obejmuje oprócz elementów z pakietu Design & Style także skórzaną tapicerkę Vienna (Cool-Leather) wraz z ogrzewanymi fotelami, czujnik deszczu i automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne, chromowane elementy na zewnątrz oraz bi-ksenonowe reflektory z diodowymi światłami dziennymi, funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów i statycznego doświetlania pobocza z funkcją automatycznego włączania świateł po zmierzchu lub w niekorzystnych warunkach atmosferycznych oraz z funkcją Leaving/Coming home, diodowe oświetlenie tablicy rejestracyjnej i reflektory przeciwmgielne otoczone chromo-wanymi pierścieniami.
Pakiet Komfort: Osłona przeciwwiatrowa tzw. windshot, podłokietnik przedni ze schowkiem i gniazdem 12V oraz ze schowkiem dostępnym z tylnych siedzeń, dodatkowe gniazdo 12V w bagażniku, a także tempomat to elementy należące do pakietu Komfort.
Pakiet Technika: Pakiet Technika obejmuje czujnik deszczu, automatycznie przyciemniane wewnętrzne lusterko, doświetlanie przestrzeni wokół nóg, funkcję automatycznego włączania świateł po zmierzchu z funkcją Leaving/Coming home oraz automatyczny włącznik świateł drogowych Light Assist (samoczynnie zmienia światła z mijania na drogowe, po przekroczeniu prędkości 60 km/h jeżeli nie ma ryzyka oślepienia innych uczestników ruchu). Pakiet Technika jest połączony z Park Pilotem (czujniki parkowania) i pakietem Czujnik deszczu.
Pakiet Czujnik deszczu: Klienci mogą niezależnie zamówić pakiet z czujnikiem deszczu, automatycznie przyciemnianym wewnętrznym lusterkiem, oświetleniem w obszarze wokół nóg i funkcją automatycznego włączania świateł z Leaving/Coming home.
Pakiet Lusterka: Ten pakiet zawiera Czujnik deszczu rozszerzony o elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, prawe lusterko obniżające się automatycznie przy cofaniu oraz oświetlenie otoczenia samochodu.
Pakiet 990: Oferowany dla wielu modeli Volkswagena w Polsce bardzo popularny Pakiet 990 zawiera wiele elementów wyposażenia opcjonalnego za które klient płaci zaledwie część ceny. W jego skład wchodzą: radio RCD 310 z ośmioma głośnikami, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, alarm z dozorem wnętrza i czujnikiem przechyłu, automatycznie obniżane lusterko zewnętrzne przy włączonym biegu wstecznym oraz Pakiet Zimowy (ogrzewane przednie fotele, spryskiwacze reflektorów, ogrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej oraz kontrolka poziomu płynu spryskiwaczy).
17- i 18-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich: Volkswagen oferuje dla Golfa Cabriolet trzy modele 17” felg ze stopu metali lekkich: Seattle (5 podwójnych ramion), Porto (10 ramion) i Salamanca (10 ramion). 18-calowe obręcze - wzór Charleston (5 podwójnych ramion) charakteryzują się lakierowanym na czarno wnętrzem obręczy koła. Wszystkie 17-calowe felgi ze stopu metali lekkich seryjnie posiadają opony w rozmiarze 225, a także śruby zabezpieczające przed kradzieżą.
Pojedyncze elementy: Elementy wchodzące w skład pakietów są dostępne także oddzielnie. Wśród opcji są tutaj systemy ułatwiające parkowanie ¬ Park Pilot (czujniki parkowania przednie i tylne), sportowe zawieszenie (obniżone o 15 mm), multifunkcyjna kierownica, gniazdo MEDIA-IN (złącze USB lub I-Pod), radio z odtwarzaczem CD - RCD 310 lub radio z odtwarzaczem CD i nawigacją RNS 315 (z napędem CD, ekranem dotykowym 5”, czytnikiem kart SD) lub RNS 510 (z napędem DVD, twardym dyskiem 30 GB, ekranem dotykowym 6,5”, funkcją wyświetlania znaków drogowych i czytnikiem kart SD), a także trzy różne instalacje przygotowane do komunikacji z telefonem komórkowym (Start, Plus, Premium).
Kolory i warianty siedzeń
Lakiery: Kupujący Golfa Cabriolet mogą w momencie wprowadzania na rynek wybrać jeden z 9 kolorów lakieru. Podstawowym jest lakier uniwersalny Pure White. Dostępnych jest także 7 opcjonalnych lakierów metalicznych: Dark Purple, Shark Blue, Sunset Red, Reflexsilber, Tungsten Silver, United Grey i Night Blue oraz jeden lakier perłowy Deep Black.
Tapicerki siedzeń: Różne tapicerki siedzeń nawiązują do kolorów nadwozia. Seryjnie Cabriolet posiada tapicerkę z tkaniny Scout w kolorze czarnym Titan. Jako wyposażenie dodatkowe oferowane są tapicerki Scout/Merlin w kolorach czarnym Titan i popielatym Perl, w których boki siedzeń pokryte są tkaniną o deseniu Merlin, a siedziska i oparcia strukturalną tkaniną Scout.
W przypadku wyboru pakietu Design & Style otrzymamy siedzenia sportowe pokryte Alcantarą i tkaniną (deseń Catch Up) w kolorze czarnym Titan lub zestawieniu Titan/Sunset Red. W tym przypadku boki siedzeń pokryte są tkaniną Catch Up (przy Sunset Red ozdobne szwy są czerwone).
Opcjonalnie lub w połączeniu z pakietem Performance Golf Cabriolet oferuje tapicerkę skórzaną Vienna Cool-Leather oraz sportowe przednie fotele. Skóra jest dostępna w 4 odcieniach: truflowym, czarnym, Ceramique lub czerwonym.
Silniki - 4 jednostki benzynowe (TSI) i 2 wysokoprężne (TDI):
Golf Cabriolet może być napędzany jednym z sześciu silników z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o mocy od 105 KM do 210 KM. Dla 4 silników dostępne są nowoczesne przekładnie dwusprzęgłowe DSG. Jeden silnik benzynowy (TSI) i oba silniki wysokoprężne (TDI) będzie można zamówić z oszczędzającym paliwo pakietem BlueMotion Technolgy (systemy Start-Stop i odzyskiwania energii podczas hamowania). Jak efektywnie nowy Volkswagen Golf Cabriolet obchodzi się z paliwem świadczy wersja z silnikiem wysokoprężnym 1.6 TDI o mocy 105 KM i BlueMotion Technology: zużywa on średnio tylko 4,4 l/100 km paliwa (emisje CO2: 117 g/km).
Zestawienie wersji napędu
- 1.2 TSI – 77 kW/105 KM (przekładnia 6-biegowa)
- 1.4 TSI – 90 kW/122 KM (przekładnia 6-biegowa, opcjonalnie 7-biegowa DSG)
- 1.4 TSI – 118 kW/160 KM (przekładnia 6-biegowa, opcjonalnie 7-biegowa DSG)
- 2.0 TSI – 155 kW/210 KM (6-biegowa DSG)
- 1.6 TDI – 77 kW/105 KM (przekładnia 5-biegowa)
- 2.0 TDI – 103 kW/140 KM (przekładnia 6-biegowa, opcjonalnie 6-biegowa DSG)
Silniki benzynowe w szczegółach
1.2 TSI o mocy 77 kW/105 KM: ten czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem swoją pojemnością 1.197 cm3 realizuje założenia filozofii downsizingu, co oznacza maksymalną moc przy minimalnym spalaniu. Jako opcja ta wersja Golfa Cabriolet dostępna jest także z pakietem BlueMotion Technology. Kabriolet z silnikiem o mocy 77 kW/105 KM rozpędza się do 100 km/h w 11,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 188 km/h. Przy takich osiągach wartości spalania i emisji wyznaczają standardy nawet wśród klasycznych, zamkniętych samochodów: 5,9 l/100 km (139 g/km CO2) w wersji standardowej i 5,7 l/100 km i 132 g/km CO2 z BlueMotion Technology. Swoją najwyższą moc silnik 1.2 TSI osiąga przy 5.000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 175 Nm jest dostępny między 1.500 a 4.000 obr./min. 1.2 TSI jest dostarczany seryjnie w połączeniu z 6-biegową przekładnią manualną.
1.4 TSI o mocy 90 kW/122 KM: Kolejnym pod względem mocy silnikiem w nowym Golfie Cabriolet jest efektywny, 1,4-litrowy TSI o mocy 90 kW/122 KM (przy 5.000 obr./min). Opcjonalnie silnik ten można połączyć z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Obie wersje pojawią się jesienią. Czterocylindrowa jednostka rozwija maksymalny moment obrotowy 200 Nm między 1.500 a 4.000 obr./min.
Ze średnim zużyciem paliwa 6,4 l/100 km (149 g/km CO2) Golf Cabriolet z tym z silnikiem jest jednym z najoszczędniejszych aut w swojej klasie mocy. Silnik TSI 122 KM pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 197 km/h. Klasyczny sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 10,5 sekundy. Osiągi jezdne wersji z DSG są identyczne, lecz średnie zużycie paliwa spada do 6,3 l/100 km (147 g/km CO2).
1.4 TSI o mocy 118 kW/160 KM: Ten podwójnie doładowany przez turbosprężarkę i kompresor (Twincharger), dysponuje mocą 118 kW/160 KM (przy 5.800 obr./min), może być również połączony z 7-biegową DSG i jest tak samo oszczędny, jak mniejszy 1.4 TSI. Średnie spalanie z manualną skrzynią biegów wynosi 6,4 l/100 km (150 g/km CO2), przy DSG spalanie jest mniejsze i wynosi 6,3 l/100 km (148 g/km CO2). TSI rozwija maksymalny moment obrotowy 240 Nm między 1.500 a 4.500 obr./min. Golf Cabriolet z tym silnikiem i z obiema wersjami przekładni przyspiesza do 100 km/h w 8,4 sekundy a jego prędkość maksymalna wynosi 216 km/h.
2.0 TSI o mocy 155 kW/210 KM: Najmocniejszy Golf Cabriolet napędzany jest silnikiem TSI o mocy 155 kW/210 KM (od 5.300 obr./min). Moc jest w tym przypadku przenoszona seryjnie na przednie koła przez 6-biegową DSG. Mimo tak wysokiej mocy silnik jest bardzo oszczędny: na przejechanie 100 kilometrów wystarcza mu 7,5 litra (175 g/km CO2). Prędkość maksymalna to aż 235 km/h a przyspieszenie Golfa Cabriolet 2.0 TSI do 100 km/h trwa 7,3 sekundy.
Silniki wysokoprężne w szczegółach
1.6 TDI o mocy 77 kW/105 KM: Podstawowym silnikiem w ofercie TDI Common Rail jest czterocylindrowy silnik 1.6 o mocy 77 kW/105 KM (4.400 obr./min) z maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm (1.500 do 2.500 obr./min). Opcjonalnie istnieje możliwość wyposażenia tej wersji w pakiet BlueMotion Technology (system Start- Stop i rekuperacja). Średnie spalanie Golfa Cabriolet 1.6 TDI z BlueMotion Technology wynosi jedynie 4,4 l/100 km (117 g/km CO2). Odpowiednie wartości bez BMT: 4,8 l/100 km i 125 g/km CO2. W każdym przypadku Golf Cabriolet 1.6 TDI jest najoszczędniejszym kabrioletem Volkswagena w historii. Obie wersje rozpędzają się do 100 km/h w 12,1 sekundy i osiągają maksymalna prędkość 188 km/h.
2.0 TDI o mocy 103 kW/140 KM: Najmocniejszym TDI Com-mon Rail w Golfie Cabriolet jest czterocylindrowy silnik o pojemności 1.968 cm3 i mocy 103 kW/140 KM (przy 4.200 obr./min). Ten TDI jest seryjnie łączony z pakietem BlueMotion Technology. Opcjonalnie ten wariant silnika zostanie wprowadzony jesienią i będzie dostępny z 6-biegową DSG.
Już od 1.750 obr./min jednostka ta rozwija swój maksymalny moment obrotowy 320 Nm (do 2.500 obr./min). Dzięki tym wartościom czterocylindrowy silnik przyspiesza Golfa Cabriolet do 100 km/h w zaledwie 9,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 207 km/h. Dla wersji DSG prędkość maksymalna jest nieco niższa: 205 km/h. Zgodnie z oczekiwaniami także średnie zużycie paliwa Golfa Cabriolet 2.0 TDI jest niskie: 4,5 l/100 km z manualną skrzynią biegów,5,1 litra w wersji z DSG. Odpowiednie wartości emisji CO2 wynoszą 119 g/km i 134 g/km (DSG).
BlueMotion Technology w szczegółach
System Start-Stop: Kierowca zatrzymując samochód, przełącza dźwignię zmiany biegów na luz i zdejmuje nogę ze sprzęgła (przy skrzyni DSG wystarczy trzymać wciśnięty pedał hamulca). W tym momencie silnik wyłączy się. Na wyświetlaczu komputera pokładowego wyświetlona zostanie informacja „Start (A) Stop”. Gdy tylko kierowca wciśnie sprzęgło (przy DSG - zdejmuje nogę z hamulca), silnik uruchomi się, a informacja „Start (A) Stop” zgaśnie. Wystarczy teraz włączyć bieg i ruszyć. Dzięki systemowi Start – Stop zużycie paliwa zmniejsza się nawet o 0,2 l/100 km.
W porównaniu z samochodami bez systemu Start-Stop modele BlueMotion Technology mają dodatkowy moduł zarządzania energią (do rejestrowania aktualnego stanu naładowania akumulatora), rozrusznik przystosowany do częstego uruchamiania, układ gwarantujący stabilność napięcia wewnętrznej instalacji elektrycznej oraz wyjątkowo odporny na cykle ładowania i rozładowywania akumulator.
Rekuperacja: Rekuperacja pomaga możliwie optymalnie wykorzystać energię zużywaną podczas jazdy. Przy hamowaniu i toczeniu się, czyli zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu lub hamuje, zwiększane jest napięcie prądnicy (alternatora) wykorzystywane do intensywnego ładowania akumulatora. Dzięki takiemu sterowaniu prądnicą w zależności od stopnia sprawności silnika i w ten sposób zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi napięcie prądnicy – na przykład przy przyspieszaniu lub stałym utrzymywaniu żądanej prędkości – może być obniżone. Możliwe jest nawet całkowite odłączenie alternatora, co odciąża silnik i zmniejsza zużycie paliwa. Ponadto zawsze optymalnie naładowany akumulator zasila instalację elektryczną wystarczająca ilością energii także pod-czas faz z silnikiem wyłączonym przez system Start-Stop (na przykład na czerwonym świetle). Aby wykorzystywać rekuperację, potrzebne jest specjalne oprogramowanie dla systemu zarządzania energią oraz zmodyfikowane oprogramowanie modułu sterowania silnika.
6- i 7-biegowa DSG
Poza TSI i TDI o mocy 77 kW/105 KM wszystkie silniki nowego Golfa Cabriolet można połączyć z dwusprzęgłową przekładnią (DSG). Zależnie od momentu obrotowego silnika jest to 6-biegowa lub 7-biegowa DSG. Obie wersje charakteryzuje maksymalna oszczędność i dynamika zmiany przełożenia, której w takiej formie nie udało się dotychczas osiągnąć. Oprócz liczby biegów obie przekładnie różnią się pod względem technicznym między innymi rodzajem sprzęgieł. Podczas gdy w 7-biegowej DSG stosowane są dwa sprzęgła suche, podwójne sprzęgło 6-biegowej DSG pracuje w kąpieli olejowej. Obie przekładnie mają większy potencjał pozwalający zredukować spalanie, a tym samym emisję CO2, niż jakakolwiek inna przekładnia automatyczna. W porównaniu z przekładnią automatyczną ze sprzęgłem hydrokinetycznym, w zależności od silnika, oszczędność może wynieść nawet dwadzieścia procent.
Historia pierwszego Golfa Cabriolet
Prawie nikt nie wie, że pierwszy prototyp Golfa Cabriolet nie miał pałąka zabezpieczającego przed skutkami dachowania, tak jak nowy Golf Cabriolet. To dobry powód, aby cofnąć się na krótko w przeszłość i przyjrzeć się pierwszemu prototypowi z lat 70-tych. Powstał on w firmie Karmann, w Osnabrück. Dzisiaj zakład ten jest własnością Volkswagena. Jak wszystkie generacje wcześniej, także nowy Golf Cabriolet jest budowany w Osnabrück.
Wróćmy do początków: W 1974 roku Golf spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem, w 1976 roku paleta modeli została rozszerzona o legendarnego GTI oraz nowoczesnego jak na tamte czasy diesla. Jeszcze w tym samym roku okazało się, że Golf przepuści atak także na ostatni bastion Garbusa – na wersję Cabriolet. „Zaraz po pojawieniu się Golfa, Karmann w porozumieniu z Volkswagenem rozpoczął pracę nad prototypem kabrioletu. Równocześnie w Volkswagenie rozpoczęły się testy” – przypomina sobie Anton Konrad, w tamtych latach szef biura prasowego Volkswagena. Kabriolet na bazie kompaktowego auta? I to w sytuacji, gdy segment pozbawionych dachu czteroosobowych samochodów od końca lat 60-tych w Europie w zasadzie nie istniał? To nie było ryzykowne posunięcie, lecz logiczna konsekwencja, sądzi Klaus Bischoff, aktualny szef designu marki Volkswagen: „Tylko najlepsze modele, które wybijają się z tłumu, nadają się, by być bazą dla kabrioletu. I dlatego Golf I - wtedy najbardziej charakterystyczny model Volkswagena – miał siłę, aby przywrócić segment kabrioletów do życia.”
W grudniu 1976 roku w zakładach Karmanna powstał pierwszy prototyp samochodu, który miał podołać temu zadaniu. Kabriolet w kolorze białym Atlas posiadał kanciastą pokrywę bagażnika z modelu Limousine, słynny narożnik słupka C zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro, designera pierwszego Golfa. „Także przednia szyba i trójkątne okna zostały przejęte z modelu podstawowego, inaczej niż przy Garbusie w wersji cabrio. Założeniem było, aby Golf Cabriolet był dostępny w atrakcyjnej cenie” – wyjaśnia Rüdiger Folten, od 1973 roku w zespole stylistów Volkswagena. Prototyp A1C ( jak go wewnętrznie nazywano) bez stałego dachu, miał wszystkie główne cechy charakterystyczne Golfa.
Konstrukcja dachu składała się wyjątkowo płasko na krótkim tyle nadwozia. Wprawdzie cena wykonania takiej konstrukcji była tak wysoka, że dała się usprawiedliwić jedynie faktem, iż był to prototyp. Duża szklana szyba była zamocowana zawiasami na dolnej krawędzi i przy otwieraniu dachu po prostu podnosiło się ją. Tylne boczne okna można było całkowicie wpuścić w boki nadwozia, a ich srebrna rama sprawiała, że nawet w stanie podniesionym wyglądały bardzo dobrze. Ale to tylko drobiazgi biorąc pod uwagę fakt, że prototyp nie posiadał elementu, któremu późniejszy model seryjny zawdzięczał swoją potoczną nazwę „koszyka na truskawki”, mianowicie pałąka.
A jak pałąk chroniący przed skutkami dachowania wkradł się do późniejszego modelu seryjnego? Anton Konrad odpowiada: „W tamtych czasach bezpieczeństwo samochodu było w Volkswagenie bardzo ważnym tematem. Nasz ówczesny Członek Zarządu ds. Rozwoju, prof. Ernst Fiala zyskał później miano „papieża bezpieczeństwa”. Upierał się, że pałąk musi być. Było to związane także z perspektywą nowych przepisów, jakie miały zostać wprowadzone w USA.”
Pozbawiony pałąka prototyp krył w sobie ciekawą tajemnicę: Za tylnym poszyciem bocznym schowane były grube gwinty, do których można było przykręcić pałąk chroniący przed skutkami dachowania. Zatem od samego początku eksperymentowano z dwoma wersjami. I w końcu wygrał zmodyfikowany wariant z pałąkiem. Gdy w czerwcu 1979 roku pierwsze modele seryjne zjechały z taśm montażowych w Osnabrück, Golf Cabriolet wyglądał jak odlana w całości bryła: posiadał starannie wykonaną, a jednak niezbyt skomplikowaną konstrukcję składanego dachu z 5 warstwami materiału, skośny, tworzący gładką powierzchnię tył i oferował przyjemność jazdy bez dachu dla czterech osób za całkiem przyzwoitą cenę.
Równocześnie przez około 6 miesięcy Karmann nadal budował Garbusa Cabrio, ponieważ gdy pojawiła się wiadomość o jego szybkim końcu, zamówienia zaczęły napływać ze wszystkich stron. „Wielbiciele Garbusa zebrali się nawet na żałobnym spotkaniu w Wolfsburgu” – opowiada Anton Konrad. Na demonstrantów czekało stoisko z kiełbaskami zamiast służb ochrony zakładu, a rzecznik fanów Garbusa został zaproszony na jazdę próbną Golfem Cabriolet. Rezultat: „Rzecznik zdziwił się, jak bardzo Golf wyprzedza pod względem technicznym ich ukochanego Garbusa”.
Ciąg dalszy historii: Wyprodukowany w 388.522 egzemplarzach Golf I Cabriolet osiągnął światowy sukces. W momencie jego zastąpienia przez Golfa III Cabriolet (1993) podjęta została ponownie dyskusja o pałąku chroniącym przed skutkami dachowania. Faktem jest, że „pałąk” już dawno zmienił się z elementu, który przeszkadzał, w element decydujący o stylistyce. Pozbawiony pałąka prototyp pozostał tylko w sferze wyobraźni. Ale tylko do 1 marca 2011 roku. Tego dnia Volkswagen zaprezentował na Genewskim Salonie Samochodowym nowego Golfa Cabriolet – dzięki automatycznie wysuwającym się zabezpieczeniom – pozbawionego pałąka. I w ten sposób, po 35 latach, pierwszy, odstawiony do lamusa biały prototyp wrócił poniekąd do łask.