Nowy Volkswagen Golf Cabrio w Genewie
Podczas Genewskiego Salonu Samochodowego Volkswagen prezentuje pierwszy zwiastun lata: nowego Golfa Cabrio. To czteroosobowe auto ma stylowy miękki dach, który jest seryjnie otwierany i zamykany elektrohydraulicznie.
Otwarcie dachu, także podczas jazdy z prędkością do 30 km/h, zajmuje tylko 9,5 sekundy. Po zamknięciu dachu ten Volkswagen należy do najcichszych kabrioletów. Jak każdy Golf, także Cabrio jest odzwierciedleniem najwyższej jakości i bezpieczeństwa. Automatycznie wysuwający się pałąk zabezpieczający pasażerów w przypadku dachowania, przednie poduszki powietrzne, poduszka chroniąca kolana kierowcy i ESP należą do wyposażenia seryjnego. Ponadto Golf Cabrio ma najbardziej przestronne wnętrze w swojej klasie oraz - dzięki konstrukcji jego miękkiego dachu - pełnowymiarowy bagażnik nawet przy złożonym dachu (250 litrów).
Cabrio spalające 4,4 litra paliwa: Idealnie do jazdy Golfem Cabrio nadaje się sześć silników z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o mocy od 105 KM do 210 KM. Przyjemność sprawiają także szybko i oszczędnie pracujące nowoczesne dwusprzęgłowe przekładnie (DSG), dostępne dla czterech silników. Trzy jednostki benzynowe (TSI) i jedna wysokoprężna (TDI) będą oferowane z oszczędnymi rozwiązaniami BlueMotion Technologies. Jak efektywnie nowy Volkswagen obchodzi się z paliwem mogą świadczyć wartości spalania Golfa Cabrio z silnikiem wysokoprężnym 1.6 TDI 105 KM i BlueMotion Technology: Zużywa on średnio tylko 4,4 l/100 km (emisja CO2 117 g/km).
Poniżej zestawienie wszystkich wersji napędu debiutujących w 2011 roku:
1.2 TSI – 77 kW/105 KM (6-biegowa przekładnia)
1.4 TSI – 90 kW/122 KM (6-biegowa przekładnia, opcjonalnie 7-biegowa DSG)
1.4 TSI – 118 kW/160 KM (6-biegowa przekładnia, opcjonalnie 7-biegowa DSG)
2.0 TSI – 155 kW/210 KM (6-biegowa DSG)
1.6 TDI – 77 kW/105 KM (5-biegowa przekładnia)
2.0 TDI – 103 kW/140 KM (6-biegowa przekładnia, opcjonalnie 6-biegowa DSG)
Jeden z najpopularniejszych kabrioletów na świecie: Samochody z otwartym dachem nigdy nie były w Volkswagenie modelami niszowymi. Już Garbus Cabrio, chyba najbardziej ponadklasowy samochód na świecie, został sprzedany w ilości ponad 330.000 egzemplarzy stając się autem kultowym. Na jego następcę – Golfa Cabrio – zdecydowało się ponad 684.000 kierowców. Potem zadebiutowały New Beetle Cabrio i Eos. Oba szybko stały się bestsellerami, które w krótkim czasie przekroczyły granicę stu tysięcy sprzedanych sztuk. Z około 1,42 miliona sprzedanych samochodów z otwartym nadwoziem Volkswagen należy do największych producentów kabrioletów na świecie.
Cabrio z innowacyjnym, supernowoczesnym nadwoziem: Dotychczas wszystkie generacje Golfa Cabrio miały stały pałąk zabezpieczający przed skutkami dachowania. Musiało tak być, ponieważ gdy pod koniec lat 80-tych pojawiły się pierwsze wysuwające się osłony, ze względu na swoją cenę absolutnie nie nadawały się do popularnych, niedrogich samochodów w klasie Golfa. Zmieniło się to, gdy Volkswagen w 2003 roku zaprezentował New Beetle Cabrio z pałąkiem wysuwającym się zza tylnej kanapy. System został zaadaptowany do Eosa, a teraz, w kolejnej wersji, chroni także pasażerów Golfa Cabrio.
Dzięki wysuwającemu się błyskawicznie pałąkowi chroniącemu pasażerów w przypadku dachowania, wzmocnionej ramie przedniej szyby oraz licznym innym modyfikacjom struktury (podłoga, boki, belki poprzeczne, drzwi) nadwozie Golfa Cabrio gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo na wszystkich miejscach siedzących. Dzięki licznym wzmocnieniom mierzący 4,25 metra długości, 1,78 metra szerokości i 1,42 metra wysokości (z rozłożonym dachem) kabriolet jest również ekstremalnie sztywny na skręcanie.
Część tych wzmocnień widać, gdy Golf Cabrio i klasyczny Golf hatchback staną obok siebie na podnośniku. Widoczne są wtedy znaczne różnice w podłodze. Z przodu kabriolet ma aluminiową osłonę silnika, która razem ze swoimi mocowaniami dodatkowo zwiększa sztywność. Ponadto łoże silnika działające jako tłumik drgań wprowadza całkowity spokój do przedniej części pojazdu. Dwa boczne wzmocnienia w obrębie progów oraz po dwie przekątne belki z przodu i z tyłu, a także wzmocnione powiązanie ramy pomocniczej z tyłu to kolejne elementy zwiększające sztywność i znacznie redukujące drgania własne nadwozia.
Współczynnik statycznej sztywności skrętnej osiąga ponad 13.500 niutonometrów na stopień, pierwsza częstotliwość wywołująca drgania skrętne leży powyżej 17,5 Hz, co jest doskonałą wartością dla kabrioletu. Taka sztywność, między innymi stanowiąca podstawę optymalnej stabilności i komfortu jazdy, jest wyraźnie odczuwalna przez pasażerów i kierowcę.
Miękki dach z najlepszymi właściwościami akustycznymi: Golf Cabrio jest bardzo cichy. Tę komfortową ciszę zawdzięcza między innymi znacznie udoskonalonemu, miękkiemu dachowi oraz nowym uszczelkom szyb i drzwi. Jako szczególnie dokuczające odbierane są odgłosy wiatru w zakresie wysokich częstotliwości powyżej 5.000 Hz, ponieważ utrudniają one rozmowy w czasie jazdy (współczynnik artykulacji). Volkswagen bardzo dokładnie zbadał ten współczynnik i porównał wyniki z innymi pojazdami: wśród samochodów z otwartym nadwoziem Golf Cabrio wyznacza nowe standardy w dziedzinie akustyki wnętrza.
Miękki dach składa się ze stelażu i powłoki zewnętrznej. Widać w nim typową dla Volkswagena perfekcję. Konstruktorzy tak zaprojektowali łączące szwy podłużne materiału zewnętrznego (części środkowej i dwóch części bocznych), aby służyły jako dodatkowe rynienki dla wody. W miękki dach wbudowana została ogrzewana tylna szyba. Górna część segmentu dachu, przylegająca bezpośrednio do ramy przedniej szyby przy rozłożonym dachu przykrywa komorę, w której się on chowa po złożeniu. Można było zatem zrezygnować z dodatkowej pokrywy schowka. W rezultacie napędzany elektrohydraulicznie dach (seryjny) otwiera się szybciej (9,5 sekundy) i nie musi chować się tak głęboko, dzięki czemu bagażnik jest większy.
Dach jest obsługiwany podobnie jak w Eosie – centralnym przełącznikiem na konsoli środkowej. Można go zamykać i otwierać także podczas jazdy z prędkością do 30 km/h.
Golf Cabrio – współczesny design: Design Golfa Cabrio jest w większości podobny do jego trzydrzwiowego krewniaka, jednak ze względu na nowy tył, bardziej płaską linię dachu i mocniej pochyloną ramę przedniej szyby, wykazuje równie dużą wyjątkowość, jak to było w przypadku wcześniejszych wersji kabrioletów.
Dzięki bardziej płaskiej przedniej szybie Golf Cabrio wygląda jeszcze bardziej sportowo. W modelu wyposażonym w opcjonalne reflektory bi-ksenonowe, wprowadzone w tej formie po raz pierwszy w Golfie GTI, wrażenie dynamiki jeszcze bardziej się potęguje.
Z Golfa GTI pochodzą także diodowe światła tylne. Klapa bagażnika kabrioletu sięga głęboko do zderzaka i po otwarciu podnosi się wysoko w górę, aby można było wygodnie włożyć torby czy zakupy. W ścianach bocznych 250-litrowego bagażnika znajdują się praktyczne haczyki, a bezpośrednio obok nich blokady zwalniające dzielone w stosunku 50:50 oparcie tylnej kanapy. Przy złożonej tylnej kanapie dzięki dużemu otworowi (52 x 38 centymetrów) powstaje dodatkowe miejsce na bagaż. Między dolną krawędzią dachu, a pokrywą bagażnika znajduje się elegancka, chromowana listwa, tworząca optyczny kontrast. Listwa ta poprowadzona jest aż do słupków A.
Sylwetka: Patrząc z boku szczególnie rzucają się w oczy trzy cechy stylistyczne kabrioletu: mocno pochylona przednia szyba, optycznie skrócona pokrywa bagażnika oraz dach zintegrowany w linię sylwetki. Przy otwartym miękkim dachu Golf Cabrio jest elegancko wydłużony. Po rozłożeniu dachu zwarte linie w strefie słupka C i bagażnika przyjmują charakterystyczne cechy poprzednika, przenoszą go do dzisiejszych czasów, interpretując po dziesięciu latach jego linie na nowo.
Wnętrze jak w znacznie droższym kabriolecie: Naturalnie we wnętrzu jakość materiałów Golfa z otwartym nadwoziem w niczym nie ustępuje jakości klasycznego Golfa. Podobnie jak wcześniej w New Beetle i Eosie, rama przedniej szyby jest krótka, co zwiększa niepowtarzalne poczucie jazdy z otwartym dachem. Ponadto Golf Cabrio ma najdłuższe wnętrze w swojej klasie. Zauważą to przede wszystkim pasażerowie siedzący z tyłu, którzy mają do dyspozycji efektywną odległość między oparciem kanapy a przednimi fotelami o długości 833 milimetrów.
Nowością jest system aktywacji składanego dachu umieszczony na konsoli środkowej między fotelem kierowcy i pasażera oraz tylna kanapa i materiały tapicerki siedzeń. Seryjnie Golf Cabrio posiada praktyczną funkcję Easy-Entry dla przednich siedzeń, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom siedzącym z tyłu.
Wyposażenie seryjne i dodatkowe: Golf Cabrio – podobnie jak Eos – oferowany jest w jednej wersji wyposażenia, którą można zindywidualizować różnymi pakietami i pojedynczymi elementami opcjonalnymi. Już wersja podstawowa Golfa Cabrio jest bardzo dobrze wyposażona, seryjnie posiada takie systemy bezpieczeństwa jak aktywna ochrona w przypadku dachowania, światła do jazdy w dzień, poduszki powietrze specjalnie przystosowane do zastosowania w kabriolecie oraz ESP najnowszej generacji. Na zewnątrz do wyposażenia należą przyciemniane diodowe światła tylne, 16-calowe koła z oponami 205, chromowane listwy w osłonie chłodnicy oraz obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze nadwozia. We wnętrzu i w dziedzinie funkcjonalności każdy Golf Cabrio posiada w pełni automatycznie otwierany i zamykany dach, klimatyzację, komfortowe przednie fotele z regulacją wysokości, elektrycznie otwierane okna i aplikacje chrom matt.
Osoby, które chcą nadać swojemu Golfowi Cabrio więcej indywidualnych cech, mogą wybrać pakiet Performance lub Design & Style. Oba pakiety połączone są z obręczami kół ze stopu metali lekkich.
Design & Style: Klienci, którzy zdecydują się na pakiet Design & Style otrzymają sportowe siedzenia z nowym pokryciem z Alcantary i z bokami z tkaniny, kierownicę obszytą skórą, pedały ze stali nierdzewnej, aplikacje z czarnego aluminium z chromowaną krawędzią oraz przełączniki świateł i regulacji lusterek zewnętrznych również uszlachetnione chromem.
Performance: Pakiet Performance obejmuje wszystkie elementy Design & Style oprócz sportowych foteli. Ponadto Golf w tej wersji posiada skórzaną tapicerkę Vienna, radio RCD 310, tekstylne dywaniki, pakiet „Światła i widoczność“ (między innymi z czujnikiem deszczu i automatycznie przyciemnianym lusterkiem wewnętrznym), kolejne chromowane detale na zewnątrz oraz bi-ksenonowe reflektory z diodowymi światłami dziennymi.
Pakiety Komfort i Technika: Można wybrać również dodatkowo pakiety Komfort i Technika. Pakiet Komfort obejmuje przegrodę przeciwwiatrową, tempomat, środkowy podłokietnik z przodu i 12-woltowe gniazdko w bagażniku.
Pakiet Technika rozszerza wyposażenie o czujniki parkowania, asystenta świateł drogowych Light Assist, komputer pokładowy Plus oraz pakiet „Światła i widoczność“.
Do nowego Golfa Cabrio dostępne są prawie wszystkie elementy wyposażenia oferowane dla klasycznego Golfa z zamkniętym nadwoziem. W przygotowaniu są ponadto wyjątkowo szlachetne elementy wyposażenia Exclusive, jakie Volkswagen R GmbH przygotował dla innych Volkswagenów. Jedyne, czego nie będzie można zamówić, to rozsuwany szklany dach.