Nowy SEAT Ibiza - dynamiczny i innowacyjny
Oto nowa generacja udanego modelu hiszpańskiej marki. Nowy SEAT Ibiza chwyta za serce młodzieńczą, emocjonalną sylwetką i dużą dawką przyjemności z jazdy, przemawiając do rozsądku innowacyjnymi technologiami oraz dalszą poprawą funkcjonalności i jakości.
W ofercie gamy modeli nowej Ibizy każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie: od kompaktowej i sportowej trzydrzwiowej Ibizy SC poprzez dynamiczną i funkcjonalną odmianę pięciodrzwiową aż do praktycznego i eleganckiego kombi ST; od Ibizy E-Ecomotive z wyjątkowo wydajną jednostką napędową emitującą tylko 89 gramów CO2 na kilometr do na wskroś sportowej Ibizy FR z silnikiem o mocy 110 kW (150 KM). Wszystkie wersje wyróżniają się jednak dwoma wspólnymi atutami: bardzo wysoką jakością wykonania i znakomitym stosunkiem ceny do wartości. Rynkową premierę nowej Ibizy zaplanowano na wiosnę 2012 roku.
Ibiza jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli w swoim segmencie w całej Europie. Już ponad 500 000 osób zdecydowało się na jeden z egzemplarzy tego sportowego modelu hiszpańskiej marki. Średnia wieku nabywców Ibizy jest najniższa w tej kategorii rynku. Wzornictwo od dawna jest jednym z największych atutów Ibizy. Klienci podają go jako najważniejszy powód zakupu. Wiele wskazuje na to, że nie inaczej będzie w przyszłości. Nowa Ibiza z nowoczesnym, odświeżonym i optymistycznym wyglądem jest ważnym krokiem w rozwoju stylistycznego wizerunku SEAT a i zapowiedzią estetyki, w jakiej będą utrzymane przyszłe modele.
„Ibiza jest ważnym fundamentem naszej marki. Nowa generacja modelu to wyraźny krok naprzód. Świeża i młodzieńcza stylistyka pasuje do unikatowego i wyrazistego charakteru SEAT a. Podkreśla ona precyzję i jakość naszych produktów” – mówi James Muir, prezes firmy SEAT, S.A. „Nowa Ibiza jest więc istotnym elementem przyszłej strategii SEAT a. Jej popularność będzie rosła, nie tylko na nowym chińskim rynku”.
Pod ekspresyjnym nadwoziem nowa Ibiza kryje szereg imponujących rozwiązań technicznych. Supernowoczesne silniki TDI i TSI, przekładnie DSG oraz system start/stop pozwalają łączyć dynamikę z wyjątkową wydajnością i gwarantują przyjemność z jazdy typową dla marki SEAT.
Kolejnym, ciekawym rozwiązaniem jest przenośny system medialny z monitorem dotykowym. Jest to połączenie nawigacji, komputera pokładowego, systemu audio i modułu umożliwiającego obsługę tych urządzeń bez odrywania rąk od kierownicy. System jest w pełni zintegrowany z pokładową elektroniką Ibizy, ale można go też zabrać ze sobą i używać poza pojazdem. Przenośny system medialny będzie dostępny nieco później, ale jeszcze w bieżącym roku.
„Nowa Ibiza to pokaz możliwości technicznych SEAT a. Wzornictwo przemawiające do emocji, ekscytujące wrażenia z jazdy i wyjątkowo wysoka jakość składają się na niezwykle wyrazisty charakter pojazdu, którego funkcjonalność wzrosła jeszcze bardziej. Ibiza jest najbardziej sportowym, a jednocześnie uniwersalnym modelem w mocno konkurencyjnym segmencie” – mówi dr Matthias Rabe, wiceprezes ds. badań i rozwoju w SEAT, S.A.
Nowe wzornictwo
Sportowy charakter i wysoka jakość są wpisane w każdy aspekt nowej Ibizy. SEAT Design odpowiada za technologię i precyzję, a także za młodzieńczy awangardowy wizerunek, w którym najważniejsza jest radość z życia. Charakterystycznym, centralnym elementem na trapezowatym grillu jest logo SEAT a. Spłaszczone proporcje i poziomo układająca się struktura plastra miodu grilla, a także umieszczone niżej wloty powietrza optycznie poszerzają nową Ibizę. Przedni i tylny zderzak zostały przeprojektowane, co widać szczególnie w sportowej Ibizie FR. Standardowym wyposażeniem Ibizy FR, dostępnym także jako opcja w pozostałych wersjach, są duże przednie lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów.
Dbałość o szczegóły
Niepowtarzalny kształt reflektorów to jeden z przykładów dbałości projektantów o najdrobniejsze detale wyglądu Ibizy. Intrygujący kontur reflektorów, idealnie wpasowujący się w sylwetkę pojazdu, jest jednym z charakterystycznych elementów nowej stylistyki SEAT a. Reflektory są oferowane w wersji z dwiema żarówkami halogenowymi lub jako opcjonalne lampy biksenonowe z diodowymi światłami do jazdy dziennej. Światła te podkreślają kontur kloszy, podobnie jak opcjonalne diody w tylnych światłach zamiast tradycyjnych żarówek.
Wyrazisty i muskularny charakter
Z profilu nowa Ibiza prezentuje się jak precyzyjnie wymodelowana i wypolerowana rzeźba na kołach. Charakterystyczna „Línea Dinámica” biegnie od reflektorów, ponad mocno wysklepionymi nadkolami, ku tyłowi nadwozia. Drugie, równie mocne przetłoczenie znajduje się na tylnych muskularnych błotnikach i prowadzi w kierunku tylnych świateł. Obydwie linie wyznaczają granice napiętych płaszczyzn składających się na sportową sylwetkę 3-drzwiowego lub 5-drzwiowego nadwozia. Niezrównana dynamika jest widoczna nawet w funkcjonalnym kombi, które nie traci przez to wyjątkowych walorów użytkowych.
„Ibiza nowej generacji doskonale wpisuje się w wizerunek marki SEAT. Mocna i solidna sylwetka znamionuje dynamiczny charakter, chociaż nie brakuje jej elegancji i pewności siebie” – mówi Alejandro Mesonero-Romanos, szef SEAT Design.
Wysoka klasa wnętrza
Charakter nadwozia znajduje kontynuację we wnętrzu, w tym w wyglądzie efektownego, ale też wyjątkowo minimalistycznego i uporządkowanego kokpitu. Klimat wysokiej jakości i precyzji wykonania, szeroki wybór kolorów i materiałów wykończenia z delikatną skórą tapicerki włącznie służą podkreśleniu wysokiego standardu SEAT-a. Dbałość o detale jest zauważalna w całym wnętrzu – od koła kierownicy poprzez nowy układ panelu sterowania klimatyzacją aż do lakierowanych elementów. Wszystko jest jednak nadal podporządkowane funkcjonalności – nowy zestaw wskaźników z dwoma głównymi zegarami osadzonymi w osobnych tunelach jest jeszcze czytelniejszy, a schowek w desce rozdzielczej został znacznie powiększony. 10,7 litra pojemności to mnóstwo miejsca na akcesoria i przydatne drobiazgi, a nie tylko na tradycyjną parę rękawiczek.
Wersje nadwozia dostosowane do różnych wymagań
Trzy odmiany nadwozia gwarantują, że każdy kierowca może wybrać pojazd odpowiadający jego stylowi życia. Trzydrzwiowa Ibiza SC i jej pięciodrzwiowa kuzynka to świetnie zaprojektowane pojazdy, doskonale przygotowane do wyzwań codziennej eksploatacji – z przestronnym jak na tę klasę wnętrzem, bagażnikiem o objętości 284 lub 292 litrów oraz przesuwaną tylną kanapą. Kombi czyli Ibiza ST jest jeszcze bardziej funkcjonalna. Mimo sportowej sylwetki, pojemność jej bagażnika wynosi od 400 do imponujących 1164 litrów. Zmieszczą się w nim nawet dwa rowery – oczywiście po zdemontowaniu kół.
Sportowe i wydajne silniki
Na uwagę zasługuje bogata oferta silników. Gamę jednostek benzynowych otwiera ekonomiczny silnik 1.2 44 kW (60 KM). Najmocniejszy silnik benzynowy to jednostka 1.4 TSI z doładowaniem mechanicznym i turbosprężarką. Moc 110 kW (150 KM) i standardowa przekładnia DSG pozwalają na sprint od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,8 sekundy i dalsze rozpędzanie się do 212 km/h. W nowej Ibizie ta konfiguracja jest oferowana także z nadwoziem kombi. Wzorem efektywności może być natomiast wersja 1.2 TSI Ecomotive z supernowoczesnym silnikiem o mocy 77 kW (105 KM), zapewniającym przyjemność z jazdy dzięki 175 niutonometrom momentu obrotowego już przy 1550 obr./min. i zużywającym raptem 5,1 litra paliwa na 100 kilometrów. Takie parametry to zasługa między innymi standardowego systemu start/stop.
Najniższe zużycie paliwa i emisja
Silniki TDI są jeszcze efektywniejsze jeżeli chodzi o ilość zużywanego paliwa i emisję spalin. Najlepsze parametry pod tym względem uzyskuje Ibiza 1.2 TDI E Ecomotive, także wyposażona w system automatycznego wyłączania i uruchamiania silnika. Średnie zużycie oleju napędowego w tym samochodzie wynosi zaledwie 3,4 litra przy emisji CO2 na poziomie 89 g/km – bez względu na odmianę nadwozia. Kompaktowy i nowoczesny TDI zapewnia jednak przyzwoite osiągi dzięki mocy 55 kW (75 KM) i sporemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 180 Nm. Sportową wersję wysokoprężną napędza silnik 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM). Żaden rywal w segmencie nie oferuje aż tak mocnego diesla. Żadnej innej marce nie udało się połączyć równie imponujących osiągów z taką efektywnością: Ibiza 2.0 TDI rozpędza się do 210 km/h zużywając średnio tylko 4,6 litra paliwa na 100 kilometrów.
Zaawansowany technicznie zespół napędowy i podwozie
Z nowoczesnymi silnikami nowej Ibizy współpracują nie mniej zaawansowane przekładnie. Oprócz perfekcyjnie zestrojonych 5-biegowych i 6-biegowych skrzyń ręcznych standardowym lub opcjonalnym wyposażeniem wybranych wersji silnikowych może być przekładnia DSG. Dwusprzęgłowy mechanizm to nie tylko komfort automatycznej zmiany biegów, ale także wyższa efektywność pracy napędu. Podwozie i zawieszenie zostały dostrojone zarówno pod kątem wysokiego komfortu, jak i sportowych wrażeń oraz bezpieczeństwa jazdy. Precyzyjny układ kierowniczy, elektroniczny program stabilizujący (ESP) o doskonale dobranej charakterystyce, a także elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS (wersje od 100 KM) pozwalają na bezpieczną jazdę nawet w trudnych warunkach. Skutecznym hamulcom towarzyszy oczywiście ABS. Nowa Ibiza może być wyposażona w koła w rozmiarze od 15 do 17 cali i obręcze o nowych sportowych wzorach.
Kompleksowe wyposażenie, pełna indywidualizacja
Przeglądowi poddano listę wyposażenia poszczególnych wersji i odmian nadwoziowych. Wyposażenie podstawowej wersji Reference obejmuje wszystkie najważniejsze elementy z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Kolejny poziom to wersja Style, wzbogacona o klimatyzację. Ibiza FR zwraca uwagę sportowymi detalami z przodu i z tyłu nadwozia, aluminiowymi obręczami kół i skórzanym pokryciem kierownicy. Każdy egzemplarz można zindywidualizować wybierając odpowiedni kolor, opcje i akcesoria.
A co z Ibizą Cupra? Oczywiście supersportowa Ibiza także będzie miała następcę. SEAT gwarantuje wyjątkowe osiągi i ekscytującą dynamikę, ale na tę wersję trzeba będzie poczekać do drugiej połowy 2012 roku.