Nowy Przewodnik Michelin po Tokio
Michelin opublikował nowy Czerwony Przewodnik MICHELIN Tokio Yokohama Kamakura 2011, w którym zaprezentowany jest wybór najlepszych hoteli i restauracji znajdujących się w tych trzech japońskich miastach. W przewodniku omówionych jest 266 restauracji i 46 hoteli.
Przewodnik MICHELIN Tokio Yokohama Kamakura 2011 opisuje 14 restauracji, które otrzymały trzy gwiazdki (wszystkie są w Tokio), 54 restauracje, które otrzymały dwie gwiazdki (52 w Tokio i 2 w Yokohamie) oraz 198 restauracji, które otrzymały jedną gwiazdkę (174 w Tokio, 14 w Yokohamie oraz 10 w Kamakurze). Tokio umacnia swoją pozycję, jako miasto numer jeden na świecie pod względem liczby restauracji, którym zostało przyznane to najwyższe wyróżnienie.
Nowością w tegorocznej edycji przewodnika MICHELIN Tokio Yokohama Kamakura jest piktogram . Oznacza on gwiazdkową restaurację, w której można zjeść lunch lub kolację za mniej niż 5 000 jenów za osobę. Tym piktogramem zostało oznaczonych 95 restauracji (81 w Tokio, 7 w Yokohamie oraz 7 w Kamakurze). Stanowią one ponad jedną trzecią zaprezentowanych w przewodniku lokali.
W przewodniku pojawiło sie jeszcze pięć, po raz pierwszy zastosowanych w tej edycji przewodnika, symboli.
– restauracje, które po raz pierwszy pojawiły się w zestawieniu,
– lokale, które awansowały z dwóch gwiazdek do kategorii restauracji trzygwiazdkowych (zostało to zastosowane w przypadku restauracji tokijskich, ponieważ wszystkie lokale z Yokohamy i Kakamury pojawiły się po raz pierwszy w przewodniku – nigdy wcześniej żaden przewodnik nie zajmował się tymi miastami),
– miejsca, w których nie można dokonać rezerwacji,
– otwarte w niedziele oraz
– otwarte do późna.
Są to kolejne piktogramy mające na celu sprawić, aby przewodnik był jeszcze bardziej przejrzysty dla czytelnika.
Kuchnia japońska serwowana jest w 73% restauracji opisanych w przewodniku. Główne japońskie style kulinarne, które reprezentują omówione w przewodniku restauracje to między innymi fugu, soba, sukiyaki, sushi, tempura, teppanyaki, unagi, shojin ryori, izakaya, kushiage oraz yakitori.
Kuchnia japońska jest bardzo różnorodna. Nie ogranicza się jedynie do dobrze znanego w Polsce sushi. Ma także szeroki wachlarz zup, potraw smażonych oraz deserów, które zachwycają kolorami i formą.
Wśród restauracji, które można znaleźć w przewodniku są także takie, w których spróbować można ryby fugu czyli ryby, która posiada w sobie śmiertelną truciznę. Kucharz, który przygotowuje taką rybę musi przejść specjalistyczne szkolenie, podczas którego uczy się jak dokładnie oczyszczać rybę aby pozbyć się wszystkich trujących części. Restauracje podające fugu zobowiązane są przechowywać trujące organy wewnętrzne ryby w specjalnych pojemnikach, które potem spala się jako niebezpieczne odpady.
Wybór lokali na 2011 rok wzbogacony jest także o miejsca, w których serwowane są typowe dla kuchni japońskiej dania z wołowiny, Tonkatsu i Oden. Pozostałe restauracje opisane w przewodniku to lokale, w których podawane są dania kuchni francuskiej, chińskiej, włoskiej i hiszpańskiej. To także restauracje fusion, steakhouse’y oraz restauracje, w których serwuje się dania kuchni europejskiej (to nowość w 2011 roku).
Wybór restauracji z 2010 roku obejmujący lokale z siedemnastu “Ku” (dzielnic) Tokio wzbogacony jest o dwa “Ku” (Adachi-ku i Arakawa-ku) oraz dwa miasta: Yokohamę i Kamakurę. Inspektorzy Michelin działali na terenie obydwu miast od połowy 2009 roku. Po półtora roku anonimowego odwiedzania restauracji zawęzili wybór do 16 lokali w Yokohamie i 10 w Kamakurze.
Michelin rokrocznie aktualizuje przewodniki MICHELIN, tak aby móc zapewnić czytelnikom jak najbardziej rzetelne informacje. Wszystkie restauracje i hotele wybrane podczas poprzedniej edycji są ponownie poddawane ocenie. Sprawdzane są także miejsca, które wcześniej nie pojawiły się w przewodniku, a mogłyby być interesujące dla czytelników. Od razu po publikacji przewodnika Michelin na 2010 rok inspektorzy Michelin przystąpili ponownie do anonimowego egzaminowania miejsc.
Gwiazdki przyznaje się tylko za to “co jest na talerzu”, oceniając tym samym jedynie jakość kuchni w restauracji:
- Trzy gwiazdki oznaczają wyjątkową kuchnię, dla której warto specjalnie zaplanować podróż;
- Dwie gwiazdki oznaczają doskonałą kuchnię, której warto spróbować;
- Jedna gwiazdka oznacza bardzo dobrą restaurację w swojej kategorii.
Inspektorzy działają w sumie w 23 krajach świata. Proces przyznawania gwiazdek przeprowadzany jest przy zastosowaniu tych samych kryteriów oceny. Dzięki temu gwiazdki MICHELIN mają na całym świecie dokładnie tą samą wartość. Kryteria używane podczas przyznawania gwiazdek to: jakość produktów, przygotowania i smaku, osobowość szefa kuchni wyrażona przez serwowane przez niego dania, stosunek jakości do ceny, a także spójność menu. Te kryteria adaptowane są do każdego typu kuchni.
Restauracja, której przyznana jest jedna lub więcej gwiazdek, jest nie tylko jedną z najlepszych restauracji w swoim kraju, ale także dołącza do grupy najlepszych restauracji na świecie.
Komfort w restauracji, który może być oceniony poprzez dekorację wnętrz oraz gościnność, również podlega ewaluacji, jednak tym razem nagradzany jest nie gwiazdkami a symbolem łyżki i widelca. Natomiast pawilony stosowane są przy określaniu komfortu panującego w danym hotelu.
Jesteśmy pod wielkim wrażeniem dwóch nowych miast w przewodniku: Yokohamy i Kamakury – popularnego celu wypraw turystycznych dla ludzi, którzy chcą bliżej poznać kulturę samurajów. Biorąc pod uwagę wielki potencjał obu tych miast, przewidujemy, że w przyszłości jeszcze więcej lokali otrzyma tam gwiazdki” – mówi Jean-Luc Naret, dyrektor ds. kulinarnych przewodników MICHELIN.
Pierwszy przewodnik MICHELIN po Francji opublikowany został w sierpniu 1900 roku. Rozpowszechniany był za darmo (do 1920 roku) i wyjściowo przeznaczony był dla szoferów. Zawierał wiele praktycznych informacji, wśród których można było znaleźć wskazówki dotyczące używania oraz naprawy opon. Poza tym znajdowały się w nim mapy miast i listy stacji benzynowych, hoteli oraz warsztatów naprawczych. Celem braci Michelin było przyspieszenie rozwoju rynku motoryzacyjnego, a co za tym idzie, również i rynku oponiarskiego. Chcieli promować i ulepszać jakość podróży sprawiając, aby była ona bezpieczniejsza oraz przyjemniejsza – czyli innymi słowy zwiększając mobilność, co po dziś dzień jest głównym założeniem publikowanych przez Michelin map, przewodników oraz atlasów.
Każdego roku, w ponad 90 krajach, Michelin wydaje 10 milionów map, atlasów, przewodników turystycznych i kulinarnych. W zeszłym roku na całym świecie sprzedano ponad milion przewodników MICHELIN.