Nowy program pro-środowiskowy Mitsubishi
Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) ogłosiła stworzenie średnioterminowego programu na rzecz ochrony środowiska naturalnego „Mitsubishi Motors Environment Initiative Program 2015”, który dotyczył będzie ekologicznych działań koncernu. Jest on kontynuacją programu „Environment Initiative Program 2010” i w latach podatkowych 2011-2015 będzie stanowił wytyczne dla działań całej firmy.
Program ten jest nie tylko planem działania służącym realizacji programu ochrony środowiska „Mitsubishi Motors Group Environmental Vision 2020”, ale również jednym z kluczowych elementów nowego średnioterminowego planu biznesowego o nazwie „Jump 2013”, którego rozpoczęcie właśnie ogłoszono. Wdrażanie tego programu będzie w firmie MMC traktowane priorytetowo.
MMC rozpoczęło realizację programu „Environment Initiative Program 2010” w roku podatkowym 2006. Od tego czasu program ten przyczynił się znacząco do powstania i upowszechnienia przyjaznych środowisku naturalnemu modeli i technologii. Jednymi z najważniejszych wydarzeń związanych z programem były m.in. premiera pojazdu elektrycznego najnowszej generacji - modelu i-MiEV, premiera pojazdów z ekologicznymi silnikami Diesla, które spełniają najnowsze normy czystości spalin w Japonii i Europie, a także szersze wykorzystanie tzw. eko-plastików, które powstawały dzięki zastosowaniu opatentowanych przez firmę technologii produkcji tworzyw sztucznych. Firma znacznie ulepszyła procesy i procedury produkcyjne, dzięki czemu stanowią one obecnie mniejsze obciążenie dla środowiska naturalnego i w mniejszym stopniu przyczyniają się do pogłębiania zjawiska globalnego ocieplenia. Jednym z zastosowanych rozwiązań jest wprowadzenie nowej metody natrysku, która pozwala ograniczyć wydatki energii potrzebne do suszenia elementów pokrywanych lakierem na bazie wody.
W czerwcu 2009 roku firma sformułowała i opublikowała ekologiczny program „Mitsubishi Motors Group Environmental Vision 2020”, czyli zbiór najistotniejszych wytycznych regulujących wszelkie podejmowane przez nią działania pro-środowiskowe. Założenia programu przewidują, iż do 2020 roku liczba produkowanych przez firmę pojazdów z napędem elektrycznym (EV i PHEV) ma stanowić minimum 20% całkowitej produkcji, poziom emisji CO2 (nowych) modeli ma zostać zredukowany średnio o 50% w porównaniu z wynikami osiągniętymi w roku podatkowym 2005. Firma planuje również ograniczyć emisję CO2 w procesie produkcyjnym pojedynczego pojazdu o przynajmniej 20% w porównaniu z rokiem 2005.
Program „Environment Initiative Program 2015” ustanawia cele tymczasowe na rok 2015 i stanowi istotny krok na drodze do osiągnięcia głównych założeń programu na rok 2020. Zgodnie z tymczasowymi planami modele elektryczne mają stanowić przynajmniej 5% wszystkich produkowanych przez firmę pojazdów, co ułatwi realizację założeń ograniczających emisję CO2 o 25% oraz 15-procentową redukcję ilości CO2 emitowanego w procesie produkcyjnym (obie wartości w porównaniu z poziomami emisji w roku podatkowym 2005).
Główne założenia programu „Mitsubishi Motors Environment Initiative Program 2015”
Powstanie programu „Mitsubishi Motors Environment Initiative Program 2015” stworzyło okazję do ponownej oceny działań i założeń programowych „Environment Initiative Program 2010” pod kątem „produktów i technologii”, „działalności biznesowej”, „współpracy z globalną społecznością” oraz „solidniejszych podstaw realizacji”. Program ten wprowadził również nowe zadania dla koncernu Mitsubishi Motors Group, który pracuje nad realizacją założeń „Mitsubishi Motors Group Environmental Vision 2020”.
1. Produkty i technologia
W tej kategorii firma rozszerzy ofertę i zwiększy terytorialny zasięg sprzedaży pojazdów z napędem elektrycznym (EV i PHEV). Powstaną również nowe technologie poprawiające osiągi pojazdów EV/PHEV oraz systemy i instytucje ds. recyklingu i ponownego wykorzystania zużytych akumulatorów. Ponadto firma dołoży wszelkich starań, by ograniczyć obciążenie środowiska naturalnego w całym cyklu życia swoich produktów poprzez aktywne wdrażanie technologii proekologicznych takich, jak napędy hybrydowe, silnik MIVEC* nowej generacji, system wyłączania jednostki napędowej podczas postoju oraz poprzez szersze wykorzystanie ekologicznych tworzyw sztucznych i udoskonalenie procedur oraz procesów zarządzania substancjami niebezpiecznymi zawartymi w produktach i surowcach.
* elektronicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu (ang. Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control)
2. Działalność biznesowa
Firma będzie promować działania pro-środowiskowe we wszystkich aspektach swojej aktywności, nie wyłączając planowania produkcyjnego, badań rozwojowych, produkcji oraz usług posprzedażowych. Zostaną również ustanowione standardy pro-środowiskowe dla poszczególnych obszarów produkcyjnych, zaopatrzenia, sprzedaży, usług posprzedażowych itd., a także podjęte będą działania mające na celu udoskonalenie poziomu aktywności pro-środowiskowych w całym koncernie Mitsubishi Motors Group.
3. Współpraca z globalną społecznością oraz solidniejsze podstawy realizacji
W celu propagowania pojazdów z napędem elektrycznym, firma pragnie aktywnie zaangażować się w tworzenie infrastruktury oraz przeprowadzanie testów. MMC będzie współpracować z klientami oraz społecznością międzynarodową przy tworzeniu nowego systemu transportowego. Ponadto firma będzie starać się dalej rozpowszechniać informacje dotyczące ochrony środowiska oraz zintensyfikuje komunikację z udziałowcami, aby jeszcze lepiej współpracować z lokalnymi społecznościami, organizacjami non-profit oraz instytucjami pozarządowymi prowadząc działania pro-środowiskowe.