Nowy Opel Astra Sports Tourer: udane kombi z tradycjami
Ponad 24 miliony sprzedanych samochodów marki Opel Kadett i Opel Astra to imponująca liczba i wybitne osiągnięcie. Wszystkie wyprodukowane do tej pory modele kompaktowe marki Opel ustawione jeden za drugim mogłyby przekroczyć magiczną granicę 100 000 kilometrów i utworzyć kolumnę, która ponad dwa razy opasałaby Ziemię wzdłuż równika. Krótko mówiąc, samochody kompaktowe marki Opel sukcesywnie przyczyniały się do zapewnienia mobilności nowym grupom społecznym. W najnowszych generacjach modeli zastosowano technologie i innowacje znane z wyższych segmentów, w tym znakomite systemy oświetlenia, takie jak AFL+ w Astrze J oraz LED IntelliLUX® w najnowszej Astrze K. Firma Opel otwiera teraz nowy rozdział w historii swojego bestsellera — kontynuując upowszechnianie innowacji z wyższych klas oraz łącząc je z ekspresyjną i dynamiczną stylistyką. Astra Sports Tourer opiera się na zupełnie nowej, lekkiej platformie i jest napędzana wyłącznie silnikami najnowszej generacji. Samochód będzie oferowany z wyposażeniem znanym dotychczas tylko z wyższych segmentów.
Lekka konstrukcja sprawia, że nowa Astra Sports Tourer prezentuje się bardziej sportowo niż jej poprzedniczki. Jest ona połączeniem efektywności z elegancją, a dzięki innowacyjnym rozwiązaniom przyczynia się do zmiany postrzegania segmentu samochodów kompaktowych. Nie było więc zaskoczeniem, gdy w marcu ogłoszono ją europejskim "Samochodem Roku 2016".
Wszystko zaczęło się w 1963 roku od modelu Kadett A Caravan. Opel zaprezentował swoje pierwsze kompaktowe kombi, które szybko stało się liderem rynku w swoim segmencie. Od tego czasu samochód o funkcjonalności vana — stąd nazwa: car-a-van — jest oferowany w każdej kolejnej generacji Kadetta i Astry. Astra H (2004–2010) była ostatnim kompaktowym Oplem kombi noszącym nazwę Caravan. W międzyczasie samochody kombi przestały być „wołami roboczymi”, a stały się, niejednokrotnie luksusowymi, pojazdami podkreślającymi styl życia ich użytkownika.
Od Kadetta A do Astry K — historia sukcesu obejmująca 10 generacji
1963–1965: Opel Kadett A
Przestronny jak autobus: pierwszy CarAvan
W 1963 roku Opel Kadett Caravan zrewolucjonizował klasę kompaktową. Pojemny bagażnik i dużo miejsca dla 6 osób dzięki trzeciemu rzędowi siedzeń, a ponadto nowy, dynamiczny silnik i niskie koszty utrzymania sprawiły, że Kadett A odniósł wielki sukces, a firma Opel do 1965 roku wyprodukowała prawie 650 000 egzemplarzy tego modelu. Bryła samochodu prezentowała się profesjonalnie i nowocześnie. Linia boczna przebiegała nisko, a zapewniające dobrą widoczność panoramiczne okna oraz listwa dekoracyjna biegnąca wzdłuż boku podkreślały wydłużoną sylwetkę. Przednie błotniki otaczały reflektory. Właściciele tradycyjnych małych samochodów byli pod wrażeniem przestronnego wnętrza. Bagażnik mieścił naprawdę dużo, a korek zbiornika paliwa znajdował się na zewnątrz! „Opel Kadett, w skrócie: OK. Już nigdy nie poczujesz zapachu benzyny w bagażniku” — napisali specjaliści do spraw reklamy firmy Opel, nie mogąc powstrzymać się od drobnej złośliwości pod adresem konkurencji z Wolfsburga. Nowoczesny, umieszczony z przodu silnik chłodzony cieczą to kolejna duża przewaga konstrukcyjna Kadetta nad Garbusem. Żwawa czterocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 993 cm3 osiągała moc 40 KM.
1965–1973: Opel Kadett B Caravan
Siła tkwi w liczbach: eksportowy sukces Kadetta
Powiedziawszy „A”, trzeba było powiedzieć „B”, więc już w 1965 roku nowa seria zastąpiła pierwszy model. Nowa wersja miała ponad 4 metry długości, a zatem była sporo dłuższa od poprzedniej. Caravan z przestrzenią ładunkową o długości 1,57 metra od samego początku sprzedaży był dostępny w wersji dwu- i czterodrzwiowej. Jeśli chodzi o sylwetkę, projektanci inspirowali się pomysłami kolegów zza oceanu. Przybyło mu nie tylko centymetrów, ale i koni mechanicznych. Inżynierowie firmy Opel zwiększyli średnicę cylindra w czterocylindrowym silniku o 3 mm. Podstawowa jednostka o pojemności 1078 cm3 osiągała moc 45 KM. Dostępny był także silnik 1.1 S o wyższym stopniu sprężania i mocy 55 KM. Ten model Kadetta szybko odniósł sukces, a od września 1965 do lipca 1973 roku wyprodukowano ponad 2,6 miliona sztuk. Zasięg jego powodzenia nie ograniczał się jednak tylko do kraju produkcji. W 1966 roku eksport przekroczył 50% — Kadetta można było kupić w 120 krajach świata.
1973–1979: Opel Kadett C
Solidny jak skała: jakość w każdym aspekcie
Kadett C miał wiele twarzy: uniwersalny samochód rodzinny, eleganckie kombi z praktyczną tylną klapą czy wyczynowe sportowe coupé (GT/E) w barwach wojennych. Kolejny Caravan najpierw pojawił się w wersji dwudrzwiowej, a od 1976 roku był dostępny także z drugą parą drzwi. W latach 1973–1979 wyprodukowano ich aż 1,7 miliona. Kadett C z napędem na tylną oś zadebiutował w sierpniu 1973 roku. Wyróżniał się oszczędnie zaprojektowaną sylwetką i był wyposażony w dwuwahaczowe zawieszenie przedniej osi. Najpopularniejszy silnik 1.2 rozwijał moc 60 KM i skromne 88 Nm momentu obrotowego. Charakterystyczne cechy stylistyki tego modelu to płaska osłona chłodnicy, pokrywa silnika z przetłoczeniem będącym znakiem rozpoznawczym marki oraz pas przedni w formie spoilera. „Kadetta nie tylko wyjątkowo dobrze się prowadzi — został on też precyzyjnie zaprojektowany i starannie wykonany. Jest niewymagający w utrzymaniu, łatwy w naprawie i ekonomiczny w eksploatacji” — zachwalali specjaliści testujący samochody w numerze 20/73 magazynu „auto motor und sport”.
1979–1984: Opel Kadett D Caravan
Nowy model / nowa koncepcja: obfitość przestrzeni
Czwarta generacja powojennego Kadetta wprowadziła firmę Opel w nową epokę w klasie kompaktowej. Pierwszy model Opla z napędem na przednią oś i umieszczonym poprzecznie czterocylindrowym silnikiem zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 1979 roku jako nowocześnie wyglądający Kadett D. Jego nadwozie prezentowało się naprawdę atrakcyjnie. Mierząca 4,20 metra nowość rynkowa była tylko nieco dłuższa od poprzednika, ale oferowała znacznie więcej miejsca w środku niż wielu jej rywali. Ale nie tylko układ napędowy i podwozie z tylną belką skrętną wyłamywały się z tradycji: Kadett został też wyposażony w nowy silnik 1.3 OHC, osiągający moc 60 lub 75 KM. Oprócz obszernego kombi o pojemności bagażnika do 1425 litrów dostępne były tylko fastbacki z mocno pochyloną tylną szybą. Dla rodzin przygotowano luksusowo wyposażoną wersję Caravan „Voyage Berlina”. Do innych modyfikacji technicznych zaliczały się: niższe i bardziej zwarte podwozie, nowe tłumiki drgań układu kierowniczego oraz wewnętrznie wentylowane przednie tarcze hamulcowe. W sumie w latach 1979–1984 wyprodukowano 2,1 miliona samochodów Opel Kadett D.
1984–1991: Opel Kadett E Caravan
Z tunelu aerodynamicznego: Samochód Roku
Drugi Kadett z napędem na przednią oś, produkowany w latach 1984–1991, uzyskał tytuł „Samochodu Roku 1984” i był absolutnym zwycięzcą. Liczbą 3 779 289 sprzedanych egzemplarzy ustanowił w swoim czasie rekord wśród modeli marki Opel i był prawdziwym mistrzem świata pod względem właściwości aerodynamicznych. Oparty na konstrukcji swoich poprzedników Kadett E miał przed sobą świetlaną przyszłość. Kadett D ze współczynnikiem oporu aerodynamicznego równym 0,39 był najlepszy w swojej klasie, ale wynik ten bladł w porównaniu z wartością, jaką uzyskał jego następca. Po 1200 godzinach testów w tunelu aerodynamicznym odmiana pięciodrzwiowa osiągnęła fenomenalny współczynnik 0,32 (Caravan — 0,35). Klienci szybko przekonali się do sylwetki samochodu. Już po kilku miesiącach nowy model okazał się wielkim sukcesem. Rok 1987 zaowocował zarejestrowaniem 625 000 nowych Kadettów E w całej Europie. Do tego czasu dwu- i czterodrzwiowa odmiana wersji kombi wspięły się już na szczyt w swojej klasie. W 1987 roku dwa Caravany z 54‑konnymi dieslami wyruszyły w liczącą 30 000 kilometrów trasę z Alaski do Ziemi Ognistej. Obydwa dotarły na miejsce bez szwanku. Od kwietnia 1989 roku wszystkie Kadetty z silnikami benzynowymi przeznaczone na rynek niemiecki były wyposażone w katalizatory.
1991–1997: Opel Astra F Caravan
Odrodzenie: Kadett zmienia się w Astrę
W latach 1991–1997 wyprodukowano około 4,13 miliona egzemplarzy Astry F, co sprawiło, że był to najlepiej sprzedający się model w całej historii firmy Opel. Prace rozwojowe skoncentrowały się na połączeniu nowoczesnej stylistyki z przestronnym wnętrzem, większą wygodą i naciskiem na ochronę środowiska.
Następca Kadetta przejął nazwę po swojej brytyjskiej siostrze (czwarta generacja Kadetta była od 1980 roku sprzedawana w Wielkiej Brytanii jako Vauxhall Astra). Odmiana Caravan cieszyła się popularnością od samego początku. Klienci indywidualni preferowali bogato wyposażoną wersję Caravan Club z silnikami o mocy do 115 KM. Wprowadzając nowy model, firma Opel — na niespotykaną dotąd skalę — skupiła się również na bezpieczeństwie. Wszystkie Astry były oferowane z aktywnym systemem pasów bezpieczeństwa z napinaczami (z przodu) i regulowaną wysokością, siedziskami foteli zapobiegającymi wysunięciu się spod pasów bezpieczeństwa oraz ochroną boczną w postaci podwójnych stalowych wzmocnień rurowych we wszystkich drzwiach. Po raz pierwszy też wszystkie silniki wyposażono w katalizatory.
1998–2004: Opel Astra G Caravan
W pełni galwanizowane nadwozie: samochód na przełom tysiącleci
Od rozpoczęcia sprzedaży wiosną 1998 roku nowa Astra była oferowana jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Idąca z duchem czasu niezależna stylistyka, dynamiczna konstrukcja podwozia i technologia zespołu napędowego oraz prawie dwukrotnie wyższa sztywność na zginanie i skręcanie w porównaniu z poprzedniczką to tylko niektóre cechy wyróżniające zupełnie nową Astrę drugiej generacji. W pełni ocynkowane nadwozie sprawiło, że samochód długo utrzymywał swoją wartość. Bezpieczeństwo aktywne wzmocniono zwiększeniem o 30 procent jasności reflektorów halogenowych z żarówkami H7, a ponadto całkowicie przeprojektowano podwozie z systemem DSA. Zapewniało ono komfort, zwrotność i bezpieczne prowadzenie nawet przy pełnym obciążeniu. Rozstaw osi wydłużono o około 11 cm, co pozwoliło na powiększenie wnętrza, w szczególności w okolicach kolan pasażerów tylnych siedzeń. W 2002 roku na rynku pojawiło się najszybsze kombi w historii — Astra OPC Caravan. Niepozorny samochód potrafił zaskoczyć kierowców innych pojazdów na autostradzie, wyprzedzając je z prędkością 240 km/h.
2004–2010: Opel Astra H Caravan
Adaptacyjne reflektory i zawieszenie: udana koncepcja
12 silników osiągających od 90 do 240 KM oraz siedem wariantów nadwozia dawało tak wyjątkowo duży wybór wersji Astry H, że sprzedano ich ponad 2,7 miliona egzemplarzy. Kiedy uruchomiono produkcję w marcu 2004 roku, trzecia generacja Opla Astry mogła się poszczycić nowatorską stylistyką, wysoką dynamiką jazdy oraz mnóstwem nowinek technicznych, przez co bez trudu wygrywała testy porównawcze w specjalistycznych publikacjach motoryzacyjnych. Technologiczne wyróżniki Astry to adaptacyjny system podwozia IDSPlus z elektronicznie sterowanym systemem tłumienia (CDC), do tej pory oferowanym tylko w samochodach luksusowych oraz sportowych, a także reflektory adaptacyjne (AFL) z funkcją dynamicznego oświetlania zakrętów (DCL). Astra H wyróżniała się też wysokim poziomem bezpieczeństwa. Organizacja ochrony konsumentów Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) przyznała Astrze najwyższą ocenę (5 gwiazdek) za ochronę dorosłych pasażerów. Przy rozstawie osi 2,7 m Caravan oferował pasażerom mnóstwo przestrzeni.
2010–2015: Opel Astra J Sports Tourer
Piękny i funkcjonalny: pierwszy Sports Tourer
Artystyczna wrażliwość połączona z niemiecką precyzją — dynamiczne kombi wprowadzono na rynek rok po odmianie pięciodrzwiowej, po raz pierwszy pod nazwą Sports Tourer. Opel Astra J nie tylko odzwierciedlał nową koncepcję stylistyczną marki, lecz także wspomagał kierowcę licznymi rozwiązaniami technicznymi, które nieco wcześniej mocno przyczyniły się do sukcesu Insignii, bestsellera klasy średniej. Po złożeniu tylnych siedzeń z pomysłowym systemem FlexFold samochód oferował do 1550 litrów przestrzeni bagażowej. System rozpoznawania znaków drogowych sprzężony z przednią kamerą informował kierowcę o ograniczeniach prędkości i zakazach wyprzedzania. Ostrzegał także przed niekontrolowanym opuszczeniem pasa ruchu. Dzięki reflektorom adaptacyjnym z systemem AFL+ Astra mogła doświetlać drogę na zakręcie, a w razie potrzeby nawet automatycznie przełączyć światła z drogowych na mijania lub odwrotnie. Nowe podwozie z opcjonalnym zawieszeniem adaptacyjnym FlexRide pozwalało w pełni wykorzystać dynamiczne możliwości Astry Sports Tourer. Kierowcy Astry otrzymali także nowe przednie fotele, opracowane zgodnie z najnowszymi ustaleniami w zakresie bezpieczeństwa i ergonomii oraz opatrzone certyfikatem niezależnej organizacji ekspertów w dziedzinie medycyny i profilaktyki chorób kręgosłupa AGR („Akcja na rzecz Zdrowych Pleców”).
Od 2016 roku: Opel Astra K Sports Tourer
Czysta efektywność: oszczędny, ale nie skąpy
Nowy Opel Astra Sports Tourer — lżejszy nawet o 190 kg, znacznie przestronniejszy w środku mimo prawie identycznych wymiarów nadwozia oraz bardziej wydajny dzięki zastosowaniu wyłącznie silników nowej generacji — to jakościowy skok w rozwoju aut kompaktowych. Jego światowa premiera miała miejsce we wrześniu 2015 roku na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym (IAA) we Frankfurcie. Nowe kombi jest dostępne u dealerów Opla w całej Europie od kwietnia 2016 roku. Ceny nowej Astry z silnikiem benzynowym 1.4 rozpoczynają się już od 63 800 zł (sugerowana cena detaliczna z VAT w Polsce; Astra Sports Tourer z silnikiem 1.4 o mocy 74 kW/100 KM; zużycie paliwa (cykl mieszany): 5,5–5,7 l/100 km; emisja CO2 (cykl mieszany): 127–131 g/km). Ponad pół wieku po premierze Kadetta A silnik o pojemności 1 litra powraca pod maskę kompaktowego Opla. Dzięki bezpośredniemu wtryskowi i turbodoładowaniu współczesna trzycylindrowa jednostka jest jednak prawie dwukrotnie mocniejsza (77 kW/105 KM). Czyni ona nową Astrę również jednym z najbardziej ekologicznych i ekonomicznych kompaktowych modeli z silnikami benzynowymi na rynku (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4,3–4,5 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 100–103 g/km).
Nowa Astra Sports Tourer wyróżnia się także nagradzanymi rozwiązaniami w zakresie oświetlenia. Jest pierwszym samochodem z segmentu kompaktowego, w którym zastosowano adaptacyjne matrycowe reflektory LED IntelliLUX®, zarezerwowane dotychczas dla luksusowych i prestiżowych modeli klasy premium. Kierowcę wspomagają systemy nowej generacji, takie jak rozpoznawanie znaków drogowych, asystent pasa ruchu z ostrzeżeniem przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu, a także monitorowanie odległości od poprzedzającego pojazdu z alarmem kolizyjnym i funkcją hamowania przedkolizyjnego. Ponadto w nowej Astrze K jak zwykle zadbano o dobre samopoczucie podróżujących nią osób, które zasiadają w nowo zaprojektowanych, ergonomicznych fotelach z certyfikatem AGR. Nowe przednie fotele mogą być wzbogacone o system wentylacji i funkcję masażu. Dzięki tym atutom w marcu najnowsza generacja Astry zwyciężyła w plebiscycie na „Samochód Roku 2016”.