Nowy Mercedes-Benz SLT do transportu ładunków o masie nawet 250 ton
Wraz z europejską premierą ciągnika siodłowego SLT, Mercedes-Benz Trucks kompletuje gamę nowych serii ciężarówek z 6-cylinrowymi jednostkami rzędowymi Euro VI. Najnowsza rodzina ciężarówek Mercedes-Benz dla transportu ciężkiego i ponadnormatywnego po raz pierwszy obejmuje modele Actros-SLT z zawieszeniem pneumatycznym oraz Arocs-SLT z zawieszeniem stalowym. Arocs oferowany jest także z napędem na wszystkie koła. SLT to najbardziej zaawansowane konstrukcyjnie połączenie genów i podzespołów z różnych serii modelowych nowych ciężarówek. Klienci korzystają w tym przypadku z szerokiej gamy wariantów pojazdów - wystarczy wspomnieć o siedmiu dostępnych układach napędowych kół.
Za opracowanie oraz produkcję SLT odpowiada jednostka Custom Tailored Trucks (CTT) z Molsheim w Alzacji, współpracująca z fabryką ciężarówek w Wörth. Przeznaczony na rynki pozaeuropejskie Actros-SLT w wersjach Euro III i Euro V nadal będzie produkowany przez partnera CTT - firmę Titan.
Jedyny z normą Euro VI
Mercedes-Benz SLT to obecnie jedyny oferowany w Europie pojazd ciężarowy do transportu najcięższych ładunków, który posiada homologację Euro VI, a także seryjny turboretarder zintegrowany ze sprzęgłem oraz przekładnię Mercedes PowerShift 3 ze specjalnym programem jazdy "Heavy". Napędza go 6-cylindrowa jednostka rzędowa OM 473 Euro VI. Najmocniejszy wariant generuje moc 460 kW (625 KM) oraz 3000 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1100 obr./min. Jednocześnie nowy silnik Mercedes-Benz OM 473 imponuje ograniczonym zapotrzebowaniem na paliwo. Do jego szczególnych cech należy technika Turbocompound z dodatkową turbiną, korzystającą z ciśnienia gazów wydechowych opuszczających turbosprężarkę. Zautomatyzowana przekładnia Mercedes PowerShift 3 ze specjalnym programem jazdy "Heavy" została zaprojektowana w celu przenoszenia wysokiego momentu obrotowego i przewożenia ładunków o masie nawet do 250 ton. SLT to jedyny w klasie model z 16–biegową skrzynią biegów, a w konsekwencji - najszerszą rozpiętością przełożeń w sektorze transportu ciężkiego.
Maksymalna elastyczność
Kolejną unikatową zaletą nowego SLT jest turboretarder zintegrowany ze sprzęgłem. Zapewnia on ruszanie z miejsca bez zużycia ciernego oraz wykorzystuje retarder do hamowania, a przy tym jest lżejszy, bardziej wydajny i ma bardziej kompaktowe wymiary od sprzęgła hydrokinetycznego. W rezultacie ciągnik siodłowy SLT wyróżnia się znakomitą zwrotnością oraz nieograniczonymi możliwościami jazdy w zakresie niskich prędkości i pełzania i zapewnia najwyższą elastyczność w eksploatacji
Zwiększone ilości ciepła są rozpraszane przez wysokowydajny układ chłodzenia zamontowany za kabiną - zarówno dla wersji z trzema, jak i czterema osiami. Zasłaniają go eleganckie osłony boczne, zapewniające kabinie Actrosa i Arocsa dynamiczny wygląd.
Kierowcy pojazdów używanych w transporcie ciężkim i ponadnormatywnym spędzają wiele czasu na pokonywaniu dalekich dystansów - nie tylko za kierownicą, ale i podczas wymuszonych przerw. W zatłoczonych centrach miast muszą się zmagać z prowadzeniem długiego zestawu, a na drogach złej jakości często czeka ich wymagająca przeprawa z ciężkim ładunkiem, jak np. podczas przejazdu polną drogą z generatorem lub turbiną wiatrową. We wszystkich tych sytuacjach nieodzowna okazuje się wygodna kabina. Actros-SLT z zawieszeniem pneumatycznym oferowany jest z kabinami GigaSpace lub BigSpace; Arocs-SLT z zawieszeniem stalowym występuje z kabinami BigSpace (2,5 m) lub StreamSpace (2,3 m).
Dealerzy Mercedes-Benz rozpoczęli już zbieranie zamówień na nowe pojazdy do transportu ciężkiego SLT. Dostawy bazowych podwozi dla Actrosa-SLT z zawieszeniem pneumatycznym i Arocsa-SLT z zawieszeniem stalowym rozpoczną się w grudniu 2013 roku. Arocs-SLT z napędem na wszystkie koła będzie dostępny od kwietnia 2014 roku.