Nowy Mercedes-Benz Actros na IAA 2002
Stuttgart – DaimlerChrysler zaprezentuje na międzynarodowej wystawie samochodowej IAA w Hanowerze nowy model samochodu ciężarowego Mercedes-Benz Actros, przeznaczony do eksploatacji na długich trasach. Nowa rodzina pojazdów Actros typ 1832 do 4158 zastąpi wprowadzoną w roku 1996 rodzinę ciężkich ciężarówek Actros.
• Ekonomiczna kabina przystosowana do pracy i mieszkania
• Innowacje jeszcze bardziej podnoszą rentowność
• Debiut rynkowy w lutym 2003
Stuttgart – DaimlerChrysler zaprezentuje na międzynarodowej wystawie samochodowej IAA w Hanowerze nowy model samochodu ciężarowego Mercedes-Benz Actros, przeznaczony do eksploatacji na długich trasach. Nowa rodzina pojazdów Actros typ 1832 do 4158 zastąpi wprowadzoną w roku 1996 rodzinę ciężkich ciężarówek Actros. Produkcja przekraczająca 230.000 pojazdów, ok. 20% udział w rynku zachodnioeuropejskim oraz klienci w 98 krajach na całym świecie – to dotychczasowe sukcesy generacji Actrosa w minionych latach szczególnie dzięki ogólnie znanej oszczędności w eksploatacji ciągłej. Na podstawie takiej samej koncepcji ekonomicznej firma DaimlerChrysler opracowała nowego Actrosa. Jego cechami charakterystycznymi są m.in. całkowicie nowe, dopasowane do potrzeb kierowcy wnętrze kabiny, silniki o podwyższonej mocy, innowacje w rodzaju integralnego tyłu pojazdu oraz pojedyncze ogumienie na nowej osi tylnej.
<strong>Pomieszczenie do pracy i mieszkania ze stemplem jakości</strong>
W zmodernizowanej kabinie kierowcy widoczne są przede wszystkim krata wlotu powietrza z charakterystycznymi masywnymi żebrami, aerodynamiczne dopracowana sylwetka oraz nowe reflektory z przeźroczystego szkła, opcjonalnie z lampami ksenonowymi dla optymalnego oświetlenia jezdni.
Wyposażenie wnętrza kabiny stwarza poczucie luksusu, który, jak wynika z licznych rozmów i wywiadów z kierowcami ciężarówek, jest rezultatem kompleksowego uwzględnienia ich potrzeb. Modułowy kokpit z nowym systemem informacji i obsługi jest dostosowany do zadań, jakie dana wersja pojazdu ma spełniać. Podobnie indywidualnie może być wyposażona przestrzeń pasażera – od siedzenia „funkcyjnego” ze składanym siedziskiem, poprzez ulepszony fotel swobodnie zawieszony, tak zwane siedzenie wypoczynkowe aż do fotela tapicerskiego w wykonaniu „single cab”. Wzorowo zaprojektowane zostały łóżka: na dole tak zwane łóżko standardowe z materacem sprężynowym, na górze komfortowe łóżko z rusztowaniem z listew, dopasowującym się do konturów ciała, oraz materacem z pianki o wymiarach 800 mm x 2020 mm, umożliwiającym oddychanie skóry. Zarówno komfortowe łóżko jak i siedzenia otrzymały stempel jakości stowarzyszenia „Zdrowe Plecy”.
Różne możliwości ogrzewania i klimatyzacji – od regulacji powietrza do pełnej automatyki – oraz przemyślana koncepcja oświetlenia stwarzają klimat pracy umożliwiający zachowanie kondycji i mieszkalną atmosferę na długich trasach. W nowej generacji Actrosa służy temu także powiększona dwukrotnie przestrzeń przeznaczona na schowki na utensylia niezbędne do pracy drobiazgi i przedmioty osobistego użytku.
<strong>Innowacja: Integralny tył</strong>
W resorowanych pneumatycznie ciągnikach siodłowych dokonano całkiem nowego rozmieszczenia urządzeń pomocniczych. W „integralnym tyle”, stosowanym seryjnie w wersji z kabiną Megaspace, w dotychczas niewykorzystanej przestrzeni między tylną osią i końcową poprzecznicą umieszczono konstrukcję nośną z akumulatorami i zbiornikiem sprężonego powietrza. Jednocześnie w ramie zainstalowano suszarkę sprężonego powietrza, czteroobwodowy zawór ochronny oraz zawór sterowania przyczepy. Zwolnioną w ten sposób przestrzeń można wykorzystać do zabudowy, np. dodatkowych i większych zbiorników paliwa (do 1.400 l). W połączeniu z integralnym tyłem resorowane pneumatycznie ciągniki siodłowe otrzymały po miechu powietrznym na każde tylne koło, co również pozytywnie oddziałuje na obciążenie użyteczne.
<strong>Pojedyncze ogumienie</strong>
Całkiem nowe jest też dostępne jako opcja pojedyncze ogumienie osi napędzającej. Dotychczasowe ogumienie bliźniacze zostało tu zastąpione bardzo szeroką pojedynczą oponą o ekstremalnie wysokiej obciążalności i wymiarach 495 / 45R / 22,5. Zalety tego rozwiązania to m.in. oszczędność paliwa dzięki mniejszemu ciężarowi w połączeniu ze zoptymalizowanym oporem toczenia. Do podniesienia obciążenia użytecznego przyczynia się też nowa tylna oś HL 6: wykonana w technice obróbki plastycznej jest lżejsza o 90 kg od dotychczas stosowanej osi odlewanej.
<strong>Oszczędna rodzina pojazdów</strong>
Nowa rodzina Actrosów typ 1832 do 4158 obejmuje ciągniki siodłowe, ciężarówki z otwartą skrzynią ładunkową i wywrotki w sześciu wersjach kabiny kierowcy i 12 wersjach odstępu między osiami. Z uwzględnieniem wszelkich możliwych modyfikacji istnieje 530 wariantów Actrosa. Odpowiedzialne za napęd są znane z oszczędności silniki V serii 500 o podwyższonej mocy. Silnik V6 OM 501 LA pokrywa w pięciu klasach mocy cały zakres od 235 kW / 320 KM do 335 kW / 456 KM. Ośmiocylindrowy silnik o dużej pojemności jest dostępny w trzech klasach mocy: od 370 kW / 503 KM do 425 kW / 578 KM. Nowy Mercedes-Benz Actros zostanie zaprezentowany z okazji IAA we wrześniu 2002. Od początku roku 2003 pojazdy będą sukcesywnie wprowadzane na rynek.
Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska