Nowy, lekki i kompaktowy system hybrydowy Hondy o nazwie SPORT HYBRID Intelligent Dual Clutch Drive
Honda Motor Co., Ltd. opracowała inteligentny, dwusprzęgłowy układ napędowy SPORT HYBRID (SPORT HYBRID Intelligent Dual Clutch Drive), czyli lekki i kompaktowy jednosilnikowy system hybrydowy zoptymalizowany pod kątem wykorzystania w samochodach o niewielkich gabarytach. Nowy system hybrydowy to napęd nowej generacji z serii „Earth Dreams Technology”, która łączy w sobie doskonałe osiągi oraz niskie zużycie paliwa.
W połączeniu z inteligentnym, pracującym w wielu trybach systemem napędu SPORT HYBRID (SPORT HYBRID Intelligent Multi Mode Drive) oraz systemem SPORT HYBRID SH-AWD® (SPORT HYBRID Super Handling - All Wheel Drive), nowoopracowany system SPORT HYBRID Intelligent Dual Clutch Drive stworzy gamę trzech różnych systemów Honda SPORT HYBRID uwzględniających pojazdy o różnej charakterystyce. Honda będzie kontynuowała prace nad szerszym wykorzystaniem tych systemów hybrydowych w oparciu o charakterystykę pojazdu.
*1 Dane Hondy (stan na sierpień 2012 r.)Gama systemów SPORT HYBRID
■Jednosilnikowy system SPORT HYBRID Intelligent Dual Clutch Drive:
Oprócz najniższego w klasie spalania*2, przyjemność z jazdy to w tym przypadku zasługa wyższych niż w jakimkolwiek innym pojeździe przeciążeń grawitacyjnych oraz rytmicznego, liniowego przyspieszenia. Układ napędowy obejmuje nowy, 1,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik rzędowy pracujący w cyklu Atkinsona oraz 7-biegową dwusprzęgłową przekładnię DCT z wbudowanym silnikiem elektrycznym o wysokiej mocy oraz akumulatorem litowo-jonowym, co poprawia wydajność o ponad 30% w porównaniu z konwencjonalnym, jednosilnikowym systemem hybrydowym.
*2 System hybrydowy z silnikiem spalinowym 1,5 l
*3 Przekładnia dwusprzęgłowa
Opis systemu
・ Połączenie jednosilnikowego systemu hybrydowego oraz silnika spalinowego zapewnia sportowe wrażenia podczas przyspieszania i jazdy z dużą prędkością za sprawą sprzęgieł załączających silnik spalinowy.
・ Wydajna jazda w trybie EV (pojazd elektryczny) jest możliwa podczas ruszania z miejsca oraz jazdy ze średnią prędkością za sprawą sprzęgieł odłączających silnik spalinowy.
・ System przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa poprzez zwiększenie stopnia odzysku energii za sprawą sprzęgieł odłączających silnik spalinowy podczas wytracania prędkości.
■Dwusilnikowy system SPORT HYBRID Intelligent Multi Mode Drive / Plug-in:
Dzięki zastosowaniu wydajnych silników elektrycznych o dużej mocy możliwe jest osiągnięcie dynamicznego przyspieszenia, charakterystyki jazdy typowej dla pojazdu elektrycznego oraz niskiego zużycia paliwa. Ten hybrydowy system osiąga najwyższą wydajność na świecie*1 poprzez połączenie nowoopracowanego silnika spalinowego dedykowanego samochodom hybrydowym oraz elektrycznej przekładni CVT połączonej z dwoma wbudowanymi silnikami elektrycznymi, sprzęgłem automatycznym i akumulatorem litowo-jonowym. Wydajność zwiększają również trzy tryby jazdy wybierane z uwzględnieniem sytuacji na drodze. Omawiany system hybrydowy, który sprawdzi się również jako system typu plug-in, będzie instalowany w północnoamerykańskiej wersji Hondy Accord, która ma pojawić się na rynku w styczniu 2013 roku.
Opis systemu
System działa w trzech różnych trybach pracy wybieranych w zależności od warunków eksploatacji oraz poziomu naładowania akumulatora:
・ Tryb „EV Drive” służy do jazdy z wykorzystaniem silnika elektrycznego, czerpiącego energię z akumulatora oraz do odzyskiwania energii podczas wytracania prędkości
・ Tryb „Engine Drive” służy do jazdy ze średnią i wysoką prędkością przy bezpośrednim połączeniu silnika i osi poprzez automatyczne sprzęgło, przy czym moc silnika spalinowego jest przekazywana do kół w sposób mechaniczny
・ Tryb „Hybrid Drive” służy do jazdy w mieście i dynamicznego przyspieszania z wykorzystaniem silnika elektrycznego, przy czym energia elektryczna jest generowana przez silnik spalinowy
■Trzysilnikowy system SPORT HYBRID SH-AWD ® (SPORT HYBRID Super Handling - All Wheel Drive):
Połączenie silnika spalinowego V6 oraz trzysilnikowego systemu o wysokiej mocy zapewnia przyspieszenie porównywalne z modelami wyposażonymi w jednostki V8 przy zużyciu paliwa niższym, niż w silniku 4-cylindrowym. Nowy, 3,5-litrowy silnik spalinowy V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest instalowany z przodu pojazdu i współpracuje z nowoopracowaną, 7-biegową przekładnią DCT z wbudowanym silnikiem elektrycznym. Ta unikatowa technologia opracowana przez Hondę wykorzystuje dwa silniki elektryczne umieszczone z tyłu do sterowania rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło tylnej osi.
Opis systemu
・ Poprzez wykorzystanie niezależnych silników elektrycznych napędzających prawe i lewe koło tylnej osi, możliwe jest przekazanie dodatniego momentu obrotowego do zewnętrznego koła i ujemnego momentu obrotowego do wewnętrznego koła, co pozwala na niezależne sterowanie rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy koła tylnej osi bez potrzeby wykorzystywania mocy silnika spalinowego.
・ W zależności od promienia zakrętu energia generowana przez wewnętrzne koło jest odzyskiwana w sposób elektryczny i przekazywana do zewnętrznego koła w celu wygenerowania momentu obrotowego potrzebnego do wykonania skrętu.