Nowy Jeep Compass
Nowy Jeep Compass to pojazd bezkonkurencyjny w segmencie kompaktowych SUV pod względem niskiego zużycia paliwa oraz zdolności off-roadowych. Teraz wyróżnia się także nową i wyszukaną linia nadwozia, którego akcenty stylistyczne odwzorowano wprost z markowej ikony klasy premium − nowego Jeep'a Grand Cherokee.
Atrakcyjny wystrój wnętrza, wyższy komfort jazdy i lepsza niż poprzednio charakterystyka jezdna, a także interesująca stylizacja, sprawność w warunkach terenowych oraz niskie koszty eksploatacji. To właśnie dlatego nowy Jeep Compass stanowi niezrównaną w tym segmencie wartość dla klienta.
„Nowy Compass posiada liczne akcenty stylistyczne, które przenieśliśmy z wielokrotnie nagradzanego, nowego Grand Cherokee.” − mówi Mike Manley, szef i CEO marki Jeep w Chrysler Group LLC − „Razem z nowym wystrojem wnętrza oraz ulepszonymi układami kierowniczym i zawieszenia Jeep Compass stanowi najlepszą obecnie ofertę pod względem stylizacji, sprawności terenowej, oszczędności paliwa i kosztów eksploatacji, bezpieczeństwa i wartości dla klienta w jakże istotnym segmencie kompaktowych SUV.”
Jako kombinacja tak charakterystycznej dla SUVa konstrukcji i funkcjonalności wnętrza z osiągami, właściwościami jezdnymi, niskim zużyciem paliwa oraz ceną samochodu klasy kompaktowej, nowy Jeep Compass pochwalić się może ponad 30 elementami wyposażenia bezpieczeństwa, do których należą m.in. montowane seryjnie boczne poduszki kurtynowe dla obu rzędów siedzeń, program stabilizacji toru jazdy ESC, układ przeciwdziałania wywróceniu się pojazdu, wspomaganie ruszania pod górę Hill Start Assist (w wersjach z manualną skrzynią przekładniową), a także dostępne opcjonalnie − boczne poduszki fotelowe.
Stylizacja
Nowy Jeep Compass 2011 wykazuje wyraźne, „rodzinne” podobieństwo do swego słynnego kuzyna klasy Premium − nowego Grand Cherokee. Nowa pokrywa komory silnika, nowe błotniki i pas przedni, nowe reflektory oraz nowa krata chłodnicy z chromowanym obramowaniem każdego z siedmiu otworów-szczelin (charakterystycznych dla wszystkich pojazdów marki Jeep) to elementy przydające zmienionej „twarzy” Compassa dorosłości i wyrafinowania. Muskulatury wyglądu nadaje subtelne wybrzuszenie maski silnika, a większą skuteczność oświetlenia drogi zapewniają poczwórne reflektory i światła przeciwmgielne typu projektorowego. Efektem wprowadzonych zmian jest znacznie odważniejsza i „pewna siebie” prezencja pojazdu, dla którego niestraszne są trudniejsze warunki drogowe czy pogodowe.
Metalizowane listwy wokół bryły nadwozia nadają bardziej ekskluzywnego charakteru bez uszczerbku dla zdolności off-roadowych. Nowy Compass otrzymał efektowne osłony podzderzakowe, chroniące przed uszkodzeniami podczas jazdy w trudnych warunkach pogodowych, drogowych i off-road.
Zmiany w tylnej części pojazdu obejmują nowy pas tylny, spojler nadokienny w kolorze karoserii i nowe lampy zespolone w technologii LED. Akcentem ekskluzywności dla wersji modelowej Limited stanowi metalizowana nakładka progu klapy tylnej oraz chromowana końcówka wydechu. Rolę estetycznego uzupełnienia odgrywają delikatniejsze w wyglądzie, fragmentarycznie metalizowane relingi dachowe. Jeep Compass 2011 osadzony jest seryjnie na 17-calowych kołach ze stopu aluminium, dla wersji Limited dostępne są także 18-calowe obręcze aluminiowe lub chromowane.
W ramach modernizacji wystroju wnętrza Compass 2011 otrzymał nowe boczki (wykładziny) drzwi z materiału miękkiego w dotyku, nowy podłokietnik pomiędzy przednimi fotelami oraz nowe koło kierownicy z przyciskami sterowania radioodtwarzaczem, tempomatem, systemem głośnomówiącym telefonii komórkowej (opcja wyposażenia) oraz innymi funkcjami pojazdu. Nowe jest także materiałowe pokrycie klasy Premium siedzeń i foteli przednich, system kontroli prędkości (tempomat) dla wszystkich odmian modelowych, a także podświetlenie przycisków drzwiowych: zamków drzwi, otwierania okien i ustawień zewnętrznych lusterek wstecznych.
Nowy Compass MY 2011 wyposażony jest w szereg systemów i urządzeń, przydatnych nie tylko w trakcie codziennych podróży do pracy, lecz także podczas jazdy w trudniejszych warunkach pogodowych, odkrywania nowych szlaków lub miejsc w dalszym plenerze. Centrum medialne Uconnect ze złączem dla iPoda, radio satelitarne SIRIUS, nawigacja SIRIUS Travel Link, elektryczne okno dachowe, system audio klasy Premium z dziewięcioma głośnikami Boston Acoustic, podświetlane uchwyty na puszki/butelki, panel głośników w klapie tylnej nadwozia oraz składane płasko siedzenia drugiego rzędu to tylko niektóre z atrakcyjnych elementów wyposażenia (dostępnych opcjonalnie), dzięki którym Jeep Compass stanowi przykład kompaktowego SUVa, dostosowanego z założenia do potrzeb klienteli nastawionej na niebanalny tryb życia.
Wysoki komfort i wygodę użytkowania zapewnia także wyposażenie seryjne pojazdu: klimatyzacja, elektryczne okna drzwiowe, zdalnie sterowany zamek centralny, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, felgi ze stopu aluminium, lampy przeciwmgielne, tempomat oraz szyby kabiny pasażerskiej ‘sunscreen’ (absorbujące promienie ultrafioletowe).
Nowością dla Compassa MY 2011 jest opcjonalny pakiet wyposażenia All-Weather Capability Group, obejmujący 17-calowe ogumienie Goodyear typu All-Terrain i wielosezonowe maty podłogowe, światła jazdy dziennej, elektryczny podgrzewacz bloku silnika oraz zaczepy holownicze.
Najlepsze w segmencie osiągi off-roadowe
Bezkonkurencyjne własności jezdne w warunkach off-roadowych nowy Compass 2011 zawdzięcza systemowi napędu 4x4 Jeep Freedom Drive II. Zmianie uległy ponadto nastawy zawieszenia, podwyższono sztywność sprężyn i stopień tłumienia, zastosowano także dodatkowe sprężyny odbojowe oraz tylny stabilizator przechyłów o zwiększonej średnicy. Tym niemniej, pomimo przygotowania terenowego, nowy Jeep Compass poszczycić się może nieporównywalnie niskim apetytem na paliwo wobec konkurencji segmentu SUV 4x4 klasy kompaktowej.
Jeep Compass MY 2011 oferowany jest w trzech konfiguracjach napędu. Obok standardowego napędu tylko na koła przednie dostępne są systemy Freedom Drive I oraz Freedom Drive II Off-Road Package.
Freedom Drive I to dostępny w opcji wyposażenia, aktywny system napędu na cztery koła typu „full-time” umożliwiający w swym założeniu bezpieczniejszą jazdę w trudnych warunkach pogodowych i trakcyjnych. System ten doskonale sprawdza się w użytkowaniu codziennym i nawierzchniach śliskich oraz niezbyt intensywnie ośnieżonych. W skład Freedom Drive I wchodzi sprzęgło osiowe z możliwością przejściowego blokowania napędu osi przedniej i tylnej, a więc korzystania ze stałego napędu 4x4 − aby zwiększyć trakcję w głębszym śniegu czy piasku lub na innych podłożach o niskiej przyczepności.
Freedom Drive II Off-Road Package jest dostępnym w opcji wyposażenia systemem napędu 4x4 klasyfikującym Compassa 2011 jako Jeep Trail Rated. System ten obejmuje bezstopniową przekładnię drugiej generacji CVT2L z przełożeniem terenowym (low range) załączanym w momencie aktywacji trybu off-road, podwyższone o 25,4 mm zawieszenie, 17-calowe obręcze ze stopu aluminium i ogumienie typu All-Terrain, pełnowymiarowe koło zapasowe, osłony zespołów podwozia, zaczepy holownicze, lampy przeciwmgielne oraz manualną regulację wysokości fotela kierowcy. Pakiet Freedom Drive II Off-Road zalecany jest do użytku w warunkach umiarkowanie trudnego off-roadu, m.in. jazdy na stromych zboczach oraz okazjonalnego pokonywania przeszkód skalistych, bali drewnianych, itp.
Zespół napędowy samochodu Jeep Compass MY 2011 odznacza się osiągami klasy światowej we wszelkich warunkach pogodowych, oszczędnym zużyciem paliwa oraz wysoką kulturą pracy − za atrakcyjną i przystępną cenę. Wyposażeniem standardowym odmian modelowych Compass i Latitude jest 2,0-litrowy, benzynowy Silnik Światowy o mocy 158 KM (117 kW) i momencie obrotowym 191 Nm w zestawie z bezstopniową skrzynią przekładniową CVT2. W wersji z pięciostopniową przekładnią manualną silnik ten zużywa zaledwie 10,2 l/100 km paliwa w cyklu miejskim oraz 8,1 l/100 km w cyklu pozamiejskim.
Dostępnym opcjonalnie wyposażeniem dla wszystkich odmian modelowych Compassa 2011, a seryjnym dla modelu Limited jest czterocylindrowy, benzynowy Silnik Światowy o pojemności 2,4 litra, pracujący w systemie zmiennych faz rozrządu Dual VVT (po stronie dolotowej i wydechowej). Jego zaletą w porównaniu ze starszymi jednostkami napędowymi bez Dual VVT jest optymalizacja krzywej momentu w całym zakresie prędkości obrotowej, zwiększenie oddawanej mocy, ograniczenie zapotrzebowania na paliwo oraz płynność działania przy wysokiej kulturze pracy. Technologia Dual VVT nie jest z reguły oferowana dla pojazdów sprzedawanych na obszarze USA w przedziale cenowym Compassa. Napędzany 2,4-litrowym Silnikiem Światowym i pięciostopniową przekładnią manualną Jeep Compass w wersji z napędem na koła przednie zużywa jedynie 10,2 l/100 w cyklu miejskim oraz 8,1 l/100 w cyklu pozamiejskim (autostradowym).
Wyposażeniem seryjnym wersji podstawowej (entry-level) Compass MY 2011 jest pięciostopniowa przekładnia manualna. Skrzynia CVT2 stanowi wyposażenie standardowe odmian modelowych Latitude oraz Limited i dostępna jest jako opcja dla modelu podstawowego. Skrzynia CVT2 jest przekładnią bezstopniową drugiej generacji, kalibrowaną specjalnie pod kątem sprawności oraz precyzji działania, a w porównaniu z tradycyjną czterostopniową przekładnią automatyczną pozwala zaoszczędzić od 6 do 8 procent zużywanego paliwa. Ze względu na optymalny dobór mapy przełożeń wyraźnie odczuwalna jest także poprawa osiągów pojazdu w typowym dla manewru wyprzedzania przedziale prędkości 50-96 km/h.
Jeep Compass MY 2011 zdolny jest do holowania przyczepy o masie 910 kg.
Jeep Compass MY 2001 − gama modelowa
Jeep Compass 2011 oferowany jest w trzech odmianach modelowych: Compass, Latitude i Limited, dostępnych z napędem tylko na koła przednie, aktywnym napędem 4x4 Freedom Drive I lub pakietem aktywnego napędu 4x4 Freedom Drive II Off-Road z reduktorem terenowym.
Paleta kolorów nadwozia obejmuje odcienie: jeżynowy Blackberry Pearl Coat, srebrny Bright Silver Metallic Clear Coat, biały Bright White Clear Coat, czarny Brilliant Black Crystal Clear Coat, wiśniowy Deep Cherry Red Crystal Coat, grafitowy Deep Charcoal Gray (na specjalne zamówienie) oraz Mineral Gray Pearl Coat (będzie dostępny w terminie późniejszym).
Jeep Compass My 2011 produkowany jest przez zakład Belvidere Assembly Plant (Belvidere, stan Illinois) a do amerykańskich salonów dealerskich Jeep’a zaczął docierać w grudniu 2010 roku.
W Europie samochód trafi do salonów sprzedaży w maju 2011.