Nowy Golf - pierwsze fakty
Golf, najpopularniejszy niemiecki samochód wszechczasów, pojawi się jesienią 2003 w swoim piątym wcieleniu
<strong>Golf, najpopularniejszy niemiecki samochód wszechczasów, pojawi się jesienią 2003 w swoim piątym wcieleniu</strong>
Jego stylistyka jest dynamiczniejsza, a rozwiązania techniczne bardziej innowacyjne, niż kiedykolwiek wcześniej. Już na pierwszy rzut oka widać, że nowy model jest prawdziwym Golfem. Jego wygląd zewnętrzny z charakterystycznym tylnym słupkiem, masywną tylną częścią nadwozia, wybitnie sportowym przodem i muskularną, wznoszącą się ku górze sylwetką świadczą o wyjątkowej dynamice.
Od swojego debiutu, przed prawie trzydziestoma laty, Golf jest niepowtarzalny jak odcisk linii papilarnych. Jedną z tajemnic jego światowego sukcesu (do dziś sprzedano ponad 22 miliony sztuk), jest fakt, że koncern Volkswagen tworząc Golfa – bezpośredniego następcę Garbusa – stworzył absolutnie „niepodrabialny“ oryginał. Przez cztery generacje jego wygląd był pielęgnowany i stał się stylistycznym odbiciem swoich czasów. Zaprezentowany teraz po raz pierwszy Golf piątej generacji nawiązuje do tej niepowtarzalności, jednak zarówno optycznie, jak i technicznie, stanowi największy skok ewolucyjny w historii tego modelu.
Przód, opracowany od nowa w najmniejszym nawet detalu, zoptymalizowany został pod względem aerodynamicznym. Uwagę zwracają „zaostrzone“ wyraźnie w kierunku środka pojazdu podwójne, okrągłe reflektory z ustawionymi poziomo, podobnie jak w Phaetonie, kierunkowskazami. Nad reflektorami wznoszą się zdecydowanie zarysowane powierzchnie błotników. Jako część pokrywy komory silnika tworzą one razem z osłoną chłodnicy charakterystyczny element stylistyczny w kształcie litery V, podkreślający dynamikę nowego Volkswagena.
Także tył samochodu i pełne napięć prowadzenie linii bocznej zdradzają siłę drzemiącą w Golfie piątej generacji. Typowe dla marki Volkswagen są okrągłe światła tylne o podwójnym układzie, umieszczone do połowy w podzielonej czystymi liniami tylnej klapie. Duża szyba tylna zapewnia nie tylko dobrą widoczność, ale jest również istotnym elementem stylistycznym podkreślającym elegancję sylwetki. Patrząc na nowego Golfa można rozpoznać dynamikę i siłę większą niż w którymkolwiek z poprzednich wcieleń.
<strong>Wyposażenie – perfekcja w każdym detalu</strong>
W chwili debiutu na rynku nowy Golf będzie dostępny z nadwoziem trzy – i pięciodrzwiowym z wyposażeniem Trendline, Comfortline lub Sportline. Wszystkie wersje będą miały bogate wyposażenie zwiększające komfort i bezpieczeństwo jazdy, obejmujące m.in.: sześć poduszek powietrznych, pięć zagłówków (przednie aktywne), trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, nową bezpieczną kolumnę kierownicy oraz dźwignie pedałów, które w razie zderzenia nie przemieszczają się do wnętrza pojazdu.
Perfekcja charakteryzuje każdy szczegół. Wszystkie obszary funkcjonalne zostały wyraźnie oddzielone, przyciski i wyłączniki umieszczono w miejscach, w których się ich intuicyjnie spodziewamy. Podczas jazdy do tyłu klimatyzacja Climatronic (element wyposażenia dodatkowego) przełącza się automatycznie na obieg zamknięty, a po uruchomieniu spryskiwaczy szyb inteligentny układ sterowania przerywa natychmiast doprowadzanie świeżego powietrza. Opracowane całkowicie od nowa fotele, zapewniają maksymalny komfort podróżowania. Volkswagen oferuje jako pierwszy w tym segmencie samochodów możliwość zamontowania elektrycznie regulowanego w dwóch płaszczyznach podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz ogrzewanie postojowe. Oparcie kanapy tylnej jest seryjnie składane w stosunku 60:40.
<strong>Nadwozie – nowy wzór do naśladowania </strong>
Szersze (1759 mm / + 24 mm), wyższe (1483 mm / + 39 mm) i dłuższe (4.204 mm / + 57 mm) nadwozie zapewnia większą przestronność kabiny pasażerskiej (+ 65 mm na wysokości kolan z przodu / + 24 mm z tyłu) oraz bagażnika (347 l). To wyraźne zwiększenie wymiarów stanowi pomost do wyższej klasy samochodów i świadczy o ponadklasowości Golfa. To samo dotyczy niepowtarzalnego w tym segmencie poziomu jakości: statyczna sztywność nadwozia została poprawiona o 80 procent (!) – nie ma zatem sobie równych wśród modeli konkurencji.
<strong>Zawieszenie – niezwykle dynamiczne i bezpieczne </strong>
Nowe, bezpieczne zawieszenie Volkswagena jest zarówno komfortowe, jak i dynamiczne. Zoptymalizowana przednia oś z kolumnami prowadzącymi McPherson zapewnia doskonałe prowadzenie samochodu. Z tyłu zastosowano nową oś wielowahaczową. Komfort i właściwości jezdne zostały doprowadzone do perfekcji dzięki nowemu, elektromechanicznemu wspomaganiu układu kierowniczego pracującemu zależnie od prędkości jazdy, które znacznie przyczynia się do podniesienia stabilności pojazdu podczas jazdy na wprost. Golf wyposażony jest seryjnie w najnowszą generację ESP i asystenta hamowania. Optymalny przebieg hamowania zapewnia nowy układ hamulcowy z udoskonalonym systemem chłodzenia. Zawieszenie Golfa gwarantuje niepowtarzalną syntezę, wykraczającego poza swoją klasę, komfortu i bezpieczeństwa jazdy.
<strong>Napęd </strong>
Magicznym słowem w zespole napędowym jest „wtrysk bezpośredni“.
Przykład: TDI. Nowym wzorem do naśladowania pod względem elastyczności, komfortu i oszczędności jest silnik 2,0 TDI o mocy 103 kW / 140 KM. Ta czterocylindrowa i czterozaworowa jednostka napędowa o wysokim momencie obrotowym współpracuje z nową sześciobiegową skrzynią biegów lub z dostępną jako opcja sześciobiegową preselekcyjną skrzynią przekładniową, w którą Volkswagen, jako pierwszy producent na świecie, wyposażył seryjnie Golfa R32.
Przykład: FSI. Pod tym skrótem ukrywa się bezpośredni wtrysk benzyny. Silnik 1,6 FSI o mocy 85 kW / 115 KM sprawdził się już w Touranie i będzie montowany także w Golfie. Seryjnie będzie on współpracował z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, a na życzenie także z komfortową sześciostopniową przekładnią automatyczną. W momencie wprowadzenia na rynek Golf będzie dostępny z czterema silnikami – dwoma benzynowymi ( 55 kW / 75 KM i 1,6 FSI o mocy 85 kW / 115 KM) oraz dwoma silnikami TDI (o mocy 77 kW / 105 KM i 103 kW/ 140 KM).Wszystkie jednostki napędowe spełniają normy emisji spalin EU4. Wkrótce paleta silników zostanie uzupełniona o cztery nowe jednostki, w tym dwa silniki FSI i jeden SDI. Najbardziej dynamiczny silnik o sportowym charakterze pojawi się nieco później. Skrzynia automatyczna i DSG będą oferowane od początku 2004 roku.
<strong>Źródło: Kulczyk Tradex</strong>