Nowy Fiat Panda: wnętrze i jego wystrój
Oferujący pięciodrzwiowe nadwozie i komfort samochodu z wyższego segmentu, nowy Fiat Panda udowadnia, że jest prawdziwym super-kompaktem, który dzięki przemyślnej konstrukcji łączy skromne wymiary nadwozia z zadziwiająco obszernym wnętrzem. Przy długości i szerokości samochodu idealnej dla ruchu miejskiego, trudno ukryć pozytywne zaskoczenie ogromną ilością przestrzeni i miejsca dla kierowcy i pasażerów.
W dzisiejszych czasach Klienci decydujący się na samochód kompaktowy niechętnie rezygnują z komfortu typowego dla pojazdów wyższej klasy, która stanowi dla nich rodzaj punktu odniesienia. Realizacja tego założenia wymagała od projektantów Pandy zastosowania najnowszych standardów ergonomicznych, pozwalających spełnić kryteria objętości wnętrza gwarantujące wygodę i dobre samopoczucie „na pokładzie". Osiągnięte efekty można śmiało uznać za doskonałe we wszystkich kluczowych obszarach ergonomii: komfortu jazdy, pozycji za kierownicą, łatwości wsiadania oraz funkcjonalności.
I tak Panda trzeciej generacji góruje nad swym poprzednikiem wysokością we wnętrzu (+7 mm z przodu i +4 mm z tyłu) oraz jego szerokością (+ 26 mm z przodu i + 5 mm z tyłu)., Obecnie wnętrze samochodu wymiarowo plasuje się na szczycie swej klasy. Zastosowanie foteli typu „slim" pozwoliło polepszyć dostęp do wnętrza (+23 mm z przodu i +6 mm z tyłu) oraz zwiększyć o 20 mm przestrzeń na nogi pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach.
Nowa Panda to zaskakująco wielki „mały" samochód, co osiągnięto bez szkody dla pojemności bagażnika, która liczy 225 litrów (tylna kanapa w standardowej pozycji) oraz 260 litrów - po przesunięciu tylnej kanapy całkowicie do przodu - dodatkowe 160 mm długości. W wyniku złożenia oparć tylnych siedzeń pojemność ładunkowa rośnie do 870 litrów. W porównaniu z Pandą drugiej generacji pojemność bagażnika wzrosła o 10 litrów (konfiguracja normalna) i 36 litrów (po złożeniu oparć tylnych siedzeń).
Ogromną zaletą Nowej Pandy jest maksymalna swoboda użytkowania obszernej, funkcjonalnej i komfortowej kabiny pasażerskiej, która w niczym nie odstaje od wnętrz samochodów wyższej klasy. Funkcjonalność kabiny była zawsze jedną z mocnych stron Pandy, czego najlepszym przykładem jest nowa tablica przyrządów, mnogość skrytek i schowków oraz różnorodność konfiguracji siedzeń.
Nowa deska rozdzielcza jest wielofunkcyjna z pokaźną półką znajdująca się przed pasażerem. Poniżej półki znajduje się klasyczny, zamykany schowek. Deska rozdzielcza ujęta jest w rodzaj gładkiej, kolorowej ramy, otaczającej kierownicę, radio, główne pokrętła i przyciski oraz nawiewy powietrza. Jest to także nawiązanie do Pandy pierwszej generacji, w której elementy te znajdowały się na tkaninowej „poduszce" stanowiącej dominującą część tablicy przyrządów.
Aż 14 schowków i skrytek w nowej Pandzie, to nie tylko dosyć miejsca na podręczne przedmioty, ale dobrze przemyślany „system przechowywania" dla wszystkich, którzy Pandą jeżdżą na co dzień. Są tam łatwo dostępne, otwarte pojemniki i półeczki oraz skrytki zamykane na przedmioty które z reguły pozostawiamy w samochodzie. Nowością jest futerał na okulary umieszczony nad szybą kierowcy.
Zmiany wprowadzono także w konstrukcji siedzeń, aby zwiększyć funkcjonalność Pandy. W ramach wyposażenia dodatkowego dostępna jest regulacja wysokości fotela kierowcy oraz składane do przodu oparcie fotela przedniego pasażera, tworzące wygodny stolik na torbę albo laptop. Po złożeniu oparć siedzeń tylnych powstaje płaska podłoga ładunkowa na długości przedziału pasażerskiego (ponad 2 metry), pozwalająca na maksymalne wykorzystanie przestrzeni.
W wykonaniu standardowym dwumiejscowa kanapa ma oparcie składane do przodu. Jako opcja wyposażenia oferowana jest przesuwana wzdłużnie kanapa dwumiejscowa z oparciem dzielonym/składanym 50/50, kanapa trzymiejscowa z oparciem składanym oraz kanapa trzymiejscowa z oparciem dzielonym/składanym 60/40. Praktycznym rozwiązaniem jest także wkładany do bagażnika pojemnik o płaskim dnie, porządkujący przewożone przedmioty.
Zastosowane po raz pierwszy przez Fiata fotele przednie typu „slim" pozwalają zwiększyć przestrzeń na nogi tylnych pasażerów; ich zakres regulacji w poziomie/pionie wynosi 210/60 mm, a głębsze profilowanie siedzisk i oparć zapewnia wyższy komfort jazdy. Kolejnym rozwiązaniem podwyższającym komfort jazdy, szczególnie w cieplejsze, letnie dni, jest rodzaj wypustek na oparciach foteli, umożliwiających przepływ powietrza pomiędzy plecami kierowcy/pasażera a tkaniną tapicerki oparcia. Z myślą o użytecznej przestrzeni zaprojektowano także boczki drzwi: kieszenie na drobiazgi zostały powiększone kosztem przesunięcia głośników do góry, a dodatkowym efektem jest poprawa jakości odtwarzanego dźwięku. Wrażenie komfortu podnosi także większa powierzchnia tapicerowana paneli drzwiowych.
Mając na uwadze wygodę prowadzenia bez odwracania uwagi podczas jazdy, czerpiąca z tradycji dźwignia zmiany biegów znajduje się pośrodku konsoli środkowej, w bezpośredniej bliskości kierownicy. Dla ułatwienia ruchów kierownicą jest ona idealnie okrągła od zewnątrz lecz „kwadratowa" od środka, co sprzyja pewności chwytu oraz poprawia widoczność wskaźników na desce rozdzielczej.
Kolejną stylistyczną i funkcjonalną zmianą jest nowa dźwignia hamulca pomocniczego (ręcznego) powstała w efekcie dążenia do optymalizacji układu konsoli. Niewielki, podłużny kształt dźwigni pozwala lepiej wykorzystać przestrzeń wokół niej.
Przedział pasażerski nowej Pandy ma więc charakter jednolitej, komfortowej przestrzeni podnoszącej jakość i atrakcyjność przebywania w samochodzie i podróży, w tym także i dla dzieci. Półka pod tylną szybą łatwo zmienia się w sztywną 'platformę' na zabawki; nowością w tym segmencie pojazdów są także graficzne aplikacje zdobiące tapicerkę drzwi i podsufitkę - aby stworzyć przyciągające ciekawość „niebo" nad głowami najmłodszych pasażerów. Intuicyjny panel radioodtwarzacza przypomina wygląd konsoli gier najnowszej generacji, a przyciski i pokrętła zgrupowano w dwóch „wyspach" ułatwiających obsługę podczas jazdy.