Nowy concept-car – Renault ELLYPSE
Renault ELLYPSE: "iskierka optymizmu na horyzoncie motoryzacji". Najnowsze dziecko Renault w rodzinie concept-car - Ellypse – to narodziny doskonałej harmonii samochodu ze środowiskiem.
<strong>
Nowy concept-car – Renault ELLYPSE: "iskierka optymizmu na horyzoncie motoryzacji".
Najnowsze dziecko Renault w rodzinie concept-car - Ellypse – to narodziny doskonałej harmonii samochodu ze środowiskiem. Jego łagodna, choć jednocześnie mocno zaznaczona linia, pozbawiona jakiejkolwiek agresji, nadaje mu sympatyczny wygląd. Kojące, pełne prostoty, pozbawione zbędnych ozdobników wnętrze jest dowodem na to, że naturalność może zachwycać. Zaskakujący, pełen niespodzianek Ellypse oferuje nowe rozwiązania, kontynuując jednocześnie stylistykę „Touch Design”, której celem jest coraz większe zbliżenie pomiędzy człowiekiem i techniką.
W postaci tego nowego concept-car Renault wprowadza w życie pragnienie stworzenia samochodu przyszłości. Dlatego też Ellypse został zaprojektowany tak, by chronić środowisko: jego projekt został opracowany pod kątem łatwego demontażu oraz recyklingu po wycofaniu z eksploatacji; jego silnik o napędzie diesel ogranicza do minimum zużycie paliwa oraz emisję spalin (85 gram CO2/km); ponadto zastosowano zaawansowane technologie „X-by-wire” oraz system elektryczny na napięcie 42 V.
</strong>
Ellypse to limuzyna o długości 3,90 metrów o wyjątkowo sympatycznym charakterze. Kształt reflektorów oraz pokrywy chłodnicy, która jest kontynuacją nowej estetyki marki Renault, nadaje mu wyraz pełen radości życia. Proste, pozbawione wszelkiej agresywności linie, zderzak obejmujący przód oraz zaokrąglone kształty tylnej szyby sprawiają, że Ellypse staje się samochodem, do którego można się przywiązać. Filtr przeciwsłoneczny rozmieszczony na całej powierzchni przezroczystego dachu, poprawia jakość warunków cieplnych we wnętrzu kokpitu. Wyjątkowo łagodne i naturalne kolory Ellypse dobrano tak, aby w pełni harmonizowały z kształtami samochodu: przednia i tylna część jest w kolorze lekko stonowanego błękitem migdału, drzwi natomiast przechodzą w lekki błękit Ultra Light Blue.
O ile od strony kierowcy drzwi otwierają się klasycznie, o tyle z drugiej strony pojawia się oryginalny i nowatorski system dostępu: tylne drzwi mogą otwierać się w obu kierunkach, mimo braku listwy środkowej między drzwiami przednimi a tylnymi – zarówno jak klasyczne drzwi dające bezpośredni dostęp do tylnych siedzeń, jak i na odwrót, otwierając się do tyłu. To drugie ustawienie otwiera całkowicie dostęp do kokpitu, kiedy otwarte są również przednie drzwi z tej strony, zachęcając do wejścia do środka.
Ellypse prezentuje się jako samochód prosty, zachęcający do jazdy i ciepły. „To iskra optymizmu na horyzoncie motoryzacji”, mówi Patrick le Quément, Dyrektor Pracowni Projektów Renault.
<strong>Proste i zaskakujące wnętrze</strong>
Wnętrze w tonacji jasnej żółci kwiatów mimozy jest zachęcające i miłe. Celowo pozbawione zbędnych ozdobników stwarza atmosferę łagodności, spokoju i odpoczynku. Zarówno długi, przeszklony dach, jak i duża powierzchnia okien napełniają wnętrze światłem oraz nadają mu charakter otwartości i umożliwiają szerokie spojrzenie na świat zewnętrzny. Aktywna linia deski rozdzielczej spływa na podłogę tworząc lekką falę, na której opierają się fotele.
Deska rozdzielcza złożona z prostych i czystych w formie przestrzeni jest wyposażona w umieszczone na środku dwa ekrany, które ułatwiają syntetyczne wyświetlanie danych. Pierwszy jest przeznaczony dla kierowcy i podaje informacje związane z jazdą i prowadzeniem, natomiast drugi, chowany, wyświetla informacje dla pasażerów.
Również chowany jest centralny wielofunkcyjny pilot wbudowany w dolną część deski rozdzielczej, umożliwiający łatwe sterowanie większością elementów wyposażenia funkcjonalnego: klimatyzacją, radiem, systemem nawigacji satelitarnej i informacji o sytuacji na drogach podawanych w czasie rzeczywistym, osobistym kalendarzem, dostępem do funkcji karty technicznej pojazdu i dziennika pokładowego oraz do informacji związanych z utrzymaniem i konserwacją pojazdu itd. Wnętrze Ellypse zostało opracowane zgodnie z duchem Touch Design, którego pierwszym wcieleniem był model Talisman, co potwierdza wolę innowacji Renault w zakresie rozwiązań budowy kokpitu samochodu. Pozwala ona na maksymalną i jednocześnie uproszczoną adaptację technologii do potrzeb człowieka. Touch Design charakteryzuje się grą kontrastów pomiędzy czystą przestrzenią i atolami techniki skupiającymi urządzenia kontrolne i sterujące. Forma interfejsów użytkownika, często o charakterze ludycznym, pozwala na intuicyjną, skuteczną i przyjemną obsługę każdej z funkcji.
Wzorem swoich poprzedników, ten nowy concept-car został wyposażony w wysmukłe fotele, które pozwalają cieszyć się w pełni przestrzennością wnętrza. Komfort siedzeń zapewniony jest przez materiał piankowy łączący miękkość, elastyczność oraz trwałość z miłym wrażeniem dotykowym. Wykonana z materiału zapamiętującego kształty pianka przystosowuje się do budowy ciała pasażerów, co gwarantuje doskonały komfort jazdy. W Ellypse pojawia się po raz pierwszy nowość w postaci „inteligentnych foteli”: pomysłowe rozwiązanie konstrukcji sprawia, że siedzenia, rozkładając się na podłodze, przechodzą z ustawienia w pozycji „podróżnej” do ustawienia w pozycji „odpoczynek”. Ten wspomagany silniczkiem ruch fotela zajmuje tylko kilka sekund po jednym naciśnięciu przycisku umieszczonego na przednich drzwiczkach. System rozkładanych foteli pozwala na położenie się i odpoczynek, na przykład po odbyciu długiej drogi. Linia podłogi jest w zamierzeniu projektantów możliwie najpełniej dostosowana do formy ciała, natomiast ergonomiczny zagłówek-poduszka jest zaprojektowany tak, aby mogła się na nich oprzeć głowa, co zwiększa komfort odpoczynku.
<strong>Samochód zaprojektowany, by chronić środowisko</strong>
Ellypse to także rezultat troski Renault - firmy szanującej wartości obywatelskie - o to, aby samochód przyszłości był częścią logicznego planu trwałego rozwoju. Concept-car firmy Renault stworzony z myślą o ochronie środowiska zapoczątkowuje nowy sposób projektowania i doskonalenia kolejnych wersji samochodu.
Cel pierwszy: ułatwić demontaż oraz sortowanie części przeznaczonych do recyklingu po zakończeniu cyklu życia samochodu. Projektanci zadbali w tym zakresie przede wszystkim o maksymalne uproszczenie projektu samochodu. Liczba części została specjalnie ograniczona, na przykład przednia maska, boczne listwy ochronne oraz pokrywa chłodnicy stanowią jedną całość. Czyste i proste „cięcia” linii nadają mu charakter czystości. Z drugiej strony wszelkie elementy łączące łatwo się odkręcają, by maksymalnie uprościć demontaż poszczególnych części.
Części te z kolei są oznaczone w sposób identyfikujący materiał bazowy, z którego zostały wykonane, dzięki czemu będzie możliwe ich szybkie i efektywne sortowanie. Tą samą filozofią kierowano się przy projektowaniu wnętrza samochodu: zarówno z siedzeń, jak i z podłogi można łatwo usunąć pokrywający je materiał.
Kolejnym elementem świadomości ekologicznej jest wybór materiałów poprzedzony dogłębnymi badaniami przeprowadzonymi przez projektantów. Ellypse składa się w większości z materiałów pochodzących z odzysku, podlegających recyklingowi lub odnawialnych. Boczne drzwiczki wykonane zostały z aluminium pochodzącego z odzysku. Poza swoimi właściwościami związanymi z łatwością, z jaką poddaje się recyklingowi, aluminium umożliwia zmniejszenie ciężaru samochodu, co z kolei pozwala na mniejsze zużycie paliwa. Główna część konstrukcji jest stopem aluminium i stali, która również została uzyskana ze złomu pochodzącego z odzysku.
Pokrywa silnika, skrzydła boczne oraz tylna część samochodu w odróżnieniu od części aluminiowych, wyróżnionych innym kolorem, wykonane zostały z polipropylenu, materiału uzyskanego z recyklingu plastikowych części samochodowych, na który została nałożona warstwa kolorowej folii również nadającej się do ponownego użytku po przetworzeniu. Pokrycie podłogi wykonane zostało z syndermy – materiału naturalnego i odnawialnego produkowanego głównie z odpadów skórzanych.
Elementy wyciszające w samochodzie są lekkie i skuteczne. Wykonane zostały z materiału składającego się z dwóch głównych elementów pochodzących z recyklingu: włókien roślinnych (głównie bawełny), pochodzących z przetworzenia starych ubrań oraz włókien poliestrowych, otrzymanych z butelek i opakowań uzyskanych z segregacji odpadków.
<strong>Chronić jakość powietrza dzięki zaawansowanej technologii zespołu napędowego </strong>
Ellypse jest wyposażony w innowacyjny, 16-zaworowy silnik turbo Diesel o pojemności 1 200 cm3, mocy 100 kM (72 kW) i momencie obrotowym 200 Nm. Wysoko rozwinięty system wtrysku paliwa Common Rail jest wyposażony w specjalne piezoelektryczne wtryskiwacze z 10 dyszami (w porównaniu z dotychczasowymi 4 – 5 dyszami), które pozwalają na osiągnięcie ciśnienia wtryskowego rzędu 2 000 barów.
W trosce o środowisko naturalne, model ten został wyposażony w kompleksowy i innowacyjny system usuwania zanieczyszczeń powietrza: 4-drożny katalizator umożliwia jednoczesne przetwarzanie tlenku węgla (CO), tlenków azotu (NOx), niespalonych cząsteczek paliwa (węglowodory) oraz innych cząstek. Kierowca dysponuje również nowoczesnym systemem diagnostyki pokładowej OBD, który nie tylko informuje go o przekroczeniu przez samochód norm dotyczących zanieczyszczenia powietrza, lecz także stale analizuje skład chemiczny i fizyczny emisji oraz płynów i gazów obecnych w samochodzie w celu zasygnalizowania konieczności dokonania przeglądu.
Wspomniany silnik turbo Diesel jest uzupełniony o zintegrowaną jednostkę elektryczną nowej generacji, spełniającą różne funkcje: alternatora produkującego prąd (zwłaszcza na bazie energii odzyskiwanej podczas hamowania), zapłonu dla silnika termicznego oraz pomocniczego silnika elektrycznego wspomagającego moc silnika termicznego, a nawet zdolnego napędzać cały samochód na krótkich odcinkach. System przełożenia jest wyposażony w zautomatyzowaną skrzynię biegów, która umożliwia optymalizację zużycia paliwa w zależności od stylu jazdy danego kierowcy.
Wysoko zaawansowana technologia zespołu napędowego w połączeniu z niewielką masą samochodu (980 kg) pozwala na uzyskanie dobrych osiągów oraz poziomu emisji CO2/km na poziomie jedynie 85 g w cyklu mieszanym NMVEG, czyli około 3,2 l/100 km.
<strong>Elektryczność i elektronika także w służbie środowiska </strong>
Ellypse charakteryzuje się specyficzną architekturą obwodów elektrycznych, skonstruowanych z myślą o osiągnięciu jak największych korzyści dla środowiska. Dostarczając do sieci pokładowej napięcie 42 V (zamiast tradycyjnych 14 V) zespół alternatora-rozrusznika pozwala z jednej strony osiągnąć wyższą ogólną wydajność zespołów napędzanych elektrycznie, z drugiej natomiast zwiększyć liczbę elementów wyposażenia zasilanych prądem elektrycznym. Przykładem jest elektrycznie zasilana klimatyzacja, która dzięki wykorzystaniu tej energii przyczynia się do optymalizacji gospodarki energetycznej samochodu.
Jako że instalacje hydrauliczne cechują się mniejszą wydajnością niż instalacje elektryczne, a płyny mechaniczne stanowią obecnie realny problem dla środowiska w czasie eksploatacji samochodu (wymiana, wycieki...) jak również przy końcu cyklu jego życia (opróżnianie instalacji z płynów), Ellypse rozwiązuje ten problem wchodząc w erę „by wire”: siłowniki hydrauliczne zostały zastąpione przez napęd elektryczny (wyzwalacz) dla hamulców, natomiast zespół układu kierowniczego oraz skrzynia biegów są zautomatyzowane. Niewielkie ilości pozostałych płynów (chłodzenia silnika oraz płynów smarowania) nie są toksyczne i poddają się biodegradacji. Ich odzyskanie pod koniec cyklu życia samochodu jest ułatwione przez zaprojektowanie specjalnych otworów spustowych.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>