Nowe wieści z Genewy od Mitsubishi
Podczas osiemdziesiątego szóstego salonu Geneva International Motor Show*2, firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zaprezentuje model MITSUBISHI eX Concept*1. Auto świętujące swoją europejską premierę przybrało formę kompaktowego SUV-a napędzanego systemem EV nowej generacji, który zapewnia zasięg nawet 400 kilometrów. Koncept ucieleśnia hasło MMC, które brzmi Driving Beyond ? Another Step Forward with SUVs and Electric Power (Transport przyszłości - kolejny krok w rozwoju SUV-ów i zasilania elektrycznego). Oprócz modelu MITSUBISHI eX Concept, na genewskim stoisku MMC znajdzie się łącznie 13 aut (10 podczas dni prasowych), w tym świętujące światową premierę modele L200*3 GEOSEEK*4 Concept i ASX*5 GEOSEEK Concept - oba samochody oferują akcesoria nawiązujące do stylu życia pełnego przygód - a także zmodernizowany ASX 2017.
Wśród atrakcji wystawianych przez firmę MMC w Genewie znajdzie się również podwozie modelu Outlander PHEV plug-in hybrid EV oraz panel z ekranami prezentującymi 50 lat doświadczenia Mitsubishi w pracach badawczo-rozwojowych nad samochodami elektrycznymi.
Zagadnienia napędu elektrycznego będą przedstawiane w szczególnie przystępny sposób na przykładzie podwozia modelu Outlander PHEV, prezentującego m.in. najważniejsze podzespoły układu PHEV oraz system napędu Twin Motor 4WD. Ponadto, Mitsubishi pokaże schemat przepływu prądu z akumulatorów tego modelu do domostwa.
*1: electric X (cross)-over.
*2: Więcej informacji na stronie http://www.salon-auto.ch/en/ (w jęz. angielskim)
*3: Triton lub Strada na wybranych rynkach
*4: Połączenie słów „geo-” i „seek” (poszukiwać) oznaczające przecieranie nieznanych szlaków.
*5: RVR lub Outlander Sport na wybranych rynkach
1. MITSUBISHI eX Concept
MITSUBISHI eX Concept jest wizją kompaktowego SUV-a z elektrycznym układem napędowym nowej generacji, zapewniającego wysoką wydajność ekologiczną, świetne przyspieszenie i cichą pracę. Zastosowanie dwusilnikowego układu napędowego Twin Motor 4WD i zintegrowanego systemu kontroli jazdy S-AWC pozwoliło uzyskać bardzo precyzyjne prowadzenie samochodu przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowej stabilności. W modelu tym zastosowano technologię automatycznej jazdy, która łączy systemy łączności mobilnej w samochodzie z zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie aktywnego bezpieczeństwa. Wszystko to gwarantuje możliwość pracy w trybie częściowo autonomicznym na drogach ekspresowych, jak również pozwala zaparkować auto w sposób automatyczny.
1) Design nadwozia
?W tętniącym życiem projekcie MITSUBISHI eX Concept wykorzystano mocno zarysowaną sylwetkę, która bardzo wyróżnia samochód. Bryła samochodu sprawia wrażenie, jakby została wyrzeźbiona z jednego bloku materiału, jednocześnie łącząc elegancję i styl nadwozia „shooting brake*6” z linią kompaktowego SUV-a, którego bagażnik zapewnia wystarczającą ilość miejsca na sprzęt sportowy podróżnych. Stylizacja MITSUBISHI eX Concept przywołuje obraz sportowego crossovera szybko i zwinnie poruszającego się po mieście.
? Przednia część nadwozia jest nową interpretacją charakterystycznej dla MMC koncepcji dynamicznej tarczy (Dynamic Shield). W MITSUBISHI eX Concept ten akcent zyskał nieco więcej cech czysto praktycznych. Oprócz wizualnej ochrony przodu pojazdu i jego pasażerów, w górnej części tarczy umieszczono światła dzienne LED oraz kierunkowskazy, co czyni je lepiej widocznymi dla pieszych, podczas gdy główne reflektory umieszczone są pod zakończeniami dolnego zderzaka, zapobiegając oślepianiu pieszych i kierowców innych pojazdów.
? Kolejne rozwiązanie, które służy zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa, to zastosowanie powłoki gumowej od spodu i po bokach zderzaka, gdzie jest możliwy kontakt z ludźmi lub z przeszkodami.
*6: Termin oznaczający auto coupé o stylizacji nawiązującej do hatchbacka; termin nawiązuje do powozów konnych używanych w Wielkiej Brytanii podczas polowań.
2) Design wnętrza
?Brak środkowego słupka między przednimi i tylnymi drzwiami zapewnia łatwy i wygodny dostęp do wnętrza.
?Do wykończenia deski rozdzielczej i paneli drzwiowych po stronie kierowcy i pasażera użyto materiałów w różnych kolorach, aby zaproponować przestrzeń, która kojarzy się ze sportem, ale zachowując rozświetlony, wyrafinowany i przestronny charakter wnętrza.
?Użycie miękkiej powłoki do pokrycia ramy struktury tablicy rozdzielczej i innych ważnych elementów przedniej części kabiny nie tylko tworzy wizualne wrażenie lekkości, ale jest też rozwiązaniem realnie obniżającym masę pojazdu.
?W konsoli centralnej znalazło się miejsce na dwa przenośne akumulatory, co jest wsparciem dla aktywnego stylu życia energicznych i ciekawych świata ludzi.
? MITSUBISHI eX Concept został także wyposażony w przednią szybę z technologią rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality - AR*7) oraz w inteligentny wyświetlacz umieszczony w centralnej części kokpitu, który jest podłączony do smartfona kierowcy i systemów AI w chmurze, co pozwala podawać kierowcy rekomendacje uzależnione od jego zainteresowań i preferencji. Podłączenie do sieci informacyjnej za pomocą samochodowych systemów łączności otwiera ogromne pole dla nowych zastosowań, przyczyniając się do zwiększenia poziomu komfortu i wygody korzystania z samochodu.
? Wśród innowacji znalazły się wyświetlacze zastępujące tradycyjne lusterka zewnętrzne, które umieszczono po obu stronach obudowy zestawu wskaźników, oraz wyświetlacz zastępujący centralne lusterko wsteczne, który zamontowano w konsoli górnej samochodu. Wyświetlacze współpracując z kamerami wysokiej rozdzielczości zamocowanymi do nadwozia wyświetlają obraz sytuacji obok i za samochodem, co ogranicza ruchy oczu, jakie były dotychczas potrzebne do sprawdzenia sytuacji za pomocą lusterek.
*7: Generowany na żywo bezpośredni lub pośredni widok rzeczywistego, fizycznego środowiska, którego elementy są rozszerzone (lub uzupełnione) przez grafikę lub dźwięki generowane komputerowo.
3) System EV nowej generacji
? MITSUBISHI eX Concept dysponuje systemem EV nowej generacji, który oferuje powiększony zasięg i znakomite osiągi. Układ napędowy zasilają akumulatory drugiej generacji, które charakteryzuje dwa razy większa gęstość zmagazynowanej energii, niż w poprzednio stosowanych akumulatorach, a napęd zapewniają wysoko wydajne silniki elektryczne przedniej i tylnej osi. Wraz ze zmniejszeniem masy i wyższą sprawnością nowego systemu EV, MITSUBISHI eX Concept uzyskuje zasięg wynoszący 400 km. Układ napędowy zapewnia przyspieszenia o dynamice dostępnej tylko w samochodzie elektrycznym, dostarczając moc 70 kW na koła przedniej osi i następne 70 kW na koła tylne, tak więc łączna moc silników samochodu wynosi 140 kW.
? Układ napędowy Twin Motor 4 WD zintegrowano z systemem S-AWC, który kontroluje zachowanie samochodu i koryguje je wykorzystując do tego sterowanie hamowaniem kół przednich i systemem AYC zmieniającym rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła. Dzięki kontroli nad rozdziałem momentu także pomiędzy tylne koła poprzez system AYC, MITSUBISHI eX Concept prowadzi się pewnie i realizuje dokładnie to, co zamierzył kierowca.
4) Układy autonomiczne
? Korzystając z kamer i czujników zamontowanych na pokładzie, MITSUBISHI eX Concept jest w stanie działać w sposób częściowo autonomiczny, analizując sytuację na całym obszarze wokół samochodu i samodzielnie zwiększyć lub zmniejszyć prędkość jazdy, a także utrzymać się na wybranym pasie ruchu lub go zmienić.
?Projekt samochodu przyłączonego do sieci i aktywnych systemów bezpieczeństwa zapewniających bezpieczną i komfortową podróż zawiera w sobie rozwiązania autonomiczne w postaci systemu Valet Parking Assistant. Łączy on systemy parkowania przy hotelu lub restauracji z pokładowym systemem autonomicznego manewrowania, dzięki czemu pojazd sam odnajduje miejsce parkingowe, parkuje w nim i wyjeżdża z niego.
?2. Koncepty Geoseek
Koncepty Geoseek dodają modelom L200 i ASX atrakcyjnego charakteru za sprawą akcesoriów nawiązujących do stylu życia pełnego przygód. Nowe modele o muskularnym wyglądzie przypadną do gustu miłośnikom spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.
1) Nadwozie
? Dwa koncepty Geoseek, podkreślające solidność obu aut, zostały pokryte szarym lakierem, natomiast elementy symbolizujące funkcjonalność SUV-a (obudowy lamp przeciwmgłowych, akcenty dekoracyjne na nadkolach, ranty obręczy aluminiowych, boczne elementy dekoracyjne, spoiler dachowy, tylny zderzak), jak również lusterka zewnętrzne zostały zaakcentowane kolorem jasnopomarańczowym.
? W celu podkreślenia nietypowej stylizacji pojazdów, w przednim pasie znalazła się osłona chłodnicy o strukturze siateczki, a pod przednim zderzakiem umieszczono osłonę. W obu modelach zastosowano też bagażnik dachowy do transportu rowerów lub sprzętu biwakowego.
? Ponadto, model L200 posiada reflektory robocze i specjalne uchwyty zamocowane przy relingach dachowych, natomiast ASX wykorzystuje LED-owe lampy przeciwmgłowe.
2) Wnętrze
? We wnętrzu, w którym dominuje czarny kolor znalazły się jasnopomarańczowe akcenty dekoracyjne, zdradzające sportowy, aktywny charakter obu modeli.
? Siedzenia zostały pokryte nowoczesnymi materiałami - w środkowej części zastosowano panele siateczkowe zapewniające doskonałą wentylację, a po bokach znalazły się antypoślizgowe materiały nawiązujące wyglądem do zamszu.
?