Nowe centrum logistyczne Audi w Neckarsulm
Nigdy przedtem Audi nie rozpoczęło w Neckarsulm tylu nowych produkcji, jak w ubiegłych latach. Tylko od początku 2010 roku z taśm produkcyjnych zakładu zjechało sześć nowych modeli. Więcej samochodów oznacza także większą ilość części. Dlatego za 34 mln € powstało nowe centrum logistyczne, w którym w przyszłości części składowane w małych pojemnikach będą przeładowywane w sposób zautomatyzowany i ergonomiczny.
„Budowa nowego obiektu daje nam konieczne bezpieczeństwo niezawodności zaopatrzenia w części” – powiedział Dieter Braun, szef logistyki zakładowej w zakładach w Neckarsulm. W związku z wprowadzeniem wielu nowych modeli liczba małych pojemników magazynowych wzrosła w Neckarsulm od 2008 roku prawie dwukrotnie i będzie nadal wzrastać. Średnio w nowym zautomatyzowanym magazynie (AKL) będzie przeładowywanych 1.300 pojemników na godzinę.
Budynek jest wyjątkowo energooszczędny i wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne mające na celu ochronę środowiska. Na przykład do ogrzewania AKL będzie wykorzystywane ciepło odpadowe z budynków produkcyjnych znajdujących się na terenie zakładu. Inteligentne systemy w urządzeniach obsługujących regały – jak rekuperacja i wyłączanie napędu - również pomogą zaoszczędzić energię. „Dobra inwestycja w przyszłość” - podkreśla Braun – W ciągu roku możemy uniknąć emisji nawet 500 ton CO2.”
Budowa nowej hali A10 rozpoczęła się we wrześniu 2009 roku. Na powierzchni 12.000 metrów kwadratowych, we wschodniej części zakładów, powstało nowe centrum logistyczne. W październiku 2010 roku nowy AKL został uruchomiony przez dział logistyki operacyjnej. Aby przestawić się na nowe procedury, pracownicy działu logistyki już wcześniej przeszli intensywne szkolenia, dotyczące m.in. obsługi technicznej oraz ergonomii. Podczas kilkutygodniowej fazy rozruchu uczestniczyli oni w przeprowadzce z magazynu obsługiwanego manualnie do AKL oraz w etapie uruchomienia magazynu zautomatyzowanego. W nowym budynku zatrudnionych jest około 140 pracowników.
Centralny punkt przyjęcia towaru dla całego zakładu znajduje się teraz na granicy terenu firmy. Tam kierowcy otwierają bramę przy użyciu chipu i wjeżdżają do czteromiejscowej śluzy w celu rozładunku. Dwunastu doświadczonych pracowników przeprowadza kontrolę wejściową towarów na trzech stanowiskach dyspozytorskich, wpisuje nowy towar do rejestru lub reklamuje ewentualne wadliwe dostawy.
Większość pojemników przyjmowanych do magazynu jest przenoszona przez cztery roboty z palety bezpośrednio na taśmociąg. Pozostały materiał jest przyjmowany przez pracowników logistyki na ruchome stoły podnośnikowe. „Wcześniej pracownicy musieli ręcznie układać pojemniki na regałach” – wyjaśnia Andrea Barth, szefowa nowego AKL – „Dzisiaj proces ten jest o wiele bardziej ergonomiczny i jednocześnie bardziej wydajny.”
Małe pojemniki magazynowe, w których znajdują się na przykład moduły sterowania, są w sposób całkowicie zautomatyzowany odkładane na regały mierzącego 19,5 metra wysokości magazynu wysokiego składowania do momentu, gdy będą potrzebne. 15 automatycznych urządzeń obsługujących regały dojeżdża łącznie do 160.000 miejsc magazynowych. Pojemniki pozostają tam przez kilka dni i są pobierane zgodnie z zasadą FIFO (First In – First Out). „System jest inteligentny, układa takie same pojemniki magazynowe na różnych miejscach, aby w razie jakiś problemów nie doszło do zatrzymania produkcji” – wyjaśnia Barth.
Zespół jest szczególnie dumny z faktu, że zaopatrzenie realizowane przez nowy magazyn przebiega bez usterek już od momentu jego uruchomienia.
AKL dostarcza przez całą dobę części do wszystkich produkowanych w Neckarsulm samochodów, od A4 Limousine i A5 Cabriolet poprzez serie A6 i A7 aż do najwyższych modeli Audi A8 i R8.