Nowa rodzina Forda Ka – mały wielki samochód!
Ekspozycja na Salonie Samochodowym 2002 w Paryżu potwierdza dobitnie, że Ford of Europe nadal wiąże ogromne nadzieje ze swoim najmniejszym modelem – Fordem Ka. W chwili swojej premiery samochód ten stał się prekursorem oryginalnego myślenia w segmencie samochodów małych (sub-B). Obecnie można zacząć mówić o rodzinie Ka, gdyż do właściwego modelu dołączają dwie pokrewne konstrukcje – stylowy dwumiejscowy roadster Streetka oraz dynamiczny model o zdecydowanie rasowym obliczu – Sportka. Obie nowości będą miały swoja premierę rynkową w 2003 roku.
<strong>
Ekspozycja na Salonie Samochodowym 2002 w Paryżu potwierdza dobitnie, że Ford of Europe nadal wiąże ogromne nadzieje ze swoim najmniejszym modelem – Fordem Ka. W chwili swojej premiery samochód ten stał się prekursorem oryginalnego myślenia w segmencie samochodów małych (sub-B). Obecnie można zacząć mówić o rodzinie Ka, gdyż do właściwego modelu dołączają dwie pokrewne konstrukcje – stylowy dwumiejscowy roadster Streetka oraz dynamiczny model o zdecydowanie rasowym obliczu – Sportka. Obie nowości będą miały swoja premierę rynkową w 2003 roku.
</strong>
<strong>Ford Ka </strong>
Ford Ka został zaprezentowany światu po raz pierwszy podczas salonu paryskiego w 1996 roku. Był to model, który między innymi był prekursorem nowej szkoły stylistycznej "New Edge" i który później zdobył m.in. trzy ważne nagrody w dziedzinie wzornictwa przemysłowego. Koncepcja Forda Ka jako niedrogiego samochodu o bardzo nowoczesnej konstrukcji, służącego zarówno do poruszania się po mieście jaki i do czerpania prawdziwej przyjemności z jazdy, zdecydowanie sprawdziła się, o czym świadczy ponad milion sprzedanych egzemplarzy. Wielu właścicieli Forda Ka to osoby, które po raz pierwszy zdecydowały się na zakup samochodu marki Ford, przede wszystkim ze względu na oryginalny styl tego auta - motyw, który należy do niezwykle ważnych czynników wpływających na wybór samochodu w segmencie aut małych.
Śmiała stylistyka Forda Ka nic nie straciła ze swojej świeżości, nadal wyróżniając najmniejszego Forda wśród modeli konkurencyjnych marek. Mając świadomość wyjątkowego charakteru Forda Ka, konstruktorzy i styliści pozostali wierni niepowtarzalnej formie, która zdążyła już stać się znakiem rozpoznawczym tego samochodu.
Ten niezwykły samochodzik zachowuje zatem swoją niepowtarzalną linię, ale pod maską kryje się zupełnie nowy silnik Duratec 8V o pojemności 1,3 litra. Poszerzono jednocześnie gamę dostępnego wyposażenia oraz paletę lakierów i tapicerki. Wyposażenie obejmuje między innymi:
• Nową tablicę przyrządów, w której wykorzystano obok siebie wskaźniki analogowe i wyświetlacze ciekłokrystaliczne, zawierającą m.in. obrotomierz, elektroniczny licznik przebiegu oraz lampkę ostrzegawczą niskiego stanu paliwa.
• Automatyczne funkcje wycieraczek i spryskiwaczy przedniej szyby.
• Czujniki parkowania (opcja).
• Wyłącznik całkowicie odłączający poduszkę powietrzną pasażera (opcja).
• Nowe kołpaki zakładane na stalowe obręcze kół.
• Nowe 5-ramienne obręcze kół z lekkiego stopu o średnicy 14-cali dla wersji Luxury.
<strong>Ford Streetka </strong>
Streetka to pierwszy mały samochód Forda w segmencie "sub-B" z nadwoziem otwartym. To także samochód, który trafił do produkcji seryjnej dosłownie powołany do życia entuzjastycznymi głosami ekspertów i opinii publicznej.
Model ten po raz pierwszy został pokazany jako studium stylistyczne firmy Ghia i od razu zyskał miano gwiazdy Salonu Samochodowego w Turynie w 2000 roku. Zarówno fachowcy jak i opinia publiczna byli pod wrażeniem przemiany Forda Ka, małego 4-osobowego samochodu z nadwoziem typu hatchback, w finezyjny 2-miejscowy roadster o zdecydowanie oryginalnej stylistyce przedniej i tylnej części nadwozia.
Studium Streetka zostało na tyle gorąco przyjęte, że Ford of Europe zaprosił do współpracy firmę nadwoziową Industrie Pininfarina SpA z Turynu, której powierzył odpowiednie opracowanie strony technicznej nadwozia, aby możliwe było wyprodukowanie pewnej liczby seryjnych egzemplarzy Streetka zgodnie z rygorystycznymi normami konstrukcyjnymi i jakościowymi Forda, lecz z zachowaniem oryginalnego ducha tego pojazdu. Streetka trafi do sprzedaży na początku 2003 roku.
Założenia, które doprowadziły do stworzenia modelu Streetka idealnie odpowiadają charakterowi Forda Ka. Przy okazji, powstanie tego roadstera stanowi świetną ilustrację zamierzeń Forda, który w przyszłości planuje coraz częściej wprowadzać na rynek produkty niszowe budowane na bazie modeli wielkoseryjnych.
Streetka pozwala czerpać nieograniczoną przyjemność z jazdy z opuszczonym dachem dwumiejscowym autem, które ma niezwykle atrakcyjny wygląd, charakteryzuje się wysoką jakością wykonania i – co najważniejsze – jest autem niedrogim. Pozostał pełen dynamiki wygląd prawdziwego auta sportowego, jak najbardziej wierny pierwszej koncepcji pojazdu, a osiągi pełnego temperamentu 1,6-litrowego silnika Duratec 8V o mocy 95 KM w sposób adekwatny odpowiadają pełnemu ekspresji wyglądowi.
Mimo że jest to samochód wyraźnie oparty na Fordzie Ka z nadwoziem hatchback, Streetka ma konstrukcję nadwozia zaprojektowaną specjalnie z myślą o stworzeniu typowego roadstera, a więc samochodu z nadwoziem otwartym.
Streetka z pewnością zwróci na rodzinę Ka uwagę osób, dla których podążanie za współczesnymi trendami mody jest niezwykle ważne – chodzi przede wszystkim o młodych ludzi w wieku 20-30 lat, którzy nie założyli jeszcze rodziny oraz młode małżeństwa, zainteresowane przede wszystkim nowoczesną modą i muzyką. Jeszcze przed swoją oficjalną premierą Streetka zaistniał na scenie muzycznej jako sponsor tytularny europejskiego tournee Fever 2002 ("Gorączka") australijskiej gwiazdy Kylie Minogue. Krótkie pojawienie się nowego samochodu podczas koncertów pozwoliło licznej widowni po raz pierwszy zobaczyć samochód, którego stylistyka zdecydowanie zwraca uwagę oryginalnością, wydając się wołać "Patrz na mnie!".
Pod kilkoma względami Streetka jest dla Ford of Europe modelem prekursorskim, gdyż:
• Jest to pierwszy samochód z nadwoziem roadster w segmencie aut małych noszący znaczek Forda.
• Jest to pierwszy samochód Forda produkowany wspólnie z firmą Pininfarina.
• Jest pierwszym samochodem Forda produkowanym we Włoszech.
<strong>Ford Sportka </strong>
Ostatnim modelem "małej wielkiej trójki" eksponowanej w Paryżu jest usportowiony Sportka, który łączy oryginalne zamknięte nadwozie Forda Ka z rasowym wyglądem i charakterem roadstera Streetka.
Wykorzystując wiele rozwiązań i akcentów stylistycznych zaprezentowanych w roadsterze Streetka, model Sportka stanowi zdecydowanie usportowiona alternatywę dla masowo produkowanego Forda Ka. To samochód charakteryzujący się znacznie lepszymi osiągami i bardziej dynamicznym zachowaniem na drodze, co z pewnością ucieszy osoby, które w jeździe samochodem szukają przede wszystkim przyjemności. Zamknięte nadwozie Forda Ka wyposażone w dynamiczny 1,6-litrowy silnik Duratec 8V, śmiała stylistyka oraz oryginalne wyposażenie nadają nowemu modelowi zdecydowanie sportowy charakter. Przede wszystkim sylwetka wydaje się niższa i smuklejsza, pewniej stojąca na jezdni – efekt ten osiągnięto dzięki elementom stylistycznym z przodu i z tyłu pojazdu, które zdecydowanie uwydatniają dolny pas nadwozia.
Nowy Sportka został nie tylko zainspirowany stylistyką roadstera Streetka, ale także wykorzystuje układ jezdny swojego kuzyna. Specjaliści Forda zajmujący się jakością prowadzenia nowych modeli nie mogli oprzeć się pokusie wywołania uśmiechu satysfakcji na twarzy każdego, kto usiądzie za kierownicą tego niezwykłego samochodu.
W konstrukcji podwozia Sportka wykorzystano platformę roadstera Streetka z szeregiem korekt w charakterystyce zawieszenia i układu kierowniczego, lepiej dostosowujących ją do wymogów małego samochodu z nadwoziem zamkniętym. Uzupełnieniem wzmocnionych hamulców i bardziej precyzyjnego układu kierowniczego jest zwiększona odporność na przechyły boczne i optymalizacja kąta pochylenia kół i kąta wyprzedzenia zwrotnicy. Wykorzystano także 16-calowe obręcze kół oraz szerszy rozstaw kół, przejęte z Forda Streetka.
Dokładniejsze dane techniczne modelu Sportka zostaną opublikowane nieco później, przed oficjalną premierą tego modelu w drugiej połowie 2003 roku.
<strong>Źródło: FORD OF EUROPE</strong>