Nowa Kia Rio debiutuje w Genewie
Debiutująca na tegorocznym 81 Salonie Samochodowym w Genewie Kia Rio czwartej generacji emanuje niepokorną i jakże odmienną niż dotąd osobowością, stając się kolejnym ogniwem aktualnie promowanej linii modelowej tej marki.
Obarczona niełatwym zadaniem zdobycia jeszcze większego uznania w skali międzynarodowej niż model poprzedni, nowa Kia Rio dostępna będzie w trzech wersjach nadwozia (3-, 4- lub 5-drzwiowym, w zależności od rynku) − trafiając do upodobań klientów na całym świecie. W Europie dostępna będzie wersja 3 i 5 drzwiowa. Nie wiadomo jeszcze, czy nowa Kia Rio dostępna będzie w sprzedaży na rynku polskim.
„Ten model to dla nas ważny krok naprzód. Kia Rio cieszyła się zawsze dużym powodzeniem, a jej dzisiejsza reinkarnacja to samochód szalenie atrakcyjny, który kupowany będzie także za swą niezwykłą urodę.” − powiedział Benny Oeyen, Vice President Marketing and Product Planning, Kia Motors Europe.
Oprócz niewątpliwych walorów estetycznych, uwagę potencjalnych nabywców nowej Kii Rio przyciągać będą także niskie koszty eksploatacyjne oraz wiodący w tej kasie pojazdów − docelowy poziom emisji dwutlenku węgla już od 85 g/km.
Od daty premiery w roku 2005 sprzedaż Rio poprzedniej generacji osiągnęła poziom przekraczający 860.000 sztuk, a dzięki sprzedaży ponad 219.000 pojazdów na przestrzeni roku 2010 − był to trzeci pod względem popularności produkt Kia Motors na rynkach światowych.
W porównaniu do swej ‘poprzedniczki’, nadwozie nowej Rio jest dłuższe (+20 mm) i szersze (+25 mm) lecz niższe (-15 mm) przy rozstawie osi wydłużonym o 70 mm (do 2570 mm), co w praktyce oznacza większą przestrzeń kabiny pasażerskiej oraz wzrost pojemności ładunkowej. Wysokość 1455 mm plasuje Rio wśród najniższych pojazdów oferowanych przez Kia na rynkach europejskich.
Kabina nowej Rio jest bardziej obszerna niż poprzednio, co daje się bez trudu odczuć. Dolna krawędź szyby czołowej została odsunięta do przodu o 156 mm i podniesiona o 18 mm, wzrosła także o 20 mm długość nadwozia, o 25 mm wzrosła szerokość oraz o 70 mm − rozstaw osi. Pozwoliło to zwiększyć o 45 mm przednią przestrzeń na nogi i o 8 mm przednią przestrzeń na głowę. O 100 mm wzrosła także szerokość bagażnika, którego pojemność wynosi obecnie 288 litry − a więc o 7 procent więcej niż w Rio III generacji. Oparcie tylnych siedzeń jest dzielone w proporcji 60/40 i można je składać, uzyskując niemal płaską podłogę ładunkową. Kabinowy zestaw schowków obejmuje powiększoną do 15 litrów skrytkę przed pasażerem na desce rozdzielczej, konsolę centralną o dodatkowej pojemności 3 litrów oraz kieszenie drzwiowe z miejscami na butelki 1,5 litrowe z przodu oraz 0,5-litrowe z tyłu.
Występująca po raz pierwszy w wersji pięcio- i trzydrzwiowej (na rynkach Europy) − nowa Rio zamierza awansować do klubu najbardziej poszukiwanych pojazdów w niezmiernie konkurencyjnym segmencie B. Zgodnie z prowadzonymi przez firmę Kia badaniami rynkowymi, należy liczyć się ze znacznym wzrostem popytu na samochody segmentu B w ciągu najbliższych dwóch lat.
Mając do dyspozycji nową Rio w dwóch wersjach nadwoziowych oraz modele Soul i Venga Kia ma wszelkie szanse zyskać jeszcze większy udział w stale rosnącym segmencie B.
Aby obniżyć zużycie paliwa oraz emisję spalin do wartości wiodących w tej klasie pojazdów − konstruktorzy Kia wdrożyli intensywny program ‘zrzucania’ wagi szeregu stosowanych w produkcji komponentów. Tak więc przyrost masy w przypadku większej wymiarowo nowej Rio został w porównaniu z autem trzeciej generacji (wraz z wyposażeniem dodatkowym) ograniczony do minimum.
Na rynkach Europy wersja pięciodrzwiowa nowej Rio wejdzie do sprzedaży w trzecim kwartale 2011, wersja trzydrzwiowa zaś − w pierwszym kwartale 2012. Obie odmiany modelowe produkowane będą jedynie w koreańskim zakładzie Kia Sohari.
Jakość materiałów i dokładność wykonania należały do bezwzględnych priorytetów na etapie rozwojowym Kii Rio. Tak jak w innych nowych modelach marki Kia, zachowano charakterystyczny trój-tubusowy zestaw wskaźników o wyraźnej i precyzyjnej grafice. Nowością w Rio są umieszczone centralnie (panel HVAC) wyłączniki przechyłowe, sterujące niektórymi funkcjami o drugorzędnej ważności.
Klienci będą mieli do wyboru trzy poziomy wyposażenia, 10 kolorów nadwozia oraz dwutonową kolorystykę wnętrza: Cognac Brown i Desert Grey.
Dostępne na rynkach Europy wyposażenie opcjonalne obejmować będzie bezkluczykowy system uruchamiania samochodu z przyciskiem start/stop silnika, radioodtwarzacz RDS/CD/MP3 z gniazdami AUX, IPoda i USB, głośnomówiący system komunikacji Bluetooth ze sterowaniem głosowym (w ofercie od grudnia 2011), tempomat, automatyczną klimatyzację oraz fotele i koło kierownicy z podgrzewaniem elektrycznym. Na niektórych rynkach Rio posiadać będzie także zestaw preinstalacyjny przenośnej nawigacji GPS.
Cztery ekonomiczne silniki o mocy 70-109 KM
Gama jednostek napędowych Kii Rio na rynkach Europy obejmować będzie cztery ekonomiczne silniki trzy- i czterocylindrowe o mocy 70-109 KM, o bazowej emisji dwutlenku węgla od 85 g/km i zużyciu paliwa nawet 3,2 l/100 km.
W wielu krajach poszukiwaną opcją jest silnik wysokoprężny, tak więc nowa Rio dostępna będzie do wyboru z dwoma 16-zaworowymi jednostkami serii ‘U2’ o zmiennej geometrii łopatek (VGT): 1,4-litrową o mocy 90 KM i momencie obrotowym 216 Nm oraz 70-konną 1,1-litrową o momencie 162 Nm. Oba te silniki moment maksymalny rozwijają już od 1750 obr/min.
Dla nabywców preferujących jednostki benzynowe przeznaczony będzie silnik serii Gamma o pojemności 1,4 litra lub 1,25-litrowy serii Kappa. Doskonale sprawdzony w gamie modelowej Kia, zmodernizowany silnik serii ‘Gamma’ posiada system zmiennych faz rozrządu po stronie dolotowej i wydechowej (dual CVVT) i odznacza się rozwiązaniami zmniejszającymi tarcie wewnętrzne, co zapewnia wysokie osiągi oraz konkurencyjnie niskie zużycie paliwa. Jednostka ta rozwija moc 109 KM oraz moment obrotowy 136 Nm i napędza najszybszą wersję Kii Rio, która przyspieszając do 100 km/h w czasie 11,5 sekund − osiąga prędkość maksymalną 181 km/h.
Zaawansowane silniki serii ‘Kappa’ stosowane są także w pokazywanym na salonie genewskim 2011 nowym Picanto, a ich konstrukcja obejmuje system zmiennych faz rozrządu po stronie dolotowej i wydechowej (dual CVVT), kadłub wykonany z odlewu aluminiowego, przestawiony wał korbowy, bezobsługowy łańcuch rozrządu o wydłużonej trwałości oraz sprężyny zaworowe o niskim współczynniku tarcia. Tego rodzaju rozwiązania w sposób istotny zmniejszają zużycie paliwa a także emisję spalin. Napędzająca nową Rio jednostka o pojemności 1,25 litra rozwija moc 85 KM i moment 117,8 Nm, a jej zużycie paliwa wynosi tylko 4,8 l/100 km.
Poziom emisji CO2 dla seryjnych odmian modelowych Rio wynosi od 94 do 124 g/km. W wersjach europejskich wartości te mogą być jeszcze niższe przy zastosowaniu opcjonalnego wyposażenia ISG (automatyczny system stop-start, zaawansowany sterownik alternatora, wysokowydajny rozrusznik oraz ogumienie o niskich oporach toczenia), dostępnego dla wszystkich odmian modelowych.
Pakiet ISG powoduje dalszy spadek emisji CO2 − do 85-114 g/km, tak więc samochody napędzane silnikami Diesla (poniżej 100 g/km) kwalifikują się do uzyskania ulg podatkowych wszędzie tam, gdzie jest to praktykowane. Zużycie paliwa tych wersji modelowych wynosi 3,2 -4,8 l/100 km, umożliwiając ograniczenie kosztów codziennej eksploatacji.
Oba silniki wysokoprężne ‘U2’ oraz benzynowy ‘Gamma’ współpracują seryjnie z sześciostopniową, manualną skrzynią przekładniową; dla 85-konnego silnika ‘Kappa’ o pojemności 1,25 litra przewidziana jest skrzynia pięciostopniowa. Czterostopniowa przekładnia automatyczna dostępna jest w opcji wyposażenia dla 1,4-litrowej jednostki o mocy 109 KM.
Wyższa stabilność na drodze i lepsze własności jezdne
Wywodzący się z modelu poprzedniego system zawieszenia (kolumny MacPherson z przodu i belka skrętna z tyłu) oraz podzespoły podwozia nowej Rio zostały odpowiednio zmodyfikowane w sposób pozwalający zachować dotychczasową precyzję prowadzenia − przy jednoczesnym podwyższeniu stabilności i komfortu jazdy, zgodnie z rosnącymi oczekiwaniami współczesnych klientów.
Układ kierowniczy o wspomaganej elektrycznie przekładni zębatkowej wyposażony został obecnie w czujniki wykrywające moment i kąt skrętu, wspomagające kierowcę na wypadek porywów bocznego wiatru podczas jazdy. Liczba obrotów kierownicy pomiędzy położeniami skrajnymi wynosi 2,82, a jej kolumna regulowana jest zarówno w pionie jak i w poziomie.
Mocowane do ramy pomocniczej w celu lepszej izolacji od wstrząsów przednie zawieszenie na kolumnach MacPherson jest w zasadzie identyczne jak poprzednio − z niewielkimi tylko zmianami narzuconymi przez zwiększony rozstaw osi i kół oraz odmienny rozkład masy pojazdu.
Usztywnienie zespolonej belki skrętnej (CTBA) tylnego zawieszenia pozwoliło zredukować tendencję do podsterowności, a celem zwiększenia stabilności na drodze zwiększono dwukrotnie twardość łączników wahaczy z piastami kół. Skok zawieszenia wzrósł o 10 mm, co wraz z modyfikacją geometrii skutkuje ograniczeniem skłonności do odchyleń toru jazdy na wybojach oraz lepszą pracą całego układu.
Standardowym wyposażeniem Rio we wszystkich odmianach modelowych z systemem elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC są hamulce tarczowe o średnicy 256 mm z przodu i 262 mm z tyłu na wszystkich kołach jezdnych. Odmiany modelowe bez systemu ESC posiadają na kołach tylnych hamulce bębnowe o rozmiarze 203 x 10 mm. W skład układu hamulcowego nowej Rio wchodzą ponadto: system przeciwblokujący ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania EBD oraz wspomaganie hamowania awaryjnego Brake Assist.
Bezpieczeństwo aktywne i bierne
Nowa struktura nadwozia Rio zawiera wyższy niż w trzeciej generacji udział elementów ze stali o dużej wytrzymałości, podnoszących wytrzymałość i sztywność pojazdu. Wiele uwagi poświęcono także wzmocnieniu podłużnic komory silnika oraz progów karoserii, poprzecznic pomiędzy słupkami B i przegrody czołowej. Konstruktorzy Kia są przekonani, że nowa Rio zdoła uzyskać 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP − podążając przykładem Kii cee’d, Vengi, Soula i Sorento.
Na rynkach Europy wyposażenie bezpieczeństwa obejmować będzie nawet sześć poduszek powietrznych oraz aktywne zagłówki foteli przednich, chroniące kręgi szyjne kierowcy i pasażera (w razie uderzenia od tyłu).
W ramach opcjonalnego wyposażenia bezpieczeństwa oferowany będzie system elektronicznej stabilizacji toru (standard na niektórych rynkach), system zapobiegający staczaniu się przy ruszaniu pod górę (Hill Start Assist), nowe lampy doświetlenia na zakrętach, regulowany ogranicznik prędkości jazdy, czujniki parkowania tyłem oraz monitor ciśnienia w ogumieniu.
Dostępny opcjonalnie będzie także nowy system ESS (Emergency Stop Signal), który wykrywa sytuację gwałtownego hamowania i ostrzega innych kierowców przez trzykrotne błyśnięcie świateł STOP. Inne, opcjonalne rozwiązania „świetlne” − m.in. projektorowe reflektory wyładowcze (ksenonowe), lampy doświetlenia na zakrętach, światła jazdy dziennej czy też światła tylne w technice LED stanowią kolejny element zwiększonego bezpieczeństwa jazdy w warunkach nocnych lub ograniczonej widoczności.
Zwiększona sztywność struktury karoserii, w tym także wspornika kolumny kierownicy, elementów słupka C i tylnego pasa oraz klapy tylnej w połączeniu z hydraulicznymi poduszkami zawieszenia silnika i skrzyni przekładniowej o zwiększonej grubości to rozwiązania służące redukcji NVH (czyli hałasów, drgań i wibracji) w nowej Kii Rio.