Nowa Kia Picanto na salonie samochodowym w Genewie
Nowa Kia Picanto wyznacza nowe standardy – jakości wykonania i funkcjonalności w klasie samochodów miejskich.
Kia Picanto trzeciej generacji wyróżnia się na tle konkurentów jeszcze bardziej młodzieńczym i energicznym charakterem niż model poprzedni. Nowa stylizacja nadwozia i wysokiej jakości wnętrze utrzymane w najnowszym stylu high-tech oferują nabywcom zdecydowanie większą możliwość personalizacji wyglądu najbardziej funkcjonalnego samochodu w swojej klasie. Sprzedaż nowego Picanto w Polsce rozpocznie się w drugim kwartale 2017 roku.
Michael Cole, dyrektor Kia Motors Europe, powiedział: "Picanto jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli marki Kia na całym świecie i ma ogromną rzeszę fanów szczególnie w Europie. Już dotychczasowe wcielenie Picanto przysporzyło temu modelowi wielu zadowolonych klientów. Dowiedzieliśmy się od nich, jak chcieliby, aby wyglądało nowe. Niskie koszty eksploatacji, kompaktowe wymiary idealnie sprawdzające się podczas jazdy w mieście oraz bogate wyposażenie w przystępnej cenie – takiego nowego Picanto chcą użytkownicy modelu poprzedniej generacji. Mocne strony pozostały w Picanto niezmienione i, dodatkowo, dołożyliśmy do nich sporą dawkę dynamiki i osiągów oraz nowoczesnych technologii. Dzięki temu jesteśmy przekonani, że nowe Picanto świetnie poradzi sobie w bardzo konkurencyjnym segmencie i przyczyni się do dalszego wzrostu udziału Kia w światowym rynku”.
Picanto poprzedniej generacji, którego sprzedaż rozpoczęła się w 2011 roku, znalazło na całym świecie ponad 1,4 miliona nabywców. Ponad 300.000 aut zostało sprzedanych w Europie. Pomimo że cykl produkcyjny tego modelu zbliża się do końca, w ubiegłym roku sprzedaż Picanto na Starym Kontynencie wyniosła ponad 55.000, co oznacza wzrost popytu na poziomie 3% rok do roku.
Wygląd zewnętrzny
Nowe Picanto zostało opracowane przez stylistów z centrum designu Kia w Namyang (Korea) i we Frankfurcie (Niemcy), którzy współpracowali ze sobą, aby nadać autu maksymalnie młodzieńczy i pełen energii charakter.
Rozstaw osi nowego Picanto jest o 15 mm większy niż u poprzednika i wynosi 2.400 mm. Ponieważ o 25 mm udało się jednocześnie skrócić przedni zwis – co sprawia, że teraz koła Picanto są jeszcze bardziej rozstawione blisko narożników auta – samochód wydaje się być przyklejony do jezdni. Wyraźnie zaznaczone poziome linie w przedniej części nadwozia Picanto mają za zadanie przyciągać uwagę i uwypuklić elementy stylizacyjne w postaci osłony w kształcie tygrysiego nosa oraz kanciastych reflektorów. Pionowe linie obejmują wloty powietrza umieszczone po bokach zderzaka i centralny wlot powietrza, dzięki czemu „twarz” nowego Picanto prezentuje się bardziej pewnie.
Za sprawą odpowiednich zabiegów stylistycznych, jak długie poziome linie przebiegające przez cały profil auta i wyraźne przetłoczenia karoserii, nowe Picanto wydaje się dłuższe niż poprzednie, chociaż ma identyczną długość, która wynosi 3.595 mm.
Skojarzenia z samochodem, który muszą cechować dobre właściwości jezdne, to w wypadku nowego Picanto zasługa również bardziej pionowo ustawionego tylnego słupka o sporej szerokości i powiększonego o 10 mm tylnego zwisu (teraz ma długość do 520 mm). Dzięki tym zmianom oglądane z profilu nowe Picanto także zdaje się bardzo pewnie stąpać kołami po ziemi.
Nowa Kia Picanto będzie oferować nabywcom niespotykane do tej pory możliwości personalizacji wyglądu auta, na czele z aż 11 świeżymi i wpadającymi w oko kolorami nadwozia. Sześć z nich to lakiery metalizowane w nowych barwach. Standardowo nowe Picanto jest wyposażone w 14-calowe stalowe obręcze kół, a do wyboru klienci będą mieli 2 wzory obręczy kół z lekkich stopów o rozmiarze 15” lub 16”.
Z zewnątrz wygląd nowego Picanto uzupełniają reflektory z kierunkowskazami i światłami do jazdy dziennej, które wykorzystują diody LED. Od trzeciego kwartału 2017 roku nowa Kia będzie wyposażona w antenę dachową w stylu płetwy rekina, która doda jej jeszcze większego animuszu.
Po raz pierwszy, także Picanto będzie dostępne w wersji GT Line, inspirowanej wyglądem usportowionych modeli spod znaku GT, takich jak cee’d GT i Optima GT. W tej wersji wyposażenia wygląd Picanto uzupełniają czerwone, srebrne i czarne elementy na osłonie chłodnicy i wlotach powietrza umieszczonych po bokach zderzaka i na progach oraz podwójna, chromowana końcówka układu wydechowego.
Wygląd kabiny
Wnętrze nowego Picanto jest bardziej nowoczesne i wykonane z materiałów wyższej jakości niż poprzednika. Nowe – materiały, wygląd tablicy rozdzielczej i układ elementów obsługi sprawiają, że ogólną jakość wykonania wnętrza pasażerowie będą teraz odczuwali jako znacznie wyższą. Poziomy układ linii optycznie poszerza wnętrze, które urosło w porównaniu z wnętrzem Picanto poprzedniej generacji.
Układ tablicy rozdzielczej został podporządkowany dużemu, centralnemu ekranowi dotykowemu o przekątnej 7 cali, który skupia większość elementów obsługi. Dzięki temu elementy sterowania różnymi systemami znajdują się na linii wzroku kierowcy. Aby podkreślić jakość wykonania wnętrza, dookoła tablicy rozdzielczej przebiega dekor w kolorze matowego chromu. Sporych rozmiarów otwory wentylacyjne, umieszczone w tablicy rozdzielczej, optycznie dzielą kabinę nowego Picanto na strefę kierowcy i strefę pasażera.
Tapicerka foteli standardowo jest do wyboru w kolorze czarnym lub popielatym. Klienci, którzy zdecydują się na zakup Picanto GT Line otrzymają czarne fotele ze skóry ekologicznej z czerwonymi przeszyciami.
Funkcjonalność i schowki
Pomimo identycznej długości nadwozia jak w wypadku modelu poprzedniej generacji, nowa Kia Picanto będzie oferować nabywcom najlepszą w tej klasie aut funkcjonalność, na którą składają się obszerne wnętrze i bagażnik o sporej pojemności.
Ponieważ w segmencie miejskich aut rośnie popyt na samochody pięciodrzwiowe, Picanto trzeciej generacji nie będzie oferowane w wersji trzydrzwiowej. Chociaż z zewnątrz model nowej generacji nie jest większy od poprzednika – liczy 3.595 mm długości, 1.595 mm szerokości i 1.485 mm wysokości – nowe Picanto może pochwalić się przestronniejszym wnętrzem. Nowa płyta podłogowa charakteryzuje się większym rozstawem osi i dłuższym tylnym zwisem, dzięki czemu więcej miejsca jest nie tylko w kabinie nowego Picanto, ale również w bagażniku. Zwis z przodu skrócono przy tym o 25 mm (do 675 mm).
W kabinie nowego Picanto pasażerowie znajdą więcej miejsca na nogi i nad głową niż w obecnym bestsellerze wśród aut tego segmentu. Niżej przebiegająca dolna linia drzwi w Picanto ułatwia przy tym wsiadanie i wysiadanie. Tablicę rozdzielczą umieszczono o 15 mm wyżej niż w modelu poprzedniej generacji, aby zwiększyć przestrzeń na kolana dla kierowcy i pasażera. Nowa Kia będzie dostępna jako samochód 5-osobowy.
Nowy centralny podłokietnik dla kierowcy i pasażera można przesuwać w kierunku przód-tył w zakresie 55 mm, co jest nowością w samochodach tej klasy. W podłokietniku znajduje się schowek, który swobodnie mieści etui na okulary słoneczne czy butelkę o pojemności 1 l. W dolnej części konsoli środkowej znajduje się otwarty schowek z półką – idealny na odłożenie smartfona czy innych drobnych przedmiotów. Uchwyt na dwa kubki z napojami można złożyć, aby uzyskać dodatkową przestrzeń na odłożenie innych przedmiotów.
W osłonach przeciwsłonecznych znajdują się lusterka subtelnie podświetlane diodami LED, aby – w razie potrzeby – w Picanto można było poprawić makijaż czy fryzurę lub zawiązać krawat. Diody LED sprawiają, że w podświetlanych lusterkach w Picanto makijaż prezentuje się podobnie jak w lusterku kosmetycznym w oświetleniu domowym.
Pojemność bagażnika Picanto urosła z 200 l do 255 l (wg VDA). To najwięcej wśród aut tej klasy. Asymetrycznie dzieloną kanapę można łatwo złożyć w części lub całości. Po złożeniu kanapy w całości podłoga bagażnika jest płaska, a pojemność przedziału bagażowego wzrasta wówczas do imponujących 1010 l.
Znacząco poprawiono również komfort podróżowania najmniejszym modelem marki Kia. Fotele w nowym Picanto zapewniają lepszy komfort podczas długich podróży. W ich konstrukcji wykorzystano ten sam rodzaj poduszek i ramę, co w fotelach przeznaczonych do większych modeli, jak – na przykład – nowa Optima. Z tyłu, z 25 do 27 stopni, zwiększono kąt odchylenia oparcia kanapy od pionu, aby siedziało się mniej wyprostowanym i w pozycji bardziej zrelaksowanej. Wydatniejsze podparcie boczne przy siedzeniach na tylnej kanapie zwiększa nie tylko komfort podróżowania, ale również wsparcie ud i pleców podczas szybszej jazdy przez zakręty.
Komfort resorowania i precyzja prowadzenia
Picanto trzeciej generacji zyskało uznanie wielu nabywców za udane połącznie precyzji prowadzenia i komfortu resorowania. Charakterystykę zawieszenia tego modelu inżynierowie przenieśli do nowego Picanto, wprowadzając w układzie zawieszenia sporo modyfikacji. Niezależne zawieszenie kół z przodu z kolumnami McPhersona i belka skrętna z tyłu zapewniają teraz jeszcze większą stabilność poprzeczną i wzdłużną nadwozia oraz szybsze reakcje kół na polecenia wydawane kierownicą.
Zawieszenie nowego Picanto zaprojektowano tak, aby podczas pokonywania zakrętów nadwozie przechylało się o 1 stopień mniej niż w modelu poprzedniej generacji i aby reakcje układu kierowniczego były jeszcze szybsze. W tym celu, między innymi, o 2% zwiększono sztywność przedniego stabilizatora, który jest zamocowany nieco niżej i o 5% zwiększono sztywność stabilizatora z tyłu, który jest zamocowany trochę wyżej niż u poprzednika. Nieznacznie zmienione wymiary zewnętrzne Picanto – z większym rozstawem osi i krótszym zwisem z przodu – sprawiły, że środek ciężkości auta przesunął się nieznacznie do tyłu. W naturalny sposób ograniczyło to tendencję do nurkowania przodem podczas gwałtownego hamowania, bez konieczności usztywniania zawieszenia, co negatywnie wpłynęłoby na komfort resorowania.
Powiększony rozstaw osi zapewnia poprawę komfortu podróżowania i większą stabilność nadwozia na wszystkich rodzajach nawierzchni. Belka skrętna z tyłu została przeprojektowana i wyposażona w zaprojektowane od podstaw wahacze. Dzięki tym zabiegom udało się o 1,8 kg ograniczyć masę własną tylnej osi bez straty sztywności jej komponentów.
Nowa przekładnia kierownicza sprawia, że układ kierowniczy Picanto jest teraz o 13% szybszy niż w modelu poprzedniej generacji. Przełożenie zmieniło się z 16,5:1 do 14,3:1. Nie tylko to zwiększa przyjemność prowadzenia nowego Picanto. Zasługa w tym również zmniejszonej liczby obrotów kołem kierownicy pomiędzy skrajnymi położeniami kół – 3,4 do 2,8. To sprawia, że nowe Picanto jest jeszcze łatwiejsze w prowadzeniu, szczególnie przy niskich prędkościach. Przednie koła, które za sprawą mniejszego zwisu znajdują się teraz bliżej przodu Picanto i mniejsza masa, znajdująca się przed kołami przedniej osi, zmniejszają bezwładność i przyczyniają się do większej precyzji prowadzenia i bardziej dynamicznego zachowania podczas jazdy.
Nowe Picanto jest pierwszym samochodem w klasie, które jest wyposażone w system Torque Vectoring. Poprzez przyhamowanie odpowiednich kół (dodatkowa funkcja układu ESC – elektronicznej kontroli toru jazdy), które ma na celu ograniczenie poślizgu podsterownego podczas pokonywania ostrych zakrętów, Kia Picanto zachowuje kierowalność i stabilność.
Silniki i skrzynie biegów
Nowe Picanto jest szybsze i prowadzi się dynamiczniej niż poprzednie także za sprawą bardzo wydajnych silników benzynowych o małej pojemności. Aby do minimum ograniczyć masę, która znajduje się przed przednią osią, do napędu nowego Picanto służą małe i lekkie jednostki napędowe, zapewniające osiągi na dobrym poziomie i charakteryzujące się natychmiastową reakcją na polecenia wydawane pedałem przyspieszenia, których nabywcy oczekują od miejskich samochodów.
Do wyboru są dwa silniki benzynowe o pojemności 1,0 l i 1,25 l. Wolnossące jednostki napędowe z wtryskiem wielopunktowym (MPI) są znane z modelu poprzedniej generacji, ale zostały poddane licznym modyfikacjom, które miały na celu zwiększenie ich wydajności oraz osiągów. Wszystkie jednostki napędowe współpracują z 5-biegową przekładnią mechaniczną, która przenosi napęd na przednie koła. Silnik o pojemności 1,25 l będzie oferowany również w połączeniu z 4-stopniową przekładnią automatyczną.
Podstawowy silnik nowego Picanto – 1.0 MPI – osiąga maksymalną moc 67 KM przy 5500 obrotach na minutę i generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 96 Nm. Najoszczędniejszy silnik oferowany teraz do Picanto odznacza się średnią emisją dwutlenku węgla zaledwie 101 g / km. Zmiany konstrukcyjne w tym silniku objęły nowy kolektor wydechowy (zintegrowany z głowicą cylindrów) i nowy układ chłodzenia z zaworem odcinającym, co znacząco skraca czas potrzebny silnikowi na uzyskanie optymalnej temperatury pracy po rozruchu na zimno. Nowa dwustopniowa pompa olejowa przyczyniła się do zmniejszenia tarcia mechanicznego.
Silnik MPI o pojemności 1,25 l osiąga maksymalną moc 84 KM i maksymalny moment obrotowy 122 Nm. Picanto napędzane tym silnikiem emituje 106 g CO2 / km w cyklu mieszanym, w porównaniu ze 109 g CO2 / km w wypadku poprzednika. Na potrzeby nowego Picanto inżynierowie Kia zoptymalizowali w tym silniku układ zmiennych czasów faz rozrządu (CVVT) oraz, podobnie jak w silniku 1.0 MPI, zastosowali nowy układ chłodzenia z zaworem odcinającym. Nowe powlekane pierścienie tłokowe o niskim tarciu przyczyniają się do zmniejszenia tarcia w cylindrach, co zwiększa efektywność procesu spalania i poprawia sprawność silnika.
Udoskonalona konstrukcja
Liczne modyfikacje w konstrukcji nadwozia i zastosowanie nowych materiałów przyczyniły się do znacznie lepszej izolacji kabiny nowego Picanto przed wibracjami pochodzącymi od zespołu napędowego oraz od hałasu zarówno silnika, jak i generowanego przez pęd powietrza oraz opony. W efekcie nowa Kia Picanto oferuje najlepiej wyciszone wnętrze wśród samochodów segmentu A – tak podczas postoju z silnikiem pracującym na biegu jałowym, jak i w czasie jazdy.
Do wyciszenia wnętrza Picanto trzeciej generacji zastosowano nowe materiały w postaci dźwiękochłonnych paneli, które znajdują się pod deską rozdzielczą i na podłodze. Na silniku zamontowano nową pokrywę, pochłaniającą dźwięk. Ponadto, zmodyfikowano wlot powietrza do silnika tak, aby mniej hałasu przedostawało się z komory silnika do kabiny. Nowy rodzaj mocowania silnika ogranicza powstawanie wibracji zespołu napędowego. Wycieraczki obniżono o 6 mm, aby zmniejszyć poziom szumu powietrza w okolicach dolnej części przedniej szyby.
W wyniku tych wszystkich zmian, nowe Picanto oferuje najcichsze w klasie wnętrze z hałasem na poziomie tylko 39 dB podczas postoju z silnikiem pracującym na biegu jałowym (o 3 dB mniej niż w wypadku lidera tej klasy aut) i 68 dB w czasie jazdy ze stałą prędkością.
Zaawansowane multimedia
Za bardzo przystępną cenę nabywcy nowej Kia Picanto będą mieli dostęp do najbardziej zaawansowanych systemów multimedialnych, które są oferowane w samochodach segmentu A.
Duży, 7,0-calowy ekran dotykowy na środku deski rozdzielczej obsługuje system nawigacji z mapami 3D i jest przygotowany do obsługi aplikacji Apple CarPlay™ i Android Auto™. Kia Picanto może być również wyposażona w kamerę parkowania z wizualizacją linii parkowania, aby manewrowanie autem na parkingach było maksymalnie bezpieczne i bezproblemowe.
Wysoki poziom bezpieczeństwa
Aby osiągnąć najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa, który może oferować miejski samochód, w konstrukcji nadwozia nowego Picanto Kia zdecydowała się zastosować dwa razy więcej stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS) niż w konstrukcji poprzedniego modelu oraz zaoferować szereg nowoczesnych systemów poprawiających bezpieczeństwo.
Z generacji na generację udział stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS) w nadwoziu Picanto zwiększył się z 22% do 44%, co zaowocowało zmniejszeniem masy własnej nadwozia o 23 kg przy jednoczesnym wzroście jego wytrzymałości na rozciąganie o 12%. Ze stali o wysokiej wytrzymałości są wykonane, między innymi, elementy konstrukcyjne podłogi, słupki dachowe i ściana grodziowa między komorą silnika a kabiną. W nadwoziu nowego Picanto zastosowano 8 razy więcej spoiwa między zgrzewanymi elementami niż w poprzednim modelu. Obecnie aż 67 metrów zgrzewów jest wzmocnione spoiwem. Podwojenie udziału stali o wysokiej wytrzymałości w konstrukcji nadwozia oraz zastosowanie w zgrzewach aż 8-krotnie więcej spoiwa zaowocowało zwiększeniem sztywności skrętnej nadwozia o aż 32% w porównaniu ze sztywnością nadwozia poprzedniego modelu.
Jednocześnie znacznie bardziej wytrzymała i lżejsza nowa Kia Picanto jest seryjnie wyposażona w 6 poduszek powietrznych (w czołowe, boczne i kurtynowe po stronie kierowcy i pasażera). Pakiet systemów bezpieczeństwa obejmuje układ Vehicle Stability Management (VSM) z systemem elektronicznej kontroli stabilizacji toru jazdy (ESC), który zapewnia Kia Picanto stabilność zarówno podczas hamowania, jak i w trakcie pokonywania zakrętów.
Ponadto, nowe Picanto będzie dostępne z autonomicznym układem wspomagania hamowania awaryjnego (AEB), aby zapewnić maksimum bezpieczeństwa podczas jazdy w warunkach miejskich – naturalnym środowisku Kia Picanto.
Sprzedaż już w II kwartale 2017
W całej Europie sprzedaż nowej Kia Picanto rozpocznie się na początku drugiego kwartału 2017 roku. Podobnie jak pozostałe modele również i Kia Picanto będzie oferowana z unikalną 7-letnią gwarancją (do przebiegu 150.000 km).