Nowa Kia Picanto już za miesiąc w salonach
Istotne zmiany konstrukcyjne oraz prawdziwie atrakcyjna stylizacja, budująca poczucie solidności i dojrzałości to najkrótsza charakterystyka nowego Picanto, którego europejska premiera odbyła się na tegorocznym 81 Salonie Samochodowym w Genewie.
Efektem wydłużenia karoserii i rozstawu osi jest zarówno wyższy komfort jazdy jak i większa pojemność ładunkowa. Oferowane po raz pierwszy w dwóch wersjach nadwoziowych − pięcio- i trzydrzwiowej, Picanto z powodzeniem konkurować będzie z najlepszymi konstrukcjami w globalnym „miejskim” segmencie „A”. W Polsce całkowicie nowe Picanto wjedzie do sprzedaży już w maju tego roku. Początkowo klienci zobaczą na żywo wersję pięciodrzwiową a w wakacje również i wersję z nadwoziem trzydrzwiowym.
Picanto jest najnowszym członkiem rodziny Kia i jako nowa wersja najmniejszego modelu w ofercie stanowi bez wątpienia odważny krok w dziejach tej marki. Bryła nowego Picanto napawa wrażeniem większej stabilności i solidności. Identycznie jak u Vengi i Sportage − „twarz” Picanto otrzymała charakterystyczną atrapę chłodnicy zwaną tygrysim nosem (‘tiger nose grille’). Akcentem wyszukanej technologii i designu są światła LED do jazdy dziennej (opcja wyposażenia) w roli ‘oczu tygrysa’.
Choć znacznie bardziej stylowy, Picanto pozostaje niezmiennie samochodem praktycznym. Jego długość całkowita wzrosła o 60 mm (do prawie 3,6 m) − przy wydłużonym o 15 mm rozstawie osi. W połączeniu z przemyślaną konstrukcją wnętrza oznacza to większą przestrzeń na nogi kierowcy i przedniego pasażera (o 36 mm) oraz zwiększoną do 200 litrów (tj. o 27 %) objętość ładunkową bagażnika. Dopracowanie detali nadwozia pozwoliło obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego Cd do wartości 0,31 − pozostawiającej większość pojazdów segmentu A daleko w tyle.
Wyposażenie opcjonalne Picanto obejmuje reflektory typu projektorowego oraz tylne lampy w technologii LED. Atrakcyjnym elementem estetyki zewnętrznej będą koła stalowe lub z lekkiego stopu o średnicy 13-15 cali. Według oczekiwań Kia, model 3-drzwiowy osiągnąć może 33 procent wolumenu sprzedaży nowego Picanto, wychodząc naprzeciw zainteresowaniom młodszej grupy docelowej nabywców tego modelu w Europie. Produkowane wyłącznie w koreańskim zakładzie Seosan, nowe Picanto oferowane będzie dla rynków Europy w dziewięciu kolorach nadwozia (dwa zwykłe i siedem metalizowanych).
Wysoka jakość użytych materiałów oraz wybór odmian wyposażenia z możliwością indywidualizacji stanowi nowy ‘benchmark’ wyznaczający nowatorskie trendy europejskiego segmentu A.
Architektura wystroju wnętrza Picanto nie odbiega elegancką funkcjonalnością od stylu nadwozia. Podstawowe elementy sterowania pogrupowano w prosty oraz zrozumiały sposób − by podkreślić szerokość i przestronność kabiny. Dwuramienne koło kierownicy o pogrubionym wieńcu oraz charakterystyczny trój-tubusowy panel wskaźników o wyraźnej i precyzyjnej grafice stanowi ilustrację konsekwencji, z jaką w całej gamie pojazdów marki Kia stosowana jest nowa filozofia designu wnętrza.
Kolejną nowością, jaką do segmentu A wprowadza nowe Picanto, jest bogatszy wybór wariantów wystroju wnętrza. Do dwóch barw podstawowych − czarnego Ebony Black lub szarego Alpine Grey − dopasować można kilka opcji tapicerki materiałowej, jeden z dwóch pakietów ‘Premium’ lub pakiet specjalny z unikalnymi pokryciami siedzeń w dwóch wariantach kolorystycznych. Oferta ośmiu wersji wystroju wnętrza w połączeniu z odpowiednimi detalami wyposażenia kabiny oraz odcieniami lakieru nadwozia wyznacza niespotykane w tym segmencie poszerzenie możliwości indywidualizowania pojazdów. Wnętrze może więc być stylowe, sportowe lub klasy Premium − zależnie od preferencji nabywcy i wybranej odmiany stylistycznej samochodu.
Nowe Picanto otrzymało bogatsze wyposażenie, obejmujące m.in. szybę czołową z filtrem UV, automatyczną klimatyzację, elektrycznie składane lusterka boczne, światła główne z funkcją oświetlenia drogi do domu i „powitania”, fotel pasażera z szufladką na drobiazgi, pojemnik podpodłogowy na podręczne przedmioty, wysuwane uchwyty na puszki/butelki z podświetleniem, podświetlane lusterka kosmetyczne w zasłonach słonecznych oraz zachęcający do bardziej ekonomicznej jazdy wskaźnik optymalnego punktu zmiany biegów.
Do innych nowości należą: bezkluczykowy system uruchamiania samochodu z przyciskiem start/stop silnika, gniazda AUX, IPoda i USB, radioodtwarzacz RDS/CD/MP3, głośnomówiący system komunikacji Bluetooth ze sterowaniem głosowym, aktywne zagłówki, powietrzna poduszka kolanowa kierowcy, fotele i koło kierownicy z podgrzewaniem elektrycznym, czujniki cofania oraz obniżający zużycie paliwa, automatyczny system ISG (zatrzymywania i uruchamiania silnika podczas krótkiego postoju).
Ekonomiczne silniki i oszczędne zużycie paliwa
Nowe Picanto z przeznaczeniem na rynki europejskie wyposażone jest w ekonomiczne jednostki napędowe serii Kappa, które charakteryzują się emisją CO2 od 90 g/km i niskim zużyciem paliwa − nawet 4,1 l/100 km.
Oferowane będą trzy wersje silnika Kappa: czterocylindrowa o pojemności 1248 cm3 rozwijająca moc 85 KM i moment obrotowy 121 Nm oraz dwie trzycylindrowe o pojemności 998 cm: benzynowa i LPG’ (alternatywnie zasilana gazem LPG lub benzyną). W wersji benzynowej moc silnika wynosi 69 KM a moment obrotowy 95 Nm. Wersja LPG wytwarza moc 82 KM i moment 94 Nm. Oprócz zbiornika na gaz o pojemności 35 litrów, nowe Picanto w wersji LPG posiada 10-litrowy zbiornik benzyny, wystarczający do pokonania nawet 150 km po wyczerpaniu się zapasu paliwa gazowego.
Dla oferowanych w Europie odmian modelowych Picanto dostępny będzie ekonomizujący zużycie paliwa pakiet Eco-Dynamics (system ISG, zaawansowany sterownik alternatora, wysokowydajny rozrusznik oraz ogumienie o niskich oporach toczenia). Pakiet ten powoduje dalszy spadek emisji CO2 − do 90-105 g/km, co kwalifikuje wszystkie odmiany modelowe Picanto do uzyskania ulg podatkowych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, pozwala także jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa − do poziomu 4,1 - 5,6 l/100 km.
Wyposażeniem seryjnym wszystkich odmian modelowych nowego Picanto jest pięciostopniowa przekładnia manualna; w wersjach z 85-konnym silnikiem o pojemności 1,25 litra dostępna będzie opcjonalnie automatyczna przekładnia czterostopniowa.
Nowe Picanto wyposażone jest w hamulce tarczowe na czterech kołach (standard we wszystkich odmianach modelowych z systemem elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC), układ przeciwblokowania kół ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania EBD oraz wspomaganie hamowania awaryjnego Brake Assist. Skuteczność hamowania − 41 metrów 100-0 km/h należy do najlepszych w tej klasie pojazdów, przewyższając osiągi wielu innych modeli segmentu A. Picanto bez systemu ESC posiada na kołach tylnych hamulce bębnowe.
Ochrona pasażerów i osób pieszych
Nowej konstrukcji nadwozie Picanto zawiera więcej elementów ze stali o dużej wytrzymałości, pierścieniowe wzmocnienia słupków B i C oraz dodatkowe wzmocnienia pomiędzy przegrodą czołową a gniazdami zawieszenia, zwiększające sztywność samochodu. Stali o dużej wytrzymałości użyto także do podwyższenia odporności słupków B i progów karoserii na wypadek uderzenia bocznego. Poziome belki wzmacniające drzwi zostały odpowiednio przedłużone, by zachodzić na słupki środkowe, a drzwi przednie otrzymały także poliuretanowe „poduszki”, tłumiące skutki ewentualnej kolizji bocznej.
Opcjonalne wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje nawet siedem poduszek powietrznych (łącznie z nową poduszką kolanową kierowcy), system elektronicznej stabilizacji toru jazdy, wspomaganie ruszania na wzniesieniu (Hill Start Assist) oraz aktywne zagłówki foteli przednich, chroniące kręgi szyjne kierowcy i pasażera w razie kolizji tylnej. Do standardu wyposażenia pojazdów sprzedawanych w Europie należy system ESS (Emergency Stop Signal), który ostrzega innych kierowców o sytuacji gwałtownego hamowania przez trzykrotne błyśnięcie świateł STOP.
Dodatkowa belka ochronna pod przednim zderzakiem, odchylenie zamka i zatrzasku maski silnika o 50 mm od linii środka oraz zastosowanie deformowalnej maski silnika przed szybą czołową pozwala zmniejszyć zagrożenie osób pieszych w przypadku ewentualnej kolizji z nowym Picanto.
W celu redukcji NVH (czyli hałasów, drgań i wibracji) − w nowym Picanto zastosowano hydrauliczne poduszki zawieszenia silnika i skrzyni przekładniowej o zwiększonej grubości, trójwarstwową wykładzinę głuszącą przegrody czołowej, podwójne uszczelki drzwi oraz obniżające szumy aerodynamiczne, wygładzone lusterka boczne − w połączeniu z odsunięciem gniazda anteny radiowej na tylną krawędź dachu.