NISSAN MICRA - świętuje po raz kolejny
Nowoczesna i śmiała stylizacja, przemyślana konstrukcja, przyjazne technologie to cechy charakterystyczne najnowszej Micry, na które szczególną uwagę zwróciła światowa prasa motoryzacyjna. Entuzjazm dla nowego Nissana podzielają również jego użytkownicy.
<strong>
Nowoczesna i śmiała stylizacja, przemyślana konstrukcja, przyjazne technologie to cechy charakterystyczne najnowszej Micry, na które szczególną uwagę zwróciła światowa prasa motoryzacyjna. Entuzjazm dla nowego Nissana podzielają również jego użytkownicy.
</strong>
• Wzrost sprzedaży nowej Micry
• 13 000 zamówień w pierwszym dniu sprzedaży
• Przyjazna technologia zdobywa uznanie użytkowników
• Sprzedaż wersji napędzanych silnikami wysokoprężnymi w kwietniu br.
• Dynamiczny diesel o mocy 60kW (82KM) dostępny od września 2003
23 stycznia 2003 roku był oficjalnym początkiem sprzedaży nowego modelu. I tego dnia w całej Europie dnia zebrano 13 000 zamówień na ten najnowszy pojazd Nissana.
W dniu rozpoczęcia sprzedaży Micra była oferowana z jednym z trzech silników benzynowych: 1.0, 1.2 i 1.4 (choć silnik 1.0 był oferowany jedynie na niektórych rynkach). Wystawa w Genewie jest miejscem prezentacji dwóch nowych odmian Micry - wersji napędzanych silnikami wysokoprężnymi i zarazem początkiem szykującego się kolejnego przełomu w sprzedaży.
Obydwa silniki to nowoczesne jednostki ZS z bezpośrednim wtryskiem typu common rail, dysponujące pojemnością skokową 1.5 dm3. Produkowane i dostarczane przez partnera Nissana – Renaulta, występują w dwóch wersjach mocy: 48kW (65KM) i 60kW (82KM). Model napędzany słabszym silnikiem trafi do nabywców już w kwietniu br. Micra z tym silnikiem będzie w stanie rozpędzić się do 100 km/h w ciągu 17.0s i rozwinąć prędkość maksymalną 155 km/h, przy czym zużycie paliwa wyniesie zaledwie 4.6 l/100km w cyklu kombinowanym.
Zastosowanie chłodnicy powietrza doładowania (intercooler) spowodowało zwiększenie mocy tego silnika do 60kW (82KM). Niezwykła dynamika i elastyczność Micry napędzanej tą jednostką wynika z ogromnego momentu obrotowego o maksymalnej wartości 185 Nm osiąganego przy zaledwie 2000 obr/min. Dzięki temu pojazd rozpędza się do 100 km/h w ciągu zaledwie 13.0s i osiąga 170 km/h. Przy takich osiągach zdumiewająco niskie jest zużycie paliwa – zaledwie 4.5 l/100km w cyklu mieszanym. Dzięki wydłużonym okresom międzyobsługowym istotnie zredukowano również koszty eksploatacji. Sprzedaż Micry 1.5 dCi 60kW (82KM) rozpocznie się we wrześniu br.
Micra to prawdziwie międzynarodowy samochód. Nadwozie zostało zaprojektowane w Japonii z uwzględnieniem europejskich gustów, podczas gdy wnętrze w całości powstało w Europie. Produkcja natomiast odbywa się zakładach Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii – w najbardziej wydajnej fabryce samochodów w Europie.
Nowa Micra jest krótsza od swej poprzedniczki o 30mm, jednakże wyraźnie urosła w innych wymiarach. Ponadto zwiększono rozstaw osi aż o 70 mm. Większa wysokość nadwozia umożliwiła posadzenie pasażerów wyżej, w bardziej pionowej pozycji, co nie tylko poprawiło komfort jazdy i widoczność, ale również umożliwiło wygospodarowanie większej ilości miejsca na bagaże.
Wnętrze nadwozia opracowane w europejskim ośrodku projektowym Nissana - Nissan Design Europe, sprawia wrażenie jakby należało do pojazdu stojącego o klasę wyżej. W Micrze zastosowano przesuwalną tylna kanapę, co jest niezwykłe w tej klasie samochodów. Maksymalne przesunięcie kanapy do tyłu do tyłu gwarantuje wprost niespotykaną ilość miejsca na nogi jadących, dzięki czemu nawet wysocy, dorośli pasażerowie mogą pokonywać długie dystanse w prawdziwym komforcie. Jeżeli natomiast wymagane jest powiększenie bagażnika, to proste przesunięcie kanapy do przodu o 200 mm powiększa bagażnik do rozmiarów typowych dla samochodów należących do wyższych klas.
Istotnym zagadnieniem w tej klasie samochodów jest zapewnienie dużej ilości półek, kieszeni i schowków na drobne przedmioty. W nowej Micrze pod przednim siedzeniem pasażera zabudowano 10 litrowy pojemnik wystarczający do przechowania bardziej wartościowych przedmiotów w postaci kamer, czy aparatów fotograficznych z dala od oczu amatorów cudzej własności. Oprócz tego Micra dysponuje największym w klasie schowkiem w tablicy rozdzielczej, obszernymi kieszeniami w drzwiach, licznymi uchwytami na butelki i kubki, a nawet ukrytą skrytką na telefon komórkowy. Została ponadto wyposażona w wiele użytecznych rozwiązań w rodzaju „inteligentnego klucza” umożliwiającego otwarcie i uruchomienie samochodu bez wyjmowania klucza. Jest to pierwsze zastosowanie tego rozwiązania w tym segmencie pojazdów.
Warunkiem otwarcia pojazdu jest zbliżenie klucza na odległość nie większą niż długość ramienia – przy czym klucz może znajdować się w kieszeni lub w torbie – i po naciśnięciu przycisku przy klamce drzwi ulegają odblokowaniu. Rozwiązanie to docenią z pewnością ci, którzy choć raz zmuszeni byli do poszukiwań klucza w czasie gdy ich obie ręce były zajęte ciężkimi pakunkami.
Do innych ciekawych rozwiązań zastosowanych w Micrze należy zaliczyć zintegrowany przełącznik na kierownicy sterujący systemem audio, automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatyczną wycieraczkę tylnej szyby, automatyczną klimatyzację oraz „przyjazne oświetlenie”.
Łatwość prowadzenia i manewrowania to cechy, które muszą wyróżniać samochód tej klasy. Dlatego każda wersja Micra została wyposażona w elektrycznie wspomagany układ kierowniczy o zmiennej, zależnej od prędkości, sile wspomagania, co wraz z średnicą zawracania wynosząca zaledwie 9.2 metra, czyni z Micry pojazd o najlepszych zdolnościach manewrowych.
W zakresie bezpieczeństwa standardem jest układ hamulcowy wyposażony w system zapobiegający blokowaniu kół (ABS) zintegrowanych z układem elektronicznego rozdziału sił hamowania (Electronic Brake-Force Distribution - EBD) oraz czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Układ stabilizujący tor jazdy (Electronic Stability Programme – ESP) będzie dostępny w opcji od września 2003 roku.
Skuteczność układu hamulcowego Micry należy do najwyższych w tej klasie pojazdów.
Micra jest adresowana do specyficznej klienteli – do wymagającej grupy odbiorców poszukujących wyjątkowych rzeczy, do ludzi wolnych i niezależnych, którzy chodzą własnymi drogami. Inteligentny, ładny, przyjazny i praktyczny – to przymiotniki, które doskonale pasują zarówno do opisu nowej Micry, jak i jej przyszłych właścicieli.
<strong>Źródło: Nissan Poland</strong>