Nissan GT-R MY2011 - szczegółowe informacje
Nissan Motor Co., Ltd. poinformowała o wprowadzeniu na rynek nowego Nissana GT-R na rok modelowy 2011, którego sprzedaż rozpocznie się 17 listopada u dealerów Nissana w całej Japonii.
W GT-R na rok modelowy 2011 zwiększono moc i moment obrotowy silnika, obniżono zużycie paliwa, poprawiono właściwości jezdne, odświeżono nadwozie i wnętrze oraz poprawiono własności aerodynamiczne. Samochód jest też wyposażony w nowe koła i ogumienie. Ulepszenia wprowadzone od nowego roku modelowego to w duże mierze część planu ciągłej modernizacji GT-R pod względem wzornictwa, technologii i osiągów, realizowanego od debiutu modelu w grudniu 2007 roku. Nissan usprawnił też obsługę posprzedażną właścicieli GT-R, dzięki czemu samochód stał się jeszcze atrakcyjniejszy dla klientów.
W tym roku pojawią się także nowe edycje specjalne modelu, w tym przeznaczona wyłącznie do jazdy torowej wersja Club Track oraz ultraekskluzywna wersja EGOIST precyzyjnie dostosowana do indywidualnych potrzeb najbardziej wymagających klientów. Kompletna gama Nissana GT-R na rok modelowy 2011 składa się z następujących wersji: Black edition, Premium edition, Club Track i EGOIST. Klienci mogą zatem wybrać poziom osiągów i styl dostosowany do ich zróżnicowanych oczekiwań.
Sprzedaż Nissana GT-R z roku modelowego 2011 w Ameryce Północnej, Europie i innych regionach rozpocznie się po lutym 2011 roku. Nissan rozważa także wprowadzenie wersji EGOIST w Europie i na Bliskim Wschodzie oraz wersji Club Track w Europie.
Nissan GT-R z roku modelowego 2011 – ogólne informacjeZgodnie z celem, jakim jest zaoferowanie „najlepszych osiągów pod każdym względem na świecie i przyjemności z dynamicznej jazdy”, w modelu GT-R na rok 2011 przeanalizowano i zmodyfikowano wszystkie aspekty konstrukcji. Zmiany polegały między innymi na poprawie stabilności, wytrzymałości i właściwości aerodynamicznych nadwozia, jeszcze mocniejszemu podkreśleniu sportowego charakteru wnętrza oraz dalszym zwiększeniu osiągów. Poniżej opisano najważniejsze ulepszenia w konstrukcji i wyposażeniu Nissana GT-R.
1. Układy mechaniczne
Usprawnienia w silniku i układzie przeniesienia napędu
- Dzięki zmianie ciśnienia turbodoładowania, modyfikacji sterowania fazami rozrządu, i proporcji mieszanki, a także zmniejszeniu oporów w układzie dolotowym (poprzez powiększenie średnicy kolektora) i wydechowym (poprzez powiększenie średnicy wydechu) obniżono zużycie paliwa do 8,5 km/l (10-15 mode) lub 8,6 km/l (JC08 mode).
- Znacząco wzrosła przy tym moc silnika, do 390 kW (530 KM)/6400 obr./min., i maksymalny moment obrotowy wynoszący obecnie 612 Nm (62,5 kgfm) w przedziale od 3200 do 6000 obr./min. Nowa czerwona osłona silnika podkreśla podniesione osiągi pojazdu.
- Dzięki zastosowaniu katalizatora o ultraniskiej zawartości metali szlachetnych i modułu sterowania silnikiem z wysokowydajnym mikroprocesorem czystość spalin poprawiła się do poziomu uprawniającego pojazd do certyfikatu SU-LEV (samochód emituje o 75% mniej spalin niż przewidują normy z 2005 roku).
- W nowych ustawieniach trybu SAVE zoptymalizowano moment napędowy i zmodyfikowano program zmiany przełożeń pod kątem obniżenia zużycia paliwa w czasie jazdy po autostradzie lub otwartych drogach. W tym trybie kierowca odczuwa także mniejsze zmęczenie w stawie skokowym.
- Poprawiono zrywność w trybie R skrzyni biegów oraz skuteczność systemu VDC-R.
- W celu ułatwienia opanowania samochodu w trakcie hamowania w zakrętach po uruchomieniu pojazdu przy skręconej kierownicy dodano tryb 2WD umożliwiający tymczasową jazdę z napędem na jedną oś.
* Jeżeli prędkość pojazdu nie przekracza 10 km/h i koło kierownicy jest obrócone bardziej niż o 180 stopni.
Wzmocnienia konstrukcji nadwozia
- W przegrodzie oddzielającej komorę silnika zastosowano bardzo sztywną i lekką rozpórkę zawieszenia z włókna węglowego wzmocnioną aluminiową kratownicą. Połączenie między prawą i lewą kolumną zwieszenia poprawia własności nadwozia w trakcie dynamicznej jazdy z szybko zmieniającym się obciążeniem zawieszenia.
- W panelu przyrządów od strony pasażera zainstalowano dodatkowy profil. Elastyczność i własności dynamiczne nadwozia poprawiły się także dzięki usztywnieniu połączenia z komorą silnika.
- W celu poprawy dokładności procesu produkcji podniesiono precyzję montażu elementów nadwozia, a przy sprawdzaniu panelu przyrządów w teście wibracji, któremu poddawane jest każde nadwozie, wykorzystywany jest bardzo precyzyjny akcelerometr.
Modyfikacje zawieszenia i układu hamulcowego
- W przednim zawieszeniu zmodyfikowano charakterystykę sprężyn, amortyzatorów i stabilizatora w celu poprawy reakcji opon na pionowe obciążenia. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy z przodu zwiększono z 5°35’’ do 6°00’’ w celu zapewnienia lepszego trzymania się drogi w zakrętach oraz poprawy stabilności w jeździe na wprost.
- Z tyłu zmieniono zbieżność poprzez obniżenie środka obrotu w celu poprawy przyczepności kół w zakrętach oraz precyzji prowadzenia.
- Aluminiowe beztłokowe amortyzatory mają nową konstrukcję, zapewniającą bardziej precyzyjne tłumienie oraz stabilne prowadzenie; amortyzatory tego typu charakteryzują się także szybszą reakcją na zmiany obciążenia zgodnie z oczekiwaniami kierowcy. Zmniejszone tarcie w amortyzatorach przyczynia się do poprawy jakości i komfortu jazdy.
- Cienkie tarcze hamulcowe o dużej średnicy (Φ390) opracowane przez Nissana zwiększają skuteczność hamowania, są bardziej odporne na fading w wysokiej temperaturze, umożliwiają precyzyjniejsze operowanie pedałem hamulca oraz mają wydłużoną żywotność specjalnie pod kątem sportowego stylu jazdy.
Koła i ogumienie
- GT-R na rok modelowy 2011 jest wyposażony w nowo zaprojektowane, lżejsze i sztywniejsze kute aluminiowe obręcze kół. Obręcze firmy Rays zapewniają lepszą reakcję opon na pionowe obciążenia. Zmodyfikowano nacięcia wewnątrz koła w celu wyeliminowania odchyleń kierunku obrotu opony wynikających z podwyższonej mocy silnika. Wysoką jakość i osiągi podkreślono lakierem Hyper Blue Black Chrome pokrywającym obręcze kół. Pięciowarstwowa powłoka zapewnia głęboki połysk.
- W oponach Dunlop SP SPORT MAXX GT 600 DSST CTT zastosowano nowy skład mieszanki gumy poprawiający przyczepność. Dzięki zmodernizowanej strukturze bieżnika i usztywnieniu bocznej ścianki opony poprawiła się przyczepność na drogach z koleinami.
2. Wzornictwo
Nadwozie i własności aerodynamiczne
- Mimo że GT-R ma teraz bardziej masywną i stabilną sylwetkę, szereg wprowadzonych udoskonaleń zaowocował dalszą poprawą i tak już znakomitych własności aerodynamicznych. Siła dociskająca wzrosła o około 10%, a współczynnik oporu powietrza obniżono z 0,27 do 0,26.
- Powiększony zderzak i grill przyczyniają się do poprawy stabilności.
- W nowo zaprojektowanym przednim zderzaku z podwójnymi żebrowaniami osadzono światła do jazdy dziennej Hyper Daylight z powierzchnią odblaskową o dużej średnicy i intensywnymi białymi diodami LED. Modyfikacje konstrukcji przyniosły zwiększenie siły dociskającej o około 10% przy jednoczesnym obniżeniu oporu powietrza w komorze silnika. Wzrosła ilość powietrza opływającego chłodnicę i przednie hamulce.
- We wnętrzu reflektorów zastosowano dodatkowe platerowane elementy podkreślające zdecydowaną sylwetkę pojazdu.
- Przeprojektowany tylny zderzak ma obniżony środek ciężkości dzięki masywnej dolnej części i zwiększonej długości. Przedłużenie tylnego dyfuzora zaowocowało poprawą skuteczności chłodzenia podwozia i obniżeniem oporów powietrza.
- Poprawiono chłodzenie tłumika oraz zwiększono siłę dociskającą na tylnej osi o około 10% dzięki zastosowaniu nowych wylotów powietrza w tylnym zderzaku odprowadzających powietrze do wnęk tylnych kół.
- Nowo zaprojektowania końcówka układu wydechowego ma większą średnicę. Tylne lampy przeciwmgielne z intensywnie świecącymi diodami stanowią wyposażenie standardowe i poprawiają widoczność w czasie opadów deszczu lub śniegu.
- Oferta liczy sześć kolorów nadwozia, w tym dwa nowe: Meteo Flake Black Pearl (2P) i Aurora Flare Blue Pearl (2P) (obydwa kolory dostępne na specjalne zamówienie.)
Wnętrze
- Nowym kształtom panelu przyrządów i wyświetlacza systemu nawigacji towarzyszą zmienione przeszycia podkreślające wysoką jakość.
- Konsola centralna z czarnymi matowymi przełącznikami została wykonana z prawdziwego włókna węglowego.
- Emblemat GT-R na kierownicy ma błyszczącą welurową fakturę. Polakierowano odkryte magnezowe elementy manetek do zmiany biegów.
- Chromowane obwódki na konsoli centralnej i wokół kratek wentylacyjnych wykończono nowym czarnym matowym lakierem podkreślającym sportowy charakter pojazdu.
Fotele
- Fotele w wersji Premium zapewniają wyższy komfort i bezpieczeństwo w czasie pokonywania zakrętów. Zmęczenie redukuje także zmieniony kształt podparcia ud i dolnej części pleców. Wydłużono też powierzchnię siedziska i zwiększono zakres jego regulacji. Nowa konstrukcja oparcia lepiej pasuje do pleców.
- W Black edition zastosowano skórzane fotele kubełkowe typu Recaro, bazujące na konstrukcji foteli z wersji Premium.
Club Track edition
Wersja Club Track przeznaczona do jazdy wyłącznie po torze wyścigowym pozwala w pełni wykorzystać możliwości Nissana GT-R. Specjalne części do jazdy po torze zostały zainstalowane przez Authorised Servicefactory Association, które zajmuje się też dystrybucją pojazdu. Zaplanowano także liczne imprezy dla właścicieli wersji Club Track, w tym szkolenia z jazdy wyścigowej obejmujące indywidualne lekcje z profesjonalnym kierowcą oraz specjalne wyścigi organizowane głównie przez Nissan GT-R Authorised Servicefactory Association.
EGOIST
EGOIST to pierwsza i niepowtarzalna wersja Nissana GT-R na świecie, tworzona specjalnie dla użytkownika wyłącznie przez Takumi, czyli „mistrza dysponującego najwyższymi kwalifikacjami”. Każdy klient ma do wyboru 20 kombinacji kolorów wnętrza. Ponadto system nagłośnienia Bose® jest dostrajany indywidualnie do pozycji za kierownicą danego kierowcy i jego upodobań. To wersja Nissana GT-R dla najbardziej wymagających.
Wnętrze
Klienci mają do wyboru 20 kombinacji kolorystycznych wnętrza, w tym cztery kolory górnej części i 10 kolorów dolnej części kabiny. Elementy wnętrza są wysyłane do Seton Company, Inc. Muelheim an der Ruhr w Niemczech, gdzie kuśnierze ręcznie zszywają starannie wybrane płaty skóry.
Fotele
Pojedyncze i podwójne przeszycia na wielowarstwowej tapicerce foteli tworzą siatkowy wzór. Zastosowano materiał zapewniający przyczepność, gładkość i dopasowanie (niezbędne w trakcie jazdy po torze wyścigowym).
Emblemat z lakierem Wajima (Maki-e)
Emblemat Wajima Maki-e pośrodku kierownicy jest pokryty lakierem charakteryzującym się szczególną głębią koloru i połysku. Lakier nakłada pan Sakae Kubota, akredytowany japoński mistrz lakiernictwa. Odcień koloru Maki-e zmienia się wraz z upływem czasu.
Precyzyjny system nagłośnienia Bose®
W samochodzie są zainstalowane specjalnie opracowane głośniki niskotonowe osadzone w obudowach z włókna węglowego charakteryzujących się dużą sztywnością i zdolnością tłumienia drgań. Ponadto jakość dźwięku jest korygowana przez specjalistów z firmy Bose® pod kątem pozycji za kierownicą danego kierowcy.
Karbonowy tylny spojler
W wersji EGOIST zastosowano karbonowy tylny spojler, taki sam jak w wersji SpecV. Spojler zapewnia stabilne własności aerodynamiczne nawet przy prędkości powyżej 300 km/h, a jego głęboka czerń nadaje niepowtarzalny wygląd tylnej części nadwozia.
Obręcze RAYS z kutego aluminium
Lekkie i bardzo sztywne obręcze kół z kutego aluminium, stosowane także w wersji SpecV, zmniejszają masę nieresorowaną i zapewniają komfort jazdy. Obręcze pokryte są nowo opracowanym pięciowarstwowym lakierem Blue Sword Chrome.
Tytanowy układ wydechowy
W GT-R EGOIST zastosowano tytanowy układ wydechowy zapewniający dynamiczne reakcje na wciśnięcie pedału przyspieszenia i niesamowity dźwięk.
Powyższe specyfikacje i wersje modelu GT-R dotyczą rynku japońskiego i mogą się nieznacznie różnić od wersji europejskich których szczegóły opublikowane zostaną wkrótce.