Napędzany gazem płynnym Mercedes-Benz Sprinter 316 LGT
Pierwsze egzemplarze Sprintera 316 LGT (Liquefied Gas Technology) opułciły taśmę produkcyjną w listopadzie 2010 r. Model ten dołączył do szerokiej gamy osobowych oraz dostawczych aut marki Mercedes-Benz z wydajnymi i oszczędnymi silnikami, oznaczonych etykietą BlueEFFICIENCY.
Ograniczona emisja szkodliwych substancji
Sprinter 316 LGT emituje niewiele szkodliwych substancji, a do tego jest niezwykle cichy. Do jego napędu służy 1,8-litrowy silnik benzynowy, spełniający normę emisji spalin Euro 5 i przystosowany do zasilania gazem płynnym, czyli mieszaniną propanu i butanu, zwaną popularnie autogazem.
Gaz płynny spalany w silniku typu Otto wykazuje się w porównaniu z benzyną o 20 procent niższą emisją dwutlenku węgla oraz ograniczoną emisją tlenku węgla, węglowodorów i dwutlenku siarki. Także zestawiony z silnikiem Diesla, może pochwalić się wyraźnie lepszym bilansem środowiskowym: emisja cząstek stałych spada niemal do zera, a emisja tlenków azotu, węglowodorów i tlenku węgla zostaje znacznie ograniczona.
Koszty eksploatacji niższe o 30 procent
Cichy i przyjazny dla środowiska Sprinter 316 LGT może w przyszłości okazać się przepustką do miejskich stref ruchu, objętych ograniczeniami emisji szkodliwych gazów. Już dziś jego eksploatacja owocuje znacznie niższymi kosztami eksploatacji w porównaniu do wersji napędzanych silnikiem Diesla. Zależnie od charakteru wykonywanej pracy, oszczędności w wydatkach na paliwo mogą sięgnąć nawet 30 procent.
Poza standardowym zbiornikiem na benzynę o pojemności 100 litrów, Sprinter 316 LGT o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony został wyposażony w 76-litrowy zbiornik autogazu, zlokalizowany pod podłogą. Taki sposób montażu w żaden sposób nie ograniczył pojemności przestrzeni ładunkowej pojazdu.
Do 450 kilometrów na autogazie
1,8-litrowy, doładowany mechanicznie silnik Sprintera 316 LGT generuje moc 115 kW (156 KM) i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w przedziale 3000-4000 obr./min. Po krótkiej fazie rozgrzewania w trybie benzynowym i osiągnięciu przez ciecz w układzie chłodzenia temperatury około 45 stopni, rodzaj zasilania automatycznie zmienia się na autogaz. Gdy poziom autogazu w zbiorniku spada do zera, system wraca do zasilania silnika benzyną. W dowolnej chwili kierowca może samodzielnie decydować o zmianie rodzaju aktualnie spalanego paliwa i sprawdzać poziom autogazu w zbiorniku za pomocą wskaźnika na desce rozdzielczej. Łączny zasięg Sprintera 316 LGT wynosi 1200 km, z czego do 450 km może on pokonać w trybie napędu gazowego LPG.
Wlew autogazu znajduje się obok wlewu benzyny, pod wspólną klapką, a tankowanie jego zbiornika nie trwa dłużej niż w przypadku tankowania benzyny czy oleju napędowego. W schowku na rękawiczki znajdują się dodatkowe nasadki wlewu paliwa, umożliwiające swobodne korzystanie ze stacji autogazu na terenie całej Europy. Sprinter 316 LGT spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa, charakterystyczne dla aut z trójramienną gwiazdą. Przy każdym rozruchu system kontroli sprawdza, czy nie doszło do wycieku autogazu.
Sprinter 316 LGT dostępny jest jako: furgon, kombi oraz w wersji do zabudowy z pojedynczą i podwójną kabiną (każda z nich występuje z rozstawem osi 3665 lub 4325 mm). Ceny wszystkich wymienionych pojazdów znajdują się w cennikach umieszczonych na stronie www.mercedes-benz.pl